Anna Wikland Sverige Google 8 mars Internationella Kvinnodagen
Anna Wikland, Googles chef i Sverige. - Foto: Magnus Hjalmarson Neideman SVD / TT

Anna Wikland ville bli veterinär – nu är hon toppchef på Google

Som liten flicka spelade hon mest handboll och drömde om att bli veterinär. Hon trodde inte att hon skulle jobba med techvärldens mäktigaste. Men för åtta år sedan såg Google att hon var rätt kvinna för att leda bolaget i Sverige. Nu hoppas hon att fler kvinnor ska ge sig in i techbranschen.
– Vi behöver er, säger hon.


Vem är Anna Wikland?

Anna Wikland, 41 år.

Googlechef i Sverige sedan 2016. Tidigare marknadschef på samma bolag.

Familj: Maken Mathias och två söner.

Jobbade tidigare som säljchef på Keybroker.

Läste Marketing Communication vid California Lutheran University i Kalifornien, USA mellan 2001 och 2004.

Det kan vara klurigt att få tag på Googles Sverigechef Anna Wikland, 41.

– Jag har precis landat i Köpenhamn så nu har jag några minuter, säger hon när Nyheter24 lyckas få till en telefonintervju.

Vad gör en Sverigechef i Danmark?

– Det kan man verkligen undra, säger hon och skrattar.

MISSA INTE: 90 000 Avanzakunder snuvade på jättebelopp – är du drabbad?

Spindeln i nätet

Hon har fullt upp. Nu ska hon på ett möte med ledningsgruppen för Google i norra Europa. Det gäller att ha många saker på gång samtidigt, och klockan tickar.

– Jag lärde mig tidigt att mitt jobb ska vara att rekrytera och omge mig med människor som vet mer än mig själv, och samordna de olika teamen snarare än att veta bäst.

Styrt Google i åtta år

Det verkar ha fungerat bra. I april har hon varit Sverigechef i åtta år.

– Det handlar om att försöka se hur vi kan få det bästa av Google till Sverige. Men också att ta det bästa med Sverige till Google. Vi har ett djupt rotat jämställdhetstänk i Sverige och det är något som techbranschen kan må bra av, säger hon.

Inte så många kvinnor

Inom techbranschen finns det ett stort underskott av kvinnor. Och när det inte finns så många i ett yrke kan göra att det blir svårare för andra kvinnor att se sin framtid i den branschen.

– Google har ändå varit i framkant med jämlikhetsarbete, jämställdhetsplaner och sådant internationellt. Men det finns så klart en lång väg kvar, säger hon.

Vägen in

Hon kom själv in i Google via affärsvärlden snarare än tech.

– Jag har en bakgrund som säljare och säljchef. Jag har alltid sett teknik och digitalisering som något positivt och spännande, men jag är inte programmerare. Min egenskap på alla företag har varit att bygga team, inte att vara datasnillet, säger hon.

Hon läste marketing på ett litet universitet i Kalifornien. När hon fick frågan om att bli Sveriges Googlechef var hon mammaledig, och fick komma tillbaka till företagets högsta position i landet.

Impostor Syndrome

– Det är jättekul och spännande. Men det var läskigt när jag tillträdde, den där rösten i en som undrar om man kommer klara av det.

Som tur är hade hon en annan röst som peppade henne om motsatsen.

– Jag har nog alltid haft ett litet impostor syndrome – en känsla av att man inte klarar av utmaningarna. Det är mänskligt och ganska sunt. Men jag har någon sorts inbyggd tilltro till mig själv, som säger åt mig att det här klarar jag. Och den är starkare, säger Anna Wikland.

"Tjejer, lyssna på er inre röst"

Hon tycker att tjejer som upplever att de har den där rösten inombords som säger att man inte klarar av något ska leta efter den där andra rösten, och lyssna på den.

Som ung var hon inte alls inställd på en ledande roll i världens kanske viktigaste bolag.

Ville bli veterinär

– Jag spelade mest handboll och drömde om att bli veterinär, säger hon.

Nu vill hon att fler kvinnor ska satsa på techbranschen.

– Det är en konstant utmaning. Och alla behövs i teknikutvecklingen. På affärssidan har vi kommit långt om man tittar på Google i Sverige. Youtube, Google Cloud, Google Sverige och så vidare. Det är kvinnor på alla de högsta positionerna, säger hon.

"Vi behöver er"

Men inom utvecklarsidan är det fortfarande en bit kvar.

– Vi är ute mycket på universitet och försöker peppa och hitta kompetenser. Jag hoppas att vi kan lyckas få fler kvinnor att få upp ögonen för branschen. De behövs, säger Anna Wikland.

Läs mer om Google, tech och ekonomi:

Fifflarnas fiende: Jens Nylander jagar försvunna miljarder– med AI

Så stora dolda vinster gör din Ica-butik: "Helt lagligt, men"

Facebook slutar med nyheter

Klarna tar inspiration från Google

/
/
/