Icas miljardsatsning på sänkta matpriser har inte gett resultat ännu, enligt Matpriskollens vd Ulf Mazur.
Icas miljardsatsning på sänkta matpriser har inte gett resultat ännu, enligt Matpriskollens vd Ulf Mazur. - Foto: Fredrik Sandberg/TT

Kritiken mot Icas satsning på lägre priser: "Gått upp"

Under mars har matpriserna varit i stort sett oförändrade jämfört med månaden dessförinnan. Men överlag har priserna det senaste året ökat och trots Icas miljardsatsning på sänkta priser syns inte detta hos konsumenten ännu.


Livsmedel som ökat mest i pris senaste 12 månaderna
  1. Olja och vinäger: 22,3 procent
  2. Pulversoppa och pulversås: 8,9 procent
  3. Juice, fruktdryck och smoothie: 7,4 procent
  4. Torkad frukt och bär: 7,3 procent
  5. Choklad: 6,8 procent
  6. Naturgodis: 6,6 procent
  7. Konserver och burkar: 6,4 procent
  8. Falukorv: 5,9 procent
  9. Tvätt: 5,5 procent
  10. Blommor och växter: 5,4 procent
  11. Övriga drycker: 5,2 procent
  12. Chark: 5,2 procent
  13. Senap och ketchup: 4,2 procent
  14. Baka och laga: 4,2 procent
  15. Övrigt skaffer: 4,1 procent
  16. Godis: 3,9 procent
  17. Sill och ansjovis: 3,8 procent

Källa: Matpriskollen

Det har blivit dyrare att leva när omkostnader och utgifter ökat för de allra flesta hushåll i landet. De senaste året har priserna på livsmedel och andra förnödenheter gått upp och ner om vartannat.

Det visar sig dock, enligt Matpriskollens senaste rapport, att priserna mer eller mindre varit oförändrade under föregående månad. 

– Ökningstakten har verkligen stannat av, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur till TV4.

Populära godiset byter recept – kvaliteten sjunker och priset ökar

Maten som minskat i pris

Inom kategorin frukt och grönsaker sjönk priserna med 3,9 procent. Anledningen till det tillskrivs bra väder och goda skördar i södra Europa.

– Vi går mot högsäsong men det har redan visat sig vara gynnsamma skördar som effekt av bra väder i södra Europa, vilket i sin tur ger stora volymer.

Priserna på mjölk, grädde och ost steg i pris där en stor del kan skrivas till avräkningspriserna mot Arlas bönder, som ökade i början av 2024. Detta har resulterat i en prisökning som nu märks hos konsumenterna, förklarar han.

Frukt och grönsaker räddar matpriserna

Ulf Mazur grundare och vd för Matpriskollen. Foto: Caisa Rasmussen/TT

Ica:s miljardsatsning märks inte av

I början av 2024 utlovade matjätten Ica stora prissänkningar. Målet med satsningen var att sänka ordinarie priser på varor och tanken var att detta skulle märkas hos konsumenten redan i mars. Enligt Mazur har så dock inte blivit fallet.

– Vi har inte kunnat se några generella trender. Enstaka butiker har annonserat att de sänkt priserna på tusentals varor men vi ser ingenting som får stort genomslag på helheten, säger han och tillägger:

– Deras egna varumärken har gått ner i pris men andra märken har i stället gått upp i pris. 

Butikschefen: Det gör många föräldrar fel inne på Ica

I mars månad stannade prisökningen på livsmedel av, enligt Matpriskollens vd Ulf Mazur. Foto: Fredrik Sandberg /TT

Skräckfynden i svenska matbutiken: Råttbajs och varmt kött

Ica
/
/