I ett inlägg marknadsför Telenor en ny tjänst, som får kunderna att reagera. Psykologen Per Johnsson förklarar hur det påverkar folk.
I ett inlägg marknadsför Telenor en ny tjänst, som får kunderna att reagera. Psykologen Per Johnsson förklarar hur det påverkar folk. - Foto: Caisa Rasmussen/TT & Fredrik Sandberg/TT

Telenors svar på kundernas kritik: "Beklagar"

Telenor är en av Sveriges stora telekomjättar. I en video på Facebook marknadsför de en ny tjänst, som minst sagt får en del kunder att reagera. Nu bemöter de kritiken.


Det norska telekombolaget Telenor är en av de största aktörerna på den svenska telekommarknaden med sina tre miljoner mobilkunder, 700 000 fiber- och bredbandskunder och omkring en halv miljon tv-kunder. 

Via sina sociala medie-kanaler lägger de regelbundet ut bilder och videos där de marknadsför de senaste produkterna och lanseringarna.

Gamla mobilnät stängs ner: Då slutar larm och mobiler fungera

Kundernas ilska mot Telenor: "Ni borde skämmas"

I ett av de senaste inläggen företaget delat på sin Facebook-sida marknadsför den nya tjänsten ”Missed Calls”.

”Vad har du sparat för att minnas en närstående som gått bort? Ett röstmeddelande kan vara helt oviktigt, tills vi förlorat den som lämnade det”, skriver Telenor Sverige.

Några av de kunder som valt att kommentera inlägget med marknadsföringsvideon där tjänsten ”Missed Calls” uppskattar den nya tjänsten. 

”Så himla fint”.

”Fattar inte alla klagomål på denna reklamen. Jag önskar att jag hade kunnat lyssna på ett samtal från min mamma”, skriver en person och refererar till den rad av negativa kommentarer som också publicerats. 

Foto: Skärmavbild Facebook/Telenor Sverige

I dem kritiseras Telenor för att marknadsföra sig baserat på andras sorg.

”Fruktansvärt oetiskt att köra reklam baserat på andras sorg. Ni borde skämmas”, skriver en upprörd person.

”Jag hörde precis denna reklamen. Blir både förbannad och ledsen att ni använder er av marknadsföring baserad på att någon förlorat sitt barn. Avskyvärd reklam och en tanke som ingen ens vill tänka eller ännu mer uppleva. Ni borde skämmas”, skriver en annan.

”Nej ni kör er marknadsföring kopplat till folks känslor. Oetiskt om du frågar mig”, skriver en tredje.

Telia-anställd stal mobiler för 2,1 miljoner: "Systematiskt"

Foto: Skärmavbild Facebook/Telenor Sverige
Foto: Skärmavbild Facebook/Telenor Sverige


Psykologen om Telenors reklam: "Alltid problematiskt"

En del personer är alltså av åsikten att inlägget och reklamen spelar på folks känslor, något som inte ses som positivt då det finns de som kan ta skada.

Men hur påverkas människor i sorg egentligen av att spara, lagra och lyssna på rösten av en avliden person man håller av?

I en intervju med Nyheter24 säger Per Johnsson, docent i klinisk psykologi och universitetslektor vid Lunds universitet, att det inte är konstigt att folk irriteras av hur företag marknadsför sig. 

– Självklart retar stora företag en del personer, men i det här fallet kan man säga att det fanns skivor man kunde spela in ljud på i slutet på 1800-talet, så företeelsen har funnits länge att kunna lagra ljud och bild, säger han och tillägger:

– Det är alltid problematiskt, de vill ju alltid tjäna pengar. Det finns alltid saker i vardagen som påminner oss om nära och kära och även de som avlidit. Men du har ett val, är det för jobbigt så ska du avstå, det är min rekommendation. 

Lidl:s nya drag – panta mobilen och tjäna upp till 12 000

Per Johnsson anser att stora företag ofta irriterar människor, men att minnas det som varit också kan ha en positiv effekt i sorgearbetet. Foto: Pontus Lundahl/TT

Om några menar att man kan påverkas negativt över sorgen att någon avlidit menar Johnsson att det inte är något fel att bli påmind om det som varit, även om det innefattar personer som inte längre är i livet.

– De flesta människor vill bli påminda om minnet av de som gått bort. Men såklart handlar det också om vilken typ av relation man haft till den avlidna. Är det äldre personer i familjen så kanske det upplevs av fler som mer naturligt. Är det ett barn som omkommit i en olycka är det nog mer problematiskt. Allt påverkas av omständigheter och relationen till den avlidna. 

Han säger också att så länge du kan ta ett aktivt val är det snarare positivt att kunna minnas, lyssna, känna och sakna.

– När vi väl är födda är vi födda men vi kommer alla att dö förr eller senare, förhoppningsvis så sent som möjligt vilket vi alla hoppas på. Snarare är det nog positivt att kunna bli påmind, men det finns alltid de som upplever det som negativt. Det jag tycker är viktigt är att du har möjlighet att ta bort det utan större problem om du vill gå vidare utan möjligheten att lyssna på avlidnas röster, säger han till Nyheter24.

Då slutar BankID funka för vissa mobilanvändare

Telenors svar på kritiken

I ett mejl till Nyheter24 säger Nina Freye, ansvarig för social hållbarhet på Telenor Sverige, att det är viktigt att man pratar om både det som är roligt men även det som är jobbigt och svårt.

"Vi har fått ett mycket positivt mottagande på vårt initiativ Missed Calls, många har hört av sig och sagt att det är en fin kampanj och en bra tjänst. Det vi vill är att genom en liten insats hjälpa fler att spara sina näras meddelande och när vi fick bekräftat att det är bra för sorgearbetet kände vi att det är klart att vi som kan ska göra det här. Vi tycker också att det är viktigt att vi kan prata både om roliga saker och ämnen som är svårare".

Freye säger även att mottagandet varit blandat men att känsliga ämnen inte alltid tilltalar alla.

"Kommunikation som berör känsliga ämnen tilltalar inte alla. I våra sociala kanaler är det ett blandat mottagande, både de som är kritiska och de som uppskattar initiativet. Vi respekterar givetvis de som tagit illa upp av vår kommunikation och beklagar det. Vi är väldigt måna om att kommunicera kring detta ämne med hänsyn och respekt för att människor är olika".

Gamla mobilnäten stänger ner: Varning för oanvändbara mobiler

Nina Freye är ansvarig för social hållbarhet på Telenor Sverige. Foto: Pressbild Telenor Sverige


/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!