Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Snipp- och snoppgympa: Därför ska du göra knipövningar

- 05/07/2019, 20:19

Muskler tränas inte bara genom att lyfta tunga vikter, de kan även få sig en omgång genom ett enkelt knip, i alla fall i den nedre regionen. Här är allt du behöver veta om knipövningar – och varför du borde ägna dig åt snipp- och snoppgymnastiken.

Har du ett starkt underliv? Om inte borde du göra knipövningar! Och det är av flera anledningar. 

Stärka bäckenbotten

Vad är då dessa övningar som det tjatas om? Jo, knipövningar riktar sig till att stärka bäckbotten. Det här innefattar muskulaturen runt ändtarmen, urinröret och för kvinnor slidan – muskler som ger många fördelar om de är vältränade. Bland annat hjälper det med att:

Hålla tätt:

Den största risken med ett svagt underliv är urinläckage, något som är mindre kul. Mer specifikt kan olyckan vara framme om du gör ansträngningar såsom lyft, hostar eller tränar. Det här skapar ett tryck i bukten som får bäckenbotten att flytta på sig, vilket kan få kisseriet att rinna till. 

Även om du inte upplever dessa problem idag blir musklerna generellt svagare med åldern, så det är lika bra att sätta igång redan nu! 

Få starkare orgasmer:

Ett starkt bäckenbotten är inte bara viktigt av praktiska anledningar – det kan även ge sexlivet en skjuts. Närmare bestämt kan man få starkare orgasmer av ett vältränat bäckbotten. Musklerna kring könet är nämligen utrustade med nerver som blir ännu känsligare om de regelbundet tränas, skriver RFSU. Inte dåligt!

Sex
Bildkälla: Pixabay

Återhämta sig efter graviditet: 

Knipövningar är också en riktigt räddare efter en förlossning. Då har snippan gått igenom mycket och behöver lite hjälp med att byggas upp, annars kan man uppleva det tidigare nämnda trista läckaget. Ofta kan det ta upp till ett år innan musklerna är helt återhämtade, skriver RFSU

Såhär gör du

Till en början kan det vara svårt att hitta musklerna men du vet vad man säger – träning ger färdighet! Ge därför inte upp, om du fortsätter finns en chans att du får kontakt med musklerna. Såhär gör du: 

  • Ligg på rygg med lätt böjda ben. Slappa av. Håll en hand över underlivet för att lättare hitta musklerna. 
  • Knip med start i ringmuskeln, tänk dig att du drar samman öppningen. 
  • Tänk dig sedan att du stoppar en kisstråle samtidigt som du kniper så att musklerna rör sig framåt mot urinröret, uppåt mot naveln. 
  • Håll kvar detta knipande så hårt du kan samtidigt som du långsamt räknar till fem. Slappna sedan av och upprepa. 
  • Gör samma övning fem gånger, tänkt också på att slappna av i alla andra muskler såsom ben och rumpa. 

Lycka till!

Läs även: 5 övningar som kan ge dig orgasm – när du tränar