Får man jämföra i reklam?

Monas Universum:

moa

Svar:

Ja, det får man faktiskt.
Under vissa förutsättningar vilka jag inte vet om Mona möter men så här säger lagen:

Jämförande marknadsföring av detta slag är tillåtet under vissa förutsättningar som finns uppräknade i 18§ Marknadsföringslagen.
Lagen har i mångt och mycket syftet att skydda konsumenter och näringsidkare från vilseledande marknadsföring. Observera att du måste uppfylla samtliga av dessa punkter:

1. inte är vilseledande,

2. avser produkter som svarar mot samma behov eller är avsedda för samma ändamål,

3. på ett objektivt sätt avser väsentliga, relevanta, kontrollerbara och utmärkande egenskaper hos produkterna,

4. inte medför förväxling mellan näringsidkaren och en annan näringsidkare eller mellan deras produkter, varumärken, firmor eller andra kännetecken,

5. inte misskrediterar eller är nedsättande för en annan näringsidkares verksamhet, förhållanden, produkter, varumärken, firma eller andra kännetecken,

6. i fråga om varor med ursprungsbeteckning alltid avser varor med samma beteckning,

7. inte drar otillbörlig fördel av en annan näringsidkares renommé som är förknippat med näringsidkarens varumärke, firma eller andra kännetecken eller varans ursprungsbeteckning, och

8. inte framställer en produkt som en imitation eller kopia av en produkt som har ett skyddat varumärke eller firma.

Uppfyller Mona dessa kriterier i sin reklam där hon påstår sig vara bättre än konkurrerande produkter?
Marknadsdomstolen har i ett flertal fall sett strängt på formuleringar i stil med ”Alltid billigare” och ”där bättre produkter kostar mindre” nämligen..

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *