Snyft snyft.. och handla..

My Martens:

Mitt i ett gråtmilt inlägg så lyckas hon ändå få in lite omarkerad reklam. En sann entreprenör!
Chachiiiing!

35 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Fan, tänker ändå, så länge reklam markerat (okej, inte så vanligt antagligen) så får man casha in hur man vill. Läsare bestämmer ju ändå om man vill läsa eller inte. Vanlig reklam spelar ju ändå på känslor.

    Men å andra sidan är reklamen typ omärkt jämt/på fel sätt så finns ju ändå rum att kritisera (konstruktivt) 😀

      Och det här var omarkerat..

        Haha, ja precis! Försvarar absolut inte omärkt reklam utan att ”tajmingen” när man gör reklam. Dvs – spela lite på känslor.

        Men, ja, reklamen är ju omärkt och det tycker jag är superbra att det uppmärksammas. Märker ju till och med att sponsrade inlägg är mycket mer märkta i min feed sedan du började uppmärksamma detta! Kanske en tillfällighet men känns ändå inte som det:D

      Hej Tinis!

      Jag bleb lite nyfiken ditt nick. Läser din kille här eller vad är det frågan om? 🙂

        haha nej! mina nick är mest på skoj och jag byter lite då och då, beroende på inlägg. mina nick börjar alltid med tinis och min blogg är länkad så är inte för att vara anonym i alla fall 😀

        ….så, ingen vidare eftertanke där faktiskt:)

          Haha, måste dock lägga till att det var en väldigt rolig kommentar! Tryckte like. Credd för det! 🙂

            Tack, och tack för svar. 😀

    Men är detta omarkerat, när hon skriver ”i samarbete med”? Det är ju så de flesta bloggarna skriver.

    (Samtidigt tycker jag, för att upprepa mig, att ”samarbete” låter urfånigt, som nån trevlig kompisgrej. Det borde stå DETTA ÄR BETALD REKLAM! Ja, gärna med stora bokstäver.)

      Hennes inlägg är inte korrekt märkt. Som läsare ska du direkt under rubriken (eller i rubriken) TYDLIGT kunna läsa ifall det är ett sponsrat inlägg. Det räcker alltså inte med att skriva det i den flytande texten 40 meningar in i inlägget. Eller som i vissa fall med My då hon kategoritaggar ett sponsrat inlägg i efterhand så att man får leta med lupp under rubriken för att kunna utläsa ”samarbete”.

      Och ja, tyvärr är det otroligt många bloggare som inte reklammarkerar rätt. Därav CamCams alla inlägg om detta problem.

    Men alltså, vilket vettig människa tar en bild på sig själv när man gråter? För att sen dessutom lägga ut den på sin blogg?

    Hon är sannerligen en drama queen utan dess like!

    Oj vad du hjälper henne att få fler läsare och nå ut med reklamen 😉 men just här står det ju i samarbete med.

    Men det är vanligt förekommande att hon skriver långa snyftinlägg som sen övergår i reklam, hon är inte dum.

    Varje gång hon tappat lite läsare så kommer ett långt snyftinläg om ångest och näthat, det funkar, då höjs besöksstatistiken igen…Hon vet vad hon gör!

      Det står ’i samarbete med’, men inte på rätt sätt. Det ska stå tydligt innan inläggstexten så att en direkt ser att det är reklam, utan att behöva läsa inlägget.

    Har det bloggats om att tyras kille är ute på tinder? fick match med honom i veckan och så vitt jag vet är de förlovade? bild finns.

      Det har bloggats om det.

    Någon storbloggare som någonsin fått repressalier pga omärkt reklam?

      Kisse och bolaget hon jobbar med är indragna i ett fall just nu, de har blivit stämda av KO.

    Även vår kära marknadsförare Madeleine ilmrud har lyckats baka in hela 2 samarbeten i detta inlägg http://madeleineilmrud.se/index.php/2016/10/27/lite-av-allt-och-oktoberfest/ . Blir så trött..

      Marknadsförare?? Hahaha…
      Hon är ju en bloggare som vräker ut sin familjs liv på nätet och försöker få så mycket pengar som möjligt för det.

        Fy på dig ”AJ”, fy! Hur kan du frågasätta och skratta åt att Madeleine är en marknadsförare? ?

        http://blogg.ng.se/bloggbevakning/2016/10/ar-bloggare-och-marknadsforare-samma-sak

          Oh, herregud, nu blev det ännu roligare. Är det verkligen Madde själv som skrivit de där kommentarerna?
          Jaja, hon är väl enligt egen utsago konstnär och fotograf också så varför inte marknadsförare?

    I förrgår skrev jag en kommentar på Mys inlägg där hon tipsade om serien Mammor. Jag påpekade konstruktivt att inlägget inte är reklammarkerat (varken på hennes blogg eller Instagram) och att jag tycker det är konstigt att hon, trots tidigare påtryckningar, fortfarande inte markerar.

    Svaret jag fick var skrattretande barnsligt och full av lögner. Hon vände på allt och frågade vad mitt problem var, för hon hade minsann visst reklammarkerat. Detta hade hon såklart markerat efter min kommentar men vill få det att se ut som att jag är den dumma. När jag svarade på detta (återigen konstruktivt, vill inte lägga mig på hennes nivå) så vägrar hon släppa igenom min kommentar.

    Har tappat räkningen alla gånger hon påstår sig ha en ärlig blogg…

      Det är så obegripligt. Jag får uppfattningen av att hon inte kan ta kritik. Inte ens konstruktiv, grundad kritik. För hon går till full attack direkt och vänder det alltid till att det är läsaren som är i dum i huvudet. Eftersom diskussionen är uppe kring hennes omärkta inlägg, så borde hon väl förstå att hon inte kan komma undan med att märka dom i efterhand. Och sen påstå att de har varit märkta hela tiden.

      Tror att den kommentaren togs upp här, kanske igår…ja inte ovanligt att hon svarar drygt, pinsamt och med lögner.

      Och alltid detta tjat om ärlig blogg…jo tjena finns nog ingen som ljugit så mycket som hon. Inte konstigt hon har ångest (om hon nu har det) med tanke på allt som kommit fram och upp. Alltid då hon tappat läsare så kommer ett långt snyftinlägg, väl uttänkt, det drar läsare och uppmärksamhet, hon är smart, hon vet vad hon gör.

    Vem är denna My? Aldrig hört talas om henne innan du började skriva om henne här. 🙂

      Googla är inte din grej?

        Inte när det gäller halvkändisar som jag inte vill ge mer klick. Men fick googla i alla fall efter ditt trevliga svar. 🙂

    Läste inlägget på Mys blogg innan du skrev om det och på nåt sätt har jag faktiskt svårt att tycka synd om henne när det avslutas med illa dold reklam (igen)…

      Precis, inte första gången heller som det skrivs långt snyft som sen följs av reklam i samma inlägg, noga uttänkt, hon är smart.

    Linn Herbertsson skrev såhär angående reklam i sin blogg:

    ”Jag gör inte reklam i utbyte mot gratisprodukter och mina samarbeten som jag får betalt för eller där det finns ett krav att jag ska skriva om en produkt för att testa den märks ut som ett samarbete”

    (http://linnherbertsson.metromode.se/2016/10/26/svar-pa-fragor-dubai-handstaende-och-lite-annat/).

    Gällande en fråga angående detta inlägg:
    http://linnherbertsson.metromode.se/2016/10/23/sondagsuniform/

    Om vi nu förmodar att Linn har fått setet gratis, eller som en gåva… Att få en produkt ’gratis’ kan väl räknas som en sorts betalning, även om det inte finns en formell överenskommelse om att ”marknadsför detta, så här mycket kommer du få betalt”? Nu gäller detta iofs kollegan Petras myskläder, alltså inget ’större’ värde som Linn (kan ha?) fått gratis, och jag tror säkert att Linn vill vara lite bussig och rekommendera vännens produkt. Men som ’influencer’ (som bloggarna numera kallar sig) bör man väl om något vara ännu petigare med reklammarkering när marknadsföring online inte är lika svart och vit som i traditionell media?

    Skulle man ha resonerat annorlunda om man får en bil gratis av en vän som designat denna på visst företag, visar upp denna på sin blogg och indirekt eller direkt uppmanar till köp? Är det i värdet av en (gratis)produkt man ska avgöra om det är reklam eller ej?

    Varför är detta en så stor grej för er? Köper ni tvångsmässigt saker som bloggare rekommenderar till den grad att det påverkar er ekonomi?
    Köper ni det inte om det står ”reklam” i rubriken?

    De flesta vuxna människor med normal inteligens borde kunna avgöra eller ana sig till när det är reklam eller inte. Tonnåringar har föräldrar som borde kunna guida dem igenom eventuella frågor.

    Känns som alla här inne förvandlats till maniska paragrafryttare ”det är feeeel! FEL!!”

    Så intressant kan väl inte den här frågan vara att vart annat inlägg måste handla om eventuella missar med reklammärkning?

      Snarare ”det är olaaaagligt! OLAGLIGT!!” Det handlar inte om några ”eventuella missar” kring reklammärkning. Detta är ju för f*n nåt bloggare, förlåt, influencers/marknadsförare, har satt i system.

        Det finns mycket som är olagligt som folk gör ändå. Är detta en väldigt allvarlig lagöverträdelse för dig?

      Haha ja. Samtidigt sitter säkert flera av dem som klagar och klickar hem ”gåvor” från Ali express. Just reklammärkningen kunde jag inte bry mig mindre om men hade gärna gått igenom deras deklarationer.

      Grejen är väl snarare vilka lagar som stiftats i syfte att skydda en svagare part är vettiga nog att följa. Om en bloggare t.ex. tycker att marknadsföringslagen bara sätter käppar i hjulet för dem, tycker de även att andra lagar som skyddar konsumenter är onödiga i de fall där de själva agerar konsument och inte näringsidkare?

      Om de själva betalar för en egen resa till Malediverna och flyget inte kan lyfta som det ska. Är det då nice att vara konsument och slippa punga ut med 10.000 kr per dag på en svindyr resort?

      Om bloggaren köper en nybyggd lägenhet för 10 miljoner. Är det då onice att hen har garanti för arbetet om det visar sig att t.ex. rören är dragna fel i hela huset så att de är tvugna att punga ut med 2 miljoner ur egen ficka för att fixa problemet?

      Garantin och konsumentskyddet sätter ju sannerligen käppar i hjulet för näringsidkare att göra så stor vinst som möjligt genom att lura folk. Marknadsföringslagen sätter käppar i hjulet då många inte tar recensioner på allvar när det klart och tydligt står att de fått betalt för att skriva om produkten och därför klickar nog inte lika många sig in via en adlink.

    Mycket bra att du tar upp sådana här saker. Skattefusk är inget som gemene man gillar. Kanske kan vi genom detta minska antalet bloggar och ha kvar de lite mer seriösa. Ramlade in på din blogg av eb händelse och gillar vad jag ser. Tror inte att bloggarna förstår att det är så här många läsare ser på dom. Snyft, smink, hår och hållas på halster för reklamens (pengarmas) skull. Grattis till en helt ärlig blogg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.