Kan vara värt att nämna..

KnivLisa:

lisa

KnivLisa gör reklam för ett företag som kommer hem till dig och lagar skärmen på din trasiga Apple-device och det låter ju som en alldeles fantastisk tjänst på alla sätt och vis.

Det hon däremot ”glömmer” att berätta är att detta företag inte är en auktoriserad Appleverkstad och att de reservdelar som de använder är billiga piratkopior vilket betyder att om du använder dig av dem så försvinner all möjlighet till garantireparationer eller reparationer mot kostnad hos Apple om du har servat telefonen hos en icke-auktoriserad verkstad.
Du får sex månaders garanti på arbetet de utför men skulle exempelvis din telefon bli fuktskadad och inskickad till Apple så klassas den som skrot och kommer inte att att repareras på grund av att det sitter en fejkdisplay på den.

Och det är väl helt okej om man vet om det men KnivLisa nämner det inte med ett ord. 
Billigt är inte alltid bäst.

Från företagets hemsida:
Tack vare snabb service, hög kvalitet och låga priser är vi Sveriges största icke-auktoriserade servicekedja för iPhone och iPad*.

Tack för tips, Drina.

14 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Jag är säkert jätte-efter nu, men jag behövde klicka in och kolla om människan faktiskt kallades Knivlisa, eller om det var ett nytt Camcam-smeknamn på Knivis Sindy 😀

      Haha… nä, hon får heta ”Bladis” eftersom hon har en majaplanta på ena skinkan. Egentligen ”Plantis” men Bladis funkade bättre med Knivis.

        Hahahaaa, Bladis blir bra.

        Det är faktiskt just ett blad och inte en planta Sindy har på rumpestumpen 🙂

      Jag trodde Micke hade träffat någon ny som Camcam kallade Knivlisa ?

        Fick ett gott skratt!?

    Hej! Alla samarbeten går via folk som godkänner partners, så jag vet inte om detta stämmer, men jag ska kolla! Självklart ska det stå i så fall.

    Haha ja då är det bättre att laga själv 🙂
    Beställde hem ett kit från Wish…

    Apples telefoner lagas ju inte ens av Apple själva, utan de byter ut telefonerna till utbytesenheter som är ”begagnade” telefoner med nytt yttre.

    Tilläggas bör att fuktskador per definition aldrig går som garantireparation. Detta då tillverkare inte har skyldighet att fixa fel som användaren orsakat själv. Så sådana skador går enbart via försäkring och har en en sådan så fixar en säkert en sprucken skärm via försäkringen med.

    Apple är dessutom griniga så har du tappat telefonen går det i princip inte att få en garantireparation/byte

      Det stämmer att Apples garantier inte gäller om enheten inte har ”hanterats i enhet med bruksanvisningen”, dvs om den har blivit tapp- eller fuktskadad tex.
      I dessa fall får du istället ett kostnadsförslag på åtgärd, hur mycket det kostar beror på vad det är för fel, tyvärr är Apple sjukt restriktiva med vad de lagar på komponentnivå och vad som ”kräver” utbyte av hela enheten, ju nyare modell desto färre saker som tillåts lagas.

      Det som jag önskar att Knivlisa hade kunnat upplysa om – eftersom jag vet att väääääldigt många inte har koll på det – är att om du en gång har bytt ut en originaldel eller på annat sätt servat din iPhone på en oauktoriserad verkstad så får du inte ens erbjudande om reparation eller utbytesenhet.

      Säg att du har tappat din iPhone och displayen har gått sönder, eftersom detta inte täcks av garanti så lämnar du in den på ovan nämnda företag för displaybyte, det är ju bra mycket billigare än att göra reparationen hos Apple. Tre månader senare så tappar du din telefon i toaletten och den blir fuktskadad. Detta täcks inte heller av garanti och går inte att reparera. Då vänder du dig till Apple och vill ha en så kallad utbytesenhet. Apple ser att displayen inte är original (och tro mig, en Appletekniker ser det direkt) och nekar dig service helt och hållet. Dvs du får inte ens laga den mot kostnad.

      Hänger du med på problemet?

        Generellt så har ju folk rätt dålig koll på konsumentköpslagen.

        Förstår helt grundidén med inlägget, ville dock bara upplysa att om en drattar ner telefonen på dass så finns det ingen garanti i världen som täcker detta. Du kan såklart lämna in din enhet men troligtvis blir det fruktansvärt mycket dyrare då en får betala både undersökningsavgift samt en ny lur. Detta då fuktskador i elektronik inte kan ”repareras” Den är skrot oavsett om det är en fejkdisplay på eller ej.

        Finns inte en servicefirma i världen som skulle kunna garantera att enheten är ”lagad” då elektronik och vatten är ganska dåliga kompisar överlag.

        Så, mer en liten replik då jag genom åren har träffat en del konsumenter som tror att garanti är en oändlig resurs och inte förstår hur det fungerar med rättigheter/skyldigheter.

        Hänger du med?

          Mm, eftersom jag bland annat jobbar just som reklamationstekniker så har jag full koll på konsumentköplagen men det är en helt annan sak.

          Jag vill uppriktigt be om ursäkt om du tog illa vid dig, det var inte min mening att verkar dryg men jag ser nu i efterhand att det jag skrev nog kunde uppfattas som just drygt. 🙁

          Det jag försöker att få fram är att om du har en iPhone som blivit skadad på ett sätt som gör att den inte täcks av garantin så kommer du istället att få ett förslag på hur mycket det kostar för sig att laga den. Beroende på HUR den har blivit skadad så kommer detta att kosta olika mycket.
          Om kameran inte zoomar som den ska så kostar det ca 1000kr för delen plus arbetskostnad. Om telefonen däremot har badat så är den så förstörd att vi INTE lagar den utan istället erbjuder en så kallad ”utbytesenhet”, du lämnar in din trasiga telefon och får en annan likadan tillbaka. Dvs du får inte din gamla telefon lagad utan du får den utbytt. En sådan utbytesenhet kostar mellan 1200 och 4000kr beroende på modell. Alla som någon gång har köpt en ny iPhone vet hur dyra dessa är och då brukar utbytesenheten kännas som en rätt så välkommen deal.

          Om telefonen du har skickat in har varit på KnivLisas verkstad (eller nån av de andra tusentals ”iPhonereparatörer” runt om i landet) så kommer du varken att få erbjudande på reparation eller utbytesenhet. Du får då valet att betala undersökningsavgiften och få tillbaka den trasiga telefonen eller att vi skrotar den gratis åt dig. Vill du ha en telefon som fungerar igen så får du köpa en ny i butik. Till fullpris.

          Det är alltså skillnad på ”skrot” och ”skrot” i den här branschen. Skrot som består av originaldelar får du byta in eller reparera, skrot som består av fejkdelar går till återvinning direkt.

          Har en oändligt med pengar så spelar det ju såklart ingen roll. Då kan du ju byta displayer, batterier, kameror och annat som är reparerbart precis var som helst och till vilket pris och kvalitet som helst.
          Den dagen skadan blir för stor för att reparera så är det ju bara att köpa en ny telefon i butik.

          Det som jag reagerar på i detta är just att merparten av de som anlitar dessa oauktoriserade verkstäder inte förstår att om de väljer den billiga lösningen denna gång, på det ”enklare problemet” så har de bränt sina broar hos Apple för eventuella framtida ”större problem”.

    Jag är säkert jätte-efter nu, men Apples telefoner lagas ju inte ens av Apple själva, utan de byter ut telefonerna till utbytesenheter som är ”begagnade” telefoner med nytt yttre.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.