Attention RO och KO!

deo deo2

Om Konsumentombudsmannen skulle göra ett attackstrike mot de bloggerskorna som varit på Deo Docs resa till Hawaii så skulle de åka dit så det bara smäller om det – ALLIHOP!
Jag har precis gått igenom allas bloggar och Instagramflöden och ingen nämner med ett ord – förutom i ett inledande inlägg  och nån enstaka hashtag – att det är Deo Doc som bjuder dem alla på en pressresa till Hawaii.
Det här kan bli dyrt för dem!

För den som känner sig manad – här anmäler man reklam på nätet.

47 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Fan vad tråkigt. Linda Hallberg också? Läser hennes blogg dagligen, men jag har inte direkt noterat om hon har nämnt att resan är sponsrad.

    Riktigt riktigt tråkigt, blev väldigt besviken nu. Hon som har postat om detta med reklam och annonsering.

    http://lindahallberg.se/2015/02/10/ar-du-bloggare-las-det-har/

      Ja, hon är en av dem få som faktiskt är noga med det… Känns som ett svek typ haha

        Ja, är egentligen därför jag la en kommentar på detta. Håller med om att det på något sätt känns som ett svek.

        Känns spontant som att det då är företaget i fråga som ställt krav på att reklammarkering ska utelämnas.

      Jag som följer mycket olika smink gurus och har stort intresse inom det (spenderar ALLA mina pengar på smink tyvärr..) litar inte alls på Linda och hennes recensioner. Tror inte alltid hon är sponsrad rakt ut kanske men hon bryr sig mycket om bra kontakt med företaget då hon ibland är den enda jag kan hitta som talar gott om en specifik produkt..
      Ofta så skriver hon bara kort om de produkterna och inget in depth men känns så jävla missledande.

      Också lite besviken! Gillar Kicki Norman och whinar.se när det kommer till att märka ut reklam!

        Hela Kickis klick är bra på det där!

          Det är det viktigaste kravet Kicki har på oss bloggare som på något sätt är associerade med Daisy Beauty – reklammärkning går före läsarantal alla gånger. Jag blev också lite ledsen över att se Lindas brist på reklammärkning, hon brukar ändå vara okej på det.

      Linda Hallberg har nu publicerat ett inlägg som statear ett samarbete med DeoDocs. Frågan är; fick hon kalla fötter? Vet inte om hon läser här inne, men det kan man väl anta.

      I vilket fall är jag personligen fortfarande besviken att detta inte blev nämnt under alla inläggen som handlade om resan. Jag är dock inte förvånad, men det är bara riktigt tråkigt.

      Här är inlägget:
      http://lindahallberg.se/2016/12/07/in-hawaii-with-deodoc-part-1/

    12 dagars pressresa till Hawaii för att lära sig tvätta underlivet med svindyra våtservetter från Deo Doc. Jeez.
    Nu är det payback time för deltagarna så bloggar och Instagram kommer att fyllas med reklam för DeoDoc.
    Men räcker det om bloggarna reklamidentifierar kommande inlägg för DeoDoc? Borde inte hela resan reklamidentifieras? Hittills har det varit dåligt med det. Såg att Forni har börjat blanda in DeoDoc-bilder nu så det kommer säkert mera.
    Visst är väl DeoDoc en trevlig julklapp? Särskilt till någon som tycker sig vara osäker där nere.

    Nu har jag anmält Michaela Forni, Petra Tungården, Linda Hallberg och Angelica Blick för dold marknadsföring på både deras instagram + blogg! Har även gjort print screens på allas instagram från Hawaii så de inte kan försöka ändra texten i efterhand för att skriva ut att det var sponsrad reklam från DeoDoc.

    Förstår inte att dom fortsätter lura sina läsare på detta sätt, förstår dom inte att man ser igenom reklamen? Dom framstår bara otroligt oprofessionella och falska.

      Satan vad bra! Jag var inne och skulle anmäla men då jag inte visste hur man skulle bifoga material då gick det inte

        Jag anmälde dom på Konsumentverkets hemsida, brott i marknadsföringslagen:

        Här är länken så fler kan anmäla dom:

        http://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anmal-till-konsumentverket/anmala/

        Se även till att göra print screens på deras bloggar och instagram som ni bifogar då det är bevismaterialet att de brutit mot marknadsföringslagen.

      Jättebra. Ska bli intressant att följa.
      Frågan är om inte resan också faller under mutlagstiftningen.
      I så fall skulle det bli fråga om tagande av muta respektive bestickning.
      Visserligen är deltagarna inte inköpare el dyl men de har definitivt blivit otillbörligt påverkade att skriva positivt om DeoDoc i sociala medier.
      Otillbörlig marknadsföring är det hela utan tvekan. I likhet med New York-resan förra året.

    Bella gav mig just ett första ”erkännande” att hon rättade till sin reklammärkning i efterhand (plus raderade min första kommentar). Det som tog skruv till sist var att skriva att det finns andra sajter där detta beteende kommer fram.
    Grymt med denna blogg! Bra folk anmäler.

    DeoDoc fan club:
    Petra Tungården
    Michaela Forni
    Angelica Blick
    Maxinne Björk
    Emelie Natascha Lindmark
    Linda Hallberg
    Mira & Thilda Berglind
    Hedieh & Hasti Asadi

    Från http://weare365.com:
    ”När vi fick förfrågan om att följa med till Hawaii i samband med Deo Docs nya doftlansering ”Honolulu breeze”
    och spela in film (som ni får se här snart!) så tänkte vi nog inte mer än en sekund, både Hawaii och Deo Doc är två saker som ligger oss varmt om hjärtat. Dessutom är det extra roligt att de är två systrar, Hedieh (som är urolog) och Hasti (som är ekonom), som står bakom märket.”

    Riktigt klantigt gjort..
    Tror de verkligen att läsarna är så pass naiva?

      Det har ju funkat förr… de tror fortfarande det e lekstuga antagligen.
      Därför kanon med bevakning de ej har makt över.

    Nu har jag ju noll utbildning i ekonomi och marknadsföring, men jag fattar verkligen inte hur företaget kom fram till att den här resan skulle vara en bra strategi. För de som är med på resan är det såklart speciellt att de har fått åka till Hawaii gratis, men hur är det meningen att det ska påverka mig som konsument? Vad blir skillnaden jämfört med ett gammalt vanligt event i Stockholm? Om de ska spela in reklamfilm på Hawaii, räcker det inte med en eller två bloggerskor? Flygbiljetter till Hawaii med hyfsat boende bör ju kosta en del och det här företaget kan väl inte ha en superstor omsättning än?

    Den största utmaningen för företaget borde vara att få konsumenterna att tro på produkten och med tanke på vad produkten är startar de lite i uppförsbacke. ”Parfym i underlivet” är inget jag spontant känner är en bra idé. Nu kan jag ju bara tala för mig själv, men jag har i alla fall alltid matats med budskapet att man ska låta underlivet rengöra sig själv, bara tvätta med vatten om man måste, undvika kemikalier och trosor i syntetmaterial etc, så utan att veta mer är det här inte en produkt jag skulle kunna tänka mig att köpa.

    Om jag nu ska komma över den skeptiska inställningen till produkten har det noll relevans att företaget bjöd en massa bloggare till Hawaii. Det som skulle hjälpa skulle i så fall vara recensionsinlägg hos bloggare där de beskriver hur luktfria deras underliv blev och hur det absolut inte uppstod någon irritation (fast lite wtf över ett sånt inlägg ändå…). Problemet nu är att jag vet att dessa bloggare har blivit bjudna på en påkostad resa av företaget, vilket gör mig mindre benägen att lita på deras omdömen. Då skulle det i så fall krävas att en helt annan bloggare skrev en positiv recension, vilket skulle innebära att Hawaii-resan var bortkastade pengar när det gäller att vinna mig som konsument i alla fall.

    Det skulle vara intressant att ta del av företagets utvärdering av denna resa om något år. Kommer försäljningen ens att öka motsvarande resans kostnad? Även om den gör det, hade det inte gått att lägga 10% av pengarna och fått samma ökning?

      Jag har inte heller koll på företagets resultat, men deras produkter finns bl a på apotek så bara där får de ju en bra spridning. Deo för underlivet är inte något som jag heller förespråkar, men de har även intimtvål. Jag är en sådan som till viss del handlar med ögat och i om att Deo Docs förpackning är långt snyggare än övrigas, så köper jag den. Börjar dock fundera i nya banor nu, är väldigt osugen på att fortsätta sponsra Klonkis resor till Hawaii etc.

        samma gäller intimtvål. bara vatten eller olja i det självrengörande underlivet

          Ja, den enda delen av fittan jag tvättar med tvål är ”mons pubis” området, alltså det som kommer efter magen och innan klitoris. Resten rör jag inte med tvål. Det har funkat finfint i 40 år.

          Vill då förtydliga att jag inte använder intimtvål inne inne i fiffi. Jag är en sådan där överdrivet rengörande person och att inte använda intimtvål eller -olja skulle inte kännas tillfredsställande för mig. Har använt det i många år och fiffi har alltid mått fin fint. Eh….jaha, här sitter jag på Bloggbevakning och berättar om mitt underliv. ?

            Kan detta tillhöra kategorin #toomuchinformation
            ???

    En sak som dock ska poängteras gällande samarbeten. Vi säger att under denna resan så ska bloggarna posta inlägg för deras instagram. I kontraktet står det ingenting om att dom ska posta inlägg på sin blogg då ska inte bloggen markeras ut med ”detta är ett samarbete med ***” då det ej ingår i själva arbetet.

    Nu vet jag ej hur detta samarbetet ser ut. Det kanske står att dom både ska blogga/instagrama om detta och då ska det markeras ut på alla ställena men står det i kontraktet att det endast är bloggen eller instagram då behöver dom inte märka ut.

    Informationen gällande detta kommer från We Are Influencers – Episod 52 – Ellinor Löfgren

      De har varken märk ut blogg eller Instagram – inte ens när det förekommer Deo Docsprodukter på bilderna.

        Jag följer inte dom så jag vet inte vad som skrivits osv men det jag menade med min kommentar var att om det inte ingår i deras kontrakt att posta inlägg på sina bloggar och dom gör det ändå då ska det inte markeras ut som reklam eftersom att dom inte får betalt för det.

        Nu ska dom säkert både blogga och instagrama om detta och då ska det naturligtvis markeras ut men jag ville bara poängtera att det handlar om hur kontraktet ser ut. Vissa företag fokuserar på blogg, vissa på instagram och vissa på båda men vi får se vad som händer nu när dom blivit anmälda hos KO 🙂

          Vad surrar du om, Sanna?
          Om jag förstår dig rätt så menar du att det krävs kontrakt och betalning för att en bloggare ska behöva reklammarkera ett inlägg. Så är det inte.
          Reklam och marknadsföring är alla meddelanden som syftar till att skapa positiva attityder till produkter, företag och märken eller främja försäljning på kort eller lång sikt.
          Ett inlägg i en blogg eller på Instagram kan mycket väl vara reklam som ska markeras som sådan oberoende av om det finns avtal om vad som bloggaren förväntas göra och/eller om någon form av ersättning utgår för samarbetet.

            Om du lyssnar på poddavsnittet som jag hänvisar till högre upp så får du ett tydligt exempel på när en bloggare via ett samarbete blir erbjuden att åka utomlands för att ha ett samarbete med sitt instagram konto men bloggar om att hon befinner sig i Spanien på jobb.

            Hade bloggaren gjort fel så hade Linda som varit i Sveriges riksdag och pratat med politiker om ämnet samt äger podden jag hänvisar till sagt till bloggaren i detta fallet Ellinor att hon gjort fel.

            Om du gör en resa för att utföra jobb via ditt instagramkonto men väljer att fota outfits och lägga upp dom på din blogg så är inte outfitsbilderna en del av samarbetet och ska där heller inte markeras ut som reklam.

            Jag säger inte att så är fallet här men det handlar om hur samarbetet ser ut.

            Man får bedöma varje fall för sig.
            Om någon t ex har ett samarbete med ett hotell för att promota hotellet via Instagram så ska självklart bilder relaterade till detta samarbete reklammarkeras.
            Det kan vara bilder som visar hotellet, rummet, resmålet etc. Däremot behöver inte bilder i samband med flygresan t ex reklammarkeras om det är hotellvistelsen och inte flygresan som utgör samarbetet.
            Kenzas resor brukar vara av den kategorin.
            Är det själva resan som är samarbetet t ex någon blir bjuden av SAS för att flyga till Los Angeles och göra reklam för flygbolaget och resmålet bör alla bilder i samband med flygresan och resmålet anses som reklam/spons och markeras som sådan.

        Linda Hallberg har ju även gjort två vloggar från Hawaii där det heller inte nämns någonstans att resan är sponsrad. Vet inte hur Youtube-reglerna är dock, är kanske inte samma som för bloggar?

          Det handlar inte om vilken plattform man är på utan vilket land man bor i. Reglerna för youtube är den samma som för bloggen men som jag skrivit om det inte står i kontraktet att dom måste göra videos om resan så behöver inte Linda enligt lag skriva ut något. Hade det stått i hennes kontrakt att hon måste lägga upp två videos under resan då ska det stå att det är ett samarbete.

            Hela resan är sponsrad och då ska allt som läggs upp i sociala medier före, under och efter markeras som samarbete/reklam/spons.
            Det är resans övergripande karaktär som smittar av sig på alla inlägg och upplägg.
            Om bara del av resan var sponsrad t ex en hotellvistelse och resten av resan bloggarens egen så blir det annorlunda.

          Självklart ska reklam och samarbeten redovisas öppet även på YouTube. Marknadsföringslagen gör ingen skillnad mellan sociala medier och andra reklammedier t ex tv och press.
          Kolla t ex hur Therese Lindgren är noga med att redovisa sina samarbeten både i tal och skrift.

            Tack fört så snabba svar! Jag är helt ny på det här med lagar om reklammärkning o.s.v, så jag uppskattar allt nytt ni kan lära mig ^^

        Fast Blick har ju markerat ut vissa bilder med #deodoc #honolulubreeze

          Det där är hashtags och inte någon reklamidentifiering.

    http://www.devote.se/Maxinne/in-hawaii-with-deo-doc—part-1–30615480 Här ser man ”del 1” av detta. Så oerhört dåligt gjort, man tror ju det skulle vara mer professionellt m tanke på att ett företag gör filmen? Kort, dålig musik, opersonligt.

      Man kan misstänka att tanken bakom dessa ”reklamfilmer” är att resan ska kunna betraktas som en jobbresa för de inblandade.
      Deltagarna agerar ju i reklamen och man brukar ju inte få betala själv om man åker på en tjänsteresa.
      Intressant tanke. Undrar vilket arvode deltagarna fick för sina skådespelarinsatser?

    Jag har en fråga. Nu läser jag i stort sett alla de bloggar jag följer genom en bloggläsare (feedly). Då är det ganska vanligt att rubriker där det t.ex. står att ett inlägg är ett samarbete osv helt faller bort. Hur ska man bedöma det egentligen. Någon som vet?

    Vem är tjejen med blått hår? 😀

        Tackar!

    Blir så arg på att kvinnor som småtjejer ser upp till gör reklam för produkter som inte behövs. Produkter som ska få oss att känna att naturlig doft är fel. Min gotta ska lukta fatta och inte något annat. Luktar den illa så är det enda som gäller att gå till gyn!

      Gotta = fitta
      Fatta = fitta
      Damn you autocorrect

    Jag fattade inte att det var därför hon var där. Tyckte den här skylten var så himla rolig, hennes kompisar välkomnade henne såhär på Hawaii, skitkul!!

    http://petra.metromode.se/2016/11/26/framme-i-hawaii/

    Men nä hon gör bara reklam för det där jävla företaget!! Håller med Anna från 22:45 här uppe

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.