Reklam på Instagram.

reklma2

Givetvis kan jag göra det!
Det här inlägget fokuserar på reklaminlägg på Instagram – tänker att jag skriver ett om blogginlägg lite senare i helgen så ni inte bli allt för uttråkade. =)

Jag har valt att kategorisera dem i tre olika kategorier:
– Korrekt markerat
– Tveksam markering
– Felaktigt markerat

korretk

För att ett inlägg ska vara korrekt markerat så ska det allra först i texten framgå att det är reklam/samarbete och vilket företag som står bakom det. Alltså – vem som betalar eller gynnas av reklamen.

IMG_6489 IMG_6490 IMG_6496 IMG_6497 IMG_6504 IMG_6505 IMG_6506 IMG_6507

IMG_6510 IMG_6511

tveksamtumme

Här är inläggen antingen markerade som reklam/samarbeten utan att det framgår vem som betalar för/gynnas av reklamen eller så har de markeringen på fel ställe i texten.

Eftersom läsaren då måste ta sig igenom hela texten innan det framgår att det rör sig om reklam/samarbete så är det tveksamt om Reklamombudsmannen skulle fria dessa inlägg om de blev anmälda. Dock framgår det i texten att det rör sig om reklam – dock på fel plats.

IMG_6491 IMG_6502

IMG_6494

 

IMG_6514IMG_6515

IMG_6508

IMG_6509

Notera att Kenza skriver ut att det rör sig om ett samarbete medan Janni helt undviker det och endast klämmer in en #ad på slutet. Jannis inlägg skulle med lätthet fällas om hon anmäldes.

 

fel

De här inläggen saknar minsta indikation på att detta rör sig om reklam. Det spelar ingen roll att personen i fråga gör reklam för sina egna produkter eller antar att läsaren fattar att det är deras egna företag. Du ska förstå INNAN du läser en text att det rör sig om reklam och du ska som läsare inte behöva ha någon som helst kännedom om personen sedan innan utan det ska framgå om du läser för första gången.

IMG_6495 IMG_6498 IMG_6499 IMG_6500 IMG_6501 IMG_6512 IMG_6513

Vad tycker ni om såna här inlägg? Bra? Dötrist?

 

34 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Tips: Kenzas bröllop är på midsommarafton den 23 juni och varar hela helgen. Därav blomsterkransen i håret på fotograferingen. Undrar bara var… S _ _ _ _ HOLM som det ser ut på inbjudan.

      Stockholm??

        hahaha herregud vad pantad jag är. Kan ju mycket väl stämma. Tänkte att det var namnet på ”slottet” de hyrt för helgen.

      Sundbyholm slott kanske?

      http://www.slottsguiden.info/slottdetalj.asp?id=140

      De hyr ut festlokal.

      Såstaholm?

    Trendensers senaste inlägg om sitt samarbete med Balingslövs kök känns ju oxå väldigt tydligt. Det framgår i rubriken att det är en sponsrat inlägg i samarbete med Balingslöv och i slutet förklarar hon på vilket sätt sammarbete är. De har betalat köket privat och Balingslövs betalar hennes företag för filminspelning och reklamutrymmet på hennes sida.

    Bra genomgång, CamCam!
    Jag ser fram emot genomgången av reklammärkning i bloggar.
    Instagram är rena vilda västern för närvarande. Länge har instagrammare kunnat lägga upp smygreklam hej vilt utan att någon reagerat.
    De flesta sponsrade inlägg/samarbeten på Instagram är idag omärkta eller felmärkta.
    Glädjande att det finns några exempel på korrekt reklammärkta inlägg. Det finns alltså hopp om att Instagram ska få bättre reklammärkning när nu bloggarna börjar gå åt det bättre hållet.
    Pernilla Wahlgren har mycket att lära – hon kan konsultera dottern så blir det förhoppningsvis rätt ibland.

    Har alltid undrat vad personerna och företagen får ut utav att inte märka ut att det är sponsrat? Det måste ju vara något. Annars skulle man väl inte slarva och riskera att åka dit?

      Handlar kanske om trovärdighet?
      Jag är väl mer benägen att köpa något om jag tror att det är något som personen verkligen gillar.
      Blir ju lite tomt när de blivit betalda för att rekommendera.

      Finns säkert flera orsaker – ofta på en gång:
      1) Okunskap om att reklammarkering behövs enligt Marknadsföringslagen och Internationella Handelskammarens regler om god sed i marknadsföring.
      2) Krav från företagen att inte reklammärka
      3) Strider mot influencer-idén om att det ska vara en personlig rekommendation till läsarna (i motsats till betald reklam)
      4) Rädsla för skattekonsekvenser av sponsring dvs förmånsbeskattning.
      5) Hittills dålig kontroll av att bestämmelser respekteras och liten risk för upptäckt och efterräkningar.
      6) Nonchalant attityd bland bloggare och instagrammare. Den som klagar är avundsjuk/bitter paragrafryttare som borde sluta läsa/följa.

    Jag fattar inte att folk orkar bry sig hur väl utmärkta inläggen är. Jag scrollar förbi iaf. Även de som inte är utmärkta förstår man ju meddetsamma vad det rör sig om. Klart att folk borde märka ut men orka läsa inlägg efter inlägg om det.

      Elin, du stämmer in på min punkt 6) ovan:
      ”Nonchalant attityd bland bloggare och instagrammare. Den som klagar är avundsjuk/bitter paragrafryttare som borde sluta läsa/följa.”
      Det finns ju lagar och regler som gör att reklammärkning inte är frivillig utan något som ska finnas.

      Ja jag vet inte, ibland behöver det inte vara så himla tydligt när man läser och sen när man kommer till slutet och det står I samarbete med…” Sjukt irriterad blir jag. Hannah Graaf är duktig på att göra rätt, men innan fokuset på hur och vad man ska göra, så slank det igenom historier om mysiga höstpromenader och fika och långa haranger om hur trevligt det var och sen längst ner ”I samarbete med Ballerina”. Då kändes det ganska falskt. Så för min del handlar det kanske mer om en påhittad vardag som jag först gick på och som sen visade sig vara sponsrad.

    Jag tycker det är JÄTTEBRA att folk mer och mer får upp ögonen för det här. Det trista är bara, att hur mycket det än skrivs, tycks det inte hjälpa. Det ser fortfarande likadant ut i stort sett överallt. Så vad är vitsen med en sån lag när den inte efterföljs alls? Och att man ska måsta anmäla respektive blogg/Insta och uppge sitt namn? Hur många vill göra det? Jag FÅR inte ens, av speciella skäl.

    Annars tycker jag ”annons” låter mycket bättre och starkare än det fåniga ”i samarbete med…” som jag fortfarande anser låter som nån slags kompisgrej. ANNONSERING är vad det är. Gärna ”Betald annons!”

      Det är så att reglerna om reklammärkning dvs Marknadsföringslagen och ICC:s regler om god sed i marknadsföring kom till i en tid före sociala medier.
      På den tid det var pressmedia och etermedia (radio/TV) som utgjorde kanalerna fanns det professionella medarbetare t ex journalister och marknadsförare som kände till reglerna och såg till att de respekterades.
      Annonsmärkning i pressen när en annons kunde förväxlas med något redaktionellt har ju funnits i många år nu. Och public service har strikta regler när det gäller reklam i tv och radio.
      När sociala medier kom att bli reklamkanaler var det många som blev aktiva där utan att ha en aning om några som helst regler för marknadsföring. De senaste åren har också sociala medier ryckt fram och blivit stora kanaler för företagens marknadsföring. Därför har också bristerna när det gäller reklammarkering av sponsring och betalda inlägg kommit att uppmärksamma mer och mer.

    Måste säga att Dasha är fantastisk på att visa när inlägg är reklam. Både på bloggen, instagram och snapchat. Lite av ett föredöme.

      Där kan jag inte hålla med dig, har flera gånger sätt på hennes senap/instagam story där hon uppenbart gör reklam för sina egna tröjor men skriver alltid sist av allt (efter att man klickat igenom hela storyn) att det är ”ett samarbete med mitt egna företag Stadsdel”. Gör om gör rätt.

    Jag tycker det det här är bra! Bloggare gillar ju att säga att bloggen är deras jobb, absolut! Och det här med att vi granskar dem och deras jobb, känns ju som att det faktiskt är ett arbete. Och då ska det göras rätt, lika för alla företag/arbeten/jobb, det finns lagar och regler som ska följar, skatter som ska betalas m.m.

    Tänker att det här är bara början för bloggar, känns som att i framtiden så kommer bloggen att vara ett närmare sätt att nå ut till inviduella personer när det gäller reklam.

    Och då måste VI granska och se till att allt står rätt till, samt att vi bygger framtidens jobb.

    En diskussionsfråga! Vi tänker oss tidningar och tv dem mer traditionella medierna, när där finns reklam så står det inte eller säger de att det här är reklam. Vi fattar att det inte tillhör vanligt programinnehåll eller till artiklarna och vet att det är reklam. Så om vi har nya medier och de flesta bloggare driver bloggen som ett företag så som tidningar och tv. Borde man inte kunnat då göra samma sak fast att inlägget läggs upp mer som annonsutformat istället för personligt inlägg? Sedan om de bokför dessa inkomster som reklam är ju korrekt.

    Någon som är insatt i det här?

      Det är rekommendationen från Konsumentverket.
      Några förslag på märkning:
      • Märk inlägget med ”Annons” eller ”Reklam” i början och i slutet
      • Uppmärksamma läsaren på att det rör sig om marknadsföring i
      rubriken och i början av inlägget
      • Använd ett annat typsnitt eller en annan färgsättning,
      exempelvis bakgrundsfärg, än i andra inlägg
      • Märk inlägget med #Reklam eller #Annons och #Företagets namn

    Jättebra inlägg fler sådana

    Tycker det är fantastiskt roligt att roxan annonserar för badoo som en möjlighet att snicksnacka lite med lokalbefolkningen under utlandsresor. Då jag själv använde badoo både i Sverige och i andra länder var ”lokalinvånarna” mer angelägna om att ge mig dick picks än tips om sevärdheter.
    Använder verkligen någon verkligen appen till annat än (sex)dejting?

    Enligt marknadsföringslagen ska all marknadsföring utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring. Enligt ICC:s regler ska marknadskommunikation vara lätt att identifiera som sådan, oavsett utformning och medium. Används media som innehåller nyheter eller annat redaktionellt material ska reklamen presenteras så att dess karaktär omedelbart framgår, Härutöver har Konsumentverket gett ut en rekommendation där de förespråkar termerna ”reklam” eller ”annons” för att märka ut reklam som inte ser ut som reklam.

    Därmed inte sagt att det är förbjudet att skriva ”sponsrat eller i samarbete med”. Men vill man sträva efter att följa reglerna så rekommenderas ”reklam” eller ”annons” och gärna tillsammans med exempelvis logotyp och andra saker som gör att reklamen avviker från övriga inlägg.

    ”Sponsrat eller i samarbete med” kan ge intryck av att ett externt företag har gått in och betalat produktionen och gjort denna möjlig, utan att ha påverkat innehållet så att detta fått ett kommersiellt syfte och rör kommersiella förhållanden.

      Det är förmodligen mer motbjudande för en bloggare att skriva ”reklam”, ”annons”, ”betalt inlägg” osv än att skriva ”samarbete med” eller ”sponsrat inlägg”.
      Samarbete och spons ger intryck av att man inte är lika köpt som när man öppet erkänner att man säljer sig och sin blogg/Instagram till företag mot pengar eller förmåner.
      Men jag håller med om att ett köpt blogginlägg inte ska märkas ut som samarbete eller spons utan som ”betalt inlägg”, ”annons” eller ”reklaminlägg”.
      Får man en resa av ett flygbolag och visar upp mat och dryck på Instagram kan ”sponsrad av…” vara ok. Flygbolaget har inte köpt ett specifikt inlägg utan ställt upp med en förmån i utbyte mot uppmärksamhet i sociala medier.
      ”I samarbete med” kan vara lämpligt om man har ett samarbete med visst företag under längre tid. Therese Lindgren har många sådana ”samarbeten”.

        Är det ok för Isabella att skriva ”I samarbete med LCC” när hon gör reklam för sitt eget märke LCC?
        Borde det inte stå att ”Detta inlägg är annons för LCC” eller ”Reklaminlägg för LCC” ?
        Skulle hon göra en annons av ett inlägg som detta:
        http://www.isabellalowengrip.se/2017/01/mina-skonhetsrutiner-2/
        och föra in det i en tidning av något slag skulle det klart och tydligt stå
        ”Hela denna artikel är en annons för Löwengrip Care & Color”.

    Tycker det är jättebra att du lägger upp sånt här. Tröttnar aldrig!

    …kanske därför jag fick tummen ur och anmälde matplatsens instagram. För att inte tala om bloggen.. det får bli nästa projekt.

    mvh jätteavundsjuk, bitter och grinig (som alla bloggare tycker man är som anmäler)

    Någon mer som såg biancas snapchat igår där hon skamlöst la upp lätt 25 videos med reklam för ellos och på SISTA snapen stod det ”i samarbete med ellos”

    COME THE F*** ON liksom

    Vad glad jag blir att du svarade! 😀 Tack! Det blev genast lite klarare!

    Du får gärna fortsätta med sånna här inlägg så man hänger med på hur det utvecklas!

    Jag tycker inlägg som detta är suveränt! Lärt mig mycket och är mer kritisk när jag läser bloggar och kollar instagram.
    Keep up the good work 🙂

    Att inte Nellie B har blivit fälld än är väl ett mirakel, inte ett inlägg är rätt märkt…

    Superbra inlägg ju! Hur är det med inlägg som detta? Känns ju på ett sätt som ett solklart samarbete av nåt slag men det framgår inte alls väl? http://happilyeverafter.se/2017/01/27/recension-beemoo-duo/

    Jag är intresserad över hur det funkar med blogginlägg där jag som läsare ska ”luras” att tro att bloggaren valt detta företag utan någon som helst baktanke; hen vill bara skriva om detta för att berätta vart hen ska och hur positivt detta ska bli/är. Texten är dock skriven så den känns som ”samarbete”/reklam etc. Har väldigt svårt att tro att alla bilder, överväldigande text och även länkar läggs in i ett inlägg, utan att det finns någon form av ”payback”. Senast dagarna skriver Madeleine Ilmrud om http://madeleineilmrud.se/index.php/2017/01/26/mot-knistad-herrgard-och-jagarexamen/

      Gick tillbaka i Maddes blogg och Madde i är en av dom som verkligen borde granskas och anmälas….

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.