Reklam på bloggar

I fredags skrev jag det HÄR inlägget där jag gick igenom reklam på Instagram och nu är det dags för bloggar.
Det är betydligt mer invecklat än Instagram eftersom det endast går att tagga och hashtagga där och handlar mer om VAR man skriver ut samarbetet.

Men återigen använder jag mig av tre kategorier:
– Korrekt markerat
– Tveksam markering
– Felaktigt markerat

korretk

För att ett blogginlägg ska räknas som korrekt markerat så ska läsaren på en gång kunna utläsa att inlägget är reklam utan att ha någon som helst förkunskap om blogginnehavarens eventuella anknytningar till olika företag. Det spelar alltså ingen roll om de gör reklam för sitt egna företag eller har fått betalt för att skriva inlägget.
Det ska också framgå VEM som betalar för/gynnas av reklamen.

reklam 7

Det här inlägget av Kissie är på gränsen eftersom det inte framgår i den rosa rubriken vem som betalar för samarbetet men eftersom det kommer i meningen efter är jag benägen att ha överseende med det. Ett stort plus är den rosa bannern som gör att reklaminlägget särskiljer sig från andra inlägg.

reklam2 Här har Bella skrivit ut tydligt vem inlägget är i samarbete med eftersom Reklamombudsmannen gjort bedömningen att endast ”Sponsrad” är allt för otydligt som ensam reklamindikation.

reklam11

Här framgår det också tydligt vem som står bakom samarbetet på Myggans blogg.

reklam12

Visserligen kan man kritisera Petra Tungården lite för att försöka bädda in faktumet att inlägget innehåller reklam istället för att kalla det för ett rent reklaminlägg. Dock framgår det tydligt att inlägget innehåller reklam.

reklam6

Det här inlägget från Kissie tycker jag också är okej eftersom hon markerar överst på inlägget att det innehåller adlinks. Eftersom adlinks kan innehålla varumärken från en uppsjö olika märken så tycker jag att detta räcker. Det är en bra markering.

tveksamtumme

Tveksamma markeringar kan vara att man skriver överst att inlägget innehåller reklam men att man utelämnar vem reklamen är för, eller att man bäddar in adlinks längre ner i inlägget.

reklam10

Här borde Myggan ha skrivit vem reklamen handlar om för att få en grön tumme upp.

reklam9

Egoina borde ha skrivit överst på sitt inlägg att det innehåller adlinks.

bring

In collaboration with Bring Sportswear ska stå överst – läsaren ska inte behöva komma till slutet för att inse att inlägget man nyss läst är reklam. 

fel

Här saknas markering helt att reklam faktiskt förekommer i inlägget.

reklam8

Caroline Roxy får underkänt för det här inlägget.

reklam4

Carolina Gynning för MER än underkänt för det här inlägget. Inte nog med att det är  reklam – det är reklam för alkohol som är betydligt mer reglerat än annan reklam. Mer om det här.

reklam3

Åse på 56kg.se gör reklam för träningskläder med länkar – solklar reklam och solklart underkänt.

reklam

Pernilla Wahlgren. Igen. Denna smygreklamare lär sig aldrig. Kanske när hon får en påhälsning av Alkoholombudsmannen men till dess är det underkänt för Wahlgrenskan.

Konsumentverket har några enkla rekommendationer för att reklammarkera korrekt. Följer man dem så kommer man inte bli anmäld till dem.

Skärmavbild 2017-01-29 kl. 12.36.54

30 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Pernilla Wahlgren verkar ju inte fatta grejen / anledningen till att det ska markeras ut som reklam. ”Men då måste jag ju skriva reklam i vaaarje inlägg?”, ja, om varje inlägg innehåller reklam så måste du det, simple as that. Och ingen reklam = ingen markering.

    Camcam!

    Jag gillar inte Elaine eftersom jag tycker hon är väldigt självgod och … jag vet inte får bara dåliga vibbar från henne. IALLAFALL, minns ni hur Cissi Wallin mfl sågade Forever Living till småbitar? Det verkar vara ett skitföretag (skulle vilja att CamCam gräver med sin spade här) och nu ska Elaine föreläsa på deras workshop. Hon kan verkligen köpas för pengar… Jag undrar vad Cissi tycker om detta. ?

      Elaine har föreläst där tidigare och Annika Sjöö varit (eller är?) någon slags ambassadör för forever living. Tycker det är mycket märkligt att de samarbetar med ett företag som är så tvivelaktigt. Vill gärna se granskning av deras bantningskampanjer hos diverse bloggare, pyramidspel (som de kallar network marketing och väckelsemöten. Go cam cam, go! Finns mycket att hitta där.

      https://youtu.be/tJ4tRC5IXKI

      Annika Sjöö för Forever Living

    Tack för denna exposé! Mycket klargörande och pedagogiskt.
    Hoppas de som berörs läser och bättrar sig.
    Tänk om vi får se att orden REKLAM och ANNONS kommer att användas i större utsträckning. Verkar som bloggare är väldigt rädda för att använda dessa ord.
    ”Samarbete” borde begränsas till längre samarbeten med enskilda företag. Men om nu ordet reklam är så motbjudande får vi väl hålla tillgodo med att bloggare skriver ”i samarbete med…”. Läsaren fattar nog att det rör sig om reklam och inte välgörenhet.
    Adlinks/reklamlänkar är en styggelse men självförklarande. Dock räcker det inte att skriva adlink om det rör sig om ett helt reklaminlägg. Då ska HELA inlägget reklammarkeras alltså inte bara en enskild länk.
    Om det är flera olika reklamlänkar i samma blogginlägg så ska det framgå från början att inlägget innehåller adlinks/reklamlänkar.

    Tack camcam för ännu ett tydligt inlägg ang reklam 🙂

    Carolina Gynnings särskrivning av Fredagsvin sticker nästan lika mycket i ögonen som utebliven märkning av reklam…

    Är det bara jag som tycker att såna här inlägg är trista? Och framförallt MÅNGA! Känns som att läsa samma inlägg om och om igen. (Eller skrollar förbi samma inlägg hela tiden, orkar inte läsa det längre) Orka lägga tid och energi på vem som markerar reklam och inte, tycker det hela blivit en häxjakt rent ut sagt. Kunde inte bry mig mindre om att tex Annika Englund inte skrivit någonstans att det är reklam eller sponsrat. Sover ni bättre om natten för att Blondinbella har ”sponsrad post” i mini text ovanför eller under sina inlägg? För all del skriv om hur tråkiga vissa bloggare har blivit som bara har reklaminlägg osv, för det tycker jag själv också. Men låt Skatteverket/Ro sköta sitt jobb så kan ni sköta ert.

      Skatteverket har inget med reklammarkering att göra.
      Det är Konsumentverket/KO som har i uppgift att vaka över att Marknadsföringslagen tillämpas och observeras.
      Och den lagen gäller all marknadsföring – även i sociala medier.
      Så det så.

        Ok, Konsumentverket då. Puss

          Vaknat på fel sida?

          Det är mycket jag inte tycker om. Irriterar det mig tittar jag på någonting annat.

            Men man blir ju trött i scrollfingret

    Ursäkta? Hur kan det vara reklam att jag visar upp träningskläder som jag fått i GÅVA av Annika sjläv som är en god vän till mig? Jag tjänar absolut ingenting på att berätta för mina läsare var de kan få tag i dem! Det är INTE reklam att tala om vart man köpt saker eller vart en gåva kommer från! Men för att vara tydligare så har jag nu skrivit in att det var just en GÅVA och att jag inte har en ekonomisk vinst av att länka till stället man kan köpa dem.
    Jag märker ALLTID ut mina inlägg som är i samarbeten med företag (reklam) eller som innehåller adlinks! Jaga de bloggare som faktiskt kör med smygreklam!
    Ha en fin söndag!

      Nähä,men detta inlägg där du gör uppenbar reklam för din egna bok.
      http://56kilo.se/page/4/

      Är det någon som är duktig på att vara tydlig med reklam så är det du! Du är en stor förebild för många bloggare!
      NÄ, allt är inte reklam såklart men snart får vi sluta ha bilder och text för att häxjakten ska ta slut.
      Alla ska sköta sig, men ge er på rätt personer!

      Om Annika äger företaget och det är hon som ger bort träningskläderna som du visar på fotot så räknas det självklart som reklam om du länkar till företaget.

      Du har fått träningskläderna – du har skrivit ett inlägg med länk till dessa, prestation mot prestation. Mycket enkelt enligt mig, och även sådant du eventuellt kan tvingas skatta för.

      ”Men för att vara tydligare så har jag nu skrivit in att det var just en GÅVA och att jag inte har en ekonomisk vinst av att länka till stället man kan köpa dem.”
      Ingen ekonomisk vinst?
      Det är gåvan som är vinsten för det finns inget som heter gåva när motprestationen är arbete dvs att göra reklam i detta fall.
      Hur skulle det fungera om alla anställda istället för lön skulle få pengar och grejor som gåva? Skulle ingen behöva skatta då?

      Jo, du har fått ekonomisk vinning av gåvan som du sen belönar med att länka till företaget.

      Vad är det som är så svårt att fatta med det?

      Moa

        Vet du. Jag har funnits på nätet i herrans massa år. Jag bedriver ett företag, tro mig – jag VET reglerna och följer dem! Jag har inga som helst problem med att ange reklam. Jag arbetar med många olika företag varje månad och jag betalar skatt, upplyser mina följare och läsare när inlägget är i samarbete med ett företag – Varför skulle jag vilja lura någon? Annika är en VÄN sedan många år, hon personligen skickade kläderna till mig INTE för en motprestation hon vet att jag tar BETALT för reklam) – på samma sätt som att jag faktiskt GER mina böcker till vänner och bekanta för att jag är STOLT över mitt arbete. Om någon råkar vara en bloggare så inte fanken ska de märka ut det som reklam OM de visar boken? Nej det är INTE reklam att jag visar en bild på min kära vän Annikas nya fantastiskt snygga kollektion! Jag är såååå för rent spel när det gäller reklam i bloggar men att märka ord och jaga de som redan följer spelreglerna är torftigt.

          Jäsp…

          Ja, du.. Ska jag dra vad jag har gjort i mina dagar som bevisar att du har fel nu?

          Nej, det är ointressant. Eftersom varken du eller jag är felfria så avstår jag.

          Det är inte vad du gjort som vi diskuterar, vi diskuterar vad du inte har gjort vid det här tillfället.

          Hur svårt kan det vara med din fantastiska erfarenhet?

          Jäsp, igen!

          Moa

            Jag har gjorde precis vad jag ska 🙂
            Må gott!

            Fast nu har ni faktiskt fel! Att få hem ett pressutskick eller en gåva (där företaget inte begär något tillbaka) är inte reklam. Det behöver inte markeras.

      Shit, så många bloggare som har svårt att fatta det här med smygreklam. Ingen vinning? Är du verkligen så korkad?

    Sorry för orelevant inlägg men jag måste få spy ur mig lite!

    Jag är snart 35 år, singel och barnlös.
    Fy helvete så jag kan bli ledsen när bekanta får barn. Jag unnar dem den lyckan men jag blir så fruktansvärt avundsjuk!
    Som nu tex, en tidigare kollega som är flera år yngre fick precis sitt första barn.
    Det är som ett slag i magen.

    Män i min ålder är antingen redan i ett förhållande med 2 ungar eller så har de precis separerat.
    Det finns ingen som är singel, barnlös och redo, precis som mig.

    Usch vilken jävla bitterfitta jag är idag ?

      Din tid kommer! Såvida det inte är något fysiskt fel på dina reproduktiva organ bör du fortfarande ha 5+ år innan du kan oroa dig på riktigt.

      Det finns en därute för dig. Din tid kommer!

      Barn är överskattat. Njut av ett barnfritt liv istället!

      Många många kramar! Jag vet hur ont det gör. Men du -man är inte en sämre människa för att man nu inte råkar ha barn eller fast förhållande. Däremot är de jävlar som påpekar eller gör dig ledsen just sämre människor, speciellt om de har barn. Om du känner att du kan göra dig själv illa på grund av det här ska du gå och försöka få prata med nån proffesionell. Jag kan tacka psykakuten för att jag ens lever – ville ta alla piller och hoppa från motorvägsbron sist jag hörde påpekandet. Kram igen.

    Någon som gör EXTREMT mycket reklam på instagram/blogg är Jessica lauren hon markerar aldrig när något är sponsrat.

    Tål att granskas: https://johnnyedlind.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.