Elaine vill att dottern gör reklam för Polarn & Pyret.

Elaine Eksvärd:

Varför skulle inte vi kunna få vara del av en reklamkampanj för säg Polarn och Pyret?
Eller skit i oss, ta Evelyn.
Jag kommer regelbundet att fråga stora varumärken när de senaste hade med personer med funktionsvariationer på sina reklampelare. Så Polarn och Pyret, jag passar på att fråga er. När hade ni senaste ett barn med en funktionsvariation på era reklampelare?//Elaine

I samma andetag som Elaine gormar om att föräldrar kränker sina barns integritet genom att exponera dem på sätt de inte själva valt så skriver hon i sin blogg att hon vill att Polarn & Pyret ska använda hennes dotter Evelyn med Williams Syndrom i sin reklam.
Jag förstår att det är för en god sak – att synliggöra en del av vår befolkning som ofta får stå i skuggan – men hur är detta annorlunda från det hon gormar över?

Hur kan hennes dotter säga ja eller nej till detta om hon inte förstår vad det handlar om? 
Om jag inte minns fel så har Elaine sagt att detta var den enda gången hon skulle visa upp sina barn – på ett tidningsomslag och på sociala medier –  men sedan dess har det fullkomligt strösslats med inlägg med bilder på barnen.
Ska hon använda ”slut” på alla bilder från den här plåtningen och sen börja med det där med integritet igen?
Hur är det inte att plocka russinen ur kakan?

Hur kan det vara okej för Elaine att exponera sitt barn till höger och vänster bara för att hon viftar med en brasklapp som det står ”för en god sak” på när hon kritiserar andra föräldrar som gör samma sak –  val som de känner är okej för sina barn fast som enligt Elaines skeva måttstock är att kränka deras integritet?

Jag skulle inte tycka att det var ett dugg konstigt om Polarn & Pyret använde ett barn med funktionsvariation i sin reklam.
Det är Elaines generella resonemang om andra föräldrar val vs sina själv som jag inte köper.

Jag tycker det låter mer än skenheligt.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *