Amir Akrouti:
https://www.youtube.com/watch?v=H3P7-8RpmEk
Det här var ju inte så vidare snyggt skött av Amir.
I den här videon gör han reklam för en sån där värdelös tjänst där man ska skicka sitt namn och lite annat tjafs till ett nummer och fråga vem man är var på man får ett helt random och värdelöst svar tillbaka.
Helt bortkastade pengar med andra ord.
Pengar ja, det kostar givetvis pengar – någon som Amir låter bli att nämna i sin video.
Det står endast i infoboxen under videon men den ser man bara om man kollar på videon på själva Youtube-plattformen.
När videon visas här hos mig har man inget sätt alls att veta det.
Kommentarsfältet fylls nu av arga röster som känner sig lurade eftersom de inte fattade att detta var en tjänst som kostar pengar vilket är ett tydligt tecken på att Amir brustit i att förmedla sin reklam på ett korrekt sätt.
Det framgår inte över huvudtaget att videon innehåller reklam – reklam riktat mot barn, något som regleras betydligt hårdare än reklam som riktar sig mot vuxna.
Om marknadsföring riktar sig mot barn görs bedömningen av marknadsföringen utifrån hur den uppfattas av ett barn. Därför ställs det särskilda krav på att det tydligt framgår för just ett barn att det är fråga om marknadsföring.
Att i ett blogginlägg direkt uppmana barn att köpa eller att övertala sina föräldrar eller andra vuxna att köpa de marknadsförda produkterna åt dem är strikt förbjudet enligt lag.
Generellt bör en bloggare som har en läsarkrets som består helt eller delvis av barn och unga ta hänsyn till att barn och unga är en särskilt utsatt grupp. Detsamma gäller när det är troligt att ett blogginlägg som innehåller marknadsföring kan väcka intresse hos denna målgrupp.//Konsumentverket
Jag tror vi alla är rörande överens om att Amirs målgrupp är barn och ungdomar.
Han lyckas alltså blixtra till med ett rejält dubbelfel här.
Bravo!
Tack för tips, Emmy!
