Återigen. Tihi…

Blondinbella/Alex Schulman:

https://www.instagram.com/p/BXNO2SqjaaQ/?hl=en&taken-by=alexschulman

 

Personen i fråga kan då dömas i Patent-och marknadsdomstolen, och förbjuds vid vite att inte brista i sin reklamidentifiering.

– De behöver egentligen inte betala någonting överhuvudtaget första gången de döms vid vite. Det är först om den gör samma sak en gång till som personen behöver betala. Patent-och marknadsdomstolen kommer fram till ett väldigt högt belopp, som ofta är en halv miljon, eller en miljon. Den storleksordningen, säger Gunnar Wikström, jurist på Konsumentverket till Aftonbladet.

Nog för att lillebror Calle fnös och kaxigt menade på att Reklamombudsmannen inte kan göra annat än fälla influencerna men nu är det inte längre till RO anmälningarna ramlar in utan till Konsumentverket där det kan bli riktigt dyrt att vara så rabiat som både Calle, Alex och Blondinbella är.
Alex anmäldes för inlägget här ovan och Blondinebella för sitt inlägg om de veganska skorna.

Och när vi ändå är inne på ämnet – vad sägs om de här subtila smygreklamsinläggen från diverse Instastories?
Den enda som faktiskt föregår med gott exempel är Linda Hallberg. En litet ynka – In collaboration with… – är allt som behövs.
Bella går så långt att hon faktiskt livesänder en helt reklamsändning för LCCs produkter på sitt privata konto. Så klart. Där har hon ju betydligt fler följare än på LCCs egna men aja baja, så får man inte göra.

 

Klicka HÄR! 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *