Är influencernas storhetstid över?

Sandra Beijer:

Häromdagen var Sandra Beijer med i morgonstudion och pratar om marknadsföring på sociala medier och det hon hade att komma med är ingenting nytt, däremot var det som Lin Eriksson Nordström – chef för digitala tjänster på Svenska annonsörer – hade att säga ytterst intressant.
Hon berättade att många av deras medlemmar – 560 av Sveriges största annonsörer – tröttnat på att arbeta med influencers eftersom att det tar sådan tid med bland annat RO-anmälningar mm och att de börjat dra tillbaka pengarna när de blir missnöjda med samarbeten.

Sandra tror att det kommer gå mer från kvantitet till kvalité och att de influencers som har koll och reklammarkerar och arbetar med trovärdiga varumärken kommer gynnas av detta. 
Hon tycker att det är bra att man hytter med fingret åt de som är dåliga på detta eftersom de skadar branschen och jag kan inte hålla med tillräckligt mycket om det.
Jag hytter gärna med fingret här och hoppas att kanske influcerna själva kan börja kritisera varandra – inte nödvändigtvis utåt – eftersom de skadar varandras varumärke om de missköter sig.

Lin forsätter att berätta att de ska ta fram en gemensam ”valuta” för att kunna mäta exempelvis ”Engagement rate” eftersom det finns så mycket köpta spökföljare och besökare inom sociala medier, och att man måste få bort sådant där företag betalar massor av pengar utan att få utdelning för sin investering, eller att trafiken inte kommer från det land där företaget som marknadsförs riktar sig till.

Åh, det här gör mig så glad!
*harkel, Pernilla Wahlgren, harkel* 🙂

Här ser ni klippet – gå till 1 timme och 54 minuter in ungefär.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *