Monas Universum:
Förra gången var det Kenza som missade att ändra ”blabla” till Daniel Wellingtons klockmodeller och den här gången har turen kommit Mona att fucka upp ett samarbete.
Hon har nämligen sålt reklamplats till Lumene där hon tagit på sig att tävla ut en adventskalender – och som vi alla vet så börjar man öppna adventskalendern den 1 december men hon inser inte detta förrän den fjärde.
Så vinsten kommer komma ut till vinnaren som tidigare en vecka för sent vilken gör att Lumenes reklam för att få fler av Monas läsare att köpa liknande kalendrar är helt och totalt meningslös.
Inte nog med det – utan Monas egen trovärdighet sjunker också som en sten så hade hon varit smart hade hon bara struntat i samarbetet och betalat tillbaka pengarna till Lumene. Jag tvivlar på att de kommer var så pass nöjda det detta att de är villiga att betala ut hela summan.
Jag fattar att december är peaken för alla influencers att tjäna så mycket pengar som möjligt på reklam och samarbeten men väljer man inte med omsorg och gör dem ordentligt, eller byter ut ”vanliga” inlägg mot reklam istället för att komplettera med dem så kommer det komma att bita en i röven framöver.
Läsarna kommer bli irriterade och skrolla förbi eller gå så långt som att helt strunta i att läsa en blogg under december månad vilket kommer märkas i statistiken till företagen som med största sannolikhet kommer välja någon annan att arbeta med nästa gång.
Girighet lönar sig aldrig!
