Unga kvinnor är tongivande, de tar plats, de vågar ha en åsikt och de backar upp varandra.
Men hur mycket pratar man om allt det här positiva? Nästan ingenting alls. Istället raljeras det över folkhögskolor och gymnasium som utbildar influencers. Folk har moralpanik och tycker att vi som jobbar med det här är vandrande reklampelare! Men låt oss bena ut det här lite. Vad gör en influencer? Jo den skriver, fotar och filmar. Gör reklam och kanske också en pod. Att skriv, fota, filma, jobba med reklam och göra radio är traditionellt respekterade yrken. Men här kommer nu en generation unga tjejer som inte väntar på att en redaktör, producent eller regissör säger att de duger. Nej, de snickrar en egen scen och ställer sig på den. Lockar till sig en egen publik. Och folk förfäras eftersom de tycker att det som avhandlas där är tjejgrejer, tjafs och ytligheter.//UnderbaraClara
Jag håller med Clara till 100%. Det är jättehäftigt att unga kvinnor tar för sig, snickrar sin egen scen och skapar sina egna karriärer utan att vänta på att bli efterfrågade av någon tongivande chef som allt som oftast är en man.
Jag älskar att de tar plats, tar för sig och skapar sina egna plattformar, men det är vad de gör, eller snarare inte gör med dessa plattformar som jag är ytterst kritisk till.
Istället för att använda dem till att lyfta fram och synliggöra människors olikheter så gör de sitt allra bästa för att vara så schablonmässigt klichéartade som möjligt.
I allt från identiskt inredda lägenheter och likadana designväskor till exakt samma poser och outfitbilder fotade i ett och samma marmorklätt badrum så verkar de sträva mot att vara så lika varandra som möjligt och individualismen har helt plötsligt marginaliserats till vilken svindyr axelrem man väljer till sin Fendiväska eller om man äter ostron på Sturehof eller om man vågar sticka ut hakan och beställa en skaldjursplatå.
Konsumtion, konsumtion, konsumtion….
Istället för att använda sina plattformar till att visa upp alla sidor av livet och hur det är okej att vara som man är och må som man mår, även om det är att man är glad, ledsen, deppig, osminkad, skitig i håret, mens-svullen eller en blandning av alltihop så erbjuder de sina följare en perfekt och polerad fasad som de presenterar som verkligheten, när sanningen är den att deras egentliga verklighet förmodligen inte skiljer sig så himla mycket från din och min.
Tänk om fler stora influencers kunde öppna upp och dela med sig av alla sidorna av livet? Och då menar jag inte att lägga upp en bild med dramatiska skuggor och filter på sitt gråtande ansikte för att visa upp en mer sårbar sida av sig själv eller posta bilder när de spexigt försöker göra sig så fula som möjligt.
Jag menar det här…
Det här är två skärmdumpar från en och samma filmsnutt men med lite olika utseende.
Båda bilderna är helt normala och de flesta av oss har med största sannolikhet både celluliter och stretchmarks på våra kroppar.
Problemet blir när man endast matas med bilder som den till höger och låter den diktera var som är verklighet. Allt annat som inte är perfektion väljs bort och ratas till förmån för den där enda bilden i en serie på 30 där huden på baksida lår var som allra slätast.
Om unga tjejer – och killar med för den delen – aldrig får se någonting annat än de absolut mest felfria bilderna på influencerna så kommer de till slut tro att dessa bilder faktiskt är normen, som visar en vardag och som representerar livet. Den bästa bilden i en serie på 30 bilder som fixats och filtrerats enligt konstens alla regler ska helt plötsligt representera ”vanligt, normalt, vardagen och verkligheten” för dessa unga tjejer och killar.
Hur tror ni då de kommer reagera när de plötsligt får se en bild på sig själva som den till vänster här ovan?
Med skräck, fasa, skuldbeläggande och självförakt för att de är så långt ifrån hur man ”ska se ut” enligt det de lärt sig på sociala medier.
De har nämligen ingen aning om att deras förebilder också kan se ut så där på bild och att det är helt normalt eftersom de aldrig får se någonting annat än perfektion.
Det är vad jag vill se mer av på sociala medier!
Givetvis finns det influencers som visar upp andra saker än den här blanka, klonade ytan och som vill diskutera kring ämnen som politik, feminism, ekonomi, företagsamhet, entreprenörskap och kanske till konst och musik.
De finns, men är oftast lite äldre och inte lika enkla att tugga i sig som en hårförlängd bloggtjej i de senaste plaggen från Chiquelle som pratar om sin nya naglar medan hon poserar mot en husvägg samtidigt som hon pillar på sina nya skor från Isabelle Marant och försöker få till det där mellanrummen mellan låren som DennisM sagt att man ska ha för att inte vara tjock.
Det ena behöver inte utesluta det andra, utan jag önskar bara att dessa tjejer med sina enorma plattformar insåg vilken makt och vilka möjligheter de har att på riktigt påverka nästa generation kvinnor på fler sätt än att bara styra dem mot en specifik nyans på läppglans.
Ni har redan makten.
Använd den!
