Den ofrivillige influencern

När jag gästade PT-Fias podd förra veckan – avsnittet är inte ute än – så envisades hon med att vilja kalla mig för en influencer, vilket jag inte alls håller med henne om men slutligen gick jag med på att kallas för den ”ofrivillige influencern” och här är varför.
Jag var precis inne på Angelica Lagergrens blogg och det första som möter mig är samma inlägg som jag redan sett på minst ett tiotal andra bloggar – nämligen ett sponsrat inlägg för Daniel Wellington.
Med tanke på hur många andra influencers som redan publicerat näst intill identiska inlägg om dessa klockor så börjar det bli snudd på pinsamt när det dyker upp ytterligare ett.

Jag skulle hellre använda en rostig galge till att dra ut min egen kopparspiral än skriva ett sådant här reklaminlägg för Daniel Wellington.
Jag förstår att företaget valt att helt marknadsföra sig digitalt via influencers men sättet de gör det på skvallrar om en viss oförmåga att förstå den influenciska världen.
Ni har tidigare valt Daniel Wellington som ett av de företag som ni aldrig skulle handla från pga deras spammande bland influencers och jag håller helt med.
Förstår de inte vilka enorma summor de skulle kunna spara genom att analysera influencerutbudet lite?
Om de marknadsför sig hos Michaela Forni så behöver de inte marknadsföra sig hos Petra Tungården, Margaux, Josefin Dahlberg, systrarna Fingal eller Caroline Sandström eftersom de mer eller mindre har samma läsare.
Samma sak med systrarna Lagergren. Om de betalar för marknadsföring i Angelicas blogg så är det ju ren idioti att köpa ett sponsrat inlägg hos hennes tvillingsyster då de också har ungefär samma läsare och detta gäller även bland modebloggarna. Kenza är störst så gör reklam hos henne. På så vis kan företaget checka av influencers som Janni Delér, Angelica Blick och Bianca Ingrossos då Kenzas läsare med största sannolikhet även läser deras bloggar.

Det här spammandet av företag tror jag inte är gynnsamt i längden för företagen.
Eller, låt mig omformulera mig där…
Det är förmodligen gynnsamt för företagen att spamma nätet med reklam på det här sättet men jag tror det skulle kunna bli både betydligt bättre och mer inkomstbringande.
Företaget skulle kunna få ner sina marknadsföringskostnader, samtidigt som antalet läsare som ser negativt på företaget pga allt spammande skulle minska.

Men…
Om det PT-Fia säger är sant – att jag är en influencer – om än en motvillig sådan så vill jag bara klargöra för eventuella framtida samarbetspartners hur jag jobbar så att ni får en känsla för om det ens är värt att kontakta mig.

Istället för att göra identisk reklam för ett märke så vill jag sätta tänderna i någonting annorlunda.
Visst kommer ni ihåg de här vägguren? Som såg ut som gigantiska armbandsklockor?
Om vi nu ska envisas med att återigen ha på oss byxor från Adidas med tryckknappar i sidorna och chokers runt halsen så kan vi även ta tillbaka denna episka inredningsdetalj?

Är jag intresserad av att testa samma förbannade matkasse som alla andra? Nä.
Erbjud mig i stället ett unikt samarbete där min expertis verkligen kommer till användning – för är det något jag kan så är det saltlakrits.
En liten veckans godispåse? Där man får hem en påse med nytt salt godis att testa lagom till fredagsmyset!!!

Vill jag checka in på Steam Hotel i Västerås och plaska runt inne på Kokpunkten tillsammans med hundra andra bloggare?
Nä.
Jag skulle istället gärna få betalt för att utvärdera Algonquin Hotel i New York som alltid håller sig med minst en huskatt.
Den här skönheten lystrar till namnet Matilda och ses ofta stryka runt i lobbyn och där Matilda är – där är jag.

Ni fattar va?
Och om det behövas att muta mig så går det absolut bäst om den kommer i form av en sån här katt. Jag vill ha den och jag vill ha den NU!!!

https://www.instagram.com/p/BhoYtDhgljH/?taken-by=alieninvasion

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *