Den ofrivillige influencern

När jag gästade PT-Fias podd förra veckan – avsnittet är inte ute än – så envisades hon med att vilja kalla mig för en influencer, vilket jag inte alls håller med henne om men slutligen gick jag med på att kallas för den ”ofrivillige influencern” och här är varför.
Jag var precis inne på Angelica Lagergrens blogg och det första som möter mig är samma inlägg som jag redan sett på minst ett tiotal andra bloggar – nämligen ett sponsrat inlägg för Daniel Wellington.
Med tanke på hur många andra influencers som redan publicerat näst intill identiska inlägg om dessa klockor så börjar det bli snudd på pinsamt när det dyker upp ytterligare ett.

Jag skulle hellre använda en rostig galge till att dra ut min egen kopparspiral än skriva ett sådant här reklaminlägg för Daniel Wellington.
Jag förstår att företaget valt att helt marknadsföra sig digitalt via influencers men sättet de gör det på skvallrar om en viss oförmåga att förstå den influenciska världen.
Ni har tidigare valt Daniel Wellington som ett av de företag som ni aldrig skulle handla från pga deras spammande bland influencers och jag håller helt med.
Förstår de inte vilka enorma summor de skulle kunna spara genom att analysera influencerutbudet lite?
Om de marknadsför sig hos Michaela Forni så behöver de inte marknadsföra sig hos Petra Tungården, Margaux, Josefin Dahlberg, systrarna Fingal eller Caroline Sandström eftersom de mer eller mindre har samma läsare.
Samma sak med systrarna Lagergren. Om de betalar för marknadsföring i Angelicas blogg så är det ju ren idioti att köpa ett sponsrat inlägg hos hennes tvillingsyster då de också har ungefär samma läsare och detta gäller även bland modebloggarna. Kenza är störst så gör reklam hos henne. På så vis kan företaget checka av influencers som Janni Delér, Angelica Blick och Bianca Ingrossos då Kenzas läsare med största sannolikhet även läser deras bloggar.

Det här spammandet av företag tror jag inte är gynnsamt i längden för företagen.
Eller, låt mig omformulera mig där…
Det är förmodligen gynnsamt för företagen att spamma nätet med reklam på det här sättet men jag tror det skulle kunna bli både betydligt bättre och mer inkomstbringande.
Företaget skulle kunna få ner sina marknadsföringskostnader, samtidigt som antalet läsare som ser negativt på företaget pga allt spammande skulle minska.

Men…
Om det PT-Fia säger är sant – att jag är en influencer – om än en motvillig sådan så vill jag bara klargöra för eventuella framtida samarbetspartners hur jag jobbar så att ni får en känsla för om det ens är värt att kontakta mig.

Istället för att göra identisk reklam för ett märke så vill jag sätta tänderna i någonting annorlunda.
Visst kommer ni ihåg de här vägguren? Som såg ut som gigantiska armbandsklockor?
Om vi nu ska envisas med att återigen ha på oss byxor från Adidas med tryckknappar i sidorna och chokers runt halsen så kan vi även ta tillbaka denna episka inredningsdetalj?

Är jag intresserad av att testa samma förbannade matkasse som alla andra? Nä.
Erbjud mig i stället ett unikt samarbete där min expertis verkligen kommer till användning – för är det något jag kan så är det saltlakrits.
En liten veckans godispåse? Där man får hem en påse med nytt salt godis att testa lagom till fredagsmyset!!!

Vill jag checka in på Steam Hotel i Västerås och plaska runt inne på Kokpunkten tillsammans med hundra andra bloggare?
Nä.
Jag skulle istället gärna få betalt för att utvärdera Algonquin Hotel i New York som alltid håller sig med minst en huskatt.
Den här skönheten lystrar till namnet Matilda och ses ofta stryka runt i lobbyn och där Matilda är – där är jag.

Ni fattar va?
Och om det behövas att muta mig så går det absolut bäst om den kommer i form av en sån här katt. Jag vill ha den och jag vill ha den NU!!!

https://www.instagram.com/p/BhoYtDhgljH/?taken-by=alieninvasion

66 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Kan inte bestämma mig om det ser ut som en katt eller som en hund…
    Helt otroligt söt i alla fall!

      Dobby i Harry Potter!

      Det är en korthårig oriental! De är så himla vackra och söta! Väldigt ljudliga också. En liten Dobby eller Dumbo indeed 😀

        Jag har en sån! De är extremt snackiga, intelligenta och gillar att apportera sina leksaker. Rätt krävande ras som vill ha uppmärksamhet hela tiden men man får så mycket tillbaka. ❤️

    Så himla bra skrivet. Vissa företag verkar tro att influencers är något som man MÅSTE använda sig av. Även fast det kanske inte passar varumärket eller målgruppen.

    Tycker dock inte du är en influencer än Camilla, du får börja pracka på oss mer grejer först.

      En annons i en tidning med en upplaga på 30.000 ex kan kosta 50.000kr, en annons hos en influencer med 30.000 följare kan kosta ettt företag några gratis produkter eller några tusenlappar. Företag vill nå ut till så låg summa som möjligt.

        Tror du ska ta och läsa på lite Kakan. De flesta influencers når ut till det dubbla antalet läsare än vad en tidning gör idag och kostar även det dubbla.

          Självklart tar några det dubbla men det finns OTROLIG många små influencers som gör sponsrade inlägg gratis, för produkter eller små summor. Seriösa företag erbjuder såklart ersättning men många utnyttjar yngre och små influencers med stor räckvidd. Var kan jag läsa på mer om detta Sheldon?

            Precis! Finns en tjej i UK som har över 80k följare på IG men gör gratis reklam för gratis kläder.. så synd att folk inte inser sitt värde.

              Men det va ju för att social media-marknadsföring inte slagit igenom där riktigt än och därför ville Redgert starta business där.

    Detta är Precis vad jag ville få fram i en kommentar ang Fornis solglasögon förra veckan men det satte min pollenhjärndödhet stopp för rätt snabbt….

    SÅ BRAAAA SKRIVET CAMCAM! Det kan bli en rätt bra måndag det här ?

    Jag gillar verkligen inte DW och deras marknadsföringsmetoder men man måste ändå ge dem att de lyckats. När man bygger ett varumärke och vill nå ut vill man synas överallt. De gör ju enorma vinster och betalar inte små influencers i mer än en valfri klocka så deras marknadsföringsbudget har i alla fall tidigare varit låg. Tänk vad en annons i en tidning kostar kontra att ge bort några gratis armbandsur. Blir besviken när stora proffsiga förebilder inom bloggande som Trendenser gör reklam för DW. De får antagligen stora summor som de inte kan tacka nej till.
    Influencer marketing har aldrig varit mer hett och många företag börjar nu kika på detta. Jag tror dock på strategin att knyta några få starka profiler till sig för att skapa mer trovärdighet än att spamma så som DW, ideals of Sweden och de där nappflaskorna gör.
    Att du cam cam vill ha exklusiva samarbeten kan ju du som influencer/annonsmakare inte direkt styra. Tror inte företagen går med på influencers krav angående sådant utan de vill förmodligen få ut så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt till så många följare som möjligt.

      Får småinfluencerna inte betalt i mer än klockor? Låter konstigt, följer en del mindre konton där de gör reklam för DW men har svårt att tänka mig att de skulle nöja sig med prylar för att göra reklam, är inte den sortens personer.

      Onekligen har de ju lyckats men jag tror inte deras strategi är perfekt, det blir för mycket dubbel marknadsföring som gör att man tappar lite av känslan att det är genuint och influencern bär klockan frivilligt. Tror de skulle kunnat tjäna ännu mer pengar om de tagit de lite lugnare bland de stora influencerna.

        Det kakan skriver stämmer. DW marknadsföringsstrategi har varit att synas överallt. Hos stora influencers som små. De som inte har stora konton får betalt med att få en klocka och alltså inga pengar. Så har DW gjort i många år. Ivyrevel gör lika dant. Endast de stora får betalt.

          Fler och fler företag inkluderar idag i sin marknadsföring vad som kallas micro-bloggare alternativt micro-influencers.
          Man tänker sig att den som bara har kanske några hundra följare riktar sig till en begränsad målgrupp där många känner varandra personligen. Reklamen på en sådana sociala medier tänks alltså få större trovärdighet och genomslag. Dessutom blir det billigt för annonsören som oftast bara betalar med produkter.
          Vem vet, kanske reklam hos 100 micro-influencers i utbyte mot 100 klockor (som troligen kostar max 100 kr/st att tillverka) ger större genomslag än ett betalt samarbete med en storbloggare där kostnaden blir 100 000 kr?

    jag tänkte precis samma sak, herregud verkligen varje blogg jag har varit inne på de senaste dagarna har haft ett ungefär exakt likadant inlägg. Känns ju verkligen som en genuin produkt som influncern har tänkt igenom själv hur den vill marknadsföra den. könns ju mer som att de har fått en exakt mall att följa..

    En annan form av influencisk reklam som stör mig är från Nextstory och liknande. Alltid ”Prova gratis i 30 dagar med koden läsenbok18!!!!” ( obs gäller bara nya användare). Herregud vid det här laget måste 95% av målgruppen nyttjat sina erbjudanden SLUTA TJATA FÖRFAN.

      Haha linas matkasse likaså. Det senaste året har de verkligen fört en aggressiv kampanj om halva priset, givetvis för nya medlemmar. Alla som är intresserade måste väl för fan hoppat på det jävla erbjudandet vid det här laget!

        Ja…. men har man väl testat det erbjudandet så slutar de aldrig ringa. OMG! ”Nej, precis som förra veckan så är jag inte intresserad av fler erbjudanden från er”. Superbra kassar, säger inget om det, men man kan ju bli galen för mindre.

      Det är ju dock ett par företag till som kör exakt samma så då blir det flera gratismånader 🙂

      jaaa och bookbeat! Och DN som sponsrat ALLA poddar med exakt samma erbjudande.

    Jag tror att eftersom Sverige i grunden är ett socialistiskt land så är en stor del av svenskarna vana vid att bli serverade sina åsikter genom exempelvis Public service media. Detta går sedan ut över mycket annat i samhället. De personer som håller sig till jantelagen vill ha samma klocka som hen ser att alla andra har för att inte sticka ut. Nu tror jag inte att det är denna grupp av människor som är majoritet av dina läsare Camilla, utan jag tror snarare att många av dina läsare vill tänka själva. Min gissning är att för de som gillar att bli serverade vad man ska tänka eller ha för klocka gillar att det är tydligt att ”alla” har en DW klocka. Då blir valet av klocka enkelt. Medans många som är här inne avskräcks av massreklamen av DW. Jag tror helt enkelt att DWs målgrupp gillar massreklamen av klockan och att det fungerar för företaget. Hoppas att ingen ska behöva sätta kaffet i vrångstrupen såhär på morgonen, jag sitter bara och killgissar. Ha en fin dag allihopa!

      Spot on. Ha en fin dag du med!

    Känner att jag måste bo på det där katthotellet i NY.

      Jag skulle bli utslängd eftersom jag skulle snoka efter hur andra gäster är mot katterna. Samt springa ut i köket och laga lax åt dem. Och oroa mig för rymningar på mitt neurotiska vis =)

    Jag blev jävligt besviken på egoina som förra året fick så mycket input från sina läsare att de var så evinnerligt dödströtta på inlägg om dw. Och så startar hon ett nytt samarbete med dem igen i år..

      Tror inte samarbetsförfrågningar direkt dräller in hos egoina, och att hon därför måste köra på vissa samarbeten för att tjäna pengar alls? Hon försökte ju satsa på bloggen utan framgång så var tvungen att gå tillbaka till jobbet/konsulta, så gissar att hon inte tjänar jättebra på att blogga. Hellre ännu ett samarbete med DW som jag kan bläddra förbi än att hon lägger ner tycker jag. ✌

        Inte så konstigt hon är ju en sån ointressant människa…. Vem följer henne?!

          Jag tycker Egoina har en mysig och vardaglig blogg, älskar att följa henne. Däremot tycker jag att det är sjukt ointressant med bloggare som bara länkar kläder, lägger upp bilder på sin lunch och reser hela tiden, dom bloggarna läser jag inte. I egoinas blogg kan jag känna igen mig mycket i vardagliga tankar och funderingar som hon tex skriver om, det tycker jag är roligare 🙂

            Jag gillar också Egoina av den anledningen, hon känns så vanlig!

    Jag tycker man kan vara en influencer helt utan att göra reklam. Eller likna andra influencers. Skulle kalla LD influencer, t ex.

    Just bloggbevakning vet jag dock inte om jag tycker är en influencer, eftersom det bara handlar om andras bloggar/ sociala kanaler.

      Men Camcam är ju inflääänser eftersom hon delar sina åsikter/sin moraliska kompass osv. Och sin nykterhet. (Love u for this CC). Om hon bara hade rapporterat i rapportform utan åsikter hade jag inte kallat henne influ.

    Att läsare/följare exponeras för samma reklam många gånger hänger nog samman med att avtalen mellan annonsörerna och de olika influencers görs upp centralt av respektive influencer-nätverk.
    Det finns ju idag ett ganska litet antal nätverk t ex Aller/Elle, United influencers, Bonnier/Tailsweep, Cure, Tourn, Cube… och de tenderar att dra till sig influencers som jobbar mot i princip samma målgrupper.
    Gör man upp om samarbeten på en central nivå och låter nätverkets influencers hänga på så blir det förstås så att samma budskap ”drabbar” följarna många gånger.
    Det är naturligtvis inte bra för trovärdigheten som ju är en av grundpelarna i influencer-marketing. Följarna ska känna att ”deras” influencer/idol/favorit riktar en utvald och personlig rekommendation och det ser man inte så ofta nu för tiden.
    Hur ofta känner du att den du gillar att följa har valt ut just en DW-klocka, en flaska Vitamin Well eller en matkasse från Lina till just dig? 🙂

      Så du insinuerar att min bästa vän Therese inte har valt ut just NA-KD och Madlady för att hon tycker att det skulle passa lilla mig? Min värld rasar samman.

      Daniel Wellington, Linas matkasse och Vitamin Well är väl de skämmigaste samarbeten man kan tänka sig. Den som måste hänga på där har inte mycket att komma med som influencer.

        tycker att de där med den svarta ansiktsmasken är ännu värre (hette de maybeauty?) där man får 30% rabatt varenda gång. Monas universum gör fortf reklam för dem.

    Ironin i att jag får upp reklam för just DW på detta inlägget. (Fattar att det inte är Camcam som styr det, utan det är väl min webbläsare som tycker att jag ska se detta. Nej, jag har heller inte googlat DW.) ?

      Du har säkert googlat efter ”exklusiv klocka” eller ”elegant armbandsur” 🙂

    Problemet med DW är ju också att man som läsare inte sällan tänker ”varför ska jag betala dyrt för en klocka när de delas ut till höger och vänster gratis” Nu är ju ”gratis” en definitionsfråga här, jag förstår att det är ett samarbete och tjänster som utbyts, men det är nog inte så en genomsnittlig konsument tänker. Det är väl också därför många generellt är negativa gentemot influencers för de ska bara få, få, få saker medan vi andra måste betala för det. I fallet DW känns det som sagt som de delas ut till allt och alla.

      Jag kan mycket möjligt minnas fel här, men var det inte Daniel Wellington-klockor man kunde få om man samlade koder i coca Cola-kapsyler för några år sedan? Jag samlade koder tillsammans med mitt barn, men inte ens då ville jag ha klockorna eftersom jag tyckte de var så himla fula. Det är som sagt mycket möjligt att det var ett annat märke, men det var snarlikt, och jag fnissar varje gång jag ser influencers visa upp sina fula kapsylklockor.

    Camilla, ledsen att behöva skriva detta, men du måste göra något åt dina videos. Din sida blir asseg och enligt min telefon så är det youplay som drar absolut mest utrymme) fastän jag endast har valt att titta på en enda utav dina videos. Något är riktigt knasigt. Måste sluta gå in på din blogg om det ska fortsätta så här ?

      Jag stängde av autoplay på den sista videon – går den fortfarande igång av sig själv?

        Själv har jag problem med att om jag kollar på en video är sedan alla andra videoklipp på sidan den videon.

      Finns inställningar i resp webbläsare (Safari, Chrome, Firefox, Edge…) där man åtminstone kan försöka stänga av video autoplay.
      Det har blivit svårare att bli av med autoplay när fler och fler går över till HTML5 istället för Flash men man kan åtminstone försöka.

        Även på mobilen? Någon får isf förklara för mig hur man gör det på en iPhone ?‍♀️

          Så vitt jag begriper så finns det ingen inställning som blockerar automatisk uppspelning på iPhone. Och det gäller både Safari och Chrome.
          På Mac och PC finns inställningar som i bästa fall stoppar automatisk uppspelning i Safari och Chrome men inte på iPhone. Kommer kanske framöver.

    Om det är någon som är en riktig influencer, så är det Camcam. Influencer betyder påverkare. Camcam påverkar sina läsare till att kanske väcka sina läsare till att tycka saker i olika riktningar.
    Största influencern=Camcam!

    Åh herregud så söt?ge mig!

    Lumene borde punga ut en rejäl slant åt dig med tanke på hur många du fick att köpa deras dew drops

      Helt klart! Hur många aktier tror du man kan få för hundra tuber ögonkräm? ??

    En sån klocka på väggen hade jag glömt att det fanns. Och då har jag Googlat på ordet ”nostalgi” och ”70-talet”, ”80-talet”, osv. Frågan är var den skulle passa bäst? Ihop med Klongvaser och annat? Näe va?!

      Åh jag är årsbarn med dig , Camilla, och jag hade ”såklart” en sådan dretsnygg klocka på väggen hemma (den som ser ut som ett armbandsur). Den sitter fortfarande kvar förresten, mina föräldrar har behållt mitt rum som det var trots att det var 20 år sen jag flyttade ut. Rena nostalgichocken varje gång jag kommer dit, med drömfångare i taket och allt:)

    Blundar du på stan eller när du läser tidningar eller surfar på nätet så fort du får se en annons från ICA, Lindex, Nordea etc? Annars vet jag inte varför du stör dig på just DW.

    Att använda influencers idag är ett sätt att nå ut till exakt den kategori av befolkningen som produkten tilltalar. Och att de har samarbeten med flera olika influencers bevisar ju bara att deras marknadsföringsstrategi fungerar då de får sina produkter synliga och sålda. Så nej, att de syns ”överallt” har bevisligen ingen motsatt effekt. Smart och innovativt tänkande!

      Aj då, klev jag dig lite på tårna nu med tanke på att du själv gjort ett exakt likadant samarbete med DW som det jag kritiserar i den här inlägget? Jag ber så hemskt mycket om ursäkt!
      Jag stör mig på betydligt fler varumärken än just Daniel Wellington – något vi diskuterat här inne ett flertal gånger – men just nu är det DW jag tar upp i det här inlägget.

        Varför skulle jag bli trampad på av ditt inlägg (en ärlig fråga)? Framförde min åsikt/undran utan att vara dryg. Jag menar att all världens företag syns på väldigt många plattformar, så varför skulle DW vara ett undantag som du ska lyfta fram och kritisera utöver alla andra? Men du har uppenbarligen behov av att ”lilla dua” mig. Bra där…

          Lilla dua? Skulle aldrig falla mig in – däremot kändes du aningen snarstucken av min kritik mot DW och jag vet inte om du tog åt dig eftersom du nyss själv gjort just ett sådant samarbete som jag sågade.

          Men om du tolkar det som att jag ”Lilla duar” dig så får det stå för dig. Eller tror du att jag glider runt ute på nätet och virtuellt klappar alla influencers på huvudet som gjort liknande reklaminlägg som du?

            Jaaa! En ”klappa-på-axeln-turné” hade varit skoj. Jag bor i Hässleholm. Kan skicka min exakta adress via mejl och ha kaffe och nybakade brownies klart när du kommer. 🙂

              Hässleholm? Men absolut!
              Så kan jag låtsas köra lite fel på vägen hem och ”råka” hamna i Ullared!
              🙂

                Hahaaa, då kan jag råka hoppa in i din bil och råka åka med… ?

                  Yes! Borde jag hyra släp eller räcker det med takbox tror du?

    Såg att @yayanaomi fick en massa kritiska kommentarer på instagram under sitt samarbete med McDonalds. Reklam finns ju överallt, när du läser tidningen, kollar på teve eller visst i det offentliga rummet. Underbara Clara har också tagit upp det tidigare, att folk förväntar sig läsa bloggar och instagramkonton, få en massa inspiration och se vackra bilder helt utan kostnad. Någonstans måste ju pengarna komma ifrån till att producera allt detta innehåll.

      Fast ”producera” detta innehåll? Jag kan gärna betala för att se fina reportage i tidningarna från andras hem, men de flesta influencers tar ju liksom bara en massa bilder ur olika vinklar från sitt hem. Så fantastiskt viktig är inte den inspirationen för mig. Jag har ett litet privat konto där jag gör likadant fast bara de närmaste ser. Kan erkänna att det är lite bekräftelsebehov från min sida , kul att få lite likes när man piffat hemma. Lägger ner rätt mkt pengar på inredning. Men att kalla det för att producera material vete tusan.

    Ett annat problem med DW är att jag upplever det ofta som att ibfluencers har en ”bestämd tidsram” med deras samarbeten där? Alltså: tyst om DW ett tag, sen är det 1-1,5 vecka där ALLA influencers lägger upp inlägg för att sedna bli tysta igen tills nästa period dyker upp?

    Du borde fundera på att vid sidan om arbetet på att kanske hjälpa stora bolag att fixa och fastställa sin strategi med influencers. Det kan du göra som en konsult där du fakturerar bolagen för antalet timmar. Tror det hade passat dig bra ☺️

    Steam hotel är jäkligt nice?

    Men klockorna är ingen hit!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.