Pingis Hadenius anmäls till Konsumentverket men jag tror Dagens Media rapporterar lite felaktigt kring det

För två dagar sedan rapporterade Dagens Media att Pingis Hadenius anmälts till Konsumentverket för omarkerad reklam för Guldkulas Champagne, och så lång är jag helt överens med dem.
Sedan skriver det även att inlägget saknar den varning som är ett lagstadgat krav vid marknadsföringa av alkohol, men här tror jag faktiskt att de har fel.
Regeln om s.k. varningstext (informationstext) gäller endast för tidningsannonser.
Enligt näringslivets rekommendation, som utgör god affärssed, omfattas även ”webbupplagan” av en tidning men sociala medier omfattas inte.
Således kan influencers göra reklam på sociala medier för alkohol utan att ha med någon varningstext så länge de följare alla andra riktlinjer som finns. (Detta gällde i alla fall den 7 Mars 2017 och har så vitt jag vet inte ändrats)

Om Pingis kommer fällas, eller om anmälan ens kommer utredas återstår att se.
Vem som helst kan anmäla vem och vad som helst till både RO och KO men det är bara ett fåtal anmälningar som tas upp av instanserna, i alla fall av KO.
Jag tycker att Isabellas smygreklam är ett betydligt större problem än Pingis och borde tas upp först om något.

Tack för tips!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *