Var så goda – en liten sammanfattande video. 🙂

På omslaget till Tidningen Resumés septembernummer avslöjas att företaget Nocco utsetts till att ha “Framtidens Marknadsavdelning” av en jury bestående av bland annat Resumés chefredaktör Fredrik Svedjetun, och Daniel Collin – kommunikationsstrateg på Vinter.
Sistnämnda är även juryns ordförande, som motiverar utmärkelsen så här:
Noccos varumärkeschef Linus Carlén, som pryder omslaget, är den som tillskrivs framgången med sitt koncept att etablera varumärket med hjälp av familjens Instagramkonton.
Familjen består av honom själv och sambon Denice Moberg, som är en av Sveriges största träningsprofiler med nära 800 000 följare på Instagram. De arbetar båda för Nocco (Denice som konsult) samt för systerföretaget Barebells, som alla sitter i samma lokaler och ofta har gemensamma samarbeten.
Att Linus Carlén och sambon Denice Mobergs använt sina instagramkonton till att etablera varumärket Nocco(och systerföretaget Barabells), råder inga tvivel om, vilket bekräftas av Meltwaters marknadschef Sophie Hedestad påstående ovan.
Tittar man på Carléns och Mobergs flöden så dyker det upp bilder, logotyper, texter och länkar till företagen de arbetar för minst en, ibland två gånger i veckan. Hur ofta varumärket syns på Instastory är svårt att säga, med tanke på att dessa flöden oftast försvinner inom 24 timmar, men när jag gått igenom deras konton 1.5 år tillbaka i tiden så är produkterna ständigt återkommande.
Louise Nobel – marknadschef på Nocco förklarar syftet med avdelningen hon är chef för så här:
– Vi lever i en ständigt föränderlig värld och tvingas alltid utvärdera, tänka om och testa nya ideér och koncept för att nå ut med våra produkter och vårt varumärke.
Vidare berättar hon i artikeln att sociala medier är huvudkanalen för deras marknadsföring och att Nocco är en mästare.
Har Nocco knäckt koden för framtidens marknadsföring?
Är det ett paradigmskifte vi ser i hur företag från och med nu kommer marknadsföra sina produkter?
Det hoppas jag verkligen inte. Av min 18 månaders genomgång av Noccos marknadschef Linus Carlén och konsult Denice Mobergs Instagramkonton kan jag med största sannolikhet konstatera 218 fall av brott mot marknadsföringslagen.
149 st på Carléns konto och 69 på Mobergs. (Produkter från Nocco och systerföretaget Barebells)
Marknadsföringslagen för sociala medier kräver att mottagaren av reklamen/produktplaceringen omedelbart ska uppfatta att det är detta de tittar på eller läser. Detta för att kunna välja att inte exponeras för reklam.
Så här skriver Konsumentverket i sin vägledning för marknadsföring på sociala medier:
“En grundläggande regel i marknadsföringslagen är att mottagaren av marknadsföring genast och enkelt ska kunna identifiera den som just marknadsföring. Det ska även tydligt framgå vem som står bakom marknadsföringen, alltså vilket företag som marknadsför, eller får sin verksamhet eller sina produkter marknadsförda.”
Givetvis bedöms detta från fall till fall men kontentan är att den som exponeras för den här typen av reklam/produktplacering inte ska behöva ha någon förkunskap om kontots innehavare eller vad hen arbetar med, för att på egen hand förstå att det rör sig om reklam.
Att Linus Carlén bryter mot marknadsföringslagen i egenskap av varumärkeschef kan vi nog sannolikt konstatera, men när det kommer till hans sambo och Nocco/Barebells konsult Denice Moberg, så skulle det kunna tolkas aningens mer osäkert – om det inte var så att marknadsföringen på hennes Instagramkonto lyftes fram som en av ingredienserna i den här framgångssagan samt att varumärkena står listade i hennes presentation på Instagram.
Det finns ett fåtal inlägg som står markerade som “betalt samarbete med…” vilket enbart styrker att Moberg har ett samarbete med företagen och gör den omarkerade reklamen och produktplacering än mer framträdande.
När Gunilla Welander, jurist på Reklamombudsmannen, får frågan om huruvida en person som är anställd på ett företag för att etablera ett varumärke på sociala medier är undantagen kravet att markera ut reklam på sitt privata instagramkonto, trots att hen blandar dessa bilder med rent privata svarar hon följande:
– Reklam som riktar sig mot den svenska marknaden ska lätt kunna identifieras som reklam. Finns reklamen i redaktionell miljö eller liknande (som influencers bloggar eller Instagram) ska det omedelbart framgå, det vill säga kravet är strängare. Ofta krävs då en tydlig reklammarkering.
(Gunilla Welander har inte tagit del av det här inlägget utan uttalar sig generellt)
31 januari meddelade Patent- och marknadsdomstolen att de fällde bloggaren Alexandra “Kissie” Nilsson för brott mot marknadsföringslagen för två inlägg – ett på hennes blogg och ett på Instagram. (Jämför det med de 218 st jag hittat för Nocco/Barebells räkning)
I det här fallet friades det annonserade företaget helt, men frågan är hur Konsumentverket och Patent- och marknadsdomstolen ställer sig till att det är företagets varumärkeschef, ivrigt påhejad av marknadschefen, som själv bryter mot lagen.
Skulle Nocco och Barebells klara sig undan i det fallet?
Det återstår att se, men det jag har kunnat konstatera under tiden jag skrivit det här inlägget är följande:
- Nocco/Barebells, men framför allt Nocco har brutit mot marknadsföringslagen vid upprepade tillfällen genom reklaminlägg och produktplaceringar.
- Resumé har publicerat ett flera sidor långt reportage om hur deras chefredaktör suttit med i en jury som utnämnt det här företaget till att ha Framtidens marknadsavdelning.
Jag har bett både Resumés chefredaktör Fredrik Svedjetun och Noccos marknadschef Lousie Nobel svara på några frågor om inläggets innehåll.
Här nedan följer Svedjetuns svar på mina frågor.
Noccos marknadschef valde att bolla frågan vidare till Mikael Lindgren som är kommunikationschef för både Nocco och Barebells.
>Ni har utsett och lyft fram en marknadsavdelning, ett företag och en varumärkeschef som otroligt framgångsrik och banbrytande genom sitt sätt att arbeta på sociala medier. Vad har du för kommentar till att den här framgången till stor del baserats på marknadsföring som bryter mot lagen?
Fredrik Svedjetun:
– Juryns beslut att utse Nocco till Framtidens Marknadsavdelning baseras på en rad olika saker, och då framförallt på hur marknadsavdelningen samverkar med produktutvecklingen, säljet och andra delar av Nocco. Men visst stämmer det att vi lyfter fram Nocco och Linus Carlén som banbrytande i sociala medier. Huruvida den delen av marknadsföringen bryter mot lagen är något som måste avgöras i domstol, och det vore väldigt intressant om det prövades.
>Borde inte ni som branchledande jurymedlemmar och Resumé som tidning ha lite bättre koll på det här? Särkilt när ni tar på er rollen att utnämna framtidens marknadsavdelning utan att veta vilka lagar och regler som gäller ”i framtiden” (På sociala medier) och Resumé som publicist av reportaget?
Fredrik Svedjetun:
– Vi på Resumé har granskat den här typen av frågor under många års tid, så jag känner nog att vi har koll på detta. Att vi prisar Nocco beror som sagt på en rad olika saker, där framgångarna i sociala medier är en del. Vad gäller Linus Carlén så är han tydlig på sitt Instagramkonto att han är varumärkschef på Nocco och jag skulle bli förvånad om hans följare inte känner till hans koppling till varumärket. Men det är möjligt att detta inte räcker och i så fall är sociala medier fullproppade med olagliga inlägg från människor som skriver om de produkter, varumärken och tjänster som de jobbar för och med.
Noccos svar via kommunikationschef Mikael Lindgren:
– Linus Carlén är sedan ett antal år tillbaka anställd av bolaget för att driva varumärket NOCCO vilket även tydligt framgår av hans BIO.
Denice Moberg är en global ambassadör för varumärkena NOCCO och Barebells. Hennes följare består mestadels av personer utanför Sveriges gränser.
Vi är medvetna om de marknadsrättsliga bestämmelser som gäller, vi arbetar kontinuerligt med att uppdatera oss om nya bestämmelser och ny vägledning som tas fram inom området.
Inte riktigt i enlighet med det Gunilla Welander, jurist på Reklamombudsmannen hade att säga – eller hur?
Vi tar det igen!
”Reklam som riktar sig mot den svenska marknaden ska lätt kunna identifieras som reklam. Finns reklamen i redaktionell miljö eller liknande (som influencers bloggar eller Instagram) ska det omedelbart framgå, det vill säga kravet är strängare. Ofta krävs då en tydlig reklammarkering.”
Den här texten kommer från Konsumentverkets vägledning för marknadsföring på sociala medier:
”En läsare av en blogg eller annat inlägg i andra sociala medier ska genast och enkelt kunna identifiera om inlägget är marknadsföring. Läsaren ska inte vilseledas att tro att ett inlägg som innehåller marknadsföring är ett vanligt blogginlägg. Det är alltså inte tillräckligt att läsaren kan ana och så småningom förstå att ett inlägg eller en del av ett inlägg är marknadsföring.”
Kanske borde både Mikael Lindgren och Fredrik Svedjetun slänga ett öga i den vid tillfälle?
HÄR är länken!
Några exempel på inlägg från Carlén och Mobergs Instagramkonton som inte följer marknadsföringslagen:
Juryn som utsåg Nocco till Framtidens marknadsavdelning:
En anmälan till Konsumentverket har lämnats in.
Du kan göra detsamma om du anser att detta bryter mot den marknadsföringslag jag tjatat så länge om här inne.
Det gör du i så fall HÄR.
