Isabella Löwengrips plagiatmiss på bloggen

Att använda kända bilder, varumärken osv på bolagsmöten, brain storming, och andra ”in house-aktiviteter” är väl okej – det tror jag det allra flesta företag gör i sina skapande processer.
Att som Isabella gjort här – alltså klippt bort företagsnamnet och satt dit sitt egna – tror jag däremot inte är helt okej, särskilt inte som det rör sig om produkter ur samma bransch.

Hon hade kunnat visa Celine-bilden i sin helhet för att ge exempel på det hennes företag är ute efter, men att byta ut Celiné mot Hermine Hold – aj aj aj…
Kanske hade hon lika bråttom som den där gången hon publicerade Anders Walls brev i sin helhet och avslöjade alla talarna på ett seminarium som ska äga rum nu i november?
Jag brukar också ha bråttom ibland men jag misstagspublicerar sällan någonting av den magnitud Isabella lyckas med.

Isabellas läsare tycker att detta är ytterst orutinerat av en person som arbetat med sociala medier i över ett decennium. Jag skulle vilja säga ”sociala medier OCH varumärken” – Isabella har trots allt blivit belönad för att vara Sveriges mäktigaste affärskvinna och då har man kanske inte riktigt utrymme göra sådana här misstag?

Håller ni med?

Tack för tips!

174 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Håller med. Att klippa i andras bilder, sätta dit sitt varumärke och publicera det på sin blogg är inte på något sätt okej! Om hon blir påkommen av Céline och fotografen kan det vara dryga böter som gäller. Vad lack jag blir på folk som tar och använder andras bilder och verk bäst de vill…

      Sjukt oklart att göra ”reklam” för sitt eget märke när man inte har någon som helst produkt med i bilden

        Hårband är väl själva produkten.

          Kom igen. Sin produkt förstår du väl?

          Så om jag vill göra reklam för mitt bilmärke så kan jag klippa ut random bild på annan bil och använda den?
          Det är en bil! Snygg bild!

            Intressant att ett ungt norskt företag också använder samma bild för att kränga hårband, de är dock tydliga med referensen:
            http://envelope.no/article/This-hair-trend-is-back-

            Se @estherbow på insta – har BB snott idén från någon som snott idén?

      Fotograf är konstnären Juergen Teller, kontaktinfo här:
      http://www.juergenteller.com
      Modell Daria Werbowy.

        Jag hoppas han ser det och stämmer skiten ur henne. Det om något kanske lär henne en läxa till slut. Ska man satsa på marknadsföring så bör man antingen punga ut för en fotograf ur egen ficka istället för att sno andras verk.

        JT har ju en Kate Moss-variant för den som tröttnat på standardinfluencerpostern:
        https://s3.amazonaws.com/files.collageplatform.com.prod/image_cache/enlarge/5b363dcb6aa72c840f8e552f/0a6fcdf9883ed8ab6fc2518bcd4513b8.jpg

        Vill gärna veta mer om följderna detta får för BB och HH. Det borde få konsekvenser både i förhållande till Céline som gjort kampanjen (2013…) och äger designen på allt som presenteras i bild och som BB satt sin HH-logo på, och i förhållande till Juergen Teller som fotograf.

        Ni som anmält, får ni svar? CC följ gärna upp, detta är större än det mesta du grävt fram.

        Kollade lite, ett foto av JT kostar mellan $1800 (30x25cm) och $6000 (50x60cm). Vet inte vad rättigheterna till en av hans bilder kostar, men det säger lite om hans status och prisklass…

          $17.000 för den här i 50x60cm:
          https://www.artsy.net/artwork/juergen-teller-cerith-suffolk
          I större format står det ’Contact For Price’ som inte brukar betyda ’billigt’.

          $43.000 för fotot med titeln ’Charlotte Rampling, a Fox, and a Plate No. 15’.

          Har du lite mindre budget kan du köpa ett kuddfodral med hans foton tryckta på för $200.

          Han verkar veta hur man tar betalt, undrar hur mycket BB är skyldig?

            Med tanke på att den använts i kommersiellt syfte så är det nog en rätt saftig peng

              Speciellt när den når ut till ”flera miljoner”!!! *asgarvar* Dessa fejkade siffror kommer nog kunna komma att tillbaka flera gånger och bita henne i rumpan.

    Länka gärna till blogginlägget också så att vi kan se det!

        Stulen från denna fotograf:
        http://www.jmfranceschi.fr/

          Här kommer Erik, nästan ett dygn efter att 4-5 olika personer här skrivit att fotografen heter Juergen Teller, och berättar vad fotografen (inte) heter – tack!

            Jo du har fel. Jag syftar på den tredje bilden längst ner på detta inlägg (den svartvita):
            https://www.isabellalowengrip.se/2018/08/31/vilken-logga/

            Som är stulen från:
            http://www.jmfranceschi.fr/

        Inte länkar till det inlägget ju, inte till det som Camcam syftar på nu. C brukar ju länka till blogginlägget hon skriver om.

    Ej insatt, men är det säkert att bilden inte kommer från en bildbank där både Celine och HH kan ha köpt bilden? (Låter för bra för att vara sant, but still)

      Varför skulle en bild på Celine solglasögon finnas i en bildbank som andra företag kan köpa?

      Det är Célines design på bilden (solisar, smycken, hårband), annars hade man ju hoppats det. 🙂 Jag förstår faktiskt inte hur IL kan vara så osmidig nu när hon etablerat en viss kontakt med modehus som Balmain och verka vilja göra sig ett namn i kretsarna. Att inte stjäla från sina branschkollegor och ha respekt för konstformen med allt vad det innebär är A och O.

      Sorry för mitt språk som får det att låta som det handlar om liv och död men…

        Fast undra hur mycke kontakt de har egentligen… tvivlar på att de sett blogginlägget. I Bellas värld är hon alltid megakändis, men hon kommer undan med alldeles för mycket för att klassas som det

        Kanske Bella bara vill att Hermine Hold (fulaste namnet någonsin) ska dyka upp när man googlat Hermes, INGENTING i hennes ”marknadsföringsstrategier” bör uteslutas… Hon är ju expert på dålig PR, tror hon skiter i risk för böter eller dåligt rykte, så länge någon skriver om henne eller hennes företag. Mest synd att man faller för det. Kan vi alla bara skita i att köpa hennes hårband?

          Menade när man googlar Celine* (blandat redan ihop alla varumärken, same sh*t to me)

      Haha, du tror på riktigt att märken som Céline, Hermès, Chanel etc lånar bilder från bildbanker? Deras kampanjer är noga planerade och utförda med de bästa fotografer, mua, modeller, postprod etc. De googlar inte ’hårband’ som BB verkar gjort…

    vad har hänt m therese lindgren?

      Hon har slutat vara så PK och vågar vara sitt galna härliga jag ??? Gillar det!

        Vad är PK för dig i sammanhanget? Undrar genuint för jag förstår inte hur det skulle kunna vara inpolitiskt korrekt att prata om kondomer.

          ”Inpolitiskt korrekt” ?

          Politiskt inkorrekt menar du?

            Är så less på er i kommentarsfälten som i strävan att få andra att framstå som korkade gör er dummare än vad ni är. Klart som f*n att jag menade ”politiskt inkorrekt”. Det var en felsägning. En lapsus. Är det verkligen så mycket att hetsa upp sig över? Har ni inget bättre att bygga er självaktning på?

            Ert bildningskomplex är så genomskinligt att det är pinsamt.

              Jag förstod ärligt talat inte om du menade politisk korrekt eller politiskt inkorrekt. Jag trodde det sistnämnda men var osäker så därför frågade jag. Jag ber om ursäkt för att jag genom min otydliga formulering, förolämpade dig.

        Förutom att det är sjuåriga flickor som ser hennes videor och de behöver inte den informationen. Givetvis föräldraansvar att förhindra men vips dök hon upp i flödet och en bit av videon spelades upp innan den hann stoppas. Det hände inte bara en gång. Kalla oss pryda men vi tycker inte att barn och kondomer hör ihop!

          Många använder kondom just för att slippa dessa ”problem” ?

      Vadå vad har hänt?

        Ja fattar inte heller, tycker hon är störtskön som vanligt. Bra video om kondomerna idag, fick ärligt talat en liten chock när hon sa att kondomer kan vara ett obekvämt ämne att ta upp, jag trodde inte det alls. Tycker det är världens mest självklara grej typ 🙂

    ON FIRE CAMCAM. Sjukt bra inlägg på sistone. Faktabaserad granskning, sakliga inlägg, spännande analyser. Riktigt kul läsning 🙂

    Så skulle aldrig Oprah göra. =)

      Hahahaha!!

      WWOD = what would Oprah do?

        Lol. ???

      You get a hårband! And you get a hårband! You, you and YOU get a hårband!!!!

        Sorry: HÄÄÄÄÄRBÄÄÄÄÄÄND!

    Loggan är väldigt lik Hagabadets, som många påpekade när hon visade upp olika varianter och bad om läsarnas synpunkter.

      Direkt intrång, faktiskt. Blir intressant när Hagabadet vaknar och de får ändra logga på sjalbolaget

        Eller hur. Det är en sak att det är moraliskt fel men det kan också varit ett intrång juridiskt sett.

          Finns ingen jurist här? Affärsidé i sig: kolla influencers och stämma

            Haha stämma för egen del eller?
            Man lär ju ha en klient som har partsbehörighet i så fall. Och advokater specialiserade på immaterialrätt finns det.
            Gu jag är så torr och tråkig
            Typisk jurist
            Förlåt

              Jag är också torr och tråkig, dock sjuksköterska och inte jurist.

              Torr och tråkig ”ftw”!

    Men herregud?!? Detta får ju bara inte vara sant. ?‍♀️

    Tycker inte att det är ett helt orimligt krav att hårbandet man gör reklam för också ska vara med i bilden.

    Gör om, gör rätt.

      Finns det några Hermine Hold-hårband i sinnevärlden?

      Hahah, ja! Känns som ett rimligt krav att ha med produkten på bild och inte stjäla någon annans bild rakt av. Känns pinsamt, mer som när man i skolan hittat på ett eget företag som man låtsas marknadsföra.

    Ja håller med. Har hon brist på fantasi?

    Helt OT, men som camcam tagit upp här i bloggen så är hatet på nätet skrämmande, väldigt unga personer som hatar rejält och har ett språk utan dess like.
    Har jagat rätt på föräldrar till barn jag inte har koppling till och visat vad som försiggår, och de föräldrarna har blivit glada.
    Nu till vad jag tycker ska införas, när du skapar ditt konto så måste du använda bank-id, kunna visa vem du är och göra det enkelt vid exempelvis en anmälan om mobbing, jag tror att klimatet skulle bli bättre då du måste stå för den du är

      Fick också positiv feedback från de föräldrar jag kontaktade i nicci-saken.

      Och du tror att barn använder bank-id? Du kanske vill att alla som använder Internet måste lämna DNA hos polisen också?

        Extremt logisk slutsats. Hur många hjärnceller av dina fjorton krävdes för att komma fram till det?

          Det finns inget barn som har behov av bank-id. Vilket bra motargument du hade att komma med. Sen snackar du om hjärnceller.

            Men David… Bank-id skulle ju leda till att vi får bort alla barn från nätet, precis som det borde vara?

              Lina, så målet är att få bort alla barn från Internet? Nu förstår jag inte riktigt. Trodde det handlade om att få bort hatet/mobbningen.

            Väldigt många barn idag har bank-id då dom använder swish, minns jag inte helt fel nu så har bla Swedbank 13 år på bank-id och swish, på många av de appar där mobbningen är grov så är det 13-årsgräns, så varför då inte identifiera dig när du blir medlem?
            Tror då att många av de som skriver elakheter skulle tänka till ett par varv extra innan dom kommenterar

              Okej, om det stämmer att många barn använder bank-id så behöver vi inte argumentera om det. Tycker ändå att totalövervakning är lösningen på mobbningen isig. Det kommer aldrig lösa dom faktiska problemen. Varför har då inte Facebook och Twitter infört bank-id? Det kan inte finnas en sån lag, utan det blir något frivilligt som företag får ta ställning till själva.

                inte är lösningen*

    Kanon att klippa så i bilden också, det gillar nog fotografen. Dom brukar ju inte vara kända för att bjussa på såna här tokroliga påhitt direkt.

      Med all rätt alltså. Jag hade blivit vansinnig

      Om någon vet vem som tagit bilden borde ni kontakta fotografen. Är många (båda företag och privata) som fått betala saftiga belopp för att stjäla andras bilder.

        Någon tusenlapp om man skippar förlikning och tar det till domstol. Senast i fredags med en Instagrambild fick fotografen 2000 kr för en mobilbild men hade begärt betydligt mer i Stockholms tingsrätt.

          En bröllopsfotograf som fick sina bilder stulna av ett hotell nyligen fick 45000 + moms för sina bilder. Så priserna kan gå upp ordentligt beroende på fall.

            Kanon! Vilken tingsrätt och vilket målnr? Alternativt fotograf och tingsrätt så kan jag höra med tingsrätten i morgon.

              Tror det handlar om hur stor spridning bilden fått och hur många som kan ha sett den som avgör summan. Och som vi alla vet är det väl uppe i 2 miljoner läsare?!

                Spridning har betydelse. Däremot har jag inte sett något större belopp när domstol väl dömt.
                Att då en bröllopsfotograf i domstol får 45000 ex moms är förstås någonting jag behöver få tag i och skriva om. Det räcker egentligen att jag hittar fotografen så brukar man själv kunna finna tingsrätt.

              Kameratrollet, det gick aldrig till rätten. Hotellet hade tagit bilder från fotografens blogg och hemsida och publicerat på sin hemsida, tryckt upp reklammaterial osv som skickats ut. De hade även delat bilderna med en annan samarbetspartner. Fotografen skickade brev och faktura och fick betalt.

                Därav att jag skrev som jag gjorde med exempelvis förlikning och domstol.

                En summa på exempelvis 45000 kr kan man inte ta som förenklat tvistemål och då kan det slå hårt om man begär oförsämt mycket i förhållande till vad en domstol anser vara skäligt. Blocket och Junkyard är ett skräckexempel. Skyttedal också. Att inte hon tog det som förenklat tvistemål förstår jag ej.

                Men är folk hur dumma som helst?

          Jag får korrigera mig själv här nu när jag sitter och renskriver domen innan publicering, Instagramfotografen hade inte begärt betydligt mer. Hon begärde enbart 3000 kr men fick 2000 kr. Däremot åkte mannen som använt bilden även på några dagsböter.

            Råkade själv ut för bildstöld med ett stort märke inom ridsporten. De hade använt en bild tagen av mig på sin hemsida under ca 2 år. De försökte ge mig produkter som kompensation. Jag fick till sist komma med lagtexter innan de accepterade ekonomisk ersättning, men jag fick det till slut 🙂

      Ellerhur! När jag såg denna bilden hos Bella så tänkte jag på vilket nybörjarmisstag att beskära mitt i halsbandet? Men nu förklarar det ju saken…

    Omg! Bra grävt!

      Verkligen. Älskar denna typ av grävande!

    Är det inte så, att hon (lite onödigt, visserligen) använt ”andras” bilder när hon ville visa exempel på de olika logotyperna, vilket H som folk tyckte var finast? Hon lär ju knappast använda dessa bilder sen när produkterna ska marknadsföras. Dumt tänkt, ändå, men.

      Ja, och garanterat olagligt dessutom. Hon kan få en saltad faktura med posten.

      Undrar också om detta bara är ett ”såhär skulle jag vilja att det såg ut på ett ungefär” eller en slutlig produkt.

      Hon har i varje fall visat denna bild på sin blogg vid 3 olika tillfällen, i 3 olika blogginlägg..

      Men ingår inte denna bild i en marknadsföring som redan har börjat? Hon bygger ju upp förväntningarna inför lanseringen.

    Nej, inte så bra. Dessutom har kvinnan på bilden en scarf i håret vilket är missvisande eftersom man automatiskt tror att den scarfen är från Hermine Hold men det är den ju då inte. Konstigt att göra reklam för sina egna scarfar och använda någon annans i marknadsföringen…

    wtf har hon gjort hahahahhah. roligaste jag sett. största tabun. hon har tagit en bild som någon har betalat modell, fotograf, sminkös, stylist etc etc i förhoppningen av att skapa vinst till deras företag. det här måste väl vara olagligt? hon har ju stulit bilden. kanske kommer undan med det för att det inte är en officiell release från företaget?

    Någon som pallar dra ett mail till Céline med skärmdumpar?

      Camilla tex!

      Jag gjorde det innan

      Har också gjort det.

      Done ?

        Anonym, Moll & Poppo:
        Kan ni rapportera när ni fått svar?
        Detta är såpass grovt att det är intressant att se vilka följder det får, det gäller ju både copyright på själva bilden plus varumärkesintrånget att klistra sin egen logga på bild föreställande uteslutande Céline-design och använda i marknadsföringssyfte.
        (Tror knappt det kan vara sant att hon faktiskt gjort detta, när jag skriver det..!)

      Och till Juergen Teller, fotografen…

    BB driver inte företag, hon leker företag. Därför är allt hon gör så himla oproffsigt. Fånigt namn också, vem är denna Hermine och varför ska hon hålla mitt hår för 500 spänn? Kan inte föreställa mig att någon vettig människa vill köpa hårband från blondinbella som kostar 10x så mycket som ett precis likadant från H&M. Det är bara hennes fans som kommer köpa, och eftersom hon endast har 1/4 del av läsarantalet hon skryter på sig och minst hälften av de som läser avskyr henne blir det inte många kunder kvar att kränga hårband till. HH kommer bli ännu ett i raden av konkursdrabbade blondinbella-företag. Det enda hon lyckas hålla liv i (genom lögn och manipulering) är bloggen.

      Jag tror inte för en sekund att hon brinner för t.ex hudvård eller assecoarer såsom hårband. Hon kör bara på vad som kan generera pengar. Tror hon t.om sagt det nån gång. Klart alla vill tjäna pengar men nånstans brinner man kanske för det man säljer också. Därav noll trovärdighet för hennes produkter.

        Precis! I Framgångspodden berättade hon ju hur hon funderade på vad som fattades på marknaden, vad som skulle sälja. Inte ett pip om hårbandens kvalitet, utseende eller vem som ska designa dem! För mig känns det väldigt avigt att börja i den änden när man ska starta ett företag, men så tänker väl många entreprenörer . Hårband kan man ju ganska lät bedöma kvalitet och utseende på, men när det gäller hudvård vill jag att personen bakom kan nåt om hudvård och har ett brinnande hudvårdsintresse och inte bara vill bygga bolag och kränga produkter.

          Ja precis. Hennes budskap var att man kan ”sälja lite vad som helst” bara det marknadsförs rätt. Lät också som att det var lite skitsamma hur kvaliteten var bara det når ut.

            Vilket är precis det hon gör

      Var tillverkas hårbanden månne?

        Kina…

        Tillverkningen är inte igång ännu och inget Bella har gått ut med var produktionen kommer att ske.

      Varför inte köpa något vackert tyg och binda ihop det själv? Fattar om man vill ha mönster från Emilio Pucci eller LV men annars kan man hitta vackra tyger och klippa lite. Blir en tur till sybehörsaffären imorgon, sorry Isabella ?

        Eller bara handla secondhand-sjalar för typ en tjuga! Det gör jag, och jag har hårband flera gånger i veckan.

        Isabella bara: ”Tänkte inte på det…”

    Som sagt, något du borde skriva om på LinkedIn tillsammans med de tvivelaktiga siffror hon lämnat till olika annonsörer och samarbetspartners.

    Ännu mer pinsamt att hon snott av ett så pass erkänt märke.

    Visst har något hänt m Bellas bloggsida? Den är späckad med reklam typ överallt. Både i höger och vänstermarginal samt massor mitt i inläggen.

      Det är banners och videos som trycks in från Tailsweep, Google, BidTheatre m fl.
      Har man inget som blockerar reklam så är det ganska irriterande med all ointressant reklam som dyker upp hela tiden.
      Det var väl inte lika mycket skräpreklam på United Influencers tid?

      Hon är väl desperat efter att dra in mer pengar…

      Och nu gör hon reklam för bl.a. mobilskal. Då är det illa.

    Fotot är från en kampanj med modellen Daria Werbowy. Fotografen heter Juergen Keller. Det roliga är att om man bildsöker på bilden så dyker ”Hermine Hold” upp… 🙂

      Kul för Celine! Eller Teller, om det är han eller Celine som äger bilden. Isabella är bra korkad för jag tror ju knappast att hon vill göra sig ovän med en sån tungviktare i modevärlden

      Han heter Teller.
      http://www.juergenteller.com

    Var inte det här från någon slags moodboard som Bella la upp? Det var byrån som de samarbetar med (samma som förpackningarna till LCC) som hade tagit fram dem och som även ska designa hårbanden, om ja inte minns fel? Fanns även någon bild från typ Gucci. Sjukt klantigt av Bella + team att publicera detta!

    https://www.skrivunder.com/stoppa_utvisningen_av_foraldralosa_denis_6_ar?fbclid=IwAR2vHbabuKPQceuCVYye233VXYsL7woB8M_qSfu5-_T-xiRugfoSV53B2Vo

    Snälla skriv under för 6 åriga Denis som ska utvisas till Ukraina där han inte har någon, hans mamma blev mördad i en lägenhet i Södertälje och hans morföräldrar bor här i Sverige och vill adoptera han. Men migrationsverket ska utvisa han till ett barnhem i Ukraina.

      Tack för länken! Jag såg den här artikeln om Denis tidigare i dag och blev väldigt ledsen och upprörd. https://www.expressen.se/nyheter/mamman-dog-nu-ska-sexarige-denis-utvisas/

      Fruktansvärt ju!! 🙁 hur kan man skicka iväg en sån liten pojke, hur går det ens till i praktiken??

    Och så intervjuades hon nyss av Vogue varifrån bilden snoddes. Ironi på högsta nivå!

      Bit inte den hand som föder dig liksom..

    Oavsett om det är en bild som är laglig att använda (beror väl på vilken typ av cc märkning den har, om jag inte minns fel??) så är det väl ändå sjysst att referera till upphovsmannen. Nu luras man att tro att det är en bild och hårband från Hermine Hold, vilket inte alls känns ok.

    Upphovsrätt uppkommer automatisk. Det behövs alltså varken någon märkning eller liknande egentligen, bilden är skyddad oavsett. Det hon gör i detta fallet är ju att hon får bilden att framstå som sin egen, och hon bryter således mot (iallafall svensk) upphovs rätt både genom att inte namnge personen som äger bilden SAMT att hon med största sannolikhet tjänar pengar på detta också i någon form.

      Hon bryter även mot internationell och europeisk upphovsrätt.

      // juristen

    Ja men hon klarar sig nog – gör hon ju alltid.

      Tyvärr verkar det vara dagens sanning! ?

    Men du kopierade en kommentar på Bellas blogg både i ingressen och i avslöjandet, dags att leva som man lär?

      ’Cause that’s the same… ?

        Nej, men värt att hänvisa till kommentaren som såg detta kanske?

          Vad tror du ”Tack för tips” betyder?

            Jag tror det betyder att man tackar när man blivit tipsad om något. Jag tror inte det innefattar när man sett någon annan skriva något på internet, ett tips måste vara riktat s.a.s.

              Och om tipset kommer från den som skrivit kommentaren? Herregud, vilken menlös diskussion…
              Ha en trevlig kväll!

        Två fel gör inte ett rätt.

          Va?

      Men jag förstår inte varför man både har tofs och hårband? Är det inte antingen eller?

        Åh nej! Folk gör olika! Stoppa pressarna! Skämt åsido, varför inte? Snyggt? Får bort småhåren och tofs? Gud att jag ens svarar på den här skiten…

    Inte bara osmidigt, detta är brottsligt. Hoppas hon blir fast och får ta emot straff för jag är så himla trött på att folk inte respekterar upphovsrätten. Har själv frilansat som fotograf och råkat ut för bildstöld flera gånger. Men, folk verkar ha attityden att ”det är bara en bild” och bara tar den. Inte ok alls.

    Den 14 oktober gick drevet att Isabella INTE skriver sina inlägg själv….. vilken tur att hon nu två dagar senare gör det. Hur ska ni ha det?

      Hon har ju för 17 det yttersta ansvaret oavsett, den är ju i hennes namn!

      Haha, ja.. Sen måste jag säga att hårband är jättesnyggt på rätt person, MEN jag ser typ aldrig folk bära det? Tänker att idéen redan där haltar. Eller?

    För att inte tala om att det strider mot upphovsrättslagen att ta andras bilder utan att fråga om lov. En får inte ens lägga upp random bilder en hittat på Google liksom, vilket många influencers inte bryr sig eller vet om. Nu förstår jag inte riktigt upplägget från Vogue med bilden, om det är eget content eller bara inspo men de lär säkert ha fått tillstånd. Blir så oerhört provocerad av detta även i allmänhet. MVH Fotografen

      Så som bilden högst upp.

    Det börjar gå utför nu banne mig. Bella gör reklam för mobilskal, LCC reas ut nästan överallt, hennes ytliga medverkan i Skavlan gjorde ju inte direkt lusten att sponsra henne större. `ska jag se allvarlig ut’, skall jag se medlidande ut’ – sjukt underhållande – och samtidigt rätt tragiskt.
    Hon är inte en entreprenör eller affärskvinna för fem öre, däremot LEKER hon det och för varje dag ser fler och fler igenom henne.

    Vem eller vilka stod egentligen bakom beslutet att rebranda hela LCC? Med de tidigare rosa förpackningarna så stod de åtminstone ut lite i apotekshyllorna. Varför satsade de inte på några få produkter som faktiskt sålde bra istället för att lansera typ, 17 nya i veckan, märket förlorar ju all tänkbar trovärdighet. Och nu detta med HH…

      +1!

      Ja jag tyckte också om de förra förpackningarna

      Håller med. De gamla rosa förpackningarna tilltalade nog folk betydligt mer. Var lite hippa och roliga, speglade den gamla Bella mer – den som folk nog gillade och såg upp till betydligt mer än den nuvarande. Men detta var som sagt innan LCC blev ett wannabe lyxmärke och dess grundare wannabe nåt annat, orkar inte säga vad. Kort och gott tror jag att man försööööker för mycket. Det är ju ändå så att Bella i de flestas ögon är en influencer/bloggare, inte något annat – hur mycket Bella än vill att det ska vara så.

      Yes för att inte tala om vilka katastrofalt dålig produkter de ur ”advanced”-serien är. Där hoppade de snabbt upp vågen om att det blivit populärt att använda exfolierande syror och skapade rikgit undermåliga produkter. När de precis släpptes läste jag en tråd där någon mailat nån på LCC för att fråga deras BHAs ph-värde (vilket är vitalt för om syran ska exfoliera eller inte) och det kunde inte ens den personen svara på. Suck så oseriöst.

      Om hon inte är entreprenör, hur kommer då sig att hon omsätter hundratals miljoner? Du kanske ska söka upp definitionen av entreprenör innan du uttrycker dig.

      Det finns så himla många märken som ser likadana ut. Lite sådär grå med liten text. Fattar inte varför man inte väljer att stå ut mer. Men det är kanske en del av strategin

    Tredje gangen tror jag som denna bild kommer upp, blir ju som ansiktet utat for hermine hold nu! Inte ok

    Blondinbella har inte släppt fram några kommentarer på kommentarsfältet sen 18:30 på det aktuella inlägget..

    Nu på torsdag ska IL hålla en presentation på ett fastighetsbolag i samma byggnad som mitt jobb, vilket innebär att vi är inbjudna. Ska bli väldigt intressant att se hur hon bemöter den typ av publik (dvs där majoriteten inte är bloggläsare el knappt vet vem hon är skulle jag tro) ?

      Kul! I alla fall om ni får ställa frågor och får svar som inte är inövade sen tidigare.

        Förr eller senare så MÅSTE hon väl bli tagen på sängen med en fråga från nån av oss Bloggbevakningsläsare?! Och att det blir filmat så att man får se och höra reaktionen. Sjukt intressant. För nu är det ju bara samma samma frågor heeeela tiden och samma inövade svar.

        Eller, har ni märkt att hon inte ens lyssnar på frågan ibland och bara svarar något inövat. Som när Skavlan frågade hur många företag som hon startat. Svar: ”Det intressanta är ju att det inte ÄÄÄÄÄÄÄR så många som har lyckats! Hihihihi!” (Hon älskar tydligen att hon är en sån survivor som har lyckats mot alla odds.) Ja, så fick hon fram det också. Igen.

    Jag tror att ’hon’ (aka whoever writes that blog) la ut detta för mer uppmärksamhet —> ökad trafik till bloggen..

      Nahh nog för att hon brukar göra så med mycket men tror faktiskt inte det är fallet nu. För det här skadar hennes varumärke för mycket. Ärligt talat, vem f-n vill bli förknippad med att snylta på andra KÄNDA varumärken?

      Det är som jag tror nån skrev, som ett skolarbete man gjorde i högstadiet där man tog en random bild och hittade på nåt skojsigt.

      Näääe hur mycket trafik ska det behövas för att komma upp till 1,5-2 mille läsare… hon offrar nog inte sina små hårtrasor för det.. och så många läsare drar de inte…

      Däremot har hon gjort väldigt mycket korkade grejor tidigare som visat att hon har 0 koll på mycket.

      Alltså nog för att man brukar säga att all publicitet är bra publicitet, men det vore väl ändå mer än lovligt korkat.
      Tror du verkligen att hon skulle riskera att helt bränna sig bland seriösa aktörer i branschen, mot att tillfälligt få ökad trafik till bloggen?
      Nej, detta var nog bara ett rejält klantigt misstag.

    Är jag ensam om att inte tro på denna idé öht? Har svårt att se hur ett bolag som främst (endast?!) designar och säljer hårband skulle omsätta jämt och mycket över tid. För det första är det ju en ganska trendkänslig accessoar och för det andra har jag svårt att se att folk skulle komma tillbaka och köpa fleta och många produkter. Hmmm men vi får väl se, inget som jag kommer investera i i alla fall.

      Nej jag håller med, skrev det ovan också. Den spontana tanken man får är: vem bär ens hårband? Ingen i min närhet gör det i alla fall. Ofta när man söker efter en idé till nåt brukar man väl utgå från vad som säljer och vad folk i allmänhet bär?

      På det sättet är ju hennes krämer i alla fall nåt som man kan säga att en större andel människor är beredda att köpa.

        när man sminkar sig är dem bra, för att ev få luggen ur vägen för sminkningen, annars nah.

          *de

      Nu ska de inte lanseras förrän i februari heller… Jag är faktiskt skeptisk till om det blir nåt.

        Hon kanske inser sen att det inte var rätt timing… ??

      Nej men nu ska vi inte vara negativa! Ok, I stort sett ingen har harband nu men det betyder ju bara att det Finns en ENORM potential! Om alla skaffar 10 band var, eftersom de hade 0 innan, unisex och allt, kan de salja massor! Trendkansligt kanske det har varit men det kan ju bli permanent nu! De har ju faktiskt funnits I alla tider, till och med pa Brigitte Bardots tid!

      Ja, jag har också undrat över hur strategin kring hårbanden ser ut? När man ska utveckla en rörelse så känns det som man kanske inte ska välja något som är så trendkänsligt, javisst idag är ju hårband/scrungies/sjalar superpopulärt men kanske inte om ett år.

      Hade hon startat upp en ”line” med håraccessoarer där även hårsnoddar, spännen, klämmor och dylikt såldes så hade hon ju i alla fall haft evergreenprodukter, dessa går ju också att koppla ihop med LCC (hon kan göra tutorials på hur man använder vissa av hårprodukterna och sen stylar med något spänne, klämma eller dylikt).

    Man kan använda andras bilder som inspiration tex. i en modboard eller annat, när man designar hur allt ska se ut. Men problemet är när du gör reklam för det och visar hela världen. Du marknadsför din produkt även om den inte är ute än, och framför en så stor publik, utan att ha fått lov av företaget du snor bilden ifrån. Du kan visa bilder men ”lånar” du bilder utan lov som du marknadsför med, är det fel.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.