Nocco har börjat markera ut reklam efter mitt avslöjande

Med tanke på att Nocco via sin kommunikationschef – Mikael Lindgren – skrev till mig att de är fullt medvetna om de marknadsrättsliga bestämmelser som gäller för marknadsföring på sociala medier och absolut inte hade gjort någonting fel, så är det ju nästan lite gulligt att Denice Moberg och Linus Carlén nu helt plötsligt börjar reklammarkera sina inlägg.
Fortfarande inte i enlighet med marknadsföringslagen men det är ju ett litet steg i rätt riktning i alla fall. 🙂
Ett litet steg OCH en bekräftelse på att jag hade rätt. Men det visste jag ju redan. 😉

Jag påpekade i min granskning att jag hittat 218 inlägg som bröt mot marknadsföringslagen – Nocco svarade så här:

Linus Carlén är sedan ett antal år tillbaka anställd av bolaget för att driva varumärket NOCCO vilket även tydligt framgår av hans BIO.
Denice Moberg är en global ambassadör för varumärkena NOCCO och Barebells. Hennes följare består mestadels av personer utanför Sveriges gränser.
Vi är medvetna om de marknadsrättsliga bestämmelser som gäller, vi arbetar kontinuerligt med att uppdatera oss om nya bestämmelser och ny vägledning som tas fram inom området.

Tyvärr hjälper ju sådan här ”damage control” föga när det kommer till Konsumentverket eftersom alla 218 omarkerade bilder från tidigare redan finns dokumenterade och är anmälda till instansen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *