I och med Instagrams algoritmer så är det en enkel match för influencers att förklara bort varför företag kanske inte får det engagemang från köpta samarbeten som de hoppats på.
” Det är Instagrams fel och ingenting de kan påverka” brukar det heta.
En sak som däremot är svårare att förklara bort är de program som tagits fram, med syfte att analysera följare och bena ut hur många av dem som är faktiska följare och hur många som är köpta spök eller fejkföljare.
För den oinsatte så kan jag meddela att man även kan köpa både likes och kommentarer dom genereras av botar/robotar.
Nu har Resumé Insikt använt sig av två sådana här program och har i dem kört hela 300 konton av micro och macroinfluencers i olika kategorier.
Procentsatserna diffar mellan programmen och ibland riktigt rejält så jag tror inte vi kan dra någon slutsats gällande stoleken på de olika spökföljena, men att de finns – det kan vi nog konstatera.
Här är ett utdrag från Resumés lista:
Resten av listan hittar ni hos Resume.
Tack för tips!
