Jasmine ”Jasse” Gustafsson har hela 228 000 följare på Instagram och kan med lätthet fakturera stora summor för marknadsföring på sitt Instagramkonto, och ändå har företag mage att vilja få exponering mot produkter.
Så vida produkten inte är en sprillans ny bil så är en fråga om exponering i utbyte mot produkt en ren förolämpning.
Det som gör mig glad är att fler och fler influencers börjar veta sitt värde och ställer krav på annonsörerna istället för att tacksamt stå med mössan i hand och ta det som erbjöds , så som det var i branchens början.
Företag som lyckats med konststycket att byta varor mot exponering av den här kalibern har förmodligen sparat stora summor pengar genom åren, men nu är det dags att betala för sig på samma sätt som skett i annan media i alla tider.
Jag tvivlar på att en annons i Aftonbladet kunnat betalas med lite prylar…
Expressen däremot, kan kanske köpas för lite Löwengripskt kräm och kladd, men det flesta andra MSM (main stream media) – högst sannolikt inte. 🙂
Översta bilden kommer från Svenska Bloggare.
