Nu rivstartar vi ett riktigt roligt samarbete som kommer att löpa under ett halvår – säg hej till min nya samarbetspartner Royal Design. Oj, vad mycket kul vi ska hitta på tillsammans framöver. Exalterad kan milt sagt beskriva min förtjusning. Tänk att jag ska få botanisera bland deras sortiment och plocka ut mina godbitar. Ni kommer såklart också få vara med på den här resan. Jag håller på att jobba på några roliga tävlingar för er läsare. //Petra Tungården
Influencernas ”favoritbutik” Royal Design – och med ”favoritbutik” menar jag så fort det vankas ett betalande samarbete. Som ni ser här ovan så har Petra Tungården ett löpande samarbete med Royal Design as we speak och detta samarbete är anledningen till att en av mina läsare taggat mig i ett inlägg på Instagram.
När det kommer till betalande samarbeten är butiken SÅ bra och prylarna de säljer SÅ snygga och SÅ billiga, men när det kommer till oss ”vanliga” människor så är Royal Designs bemötande allt annat är professionellt.
För att summera hur de bemött kunder de senaste månaderna så kan jag använda mig av en ena mening: Locket på.
Jag har pratat med flera personer som är extremt missnöjda med Royal Design just nu, samt att deras Instagramkonto svämmar över av missnöjda kunder. De skickar inga varor, återbetalar inte pengar, vägrar skicka ut retursedlar, svarar inte på mail och ljuger sina kunder rakt upp i ansiktet.
Ta den här kunden som ett exempel. Hon taggade mig i en kommentar på Instagram då hon betalat 31 000 kr för en lampa efter att Petra Tungården gjort reklam för den och trots att det gått hela 12(!) veckor så har inga varor kommit.
I en kommentar på Instagram så skriver Royal Design att de svarat kunden i ett privat DM men när jag själv skickar henne ett meddelande och frågar vad som stod i detta meddelande så får jag följande svar:
Vad har egentligen influencers för ansvar för de samarbeten de gör?
De ger ut rabattkoder och marknadsför företag som senare visar sig blåsa kunderna som handlat på grund av och via just detta samarbete? Jag skriver ”blåst” för än så länge har ingen jag pratat med varken fått sina varor, pengarna tillbaka, retursedlar eller ens svar på sina mail och meddelanden.
Har de något ansvar?
Vad tycker ni?
