Att till stor del arbeta med sk mikro-influencers har varit receptet för framgång hos många företag så som iDeal of Sweden och Daniel Wellington. Engagemanget och trovärdigheten har många gånger visats sig vara högre hos de som har färre följare än hos exempelvis de influencers som har hundratusentals följare på Instagram.
En mikro-influencer är någon – ofta ung – med några tusen följare som kanske inte riktigt vet sitt marknadsmässiga värde utan ställer upp på att marknadsföra produkter utan monetär ersättning. De får på sin höjd behålla produkten de gör reklam för – mobilskal, klockor mm – något som är extremt kostnadseffektivt för det marknadsförande företaget.
Ponera att iDeal of Sweden eller Daniel Wellington inleder ett samarbete med en mikro-influencer som varken har enskild firma eller aktiebolag. Ersättningen består enbart av produkter – inga pengar byter ägare – och enligt lag ska influencern betala skatt på värdet av produkterna hen erhållit, något som ni vid det här laget vet då jag skrivit om tidigare. (Tillägg: OM man kommer över den monetära gränsen)
Men…
Då influencern saknar företagstillhörighet så faller det på det marknadsförande företaget att betala socialavgifter i form av arbetsgivaravgifter eller särskild löneskatt till staten.
Hur många mikro-influencers, utrustade med rabattkoder tror ni iDeal of Sweden eller Daniel Wellington gjort det för?
Jag har ställt frågan till både iDeal of Sweden och Daniel Wellington, men har i skrivande stund inte fått något svar.
Ps. Detta gäller alltså ALLA företag, inte bara de två jag använder som exempel här ovan.
