Det kom ett mail…
Hej Camilla!Jag har en fundering angående reklammarkering på bloggar. Jag läser bloggar via Feedly, en RSS läsare, vilket inte läser in annonser och liknande från bloggar. Nu får tiden brukar annonssamarbeten (i alla fall på Elle) få en egen liten banner ovanför inläggen som är sponsrade men detta läses ju inte in i Feedly (och troligen inte i ex Bloglovin och liknande). Så hur fungerar lagstiftningen där? Är det bloggarens ansvar att se till att sådan markering även syns i själva inlägget? För det kan väl inte vara läsarens ansvar att syna inlägget, även om det inte läses direkt på bloggen?Bifogar bilder, från Elsa Billgrens blogg, för att visa hur jag menar.Fortsatt trevlig kväll!Vänliga hälsningar, NN
Ja, vems är egentligen ansvarets?
Jag skulle säga att bloggaren i det här fallet har lite ansvar, medan utvecklarna på dessa RSS feed-appar som visar inlägg utan korrekt reklammarkering har ett desto större.
Och läsarna kan inte heller klandras här, man kan väl knappast förvänta sig att de först ska läsa bloggen i appen och SEN gå in på bloggen vi en webbläsare för att dubbelkolla att det inte förekom någon reklam i inlägget som fallit bort.
Är detta återigen en demonstration på att branschen expanderar så pass fort att ingen hänger med, och att riktlinjer – som hur reklammarkeringar i ska visas i apparna exempelvis – inte är framtagna än.
Har människorna bakom apparna ens noterat att det finns ett problem här?
Det tvivlar jag på…
Jag skulle säga att bloggaren i det här fallet har lite ansvar, medan utvecklarna på dessa RSS feed-appar som visar inlägg utan korrekt reklammarkering har ett desto större.
Och läsarna kan inte heller klandras här, man kan väl knappast förvänta sig att de först ska läsa bloggen i appen och SEN gå in på bloggen vi en webbläsare för att dubbelkolla att det inte förekom någon reklam i inlägget som fallit bort.
Är detta återigen en demonstration på att branschen expanderar så pass fort att ingen hänger med, och att riktlinjer – som hur reklammarkeringar i ska visas i apparna exempelvis – inte är framtagna än.
Har människorna bakom apparna ens noterat att det finns ett problem här?
Det tvivlar jag på…
Det här är en så pass klurig fråga att jag inte vågar mig på ens en gissning, utan jag har bollat frågan vidare till min kontaktperson på Konsumentverket. Förhoppningsvis känner de till problematiken att sponsrade inlägg framstår som ett brott mot marknadsföringslagen i deras app.
Jag hoppas på att få svar från henne under dagen men om ni kan läsa den här texten så har jag inte fått tag i henne än.
Kika in om ett par timmar igen om du är nyfiken.
På återseende!
