Men de senaste 2 åren så har jag börjat känna mig mer och mer kluven kring sociala medier och hela denna bransch. Den går emot vår samtid totalt och den känslan har legat och gnagt på mig de senaste åren.
[…]När jag har fått förfrågningar från företag att inleda samarbeten med dom där jag erhåller betalning för att göra så kallade ‘hauls’ så har jag alltid tackat nej. För mig har det alltid varit viktigast att supporta och bära märken som fokuserar på kvalité, att investera i plagg som håller säsong efter säsong.
[…]Ren och skär skit och denna onödiga konsumtion uppmanas till stor del utav influencers. Jag tycker fler influensers borde ta ett tydligt avstånd till fast fashion företag eller företag generellt som inte har ett hållbarhetstänk eller kvalitetsfokus. //Mogi
Mogi har skrivit ett inlägg där hon inte bara ifrågasätter sin roll som influencer utan även branschen i stort.
Hon kritiserar sina kollegor som hon tycker borde ta ett tydligt avstånd till fast fashion företag eller företag generellt som inte har ett hållbarhetstänk eller kvalitetsfokus.
Hion har även konsekvent tackat nej till förfrågningar från företag som kör just med ”fast fashion”. (som exempelvis är NA-KD, Bubbleroom, Gina Tricot, H&M och KappAhl mfl)
Mogi kommer alltså inte sluta flyga då det är något hon älskar att göra, men menar att det finns andra saker man kan göra för att kompensera miljön och samtidigt lätta sitt flygande men ack så dåliga samvete.
Enligt Mogi handlar det om tänket kring resande, hur man reser, vad kan man göra som miljökompensering för de resor man gör, att resa färre gånger per år och med ett hållbarhetstänk när man gör det.
Vad är era tankar kring detta?
Jag tycker Mogi har en mycket bra poäng vad gäller ”fast fashion”, men ställer mig aningens skeptisk till hennes ”flygkompensation”då hon kommer fortsätta flyga men kanske inte fullt lika ofta som tidigare?
Är detta att sila mygg och svälja kameler?
Att kritisera influencers hauls med kläder från”fast fashion”, när man själv flyger kors och tvärs över jorden (Inte lika ofta som förra året men fortfarande många gånger)
Mogi menar att influencer-branschen enbart drivs utav pengar och konsumtion, med andra ord en bransch som är helt i osynk med vår samtid.
Håller ni med?
