Kan influencers sponsresor till Dubai bryta mot ICCs regler?

Nu har jag sett att norska Amnesty kritiserat även Alexandra Brings sponsresa till Dubai på Instagram men precis som Kenza så har inte heller hon bemött den.
Kanske tänker de att den här kritiken är bäst att tiga ihjäl och någonstans hoppas på att en influencisk kollega gör någonting småklantigt för följarna att flytta sin fokus till – bort ifrån deras kritiserade reklam.
Men finns det någonting man kan göra om man upplever att reklam är mer än bara olämplig, som exempelvis marknadsföring för ett land som begår brott mot de mänskliga rättigheterna kan vara?

ICC:s Regler för reklam och marknadskommunikation är framtagna av ICC Marketing and Advertising Commission och publiceras av Reklamombudsmannen i Sverige, i vilken man kan läsa följande text:

Marknadskommunikationen ska alltså respektera mänskliga rättigheter, och får inte ge upphov till eller överse någon form av diskriminering, något som både Kenzas och Alexandras reklaminlägg skulle kunna göra sig skyldiga till.
Vill man att Reklamombudsmannen ska granska och bedöma huruvida samarbeten som dessa riskerar att bryta mot Internationella Handelskammarens (ICC) regler så kan man alltså anmäla dem på dessa grunder för att få en bedömning.

Oavsett vad RO kommer fram till så tycker jag att det är värt att lyfta fram, då samarbeten som dessa väcker reaktioner hos följarna som i slutänden är mottagaren för den här typen av reklam.

2014 lät det så här på Kenzas blogg.
Nu gör hon reklam för länder liknande det hon kritiserade då.

Tack för tips!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *