Konsumentverket har granskat ett 50-tal influencers och företag när det rör marknadsföring i sociala medier de senaste två åren.
Nyligen kom också en dom i Patent- och marknadsöverdomstolen som visar på vikten av tydlig reklammarkering för inlägg som innehåller marknadsföring i sociala medier.
För att underlätta för influencers och företag att göra rätt har Konsumentverket tagit fram en ny vägledning för marknadsföring i sociala medier. Den är kostnadsfri och finns även i form av en lättillgänglig film. //Konsumentverket
Åh, små snöflingor….
Givetvis finns den i form av en lättillgänglig film eftersom det kan vara jobbigt med en massa ord.
Enklare att bara playa på play. 🙂
Skämt åsido…
Ett kanon-initiativ av Konsumentverket eftersom det tydligt visat sig att en beskrivning bestående enbart av ord är på tok för avancerat för influencer-branschen.
Det är inte helt svårt att göra rätt och ändå är det förvånande många som misslyckats.
Här hittar du den nya vägledningen.
Den är på 9 sidor – kom igen nu gänget, det fixar ni!
