Med tanke på hur snabbt influencervärlden vuxit fram så vore det konstigt om det inte fanns vissa saker som stått ut lite mer än andra, och som varit betydande, om inte avgörande.
En milstolpe helt enkelt.
Det finns många att välja mellan men det här är den första blev jag påmind om när jag satt och skrev på mitt bokmanus. (vars release inte helt oväntat blivit framflyttad av förlaget pga coronakrisen)
Här kommer en influencisk milstolpe – nummer 1.
När Sveriges största annonsnätverk “Tailsweep” grundades 2007 så var det många större bloggare som anslöt sig till dem.
De insåg tidigt att det fanns pengar att tjäna här genom att förse bloggarna med annonsbanners och det är nu de allra största namnen börjar tjäna riktigt grova pengar på att blogga.
Det ska dock dröja ett tag till innan detta blir känt av den stora massan och det är bloggaren Kenza Zuoiten som slutligen får nog efter att Dagens Industri publicerat en artikel i vilken de frågar just Tailsweep om vad deras anslutna bloggare kan tjäna per månad.
Svaret? Upp till 200 000 kr, enbart på annonser, något som bemöttes så här av några tidningsläsare, primärt män:
“Ja vissa vet ju verkligen hur man ljuger och blåser upp siffror. /från en ekonom”
“Det finns ingen chans att dessa småtjejer tjänar så mycket pengar. Rent skitsnack! /från en 40+”
“Det är lögner helt enkelt att man tjänar stora pengar på att blogga. Trams-siffror”
“Det finns ingen bloggare i Sverige som tjänar 200.000 SEK/månad. Det är enbart luft de siffrorna. I verkligheten ligger snarare 5-10.000 närmare sanningen.”
Att bli minimerad och anklagad för att ljuga fick Kenza slutligen att ta bladet från munnen den 7 oktober 2010 och svart på vitt visa exakt hur mycket hon fakturerade Tailsweep för september månads annonser, i ett inlägg hon passande valt att kalla “Suck on this”.
Summan?
213 927 kr
Vad jag hade velat se ansiktsuttrycket på alla de initierade tyckarna som kommenterat artikeln när de fick se den summan.
Förhoppningsvis var det ingen som svalde sitt skägg av pur förskräckelse…
Det var här som insikten av vilka pengar som finns att tjäna i den här nya branschen slog ner som en bomb och bakom den tända stubinen stod Kenza Zouiten och skrattade hela vägen till banken.
Suck on this.
