Reklamombudsmannen har slagit fast att det räcker med att reklammarkera den första bilden i ett Instastoryflöde om de publiceras direkt efter varandra.
Du kan nämligen inte hoppa över delar av ett Instastoryflöde så ser du reklammarkeringen på den första bilden så är det tillräckligt. (Notera att det måste komma i ett enda flöde utan avbrott)
Vad du däremot inte får göra är att strunta i att reklammarkera de sex första bilderna av ett reklamflöde och att sedan smyga in en liten #ad på den sjunde så som Isabella Löwengrip gjort här.
Jag förstår heller inte varför hon inte använder Instagrams automatiserade reklammarkering som gör det enkelt för influencern att följa lagen, och för det betalande företaget att ta del av statistiken?
Hon har ett litet #ad på den sjunde bilden, hoppar sedan över en och sätter tillbaka den på den nionde och sista bilden.
Ni ser allt detta i kollaget här ovan där varje bild representerar en videosnutt.
På Instagram publicerar hon också ett reklaminlägg om företaget och även där skriver hon med text att det rör sig om ett samarbete istället för att använda Instagrams automatiserade reklammarkering.
Inte heller där får företaget Pickatale tillgång till siffrorna på egen hand.
Med tanke på hennes erfarenhet och kunskap i ämnet, tillsammans med Instagrams enkla sätt att göra rätt så kan jag inte låta bli att undra varför hon gör så här…?
