Exponering av influenciska barn

Det är är något som gäller MÅNGA influencers men i det här inlägget använder jag Margaux som ett exempel då hon lanserade sitt nya företag igår.

Igår släppte Margaux Dietz sina tre första skönhetsprodukter för sitt nya företag X by Margaux. 
En deodorant, en duschkräm och en handkräm. 
Ingenting anmärkningsvärt där, utan det känns mest som en lansering bland alla andra influencers. Isabella Löwengrip, Ida Warg, Therese Lindgren, Foki, Laila Bagge och Rebecca Stella är bara några i raden av Margauxs kollegor som släppt liknande produkter.
Det som får mig att reagera har egentligen ingenting med själva produkterna att göra, utan har mer med utformningen av den marknadsföring som än så länge släppts.
Även efter hon avslöjat vad det är för produkter och hur de ser ut så är det lik förbannat henne son som frontar reklamen.
För skönhet/hygienprodukter för vuxna. Varför?

Att sonen är en klickmagnet, vars förlossning tog Margaux till en helt ny nivå av influencerskap är sedan gammalt, men jag kan inte låta bli att tycka att det är en bit osmakligt att använda honom här med, för att marknadsföra produkter som inte har någon som helst anknytning till barn.
Han modellade hennes merch, okej – det var trots allt kläder i barnstorlekar men dessa produkter har noll och ingenting med barn att göra och lik förbannat ser vi mer av Margauxs son än av produkterna som lanseras.
Mest relevans är det när han kladdar handkräm med mamma, men även det är lite märkligt med tanke på att nästa reklambild är på Margaux som duschar med kläderna på, på ett sätt som fick vissa av er att gissa på att det rörde sig om reklam för vuxenleksaker.

Att ha ett barn i den här reklamen är ungefär lika logiskt som att ha en hund med i den.
Hade Margaux haft en känd hund istället för en välexponerad son så hade vi kanske sett den istället i reklamen? För varken barn eller hund makes sense här i annat syfte än att clickfiska till vilket pris som helst.
Jag vet inte hur era hundar funkar men både min Selma och Petra Tungårdens Cocker spaniel äääääälskar att slicka lotion från nysmorda ben och hade med facit i hand varit MER logiska att ha i en X by Margaux-reklam än en treåring.
Hade hon släppt någonting i linje med ”mommy and me”-produkter, absolut – men det gör hon inte.

Var går gränsen egentligen för hur mycket eller vad man kan använda sina barn till som influencer/kändis för att tjäna pengar?
Jag tycker det är en gräns som hela tiden flyttas fram samtidigt som den suddas ut och jag tycker den utvecklingen är en smula oroande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *