Det här Instagramkontot har 16 700 följare och föreställer bilder på en ung flicka som gissningsvis är i den tidiga tonåren, kanske 13?
Kontot ägs och drivs av en av flickans föräldrar men varenda bild föreställer barnet, men det är inte vad som fått mig att reagera här, även om jag generellt är kritisk till att barn tillåts har öppna Instagramkonton.
Det som gör mig tillräckligt upprörd för att skriva det här inlägget – samtidigt som jag söker den ansvariga bakom kontot – är inte att det är en förälder som driver ett barnkonto, utan att det är en förälder som verkar vara fullkomligt gränslös vad gäller att tjäna pengar genom att driva detta barnkonto.
Av 33 uppladdade inlägg (i följd) är 25 av dem reklam.
Det är alltså på fler än 75 % av inläggen som barnet – mot betalning – poserar med olika produkter för att försöka få sina följare att nappa på något av alla erbjudanden.
25 av 33 inlägg är reklam och jag hade kunnat fortsätta rada upp exempel men jag tyckte det räckte med 33 stycken.
Man kan ju tycka att föräldern som driver det här kontot borde ha koll på marknadsföringslagen med tanke på att hen inte gör annat än reklaminlägg, men så är inte fallet.
Långt ifrån!
Och förutom den ”vanliga” marknadsföringslagen som alla influencers ska förhålla sig till så föreligger här en extra lagstiftning med tanke på att reklamen riktar sig mot barn.
(Jag tror och hoppas att det inte är allt för många vuxna människor bland hennes följare)
Reklam som riktar sig mot är speciellt och kräver extra tydlighet.
Så här står det i marknadsföringslagens extra bilaga om marknadsföring riktad mot barn och unga:
När marknadsföring riktar sig mot barn ska det alltså vara tydligt för just ett barn att det handlar om reklam.
– Ska det vara riktigt tydligt för ett barn att det rör sig om reklam på Instagram så kan det ju vara en bra idé att markera all reklam på ett och samma sätt för att inte förvirra den unga mottagaren.
Det sker inte på det här kontot, utan reklamen växlar mellan att inte vara markerad alls – sk ”smygreklam” – att markeras med Instagrams egna verktyg, att skrivas ut högst upp i inlägget och avslutningsvis genom att skrivas ut i mitten av inlägget (vilket inte är tillåtet enligt marknadsföringslagen).
Marknadsföring som saknar tydlig reklammarkering eller sändarangivelse brukar kallas för dold marknadsföring. Eftersom den inte uppfyller kraven i marknadsföringslagen är den inte tillåten.
Det är inte heller tillåtet att vilseleda om reklamens kommersiella syfte, exempelvis genom att den utformas som en oberoende recension eller ett redaktionellt inlägg i en privatpersons blogg. (eller Instagram, CamCams kommentar)
Exempel från den omskrivna bloggen:
Inte nog med att över 75% av inläggen på det här Instagramkontot är reklam, reklammarkeringarna är utformade på sådant vis att min slutsats av det är för att göra det mindre tydligt att kontot i princip inte består av någonting annat än reklam, gjort av ett barn men orkestrerat av en vuxen förälder – allt för att påverka barn till direkt eller indirekt konsumtion.
Jag har varit i kontakt med de ansvariga vuxna bakom kontot för en kommentar om innehållet i det här inlägget, och de ville inte att jag skulle publicera det.
Jag vill förtydliga att kritiken på INTET vis har med flickan att göra utan riktar sig helt mot hennes föräldrar som använder henne som ett varumärke på det här sättet för att tjäna pengar.
Där i ingår också att förklara för sitt barn att det är pga att DE använt henne som ett varumärke på det här viset som kontot nu får kritik och att det inte har någonting med henne att göra.
Föräldrarna är ansvariga för det här och de som granskas och kritiseras här, inte barnet.
