Smygreklam och produktplacering

Minns ni det där magplasket när Nocco och Linus Carlén utsågs till ”framtidens marknadsavdelning” tidningen Resumé, baserat på 218 Instagraminlägg som alla verkar bryta mot marknadsföringslagen?
Jag vet inte vad det beror på, men den här typen av dryckesföretag och deras ”ambassadörer” verkar konsekvent ägna sig åt detta och den här gången är det Celsius och deras ”ambassadör” Maria Bouvin som får agera exempel.
Det var när jag såg att realtiyprofilen Julia Markham ska ”komma i form” med hjälp av en PT – Maria Bouvin – som jag hamnade på hennes konto.
I hennes presentation på Instagram står det att hon tillhör ”Team Celsius Sverige” men det räcker ju föga, eftersom man inte ska behöva veta detta för att förstå att varenda Celsuisburk som hon visar upp i sitt flöde, vilket är en hel del, är reklam/produktplacering.

Jag tycker att det är under all kritik att dessa företag inte informerar sina ambassadörer som vilka regler som gäller, då det här riskerar att svärta ner deras varumärke om Konsumentverket eller Reklamombudsmannen väljer att uppmärksamma det hela. 

KLICKA HÄR!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *