Valvaka med Bloggbevakning

Jag gör ett undantag för min ”non-political policy” och dedikerar ett extrainsatt ”Öppet Spår” till det amerikanska valet som kommer avgöras i natt. 

Håll en god ton, fokus på relevanta ämnen och låt all typ av främlingsfientlighet lysa med sin frånvaro om ni vill att det här ska kunna vara ett återkommande koncept – specifika Öppna Spår alltså. 😊

Tack på förhand! 

411 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Tack på förhud! 😁

    Svara

      Penisavundsjukan minskar med åren.

      Svara

    Heja Biden!

    Svara

    Vem tror ni vinner?

    Svara

      Trump

      Svara

        Hoppas INTE på Trump men tror tyvärr han vinner.

        Svara

          Mm samma, tyvärr. ☹️ Hoppas verkligen på Biden, men tror swingvoters kommer att rösta på Trump i sista sekund.

          Svara

          Vore intressant att se hur trump tar emot en förlust i valet.

          Svara

            Affärsinnehavarna i många städer verkar tro att det blir kaos oavsett i alla fall…

            Svara

            Jag tror han kommer utropa sig själv till vinnare ändå. Det vore Trumpigt.

            Svara

              Ja det har han ju redan sagt att han ska. Gårdagens nyheter.

              Svara

                Fake news!

                Svara

        🇸🇪🇺🇲

        Svara

      Biden

      Svara

      Rösta ovan! 👆🏼

      Svara

      Tror med Trump

      Svara

      Osäker på vem som blir president men tror demokraterna vinner i senaten.

      Svara

      Jag tror sanerligen att Sanders kommer att vinna detta året.

      Svara

      [Borttagen kommentar]

      Svara

        [Borttagen kommentar]

        Svara

          Vad tror ni om att höja ribban, bara en smula? 🙂

          Svara

        Det finns 328 miljoner amerikaner, ändå tycks de liksom ha otur när de ska vaska fram presidentkandidater…

        Svara

          De har vaskat å vaskat. The best of the best 👌

          Svara

          Dock extremt få som har ekonomi att finansiera en presidentkampanj.

          Svara

          Just detta, att de två kandidater det står mellan båda är långt över 70 och känns så orimliga. Jag hoppas ju inte på Trump, men tycker inte att Biden är ett jättebra alternativ, tyvärr.

          Hur kan man inte ha hittat någon i, säg, åldern 45-65? Tänker på någon i stil med Obama. Men sant det där med att det ska finnas pengar att bedriva kampanj. Dock borde väl någon riking kunnat kliva fram och stöttat?

          Svara

      I kristider har människan en förmåga att inte vilja ha förändring utan de brukar rösta på det de känner till. Coronatiderna bör därför gynna Trump. De vet vad han går för så att säga.

      Svara

        De vet vad Biden går för också, han har ju varit vicepresident.

        Svara

        Fast väldigt många är också kritiska till hur Trump (inte) har hanterat Coronapandemin.

        Svara

          Han har ju hanterat den mer än vår regering…

          Svara

            Har han? Att i det längsta förneka viruset och att inte vilja stänga ner.
            Det är inte Trump som hanterat det, det är de olika guvernörerna i delstaterna som tagit de besluten.

            Svara

      Tror Trump. Hoppas på Biden.

      Svara

    Vem vill ni ska vinna? 🇺🇸 Rösta nedan.

    Svara

      Trump

      Svara

      Biden

      Svara

        Biden 1000000%. Kan inte förstå vad det är för människa och om det ens kan vara en människa som röstar på Trump

        Svara

          De som av princip inte röstar på Demokraterna?

          Svara

            Precis.. folk glömmer lite att det finns ett politiskt parti bakom kandidaterna också. Samma som att jag aldrig skulle rösta moderaterna oavsett hur mycket jag gillade partiledaren.
            Sen beror det ju lite på vilka som väljer att rösta i valet också. Som dom säger så har det ju gjort det krångligt för vissa grupper att rösta.

            Svara

      Trump!🇺🇸❤️🙏🏼

      Svara

    Varför bryr sig Sverige om deras skit? Vi bor ju här

    Svara

      Hela världsekonomin påverkas

      Svara

        Plus miljön🌿

        Svara

          Hur påverkas miljön?

          Svara

            Well. Trump anser ju ej vi har någon klimatkris. Det är däremot en av Bidens kärnfrågor.

            Svara

              Inte så allvarligt dock att han pressar Kina på det direkt. Tvärtom.

              Svara

                Varför ska man pressa Kina när det gäller klimatkrisen? Kina har inte drivit klimatkrisen, det har däremot Europa och USA gjort som lever långt över vad planeten kan hantera. Kina däremot står för mycket av innovation när det gäller klimatsmarta lösningar som helt motarbetas av USA och framförallt Trump.

                Svara

      Det påverkar våra liv väldigt mycket. Särskilt det här valet.

      Svara

      USA har ju väldigt mycket makt och hur det går i valet påverkar såklart oss i Sverige med.

      Svara

      USA har ett extremt stort inflytande på hela världen. Det är världens mäktigaste stormakt just nu och allt politiskt som händer påverkar hela världen.
      Därför är man intresserad, för deras inrikespolitik påverkar alla länders utrikespolitik

      Svara

      Påverkar ditt liv nästan mer än det svenska.

      Svara

      För klimatkrisen är det viktigt vilken väg ett sådant här stort land tar. Biden och Trump står långt ifrån varandra i den frågan.

      Svara

        Varför då?

        Svara

          Vaddå varför då? För att de har olika åsikter i frågan. 🤦🏼‍♀️

          Svara

      Ni alla som skriver att det påverkar, utveckla hur?

      Svara

        Ekonomi, världspolitiken, framtiden, risk för inbördeskrig i usa. Det kommer vara en värld innan och efter det här valet.

        Svara

        Kommer påverka världsekonomin enormt.

        Svara

          Vad tycker du om nedstängningarna som kommer påverka världsekonomin?

          Svara

          Nja, inte enormt. Det kan bli turbulent på världens börser kommande dagar, sedan lugnar det ner sig. Kraschade världsekonomin sist när Trumpen vann? Nope.

          Svara

        [Borttagen kommentar]

        Svara

          [Borttagen kommentar]

          Svara

      Trump stöttar Ryssland. Hela världsordningen är i obalans.

      Svara

      🤦‍♀️

      Svara

      Läs på lite om världsekonomi så kommer du förstå

      Svara

      Man bör ju också bry sig om andra människors mänskliga rättigheter fast de egna rättigheterna inte påverkas.

      Svara

    Vad hade hänt om någon som trump skulle bestämma i Sverige?

    Svara

      Hur menar du?

      Svara

        Vi skulle nog inte ha den situation som vi har just nu i Sverige.
        Men vi har ju valt att ha lite mer blandat i Sverige, speciellt bland män. Många män med ökad konfrontation.

        Svara

      Ingenting eftersom vi inte har en person som helt bestämmer utan allt viktigt röstas det om i riksdagen.

      Svara

        Trump bestämmer inte så mycket heller. Han är i mångt och mycket en galjonsfigur.
        Senaten, Kongressen…så många instanser.

        Svara

          Trump bestämmer mer än vad vår statsminister gör. Dessutom är det lättare för dem att få majoritet än vad det är här.

          Svara

          Trump har bestämt 3 personer som sitter i Högsta Domstolen (HD) för resten av sina liv. Han har i princip förstört hela systemet hur man väljs dit. Och HD där bestämmer jättemycket.

          Svara

            Hur har han förstört systemet? Nya justices blir ju appointed när en av dom 9 dör eller pensioneras av sittande president, helt enligt regler. Obama appointed två, Trump tre.

            Svara

              Utse. Verbet du söker är utse.

              Svara

                Nominera är nog bättre om vi ska vara så petiga, eftersom det är fler parter inblandade.

                Svara

                  I så fall är ordet på engelska nominate. Om vi nu ska vara så petiga.

                  Svara

              Trump nominerade domare som enligt sed skulle utses av Obama.

              Svara

      Jag tänkte på det idag: tänk om Löfven skickade NOA för att konfiskera skyddsmaterial (ansiktsmasker och skyddsdräkter ex.vis) från de olika regionerna/sjukhusen för att sedan sälja tillbaka materialet via hans kompisars företag?

      Trump och hans familj har gjort så mycket sjukt, det går inte att bete sig så i svensk politik, (eller i samhället för den delen) dessutom hade inget parti släppt fram honom som partiledare med tanke på alla frågetecken i hans privatekonomi (han utreds av skatteverket sen X antal år) samt alla anklagelser och rättsprocesser för trakasserier och övergrepp.

      Vi har helt enkelt en annan kultur och politisk sfär i Sverige, thank heaven 🥰

      Svara

        Tja, vår egen regering har ju skämt ut Sverige och Löfven är en patologisk lögnare. Hans makthunger, svek och lögner har förstört Sverige. Så vi ska nog inte sätta oss på några höga hästar… 😂

        Svara

          Vet du ens vad patologisk betyder?

          Svara

            Jajamän. Jag vet vad det betyder.

            Svara

              Men kläm ur dig det då, vad betyder det?

              Svara

          Läser du bara Samhällsnytt borde du nog vidga dina vyer, Sverige ligger i topp för hur bra människor har det.
          Här har du lite att läsa!

          https://www.hemtrevligt.se/hemmetsjournal/artiklar/artiklar/20190603/flaggan-i-topp-sverige-ar-bast/

          Svara

            Läser varken Samhällsnytt eller Hemmets Journal 😂
            Kräver lite högre nivå än så.

            Svara

          Utveckla gärna hur Löfven skämt ut Sverige?

          Svara

            Vi har varit naiva? Känns det igen när landet håller på att tas över av hotande, mördande, sprängande importerat slödder som endast lyder under de egna hemlandets lagar och värderingar. Respekt mannen.

            Svara

              Respekt för att du åtminstone är öppen med att du är dum i huvudet.

              Svara

                Jag har inte skrivit kommentaren 00:28.
                Skulle aldrig använda det språket som personen har eller skriva saker som respekt mannen.

                Hälsningar 21:33.

                Svara

          Berätta mer hur Sveriges regering skämt ut Sverige?

          Svara

    Orkar inte bry mig. Klart det påverkar oss vem som vinner, men inte fan är det värt att nattvaka för. Ungefär som att nattvaka för att se hur vädret blir.

    Svara

      Men du slipper???

      Svara

      Gör det inte då? Tror du någon bryr sig om vad du inte vill titta på? 🤔

      Svara

      Känner mest att det vore ovärt att nattvaka för att det inte lär bli något solklart resultat inom den närmsta tiden. Skulle bli en lång vaka, gissar jag.

      Svara

        Men är ju spännande oavsett. 🍿

        Svara

          Det håller jag med om! Gillade jag att vaka skulle jag absolut passa på. Man vakar ju in julafton och fast det inte är någon rysare med utgången.

          Svara

      Men när kommer ens resultatet? Det kommer väl inte i natt?

      Svara

        Beror på resultatet i viktiga stater. Leder någon stort kan man vara nästan 100% på att de vinner.

        Svara

        Vid 02 förväntas ett resultat från Florida, vinner biden där får Trump väldigt svårt att komma ikapp. Vinner Trump får man vänta in Pennsylvanias resultat (källa USApodden).

        Svara

      Måste du ha valvaka?

      Svara

        Måste du ha valvaka?

        Svara

      Varför är du inne på ett kommentarsfält där valet diskuteras om du nu inte alls bryr dig?

      Svara

        För att hen inte har någon hemma att gnälla för, så då måste hen in här och göra det.

        Svara

    När kommer resultatet?

    Svara

      Om typ två veckor…typ.
      Om det inte blir en jordskredseger åt någon så kommer det ta ett tag att räkna alla poströster, eventuellt rösta om och sen låta advokater från båda sidor slåss om vilka röster som ska räknas eller inte. I slutändan kan det bli som 2000 då Högsta Domstolen avgjorde.

      Svara

        Första vallokalen stänger vid midnatt svensk tid, sista vid 7-tiden i morgon bitti.

        Svara

          Vid 2 tiden stänger de viktiga vallokalerna. Om Biden har tydlig ledning i Florida så blir det svårt för den orangea clownen att vinna.

          Svara

        Så varför ska folk då vaka om de inte för ett svar ikväll?

        Svara

          Vi kan få ett svar ikväll. Beror helt på vem som leder när de viktiga rösterna kommer in. Vi lär hur som helst få en hint.

          Svara

          Men för att det är roligt att göra kvällen till en grej. Jag har köpt julmust och popcorn och bäddat i soffan. Kan ju lika bra gå och lägga mig men varför inte göra det till en valvaka. Syskonen som är vakna kollar också så chattar vi i vår messengergrupp osv.

          Svara

            Same! Ska precis stoppa in en paj i ugnen, ta en dusch sen placera mig i soffan.

            Svara

            Jobbar ni inte imorgon?

            Svara

              Jag jobbar inte just imon, men annars hade jag bara levt med att vara lite trött imon. Dygnat förr vid valvakor. 🤷🏼‍♀️

              Svara

      Man brukar kunna se hur det kommer sluta under natten men nu är det mycket förtidsröster så inte säkert att det blir så denna gången.

      Svara

        Ja, nästan allt hänger på swing states, särskilt Pennsylvania. Den som vinner stort i de staterna kan nog räkna hem vinsten ganska tidigt. Annars måste allt räknas och Trump verkar vilka förhindra det till varje pris.

        Svara

          Men alla röster ska väl räknas?

          Svara

            Rösterna spelar roll, men inte bara. Hillary hade fler röster än Trump.

            Svara

            Hillary hade drygt 3 miljoner fler röster än Trump. Deras val funkar inte som vårt där flest röster vinner.

            Svara

              rätt sjukt när man tänker på det.

              Svara

                Nja, nej. Hade varit mindre rättvist om alla enskilda röster räknades. Elektorskollegiet är ju rättvist.

                Svara

                  Grundarna var smarta där. Elektorat är mer rättvist.

                  Svara

                    Ja de var väldigt sluga grundarna men systemet är knappast rättvist.

                    Svara

                  Varför då? Har undrat länge med inte kunnat hitta något svar. Varför är det mer rättvist?

                  Svara

                    Läs på om grundandet av USA så förstår du.

                    Svara

                      Amerikanerna hänvisar glatt till sin constitution, skriven på 1700-talet då världen, människorna, delstaterna, precis ALLT såg annorlunda ut. Inte minst kring jämlikhet, jämställdhet osv. Slpr mig för pannan varje gång. Så om jag ska läsa på om grundandet av USA för att ”förstå” rättvisan i elektorssystemet så har jag nog redan mitt svar. Synd, jag hade gärna lärt mig något nytt.

                      Systemet är onödigt komplicerat. Som att valet ALLTID sker på en tisdag fast det är väldigt svårt att få ledigt då, för det var i regel bäst skörd då och då var det många som åkte in till stan. Ja ni hör ju…

                      Vissa principer förändras väldigt lite. Balans av makt. Decentralisering av makten. Principen att staten aldrig kan ta över monopolet på våld och makt. USA är byggt av rebeller, för rebeller. Förstår man inte deras motstånd till staten och centraliserad makt, ja, då bör man läsa på om grundandet. Alla pusselbitar faller på plats. Alla.

                      Till Anonym här ovanför. Det förklarar säkert mycket av amerikaners mentalitet och attityd. Som sagt så lever de fortfarande väldigt nära sin Constitution. Och det har länge förklarat tankarna bakom elektornsystemet. Men det förklarar ändå inte hur det skulle vara mest rättvist i dagens samhälle och utifrån hur en demokrati ser ut i dag.

                    För att folkmängden skiljer sig så mycket mellan staterna. På det här sättet får alla en chans att göra sin röst hörd.

                    Svara

                      Makes no sense. 1 person i Kalifornien räknas lika mycket som 1 person i Utah med direkt omröstning. Med direkt omröstning är det irrelevant vilken delstat du är ifrån, det måste ju vara mer rättvist?

                      Men usa är så stort och läget skiljer sig väldigt mycket mellan olika delstater, så jo, it make sense. De vill olika saker. Har du då en delstat med 50 tusen pers vs en delstat med några miljoner så är det inte rättvist överhuvudtaget. Varför ska de med flest invånare bestämma över hela landet?

            Mnja, alla röster borde räknas kan man tycka men Trump driver på för att ogiltigförklara röster som kommer in efter valdagen trots att de är poststämplade före valdagen. Han vill också att valresultatet ska avgöras på valdagens kväll och att alla röster som man inte hunnit räkna då ska ogiltigförklaras.

            Svara

              Det är för att han vet att många demokrater poströstar då majoriteten av republikanerna tack vare Trump inte tar corona på allvar

              Svara

          Men han lyckas inte. Domare beslutade att de 13000 rösterna ska räknas.

          Svara

          Hur är det där ens demokratiskt?

          Svara

            Jag är faktiskt för elektro votes. Jag tycker inte det är rättvist att en stat som tex Kalifornien med så många fler miljoner invånare ska för lätt kunna bestämma avgörande saker ang tex Alaskas öde tex. Så jag tycker viktningen är rättvis.

            Svara

              Antar att du är anti EU?

              Svara

                Va? Det är ju precis så EU fungerar också. På ett ungefär iaf.

                Svara

                  Precis så eller på ett ungefär?

                  Svara

                    Betor på vilken del av min första kommentar du vill ta fasta på.

                    Men återkom du istället till att förklara den frågan om varför om jag jag skulle vara mot EU kom som en reaktion på det jag först skrev istället. Vi kan börja där tycker jag. Ett antagande baserat på vad?

                    Svara

          Vart nånstans kollar ni?

          Svara

    Trump o biden är det pest eller kolera för amerikanerna?

    Svara

      Ja för många. De amerikaner jag känner är väldigt missnöjda över kandidaterna. Förra valet var väl inte så mycket bättre i och för sig.

      Svara

        Hur tas kandidaterna fram? för både detta val och förra valet hade dem bara dåliga alternativ att rösta på, så hur kan 2 dåliga alternativ ta sig till valet och inga bra alternativ?

        Svara

          Partistöd.

          Svara

            Så befolkningen har ingen påverkan förens det bara är 2 alternativ kvar?

            Svara

              Två partier = två kandidater

              Svara

                Så partierna tar fram kandidaterna helt på egen hand utan befolkningens inbladning?

                Svara

                  Ja, det är lite grann som i….hela världen.

                  Svara

                    I Sverige kan ju du dock rösta på båda parti och person i partiet. Så det finns många alternativ, inte bara 2.

                    Svara

          Det krävs sjukt mycket pengar att driva en valkampanj så antingen måste man vara snuskigt rik eller ha stöd från stora så kallad SuperPACs, rika företag med politiska intressen. ”Bra alternativ” har tyvärr inte mycket med saken att göra…

          Svara

            Är så jäkla less på att det är pengar som styr kandidaterna, då får man ju bara fram gamla rävar som har varit med länge och som har mycket kontakter. Och som är en ålder där man kan bli dement. Eller helgalna. Typ så.

            Svara

      När jag pratar med mina amerikanska polare är Biden en given kandidat. Men inte i klass med vad de tyckte om tex Obama.
      En polares mamma röstar på Trump men så är hon öppet rasist, stenrik och bor i ett Gated community i södra FL. Såklart hon röstar på Trump.

      Svara

        Nästan alla amerikaner jag känner röstar Trump. Alla är dock inte stenrika.
        Så det är nog som här, väldigt olika var man står politiskt.

        Svara

          De flesta amerikaner jag känner röstar med på Trump, men väldigt motvilligt!

          Svara

            Ja, det blir lite som att välja mellan pest eller kolera.
            Känns snudd på overkligt att de där två är det som finns att välja mellan. Men Biden är så trött och senil, kan inte se honom vinna.

            Hur som helst kommer det att bli kaos oavsett vem som vinner.

            Svara

              Då tar Kamala Harris över, det blir ännu bättre.

              Svara

    Någon här som har röstat i det amerikanska valet? Nu eller tidigare. Som har lust att förklara hur det går till. Är det som här? Ta en lapp, kryssa i, i i ett kuvert….

    Svara

      Hur man röstar är olika beronde på var man röstar. Jag har röstat med valmaskiner och med pappersröstsedel där man markerar med penna. Det har alltid varit en pappersröstsedel på slutet som scannas in. Inga kuvert som i Sverige. Lång valsedel med allt från president till lokala representant val i staden man bor.

      Svara

        Hur fungerar en valmaskin?

        Svara

          När jag använt dem så har man scannat in sin tomma röstsedel och sen använt en touchscreen att markera sina val. Röstsedel skrivs sen ut och man tar den till en annan maskin där man scannar in den.

          Svara

            Okej tack för svar!

            Svara

            Hur identifierar man sig för maskinen?

            Svara

    Tycker illa om de båda. Däremot verkar alla ha glömt vilket creep Joe Bidén är

    Svara

      Jag håller med, men samtidigt är jag så tacksam att det inte är Sanders som kan bli president!

      Svara

        Whaaat. Bernie kändes ju som den enda vettiga kandidaten….typ någonsin.

        Svara

          Håller med, sån jäkla vettig man. Men tyvärr tror ju inte USA på socialism då många tycker Biden är ”sosse” medan han är typ liberal

          Svara

            Alltså USAs rädsla för socialism är nästan komisk. I deras värld är Sverige = typ Nordkorea eller Ryssland.

            Svara

              Typ som svenskars rädsla för USA? Väldigt snedvriden.

              Svara

              Sverige är ju typ Nordkorea eller Ryssland

              Svara

                Du får ganska svårt att hitta betydande likheter mellan dessa tre länder om du verkligen tänker efter.

                Svara

                  Nä verkligen inte dock är det här med att hämma människor från att bli rika eller straffa dem genom att tvinga dem ge bort hälften av sin lön riktigt läskigt

                  Svara

                    Skev världsbild. Människor svälter världen över, det är klimatkris och du vill ha mer pengar för att…. kunna köpa saker? Som om världen behöver mer konsumtion. Snarare behöver vi välfärd och ett land som mår bra. Inte ökade klyftor.

                    Svara

            Bernie är inte socialist utan socialdemokrat vad jag har förstått det som? Stor skillnad på de två!

            Svara

      Men många som röstar på han vill ju ha Kamala. Blir det jämnt i senaten får hon, om han vinner, den avgörande rösten.

      Svara

      Det är hatet mot Trump som får folk att rösta på Biden. Simple.

      Svara

      Creep? För att han viskar nära folks ansikten?

      Vet du vad Trump är anklagad för? Det pågår rättsprocesser mot Trump just nu.

      Jeffrey Epstein avled ju i häktet under brottsutredningen, men Ghislaine Maxwell som var hans partner in crime lever och är häktad. Vad sa Trump om Ghislaine som är anklagad för att ha sålt minderåriga flickor? ” I just wish her well”. Trump var vän med både Epstein och Maxwell.

      Vem är ett creep egentligen mellan kandidaterna?

      Svara

        Tycker du det är det värsta haha? Han har sagt att han när man är berömd kan man bara kyssa vem man vill och en miljon saker till.

        Svara

          Nej, det är inte det värsta Trump har sagt eller gjort, men att som president önska en sån person väl är faktiskt chockerande. Det är inte småsaker Ghislainer anklagad för!

          Svara

        Biden antastar småflickor 🤮

        Svara

          Trump vill döda alla söta sälungar

          Svara

        Ta inte i så att du spricker. Skrev att jag tycker illa om båda och just nu kände jag för att diskutera Bidens creepyness.

        ”Viska nära folks ansikten” är att verkligen att förminska och acceptera hans beteende… Fast du kanske tycker det är ok för en vuxen man att pussa på och gosa med småtjejer?

        Svara

        Eh ja, man är ett creep om man går extremt nära och viskar, luktar på och smeker BARNS ansikten mot deras vilja.

        Båda två är stora creeps, men det är så jävla äckligt hur många av er ser över precis allt Biden gör bara för att ni hatar Trump.

        Svara

          Jag ser inte över vad Boden gör, men det spreds nyss en film på hur han kramade och pussade en vuxen man med Downs syndrom (vars pappa hade dött i en skolskjutning) så att säga att han antastar småflickor är faktiskt att felaktigt beskriva hans beteende. Trump är anklagad för att verkligen ha våldtagit minderåriga med mera. Att jämföra det med att Biden smeker barns ansikten känns väldigt konstigt, det är absolut inte samma nivå, även Trump har filmats när han ”kampanj-pussar” ett litet barn som inte ville (just det var ju inget övergrepp, det är inte där kritiken mot Trump ligger).

          Biden har helt enkelt (hittills) inte anklagats för sexuella övergrepp. Då undrar jag hur man kan säga att han är creepet mellan de två kandidaterna.

          Svara

            Felaktigt beskriva? Vad yrar du om? Finns så många filmklipp på hur Biden antastar småflickor på ett ytterst olämpligt sätt. Så om du inte ens känner till det, hur kan du då påstå att det är ett felaktigt sätt att beskriva hans beteende?!

            Svara

              Han är en gammal man, jag tror helt ärligt det finns många från hans generation som är liknande. Det var mycket mer accepterat förut att krama och ta på andra och i synnerhet barn utan att bry sig om vad de tyckte – jag är född 92 och jag kommer ihåg hur man ofta fick påtvingade kramar och beröringar från vuxna. Med det sagt försvarar jag inte att de gjorde så, jag tycker vi går helt rätt väg med ”stopp min kropp” och dyl. Men även om jag tycker handlingen var fel, så tror jag inte alla de som gjorde så var eller är ”creeps”, det var bara andra normer och de var uppvuxna i en annan tid. Så jag kan köpa faktiskt att Biden på riktigt bara är en person som visar omtanke fysiskt utan att för den sakens skull vara ett creep. Kanske är han ett creep ändå, vad vet jag – men det tycker jag inte man kan säga baserat enbart på att han är närgången. För – och det här är vad som är viktigt och problemet med cancel culture – vad som också spelar enormt stor roll är hur man bemöter när någon säger att ens beteende är olämpligt eller orsakar någon att må dåligt. I Bidens fall, så blev han ”called out” på sin närgånghet – och vad gjorde han? Han bad om ursäkt, att han förstod kritiken och tog till sig det och har därefter också förändrat sitt beteende. Vad mer kan man kräva av människor? Till och med när han blev anklgad för sexuella trakassarier så bemötta han det med att inte uttala sig om kvinnan som anklagat honom, vidhöll sin egen sanning men sa att man alltid ska ta sådana anklagelser allvarligt och därför bjöd in till en riktig utredning. Igen, ingen av oss kan veta sanningen 100% om det, kanske är han skydlig och ett creep, kanske inte. Men hur han bemötte det är på det bästa sätt vi kan be någon bemöta en sådan anklagelse. Som ett sista tillägg, en av de främsta exemplen på hur Biden är ett närgånget ”creep” är en video när han lutar sig fram mot en kvinna bakifrån och typ ser ut att viska något i hennes öra eller liknande. Den publicerades och spreds kraftigt, men vad som inte spreds lika mycket var en artikel skriven av kvinnan i fråga som förklarade hur det hela var helt oskyldigt och hur Biden ”comforted” (trösta låter fel haha) henne. Som sagt, han kanske är ett creep, vad vet jag. Men helt ärligt, några videos på att en person är kramig och närgången är inte ett absolut bevis på att den är ett illamenande creep.

              Svara

                Orkar faktiskt inte läsa din vägg av text. Det hade varit en annan sak om det hade funnits styckesindelning.

                Men jag läste första meningen och min enda kommentar är; man kan inte skylla på hög ålder. Det är INTE accepterat att vara fysiskt närgången mot barn. Är han för gammal för att fatta det så när han också för gammal för att bli president.

                Svara

                  Här, varsågod! Nu kan till och med du läsa 🙂

                  Han är en gammal man, jag tror helt ärligt det finns många från hans generation som är liknande. Det var mycket mer accepterat förut att krama och ta på andra och i synnerhet barn utan att bry sig om vad de tyckte – jag är född 92 och jag kommer ihåg hur man ofta fick påtvingade kramar och beröringar från vuxna. Med det sagt försvarar jag inte att de gjorde så, jag tycker vi går helt rätt väg med ”stopp min kropp” och dyl. Men även om jag tycker handlingen var fel, så tror jag inte alla de som gjorde så var eller är ”creeps”, det var bara andra normer och de var uppvuxna i en annan tid.

                  Så jag kan köpa faktiskt att Biden på riktigt bara är en person som visar omtanke fysiskt utan att för den sakens skull vara ett creep. Kanske är han ett creep ändå, vad vet jag – men det tycker jag inte man kan säga baserat enbart på att han är närgången. För – och det här är vad som är viktigt och problemet med cancel culture – vad som också spelar enormt stor roll är hur man bemöter när någon säger att ens beteende är olämpligt eller orsakar någon att må dåligt. I Bidens fall, så blev han ”called out” på sin närgånghet – och vad gjorde han? Han bad om ursäkt, att han förstod kritiken och tog till sig det och har därefter också förändrat sitt beteende. Vad mer kan man kräva av människor? Till och med när han blev anklgad för sexuella trakassarier så bemötta han det med att inte uttala sig om kvinnan som anklagat honom, vidhöll sin egen sanning men sa att man alltid ska ta sådana anklagelser allvarligt och därför bjöd in till en riktig utredning. Igen, ingen av oss kan veta sanningen 100% om det, kanske är han skydlig och ett creep, kanske inte. Men hur han bemötte det är på det bästa sätt vi kan be någon bemöta en sådan anklagelse.

                  Som ett sista tillägg, en av de främsta exemplen på hur Biden är ett närgånget ”creep” är en video när han lutar sig fram mot en kvinna bakifrån och typ ser ut att viska något i hennes öra eller liknande. Den publicerades och spreds kraftigt, men vad som inte spreds lika mycket var en artikel skriven av kvinnan i fråga som förklarade hur det hela var helt oskyldigt och hur Biden ”comforted” (trösta låter fel haha) henne. Som sagt, han kanske är ett creep, vad vet jag. Men helt ärligt, några videos på att en person är kramig och närgången är inte ett absolut bevis på att den är ett illamenande creep.

                  Svara

                  Synd för det var väldigt nyanserat! /läste med intresse

                  Svara

                Ska också tillägga att fram tills för inte alls så länge sedan så var det otroligt valet för kandidater i val (inte president enbart alltså, utan i lokala val och för olika slags poisitoner) att hålla om/kramas och visa tillgivenhet till bebisar och barn inte bara accepterat, utan något som höjde kandidates bild. Att hålla om och krama barn var PR förut. Och förut var inte alls länge sedan, detta var relativt vanligt förekommande in på 2000-talet fortfarande (i USA iallafall). Bidens politiska karriär går mycket längre bak i tiden än så. Att vi går framåt som samhälle och utvecklas är bra, men vi får inte glömma vad som var och se ner på människorna som ”inte visste bättre” med sådan avsmak att vi kräver att de ska bli ”cancelled” för sina tidigare synder.

                Svara

            Du verkar ju inte ens ha sett filmerna och bilderna vi pratar om, du kanske ska kolla på dem innan du börjar försvara något som du inte ens vet något om? Och det är literally bara du som snackar om vem som mest är ett creep av de två, man måste kunna få diskutera Bidens beteenden också utan jämföra honom med Trump hela tiden.

            Svara

        😂😂😂

        Svara

        Helt klart Trump som önskar madamen Ghislain Maxwell väl. Det märks att folk inte har koll.

        https://www.glamour.com/story/a-history-timeline-of-donald-trump-sexual-assault

        Svara

        Kan fortfarande inte fatta att epstein bara råkade ”begå självmord”. Det är klart att någon dödade honom och att Trump påstår att det är Bush som kan ligga bakom är skumt

        Svara

          Bush den äldre har flera ggr ryktats vara pedofil.

          Svara

          Eller så var det hela iscensatt och han lever fortfarande.

          Svara

    Vi svenskar ska nog inte bry oss så mycket om deras skit. Vi har nog med vår pandemi och göra.

    Svara

      Fast det är ju vår skit. Bryr du dig inte om dina pengar?

      Svara

      Får vi i Sverige inte ha våra egna intressen längre?

      Svara

      Tror det ska vara ganska förenligt att isolera sig hemma med att följa resultatet av det amerikanska valet samtidigt 😉

      Svara

      Hur menar du att det är VÅR pandemi? Utveckla gärna

      Svara

      Just det ja! Valet i USA påverkar ju inte oss och pandemin pågår bara i Sverige! Eller vänta nu….

      Svara

      Mormor, är det du?

      Svara

        😂

        Svara

      Och terroristattacker i Europa. Dags att rensa på den egna bakgården kanske?

      Svara

      Hahaha. Ja, pandemin är bara vår.

      Svara

      *ATT göra
      Inte och

      Svara

    Heja Trump 🙂

    Svara

      [Borttagen kommentar]

      Svara

        Men snälla, ikväll ska väl alla här bemötas med respekt oavsett politiska ståndpunkter?!!
        En valvaka innebär att alla får delta.

        Svara

          Tack 🙂

          Svara

        Och så en jättekränkt kommenterar för att någon uttrycker FEL ÅSIKT!!!
        Det finns två kandidater, det är inte olagligt att föredra Trump.

        Svara

          Tack 🙂

          Svara

          Också en jättekränkt kommentar för att vi har yttrandefrihet och vi faktiskt får tycka olika, man får tycka trumpen är kass utan att någon kränkt person ska klaga på att man svarar på en kommentar…..

          Svara

        Har 0 respekt för människor som går till attack på det sättet du gör!

        Svara

        Tycker nog man är en större skit om man inte värnar om yttrandefrihet och respekterar att folk tycker olika, vilket du visar tydliga tecken på.

        Jag hejar också på Trump. Hade du bemödat dig att läsa mer än vad typ Aftonbladet väljer att skriva om honom kanske du kan förstå att han har åstadkommit mycket positiva saker under sin tid som president. Ja han har gjort en del märkliga uttalanden, men det är han inte direkt ensam om.

        Svara

          ”Hade du bemödat dig att läsa mer” ”kanske du kan förstå”

          Vad hände med att respektera att folk tycker olika? Vad för tidningar ska man ha läst enligt dig för att få tycka att Trump är ett äckel?

          Svara

          Men så fint! Vilka trevliga grejer då? Barn i burar, pussygrabbing, fine people on both sides, ständiga lögner och en total ovilja att ta till sig vetenskap? Do tell!

          Svara

            Burarna byggdes under Obama. Resten du nämner har också tagits ur sina sammanhang, men det vet du säkert redan.

            Svara

              Låt mig gissa, du är en sån där QAnon-typ.

              Svara

                Var är dina motargument?

                Svara

                  ”Resten du nämner har också tagits ur sina sammanhang”

                  Mitt eget motargument är: Nej, det har det inte

                  Svara

                  Vi vet båda om att personen ovan inte är intresserad av motargument. När någon har nått den punkten så finns det väldigt sällan sakliga argument kvar. En diskussion är helt enkelt meningslös, så varför ska vi slösa varandras tid?

                  Svara

                    jag tar gärna motargument på att Obama satte barn i burar

                    Svara

                      Jag menade att det inte finns anledning att ge motargument till Cashings eftersom hens påstående om att saker är tagna ur sitt sammanhang helt enkelt är så oärligt att det inte förtjänar ett svar.

              Burarna byggdes av Obama men de sattes i systematiskt användning under Trump. 545 barn har de facto blivit föräldralösa efter att Trump administration separerat dem från sina föräldrar och sedan ”tappat bort ” dem i systemet.

              ”Pussygrabbing” och ”fine people on both sides” undrar jag verkligen hur du menar att de tagit ut sitt sammanhang? Han sa i en hemlig inspelning att kvinnor låter en göra vad man vill om man är känd, kyssa dem och ”grab ’em by the pussy”. Hur är det taget ur sitt sammanhang?
              Fine people on both sides sa han efter attentatet i Charlotteville där en högerextremist körde in i en folkmassa och dödade en kvinna. Han klarade inte av att fördöma de som utfört attacken utan sa att det är ”fine people on both sides”. Hur är det taget ur sitt sammanhang?
              Hans ständiga lögner och förakt för vetenskap är välkänt och väldokumenterade.

              Svara

                Barnen är föräldralösa därför att ingen förälder kommer och kräver dom som sitt barn. De har skickats med eskorter som inte är deras riktiga föräldrar. Dna-tester visade att 3/4 av de vuxna som anlände med barn inte var deras riktiga föräldrar. Angående Charlottesville så talade han om folkmassorna på gatorna i Charlottesville och menade att inte alla ville skapa kaos och våld. Det finns säkert fina människor på båda sidor, menade han. Vad tycker du själv om att vänsterstyrda stater med demokratiska guvernörer låter demos fortgå under en pandemi, när småföretagare inte får hålla öppet ens med restriktioner? Är det vetenskapligt belagt att covid inte sprids bland vänsterfolk i täta massor? Biden stödjer deras demos men fördömer Trumps anhang, I vetenskapens namn.

                Svara

            Jag värnar inte om yttrandefriheten för att jag inte förstår hur man kan ställa sig bakom Trump? Jag förstår om man är rik och vit och vill ha låga skatter, men sättet han eldar på med hat och hans uttalanden och hjärtlöshet är helt galet för mig att någon kan stå bakom. Men visst, alla har väl något bra.

            Svara

              Det är althögerretorik. De vet naturligtvis inget om yttrandefrihetsbegreppets innebörd eller omfång, utan använder det bara som ursäkt för att sprida sin osmakliga åsikter oemotsagda.

              Svara

          Förlåt men om det är någon som inte värnar yttrandefriheten är det väl Trump som vill tysta alla medier som ifrågasätter honom. DET om något är läskigt

          Svara

      Varför hejar du på Trump? Vad är det du tycker att han gjort bra under dessa fyra år?
      Detta är alltså en uppriktig undran, jag är nyfiken.

      Svara

        Jag tror helt ärligt att han uppskattas för att han ÄR precis så framfusig och ”otrevlig” som han är! What you see is what you get!

        Scary guy…

        Svara

        Annan anonym här, Trump går till historien som den fredligaste presidenten, inte startat några krig eller invasioner som lett till flyktingströmmar hos oss i väst, till skillnad mot Obama…

        Svara

          Fast fredlig om man sätter in 14.000 förr soldater i Mellanöstern? Hans vallöfte var ju precis motsatsen till det, han skulle ju ta hem soldaterna igen. Inte skicka ut fler. Absolut att mannen inte lyckats starta ett krig, tacka gudarna för det, men att säga att han är den fredligaste presidenten kan jag omöjligt hålla med om.

          Svara

            Fredligaste i den mening att han de facto inte startat något krig

            Svara

        Eftersom ingen vettig kan framföra argument här, vad tusan händer? Jag är inte för någon kandidat men kan komma på flera riktigt bra saker trump gjort:
        -inte startat ett nytt krig vilket är mer än Obama som fått fredspris…
        -synat kina ordentligt i sömmarna
        -dödat terroristledarna albaghdadi och soleimani (ursäkta stavningen)
        -hjälpt den amerikanska ekonomi ordentligt fram till Corona-epidemin

        Allt är inte bara svart eller vitt! Sluta vara sånna robotar och börjar ta reda fakta för båda sidorna. Sen när man har allt på bordet väljer man vad som är viktigast

        Svara

      Vilken intressant diskussion jag fick äran att följa här under min kommentar. Gillar att ni håller er från personpåhopp oavsett vem man hejar på. Det är så vi skapar bra diskussioner 🙂.

      Sen håller jag med vissa här om att saker är tagna ur sitt sammanhang och så är det faktiskt så att media förvränger en hel del saker för att de flesta är emot Trump. Men det är en för stor sak att gå in på. Nu hoppas vi på ett bra resultat 🙂.

      Svara

    Jag gillar vare sig Trump eller Biden men jag hoppas verkligen på Biden. Han kämpar för Obamacare och har bra argument i miljö – och klimatfrågan. Trump gör enbart rika rikare och fattiga fattigare. Men jag är ändå osäker och tror att Trump springer om Biden i slutet.

    Svara

      Den fege svensken ”gillar ingen av kandidaterna” men hoppas på en av kandidaterna ändå och tar passivt ställning utan att behöva ställas till svars för något. Typiskt.

      Svara

        Du borde gå och lägga dig så du mår lite bättre imorgon och inte är så grinig.

        Och nej jag gillar ingen av kandidaterna och jag har egentligen ingen lust att svara dig men är åtminstone mer mogen än du tycks vara så här får du en novell som du kan läsa med lampan tänd under valvakan:

        Varför jag inte gillar Biden
        • Har väldigt svårt att framföra sina argument då han sluddrar och argumenten försvinner i tomma intet
        • Under den långa valkampanjen har det aldrig riktigt kommit fram var Biden står i sina demokratiska åsikter. De tycks vara mer generella
        • Han gör många klumpiga uttalanden som är filmade i smyg – till exempel hans rasistiska kommentar på en indisk restaurang

        Varför jag inte gillar Trump
        • Sexistiska uttalanden
        • Klumpiga uttalanden
        • Mexikanska muren
        • Borttagandet av Obamacare
        • Att miljöfrågan ska slopas
        • Mer bidrag till rika
        • De fattiga blir fattigare
        • Kan inte argumentera alls – använder alltid Make America Great Again för att försöka framföra sin poäng
        • Handelsavtalen med Kina
        • God vän med Putin
        • Rasistisk
        • Beter sig som ett barn som inte får det den vill speciellt om han blir ifrågasatt
        • Ignorant och nonchalant

        Men en demokrat måste vinna innan USA blir världens största skämt och med Kamala Harris vid sin sida kommer Biden trots allt kunna göra det men jag gillar honom inte.

        God natt.

        Svara

          Syns t.o.m här vem du tar ställning för utan att riktigt våga det.

          Svara

            Jag står bakom Biden men ogillar honom som person som redan står i kommentaren. Herregud läs.

            Svara

    Det känns lite som att det är rena rama pajkastningen om vem som är värre än den andra. Jag hoppas på Biden, även om han inte är världens bästa kandidat, men skulle inte förvåna mig om Trump vinner i alla fall 😑 Det kommer i alla fall bli kaos i USA, oavsett vem som vinner.

    Svara

      Jag hoppas på Biden bara för Harris.

      Svara

        Samma. Finns ju även en chans att hon tar över, kommer Joe Biden klara 4 eller 8 år som president?

        Svara

          Nej, han kommer att bli förklarad som dement om två. Gubben yrar ju i natrmössan. Hejar ändå på honom, men karln är ju ßnil.

          Svara

      Tur att ni inte har kaos i Europa…

      Svara

        Med tanke på att vapenförsäljningen har ökat mer under detta val än vid något annat val så blir man orolig. Vill inte att folk ska skadas eller dödas.

        Svara

    Någon som vill förklara USA:s valsystem för mig. Ta det som för en femåring tack. Det här med att inte den med flest röster per automatik vinner. Elektorröster? Swing States?… Ja ni hör.. Jag är lost.

    Svara

      Den med flest röster vinner inte på grund av att det baseras på elektorsröster. Om en kandidat vinner elektorsröster i en viss delstat till exempel Arizona så går hela den delstatens röster till den vinnande kandidaten. Och elektorerna representerar delstatens invånare.

      Swing states eller vågmästarstater som det kallas är de som har bytt mellan republikanska röster och demokratiska röster under årens lopp.

      Svara

        Elektorerna har också rätt att rösta på vilken kandidat de vill, trots att de innan lovar att rösta på en viss. Nu har det nästan aldrig hänt att någon inte hållit sitt löfte, men i teorin så kan de ändra sig.

        Svara

          Jo klart de kan men det är ju som sagt inte direkt vanligt.

          Svara

      Det finns en bra ny dokumentär på Netflix som heter ”whose vote counts, explained” som går igenom olika delar av deras valsyste. Välgjord och förklarar tydligt.

      Svara

      Det är olika från stat till stat. Elektorskollegiet har 538 röster. Folkets röster bestämmer hur dessa ska fördelas. I de flesta stater, men det finns undantag, så går alla elektorer till den som får flest röster. Har staten tex 50 elektprerröster så går alla dem till Biden/Trump om han får flest röster i den staten.
      Folktäta stater typ Florida har fler elektorer än mindre stater. Därför är vissa stater mycket viktigare än andra när det kommer till att vinna. För att vinna valet behövs minst 270 elektorsröster.

      Svara

        Ok tack ni som förklarat och tack för tips på dokumentären.

        Försöker varje val förstå detta men det fastnar aldrig till nästa gång😆

        Svara

          (Det är usas valsystem och varför vi firar pingst. Googlas alltid när det är dags och varje gång tänker jag att jag fattar..)

          Svara

      Same!

      Svara

      Slå om på 4:an så får du säkert lite info;)

      Svara

        Fyran är på men det hade precis bara börjat när jag postade kommentaren 😊

        Svara

        Kolla på CNN istället, enda vettiga.

        Svara

    Jag tror att Trump vinner efter en utdragen process om rösterna och att Högsta Domstolen får avgöra. Biden är ingen bra kandidat men jag vill att han vinner för att landet behöver en president som åtminstone försöker ena landet. Dock återstår problemet med Trumps väljare efter valet även om Biden vinner, det finns en djup spricka i landet som kommer att vara mycket svår att överbrygga.

    Svara

    Det här valet kommer att avslöja en hel del om vad mänskligheten går för, tycker jag. Vill USA ha en narcissistisk man som endast bryr sig om sig själv, sina egna och sin makt… Glömmer aldrig ett, av alla hans citat, där man verkligen förstår att han är sjuk i huvudet ”Jag skulle kunna skjuta någon och ändå inte förlora stöd”.
    Är det detta de vill ha, ja grattis om han vinner, eller nåt.
    Men synd om alla som inte röstar på honom men som drabbas av alla hans lögner och kaos.

    Svara

      Nja, tycker inte alls man kan tänka så om dem som folk eftersom det räcker att personer i de stater med många elektorerröster röstar på Trump för att han ska vinna. Det är liksom 3 delstater av 50ish som skulle kunna avgöra. Är många många människor som kan rösta emot han men det hjälper ändå inte.

      Svara

      Tja, lite som här då. Löfvens svek mot väljarna drabbar alla…

      Svara

        Vad har han svikit?

        Svara

          De skötsamma skattebetalande folket till förmån för de gangsters och bidragsbankomater i huckle.

          Svara

            Svara

        Löfvenberg tilltro till en myndighet som haft fel i exakt allt sedan början av pandemin är läskig

        Svara

          Löfvens tilltro

          Svara

    Finns det ingen övre åldersgräns för att vara presidentkandidat? 👴

    Svara

      Nej, bara en lägre. (35år).

      Svara

      Ja det kan jag också undra ibland😬

      Svara

      Nej men Biden kommer att bli den äldsta om han vinner.

      Svara

    Jag kommer aldrig att glömma förra valet när Trump vann. Var på praktik och min handledare som bott i USA I 20 år sa då att det bästa just då med amerikanarna var att de är skjutgalna och har en tendens att skjuta presidenter de inte tycker om.

    Svara

      Jag har faktiskt väntat nu i 4 år på att någon ska göra just det. Inte för att jag vill (och då gillar jag inte han) utan har bara känts som att det skulle hända.

      Svara

      Och det tycker du var ett trevligt och lämpligt uttalande?
      Herregud, folk är inte K L O K A.

      Svara

        Helt sjukt hur öppet hatet är på den andra sidan. Men gamla tanter på nätet anmäler ni i Sverige.

        Svara

        Realistiskt eftersom det har hänt tidigare. Skjuter man oskyldiga barn på skolor så kanske det inte är så konstig reflektion?

        Svara

        Gör dig en tjänst och sök på violent trump supporters på youtube.

        Svara

          Varför skulle jag? För att jag anser att en handledare på en praktikplats inte bör uttala sig på det viset?

          Att det finns en massa galningar som springer lösa rättfärdigar väl inte ett sådant uttalande?

          Svara

    Cissi Wallin har en efterlysning: om någon kan jobba gratis som it-konsult så vore det bra. Du kan få chansen att få ett mail av Cissi kanske!

    ”Och finns nån här som är en fena på #squarespace som kan hjälpa till med en grej? Det är nämligen buggar och skit som gör att text på sajten hackas upp osv. Skicka DM till oss på @gardets.nu om du kan hjälpa oss med Squarespace ❤️”

    Svara

      På tal om valet. Ta det i ett vanligt inlägg.

      Svara

    Snart börjar valvakan på riktigt på CNN! Tapper och Wolf leder den har jag för mig, men alla expertkommentatorer kallas väl också in. Så ska ni kolla på något, se på det 👍

    Svara

      Yes självklart blir det cnn!

      Svara

        Foxnews, såklart?💪

        Svara

          Se till att stava det rätt först 🤣

          Svara

      Haha good one 😂

      Svara

    Alltså. Jag tror inte Biden vinner men jag tror Trump förlorar. Om det makes sense.
    Jag tror vem som helst hade vunnit mot trump.

    Svara

      Med den logiken borde Hillary ha vunnit förra valet.

      Svara

        Nej, för nu vet dom vad för typ av president Trump är.

        Svara

          Skulle säga tvärtom. Förra valet gick allt ut på att svartmåla honom utan att veta hur han skulle hantera presidentskapet. Nu är han definitivt inte mer omtyckt, men många har sett vad han har åstadkommit hittills och vill se honom fortsätta som president.

          Svara

    Håller alla tummar jag har för att Trump vinner. Det är väldigt trevligt med en amerikansk president som fredsmäklar i stället för att starta onödiga krig.

    Svara

      Och som gör rika rikare menar du och vill ta bort både Obamacare och miljöfrågan? Okej.

      Svara

        Obamacare är ett skämt vilket du hade vetat om du läst på. Trump är bra för ekonomin, bra för afroamerikaner (många av dem röstar på honom) och bra för fred i världen. Bland mycket annat.

        Svara

          Han är dock förmodligen narcissist och kan framstå som populistisk. Men mycket av hans politik är väldigt bra.

          Svara

          Visst. Dra den om älgen som badade och blev ren.

          Svara

          Jag skulle inte kalla 8% för ”många av dem”

          Svara

        Ser inget fel med att rika blir rikare. Dock hoppas jag inte att han vinner, finns mycket annat som gör att jag inte gillar honom.

        Svara

      Synd bara att han har så dålig syn på kvinnor, där fick han tji hos mig

      Svara

      Du verkar ha glömt vad som hänt mellan Trump och Iran.

      Svara

        Jag är inget Trump-fan. Men han korrigerade ett fel som Obama gjorde ang Iran. Det avtalet borde aldrig slutits från början och inget illa har kommit ur att han bröt det. Tvärtom.

        Svara

    Såg att valdeltagandet i USA förra valet var 54,7%… hur är det möjligt?!?! Varför röstar inte halva befolkningen? Vad tror ni?

    Svara

      Under ett val, minns inte vilket, undet tidiga 2000-talet röstade fler i finalen till American Idol än presidentvalet….

      Svara

      För att det är så sjukt komplicerat att få lov att rösta tyvärr.

      Svara

        Nja. Det är så lätt faktiskt att ickemedborgare och redan döda, använts i fusk.

        Svara

      En av anledningarna är tex att valet ligger på en vanlig vardag vilket gör att många jobbar och kan inte ta ledigt för att rösta.
      I många fall ligger även vallokalerna långt bort (på landsbygden) och det försvårar för folk att ta sig dit.
      Man måste också vara registrerad för att rösta och det måste ske en viss tid innan valet, annars godkänns man inte. Många tycker det är krångligt och struntar då hellre i att deltaga.

      Som tur är har poströstandet och förtidsröstandet slagit rekord i år och med det hoppas jag att många fler röstat än föregående år ☺️

      Svara

        Fast de flesta kan och får ledigt för att rösta.

        Svara

          Det är inte helt sant, då många till exempel bara får en timme ledigt och då köerna är så långa är det svårt att hinna under den tiden. För många är det även obetald ledighet, och det kan vara svårt att undvara de pengarna.

          https://www.workplacefairness.org/voting-rights-time-off-work

          Svara

        I ungefär 20 delstater går det att registrera sig på valdagen, alltså idag.

        Svara

          Ja, och det är ju toppen! Men i över 30 stater är det alltså inte så och som sagt, många tycker det är ett krångligt system.

          Svara

    Det här kommentarsfältet är så urbota dumt att man storknar, märks att dom flesta här inne tar sin fakta från quotes som deras favorit-instagrammare lagt upp. Är ni 10 år eller? Läs på lite om Biden, och sen kom tillbaka o säg att Trump är rasisten.. Detta är skrämmande. Trump vinner helt klart! Och allt annat hade varit katastrof med tanke på vem han står emot.

    Svara

      Är du förvånad? Det här kommentarsfältet domineras av vänsterfolk. Veganer som aldrig tänker skaffa barn och som har klimatet som sin stora hjärtefråga. Och som tycker att alla andra borde skänka bort sina pengar till välgörenhet.

      Svara

        Jag skulle tvärtom säga att detta kommentarsfält visar att althögern är i majoritet och du utgör inget undantag.

        Svara

          Hahaha sen när är det här kommentarsfältet höger?

          Svara

        Haha spot on

        Svara

      HALT! RETORIKPOLISEN! Det där är ett falskt motsatsförhållande. Vi vet att Trump är en rasist, och vi vet det oavsett om Biden eventuellt är en rasist också.

      Svara

        Varför är Trump rasist? Ge mig ett enda konkret svar? Och varför är Biden bara eventuellt en rasist som var nära vän med en kkk boss, hållit tal på en begravning för en kkk medlem, sagt otaliga rasistiska saker, som att svarta är apor, att han aldrig skulle låta sina barn gå i skolor med dessa djungelapor (hans ord) osv osv. Du är ju knäpp

        Svara

          https://en.wikipedia.org/wiki/Racial_views_of_Donald_Trump
          Det är inte direkt en kort artikel…

          Svara

            Ehm.. Den sidan du länka mig säger att Trump är rasist för att andra säger att han är det, att han är rasist för hans tal om att mexikanare säljer droger, för att han sagt att Obama inte är född i USA. Det enda eventuellt rasistiska skulle väl vara att ”han” inte hyrde ut bostäder till svarta, vilket iofs inte var han utan folk långt under han. Han var bara ägare av husen. Och just det har han dementerat, och har varit utom hans kontroll. Det vs vad Biden gjort? Ja jag vet inte du gör ekvationen själv.. Vilken lär blir helt muppig, men går inte att resonera med såna som du. Jag får bara agree to disagree. Ha en fin kväll!

            Svara

              Oj, jag delade en länk, det är allt jag har sagt i denna frågan.

              Svara

              Jag länkade alltså ingen sida. Jag är bara retorikpolis. Ingen av kandidaterna är lämpad för presidentskap, men en av dem har under snart fyra års tid bevisat hur olämplig han är.

              Svara

              Donald Trump har sagt och gjort så mycket sjukt att folk inte lägger värde i det längre. Hade Boden sagt tio procent av det som Trump säger hade folk blivit galna

              Svara

          Kul att någon på den här tråden har läst på! Alla anklagar Trump för att vara rasist när det i verkligheten är Biden som är den som borde kallas rasist. Det finns otagliga inspelningar där han säger det ena och det andra plus att han kallade en KKK medlem för en vän och en mentor. Problemet är att MSM vägrar visa upp den sidan av honom och där med tror de flesta på vad MSM säger om Trump. Även i Sverige där ingen verkar ha kollat upp saker och ting på egenhand men istället tror på varenda ord som svensk media säger och skriver.

          Svara

            Dela källa

            Svara

              Kolla upp det själv.

              Svara

      TACK! Skönt att det finns några här som kan tänka själva i alla fall. Masspsykosen bland folk här är helt absurd.

      Svara

        Att tänka själv: att vara klimatförnekare, konspirationsteoretiker och althöger.

        Svara

          Ja åh om det ändå fanns andra sätt att tänka på än att vara konspiratorisk althöger eller hjärntvättad vänster… Synd att det inte går, oh well får väl fortsätta förneka klimatkrisen i min foliehatt medans du fortsätter skrika black lives matter och free the nipple 🤷‍♀️

          Svara

    Hoppas verkligen att Trump vinner.
    Sen Trump blev president så har han neutraliserar Nordkorea och i Mellanöstern är det lugnare än på länge.
    Att han sedan retar gallfeber på extremvänstern och snöflingor är bara en bonus.
    Go Trump.
    Skulle dock Biden vinna så är jag en av de första att säga grattis och bra jobbat🍻

    Svara

      Det är ju knappast Biden man ska gratulera för ”bra jobb” utan alla de runt honom som försökt mörka hans demens och förvirring. Från avlönade medarbetare till vänstermedia.

      Svara

        Men lägg av nu, det är bara pinsamt (för dig alltså).

        Svara

          Varför skulle det vara pinsamt för mig? 😂

          Svara

            Argumenten du för fram är inte direkt…pålästa, för att uttrycka det snällt.

            Svara

              Det är snarare du som är pinsam, riktigt pinsam, och opåläst och med tiden kommer du inse hur pinsam du var. För eller senare kommer allt upp till ytan var så säker

              Svara

                Biden är inte dement, herregud 🤦‍♀️

                Svara

                  Han är uppenbart dement. Hans fru Jill leder honom runt jämnt och fyller i meningar, slätar över felsägningar. Känner igen beteendet från demensvården.

                  Svara

                    Gör dig en tjänst och jämför antalet videor på youtube på Bidens och Trumps felsägningar. Man skulle kunna sätta ihop en film med den sistnämnda.

                    Svara

                    Har du missat att han stammat svårt tidigare i livet.

                    Svara

                      Tidiga stadier och faser i livet bubblar upp vid demens. Trots att de varit bortblåsta i åratal.

                  Det är mer som tyder på det än talar mot det.

                  Svara

                  Biden kom inte ens ihåg vad hans barnbarn heter utan trodde det var hans son som avled 2015

                  Och det kommer mer… ”Efter att ha kallat barnbarnet för sonens namn lade Biden armen runt henne och kallade henne Natalie – hans andra barnbarns namn”

                  ”Under en tv-intervju förra veckan råkade han kalla Trump för ”George”, vilket var namnet på journalisten som gjorde intervjun”

                  Jobbigt när man inte minns vad Trump heter i förnamn 😂

                  https://www.expressen.se/nyheter/joe-bidens-blunder-nej-vanta-vi-tog-fel/

                  Svara

                Att tro på konspirationsteorier är verkligen inte helt begåvat, sorry.

                Svara

                  Att tro på propaganda och inte ta reda på fakta och sanning själv är verkligen inte helt begåvat. Sorry.

                  Svara

                    🤦‍♀️

                    Svara

                    Får jag gissa att du hämtar din sk ”fakta” från sidor som Breitbart och liknande

                    Svara

                      Nej? Vad är det?

                      🤣

        https://www.youtube.com /watch?v=MjZHDcKCA-I

        Svara

        Biden kan dricka ett glas vatten med en hand. Springa upp och ner för en ramp. Uttala ord och minnas namn på människor.

        Svara

          Man ser när injektionen av upphöjande börjar tappa verkan. Han får ledas av podiet han tidigare ”sprang” på och verkar lätt förvirrad. 😂

          Svara

    Pinsamt med kommentarer som tas bort som inte ens är negativa över huvud taget. Vad gör vi då här ens

    Svara

      Vill man prata fritt utan massa mod så rekommenderar jag flashback istället.

      Svara

    Diskuterar USA valet, kanske kommentarerna som inte berör ämnet tas bort.

    Svara

    https://twitter.com/fogelklou/status/1323708103951527937?s=20&fbclid=IwAR0VIXp6GxuiwZwCSWXfNdIN0dAiDcsUw_-0JgB3N7xdmsl1PHFJIGJyaoo

    Fantastiskt rolig sågning måste jag säga.

    För övrigt: Kan någon svara på hur i hela friden USA kan ha val på tisdagar? Varför göra det svårare för väljarna?

    Svara

      Tradition. Första tisdagen i november.

      Svara

        Ja, jag vet men det är ju hur dumt som helst?

        Svara

          Gynnar de som har råd och har bra jobb, de som har möjlighet till att flexa och kunna rösta etc. De som kan ta semesterdagar enklare och inte riskerar att få sparken.
          Kan vara så också. Allt varför det inte har blivit en holiday.
          Nu spekulerar jag men ändå. 🤔

          Svara

            Valurnorna är öppna från morgon till kväll. De flesta stater kan man poströsta i numera.

            Svara

              Absolut men sen säger presidenten att man inte kan lita på posten och att alternativ 1 är att rösta personligen på valdagen.

              Många postlådor avseende för valet har tagits bort i demokrat täta områden och andelen procent post som hanterats i ”normal takt” har gått ner och posten är tydligen mer långsam i sitt arbete nu jämfört med hur det var i juni.

              Orkar inte leta källor men kolla nbc news.

              Svara

            Man måste inte rösta på själva valdagen, det går nämligen att börja rösta ett par veckor i förväg.

            Svara

      Tisdagar i sig är väl inget problem (lördagar eller söndagar skulle vara sämre pga religiösa skäl), men fler delstater/hela landet borde ju göra det till en helgdag.

      Svara

      Det är inskrivet i deras grundlag. På söndagen skall man gå i kyrkan, på måndagen ta sig till vallokalen och på tisdagen rösta. Det var iaf tanken.

      Svara

    Spännande att se vem som vinner Florida, sätter liksom tonen för hela valnatten… vallokalen stänger om 1h där

    Svara

      Nä de stänger runt 2.

      Svara

        Ni har båda fel. De första vallokalerna i Florida stänger 01 svensk tid, om 2 h.

        Svara

          Stämmer! Blev krångligt att hålla reda på finska och svenska tiden

          Svara

      Okej så om biden vinner Florida vinner han allt eller? Men om Trump vinner Florida vinner han inte allt? MVH fattar lite

      Svara

        Nja. Förlorar Trump Florida så har han väldigt mycket som han måste vinna istället för att gå om Biden. Men för Bidens del räcker det inte med Florida heller, men det gör allt lättare. Om Trump vinner Florida så behövs fortfarande fler nyckelstaten för att vinna allt. Det är ganska komplicerat med alla möjliga vägar.

        Svara

    Ni som hejar på Trump, av vilka orsaker gör ni det? Förutom det uppenbara (ekonomin), men nu när coronapandemin sabbat den är jag intresserad att höra vilka andra argument som finns.

    Svara

      Jag hoppas dock det bara är folk som faktiskt bor i usa som svarar. Lite pinsamt när svenskar som aldrig satt sin fot i usa och har en svensk mentalitet (som är ljusår från en Amerikansk) ska uttala sig

      Svara

        Fast amerikansk politik påverkar ju Sverige och hela världen också, i allra högsta grad. Dummare att inte ha en åsikt om det.

        Svara

        Hör gärna åsikter från både amerikanska medborgare och övriga, kan knappast förvänta mig så många svar från folk som är bosatta i USA.

        Svara

        Jo men usa påverkar oss inte på en sådan nivå att man direkt behöver ta ställning.

        Svara

      Jag uppskattar att så många försvunna barn återfunnits under Trump i stora polisinsatser genom ett federalt nätverk som spänner över staterna. Flera än någonsin faktiskt. Bensinpriset har stabiliserats. Försäkringspremierna förbättrades något efter Obamas katastrof.

      Svara

      Jag bor inte i USA men har viss koppling dit pga släkt, pga min makes jobb (läkare) kan vi bosätta oss där om vi vill och har planerat att göra det när barnen är i skolålder.

      Vi sympatiserar med Trump (såklart), företrädesvis Republikanerna men även delvis Trump som privatperson. Varför? Han representerar våra intressen som vit barnfamilj. Han utgör också en stabiliserande faktor i internationella sammanhang pga sin ej så krigshetsande utrikespolitik. Han har hyfsade relationer till Ryssland, bättre än många före honom. Han markerar hårt mot Kina, motsatsen till många nyliberala företrädare före honom osv. Finns många skäl, han är en vit man som inte ber om ursäkt för sin existens vilket jag tror är viktigt för alla små pojkar av idag (mina söner inkluderat).

      Svara

        Är du ett ryskt trollkonto?

        Svara

        Intressant kommentar verkligen, skulle du kunna precisera vad du menar med sista meningen? ”En vit man som inte ber om ursäkt för sin existens”, problemet med vita män har väl aldrig varit att de ber om ursäkt för sin existens. Tvärtom har de väl roffat åt sig en hel del och lämnat allt för många utan? Syftar då på afroamerikaner, latinos och kvinnors rättigheter, mm.

        Svara

          Nappa inte på det där inlägget. Det är riktad propaganda.

          Svara

          Du vet att Latinos är vita va? De har egna länder där indianer fortfarande lever under ett visst förtryck och svarta har det generellt sämre i. I Mexico t.e.x har indianstammar tappat territorier i snabb takt.

          Svara

          Vad menar du med latinos? Vita spanjorer och portugiser som koloniserat och utplånat hela Sydamerika? Är det dom förtryckta stackars latinosen du menar?

          Svara

      2a såklart. Andra tillägget.

      Svara

    Fjäskare och rövslickare röstar på den trumpne orangen. Få se hur stor procentuell andel som sällar sig till den kategorin.

    Svara

      Tack för ditt givande inlägg i debatten.

      Svara

    Någon undersköterska här. Sjukt dåligt avtal vi fick. Uskor verkar så fattiga att dom låter sig luras av att få 5500 och allt är frid och fröjd

    Svara

      Hur handlar detta om valet??

      Svara

    Håller med ovanstående, dock kan valet i Florida ge ett hum om vad man kan förvänta sig av hela valets utkomst. Om Trump vinner Florida är han med i matchen ”på riktigt” och har en klart större chans att vinna än om han förlorar i Florida. Samma sak för Biden om han vinner Florida, då är vägen till seger liite rakare, men fortfarande är inget avgjort. En annan viktig vågmästarstat är Pennsylvania, men det avgörs först senare.

    Svara

      Skulle säga att Pennsylvania är viktigare än Florida. Svårt att vinna valet utan den.

      Svara

        Rätta mig om jag har fel, Pennsylvania har väl 20 elektorer och Florida 29?

        Svara

    [Borttagen kommentar]

    Svara

      Du har hamnat fel. Detta är inte stormfront.

      Svara

      Snedvriden syn du har, tappade allt intresse vid orden ”bättre kollegor”

      Svara

      👍

      Svara

        Du gav precis tummen upp till nazism?

        Svara

    Beslutsångesten är total då jag inte vet vilken kanals valvaka jag ska följa så skiftar runt i godan ro. Tycker det är en rätt mysig grej detta, käkar pepparkakor och dricker kaffe 😊

    Svara

    Hur fan kan man ens förlora mot Trump? Det är ju helt obegripligt att man inte får fram en bättre kandidat.

    Svara

    Jag sitter med min favorit vad gäller politiska vloggar, David Pakham, på youtube. Han kallar sig socialdemokrat, innebär kommunist allra minst för Trump och dennes dårar till följare…. Hur som haver, det här skiter sig nog, igen… Har bestämt mig för att helt droppa amerikansk politik om det händer. Tänker inte offra en sekund till på sådana potentiella idioter för gränsen var nådd för länge sedan egentligen, de röstade ju fram Trump första svängen.

    Svara

    Valvaka och åsikter? Kul! Här kan man läsa vad jag tycker (för dom som orkar).
    http://fargosisters.com/serendipity/archives/3276-Dogs-2020.html

    Svara

    I am very excited about this election which is going on in the USA I wish Joe Biden win the election.

    Svara

    Trump kommer vinna. Fan. Hur kan ett land ha så många korkade människor.

    Svara

      Du skojar va? Skulle Biden vinna tycker du? Man häpnar så dum kommentar.

      Svara

        Synd att du tog åt dig, måste vara jobbigt att vara korkad. Hellre Biden än Trump, tycker alla vettiga människor.

        Svara

          Alla vettiga människor? Det finns republikaner och det finns demokrater. Människor har olika politiska åsikter och ska respekteras för det.

          Jag har väldigt låga tankar om folk som röstar vänster. Men att kalla andra för tillmälen och påstå att de som har en annan politisk uppfattning än du inte skulle vara vettiga säger mer om hur obildad och trångsynt du är.

          Och hur lite du har att göra i ”vuxna rum” där folk med olika åsikter kan diskutera utan att det blir på låg nivå. Lärde du dig ingenting av ”when they go low we go high…”

          Svara

    Ni som tycker att Trump ska vinna p.g.a ekonomin, allt han har gjort är gjort med lånade pengar. Det kommer nästa generation att få betala.

    https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/kungen-av-skuld-satter-nytt-rekord-usa-gar-back-en-biljon-1

    Svara

      Bra källa, SVT. Ha ha.

      Svara

        Ja, det är anmärkningsvärt när till och med inbitna anti-Trumpare reagerar över hur öppet opartiska och icke-neutrala SVT varit i sin tjänsteutövning under valvakan. När de i stället enbart borde vara skäliga och faktamässiga.

        Svara

        Trump ökar i alla grupper utom bland vita män jmfr 2016, h

        https://twitter.com/perhagwall/status/1323879255386804224?s=19

        Svara

    Synd att det inte blev mycket till valvaka härinne, men det var samtidigt väntat.
    Tråkigt också att det mestadels var Trumphatarna som förstörde i vanlig ordning. De klarar inte att respektera andra utan måste komma med spydigheter och påhopp.

    Jag håller med om att vi borde inkludera politisk uppfattning som diskrimineringsgrund i svensk lagstiftning.

    Svara

    Tack för tipset om facebook-gruppen! 😀

    Svara

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.