En liten läsarundersökning

Jag har valt ut dessa fyra bilder till mitt exempel av en enda anledning och det är att de var de första fyra bilderna som dök upp i mitt flöde, som använde Instagrams egen reklamidentifiering.
Ingen av dem är utpekade för att ha gjort någonting fel eller liknande utan får enbart agera exempel här.

Det jag vill veta är följande:
Hur ofta händer det att du sitter och skrollar i ditt Instagramflöde och ser inlägg som ”känns som reklam”, och när du skrollar upp igen så ser du att inlägget är taggat som reklam med Instagrams egen funktion som jag ringat in här ovan.
Alltså, att du missar den och inte går tillbaka upp och ser att det är reklam förrän efter att du tagit del av inlägget under.

Har det hänt dig? 
Händer det ofta?
Händer det med reklam som innehåller en bild på produkt och/eller logga eller utan detta?

Eller båda två?

Om du går in nu och börjar skrolla så kommer du förmodligen se alla dessa markeringar eftersom du medvetet eller omedvetet kommer titta efter den, så det kommer inte vara så hjälpsamt, men du vet säkert med dig om du upplevt scenariot här ovan någon gång. 
Jag upplever det hela tiden, att jag läser ett inlägg och tänker att ”det här måste väl ändå vara reklam” och så när jag skrollar upp så ser jag att det står ”betalt samarbete med…” som jag missat på vägen ner till inlägget.

Ni kommer förstå längre fram varför jag frågar er om det här.
Anledningen till att jag frågar er här inne och på Instagram är för att ni är det perfekta underlaget att fråga – människor som konsumerar sociala medier på en regelbunden basis.

Det finns inget rätt eller fel svar här utan jag är bara ute efter så många svar som möjligt. 
Tusen tack på förhand.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *