Influencernas favoritföretag – Glossybox – är inte deras favorit av en slump, utan de ÄLSKAR att låta sociala mediers största stjärnor pryda omslaget till deras tidning och själva ”välja” ut innehåller i ”sina” lådor.
Med hjälp av influencerna så har Glossybox – enligt sin hemsida – nått 300 000 ”glossies” som de kallar sina kunder, och varje månad skickar företaget ut olika typer av boxar, där kunderna får prova på olika skönhetsprodukter till ett rabatterat pris.
Företaget har för vana att marknadsföra sina produkter via influencers, och i oktober och november så marknadsfördes Glossybox Adventskalender som gick att köpa för dryga tusenlappen.
Nu börjar det uppdaga sig på Instagram att mängder av kunder är extremt missnöjda med företaget och dess bristande kundtjänst.
Kommentarerna här under och som kommer från Glossybox Instagramkonto innehåller klagomål från kunder som är missnöjda på innehållet i sina boxar, att det saknas produkter, de får trasiga produkter, inga boxar alls, fel boxar, fel fakturor och ingen som helst hjälp från kundtjänst som verkar skicka ut förskrivna svar utan relevans på mailet de svarar på.
På Instagram verkar de också arbeta med samma typ av svar där alla hänvisas till kundtjänst – alltså samma kundtjänst, vars uteblivna respons är anledningen till att kunderna skriver på Instagram från första början.
Här ovan ser ni en mailkonversation mellan Glossybox och en missnöjd kund – som faktiskt fått ett svar från kundtjänst.
Kunden är missnöjd med att fyra av produkterna inte är mer än halvfulla, någonting som verkar vara en vanlig företeelse om man läser i Glossybox kommentarsfält.
I svaret skriver de att de beklagar att kunden är missnöjd med sina produkter men att de inte har någon möjlighet att varken lämna någon ersättning eller byta ut produkterna. Alltså inte ens de som var defekta/halvfulla.
Och så var det med det.
Ett annat problem som uppdagat sig här nyligen är Glossybox adventskalender, som förturslanserades redan i september, och som marknadsförts av influencers på sociala medier.
Trots att Glossybox gick ut med att adventskalendern var slutsåld redan den 16 november så är det väldigt många kunder som fortfarande inte fått sina adventskalendrar – den 20 december!
Anledning till detta uppger Glossybox vara att de markerat några pallar med kalendrar fel, vilket strulat till det för företagets logistikpartner.
En kommentar på Instagram skriver att man använde exakt samma ursäkt förra året när mängder av kunder inte fick sina julkalendrar, men att alla kommentarer om det har raderats.
Som kompensation ska kunderna ha erbjudit värdecheckar på 75 kr, men någon återbetalning verkar inte vara aktuellt utan företaget verkar tro att kunderna är intresserad av sina kalendrar även om de dyker upp någon gång runt påsk.
Här nedan följer ett litet axplock av de kommentarer som kommit in på Glossybox Instagramkonto.
Vad har egentligen influencers för ansvar här?
Det här är ändå ett företag som baserat mycket av sin marknadsföring på just Influencer Marketing, där influencers har marknadsfört det här företaget med sin trovärdighet och relation till följarna samt prytt deras tidningsomslag med avsikt att få sina följare att börja prenumerera på Glossyboxar, vissa med längre bindningstid?
Är det någon av er som prenumererar på Glossybox?
