Medan Åsa Ingrosso härjar på Instagram så skickade jag hennes påståenden till Konsumentverket för att få deras kommentar på vilken makt AGM (alkoholgranskningsmannen) har och om det stämmer att det är den högsta befattningen vad gäller marknadsföringslagen.
Här nedan ser ni svaren från en av deras jurist som är specialiserad på frågor som rör alkoholreklam, där det tydligt står att AGM är anställd av branschen för att reglera vad som är god affärssed, men att han inte har några som helst rättsliga sanktioner och att det är Konsumentverket som är högsta instans som central tillsynsmyndighet över marknadsföringslagen och de specifika bestämmelser som bland annat inkluderar alkoholreklam.
Alkoholgranskningsmannen har alltså ingen makt och är heller inte ”chef” över Konsumentverket eller marknadsföringslagen så som Åsa Ingrosso vill få det till, så hon har nog helt missförstått vad Alkoholgranskningsmannen berättat för henne.
Han kan komma med rekommendationer vad gäller god affärssed, lite som Reklamombudsmannen men kan inte på något vis bestämma över marknadsföringslagen och är inte – på något vis – chef över Konsumentverket elelr marknadsföringslagen.
Så om någon undrar varför jag inte bemött Åsa Ingrossos svingande på Instagram så är det här anledningen till det.
Jag inväntade helt enkelt svar från Konsumentverket vad gäller detta, och svaret jag fick är tydligt:
Konsumentverket, en statlig myndighet så givetvis har mer makt än alkoholbranschens tillsynsman som de själva anställt.
Han kan komma med rekommendationer vad gäller god affärssed men har ingen ”makt” så som Åsa skriver på Instagram.
Att sprida den här typen av felaktig information som Åsa Ingrosso gör här är lite problematiskt, och därför inväntade jag tydliga svar från Konsumentverket innan jag publicerade någonting ytterligare.
AGM arbetar inte på Konsumentverket, är alltså INTE Konsumentverkets chef och står INTE över marknadsföringslagen.
Konsumentverket har all makt att agera mot brott mot marknadsföringslagen tillsammans med Patent och Marknadsdomstolen.
AGM kan på sin höjd komma med rekommendationer för god affärssed vad gäller alkoholreklam.
