
Amanda Schulman publicerade den här reklamserien på Instastory idag, där hon marknadsför Zyns vita snus utan tobak, där tobaken i stället processats i flera steg, vilket gör att det mesta av doft och smak av ursprungstobaken försvinner, medan nikotinet finns kvar.
Detta gör att produkter som den här inte omfattas av bestämmelserna om marknadsföring i tobakslagen, någonting som kan komma att ändras snart.
Regeringen gav, den 6 februari, en särskild utredare i uppdrag att se över bland annat marknadsföring av nya tobaksprodukter och försäljning av tobaksprodukter på internet, och den utredningen ska redovisas 31 mars 2021.
Ta produkterna här ovan som ett exempel – de är smaksatta med äpple, Espresso och mint – något som Amanda i sin reklam parar ihop med olika drinkar med orden ”Vad som är så bra med Zyn? Det passar alla tillfällen”.
Nu har Amanda Schulman en lite äldre målgrupp än unga tonåringar, som enligt Margaretha Haglund, tobakspolitisk expert på Tobaksfakta.se, är en grupp som riskerar triggas av smaker som dessa.
Idag finns det inga smakregleringar i Sverige av varken snus eller e-cigaretter, och hon välkomnar utredningen.
–Det är utmärkt att regeringen nu försöker sätta stopp för kryphålen i de nuvarande reglerna för marknadsföring av tobak i tobakslagen så att även tobaksfritt snus omfattas av tobakslagen. Vi får dessutom hoppas att utredningen kommer fram till att alla tobaks- och nikotinprodukter för njutning ska regleras på samma sätt. Nikotinet som finns i samtliga produkter, med mycket få undantag, är samtidigt en av våra mest beroendeframkallande droger, säger hon.
Vad tycker ni om Amanda Schulmans reklam där snus framställs som en härlig produkt att ha till olika drinkar?
Tack för tips!
