Att använda sina barn i influencer marketing för öl

Här har vi alltså en mamma som låter sina två barn – varav ett är ett spädbarn – göra HELA reklamen för ett företag som hon samarbetar med.
Företaget erbjuder, enligt sin hemsida, prenumerationer på lådor med olika typer av livsmedel och produkter, från små och stora varumärken – lite som en Glossybox fast för livsmedel.

I just den här lådan som barnen visar upp medan mamma filmar fanns det med öl, alkoholfri visserligen, men hur ser det egentligen ut här i den högra bilden? 
Är detta bra reklam för Smakbox eller Pripps?

Jag tycker det här tog problematiken med barn på sociala medier till lite av en ny nivå. 
Småbarn som gör reklam för öl, om än alkoholfri?
I mina öron låter det MER än tondövt med tanke på den debatt som pågår kring just barn och sociala medier.

Vad tycker ni?

Uppdatering kl 09.39: Så här svarade Carlsberg på mitt mail där jag bad om en kommentar:

Hej Camilla,

Tack för att du har uppmärksammat oss på detta, vi kommer att kontakta Smakbox angående inlägget

Carlsberg Sverige har i detta fall samarbetat med Smakbox i samband med lanseringen av alkoholfria Pripps Blå 0.0. Vår starka rekommendation är att alkoholfria öl är till för vuxna som fyllt 18år, men slutligen är det föräldrars ansvar.

Det inlägg som du uppmärksammar oss på tar vi avstånd ifrån och har inget med att göra.

Tack för tips!

Jag har sökt Smakbox för en kommentar. 

100 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    När ens uppmärksamhet och bekräftelsebehov vida överstiger sina barns integritet blir detta resultatet.
    Så smaklöst (och då menar jag inte den alkoholfria ölen).

      Varför i hela friden kan hon själv inte öppna boxen? Varför skickar man fram sina barn? Jag begriper verkligen inte.

        [Borttagen kommentar]

      Fanns väl cirkus ett par tusen andra sätt hon hade kunnat göra den här reklamen på. Herregud.

      Lite raggaraktigt på nåt vis? Stackars barn.

    Kan vara bland det dummaste jag sett på länge ?

    Smakbox är ett företag jag innerligt hoppas går i konkurs/lägger ner, fy f*n vad de är vidriga mot sina kunder.

      Vad gör de mot sina kunder?

        Kränker, ljuger, hotar, anklagar kunden för fel som företaget gjort

          Okej. Det låter ju inte alls bra. Om du har tid och lust får du gärna ge exempel på vad som hänt mer specifikt.

            Usch och fy för smaxbox. Blev så besviken. En fick helt värdelösa grejer. Till exempel en festis och annat mer snacks istället för mat som jag trodde boxen var för. Fick även en ölkorv fast jag är vegetarian och således beställt vegoboxen.

              Snacks är mat… Under de tre åren jag har haft boxen har det varit en fin blandning mellan råvaror, tips och snacksprodukter.

              Lite som att bli sur över att Glossybox skickar ut prover och inte endast full size produkter. Är inte nöjd med Glossybox men skulle inte säga usch och fy för det.

              Dock är det är en ytterst dålig miss att skicka ut en köttprodukt till en vegetarian, inte okej alls.

              Bjud på korven.

            Haft enorma problem med saknade produkter och/eller trasiga produkter i boxen vid leverans, där fick jag en rejäl utskällning av kundtjänst för det kunde absolut inte stämma trots foton på trasiga produkter (saknade produkter är ju svårt att ta foto på). Jag hittade på för att få billigare box eftersom man vid saknad produkt får återbetalning av produktens värde.

            Vad gäller trasiga produkter så tyckte de att JAG skulle bära boxen bättre så att inget gick sönder när det handlar om hur de packat på lagret, typ av packmaterial, kartong, fraktbolag eller en produkt med bara ett tunt folielock som inte klarar att studsa runt i en kartong med vassa saker.
            Istället för att gå till botten med problemet att tex lära sig packa bättre, neka vissa produkter för att de helt enkelt inte klarar att skickas, kontrollera packningen så att allt är med osv. så läggs allt på kunden.

            Jag fick veta:
            att för mitt eget bästa så vore det bra om jag hittade en annan prenumerationsbox
            att det är bäst för min del om jag slutade skicka mail om saknade produkter/trasiga produkter
            att de klarade sig gott utan mig som prenumerant och inte behövde mina pengar för framtida boxar

            Konfronterade ena VD:n och undrade om hon verkligen stod bakom vad deras kundtjänst skriver till kunder och jo det gjorde hon och ansåg att jag kunde fara och flyga och gärna hitta en annan box jag istället kunde klaga på!

              Dock instämmer jag med att du borde hitta en annan leverantör. Varför behålla en prenumeration som du upplever medför konstanta bekymmer för dig. Du är ju inte tvingad att fortsätta prenumerera.

                Jag sa upp prenumerationen för länge sedan men oavsett så behandlar man inte sina kunder på det sättet, det är knappast kundens fel att det ständigt saknas produkter och/eller kommer trasiga produkter. Då är det problem hos företaget som sköter deras logistik, packning och lager!
                Desto större de blev desto mer problem blev det.

                Tråkigt är dock att jag var med från allra första boxen, värvade 15-20 nya kunder och är sedan inte värd skiten under skorna, det är vi kunder som gör att företaget kan fortsätta finnas. Hade ingen köpt deras boxar hade de fått lägga ner.

                Fast det är det ju inte företaget man klagar på som ska föreslå den ’lösningen’.

                Om du har problem med din Volvo, tycker du då det är normalt att Volvo-verkstan säger att du borde skaffa en bil av annat märke i stället för att klaga?

                Eller, du lämnar tillbaka trasig HM-tröja och får då veta att du borde handla på Lindex i stället?

                För ingen tvingar dig ju att köra Volvo och köpa HM?

              Men gud. Det låter ju helt sjukt. Vilket sätt!

              Vi levererar Smakbox till kundombuden och jag har själv varit i kontakt med företaget gällande deras sk. emballage. I tunna pappkartonger skickas tunga varor utan något seriöst emballage inuti. Jag vet inte hur många gånger det har läckt ut drickor eller runnit något ur dessa boxar. En box var helt sönder när den ankom, och när jag såg hur innehåller var packat förstod jag varför. Det fanns inget som höll innehållet på plats, utan det rullar omkring ganska så fritt. Inte att undra på att det går sönder.

              Det spelar ingen större roll hur vi hanterar dessa boxar, ibland tror jag att avsändaren skiter blanka fan i att ens skicka hela grejer eller kontrollera emballaget.

      Åh aldrig haft ett enda problem med smakbox.

    Visst ser det riktigt dumt ut!
    Men tänker mig att barnet tyckte det var kul att gå göra en unboxing på ett hemligt smakpaket. Innan visste de kanske inte att det innehöll öl…

      Nä, men man behöver ju inte lägga ut det sen.

      Haha förlåt med barnet på bilden är… 0. Vaddå kul att öppna hemligt paket? Ungen är mer road av sina fötter, om hen ens hittat dem än.

        Det andra barnet är ju inte ett spädbarn, men tycker förstås att det är helt galet ändå.

    Låter väldigt smaklöst….. ?

    Jävlar. SÅ dumt på så många plan.

    Men fy vad omdömeslöst!

    Vad är det här för kommentar? Det du antyder är fruktansvärt.

    Vet inte vem det är, men förstår av din kommentar att det är en mamma som förlorat sitt barn och strax efteråt blivit gravid. Har haft turen att inte vara i hennes situation.

    Att bli gravid under en sån sorg måste vara både svårt och fint på samma gång. Sorgen över barnet man misst kan ju aldrig försvinna, och inget barn kan ersätta ett annat, men att få ett barn till kan säkert vara till hjälp för familjen att orka se framåt och att se ljus i tillvaron igen.

      Absolut, säger inget om det. Men den här personen har satt i system att exponera sina barn, och har gjort så i många år. Hon älskar sina barn, men hon har passat på att tjäna både följare och pengar på sin dotters bortgång och den nya bebisen. Att ha med en bebis (född i december) i en reklam för öl är otroligt omdömeslöst.

        Fadt du säger ju något om det, du antyder saker med din text och dina dubbla punkter :”När dottern dog ökade följarna. Ett par månader efter dotterns död blev hon gravid igen..”

        Jag tycker inte heller att barn ska göra reklam för öl eller att de ska exponeras på andra sätt, men man behöver inte skriva som du gjorde.

          Menade sorg och glädje över ett nytt barn. Men hon startade en youtube-kanal och vloggade om sin sjuka dotter, ingen integritet överhuvudtaget. Dottern levde så i 5 år, tills hon dog. Med en kamera i ansiktet. Jag tycker det är äckligt gjort.
          Ellas hjältar betalade begravningen, och den livesändes.

          Jag menade att jag inte säger något om sorg och glädje i ett nytt barn. Men hon har exponerat sina barn i flera år. Hon har en youtube-kanal som filmade dottern i 5 år, till dagen hon gick bort. Hon levde med en kamera i ansiktet. EH betalade begravningen, som dessutom livesändes. Jag tycker hennes exponering av barnen är äcklig. De har ingen intregritet överhuvdtaget.

          Fast uppenbart ”drar” sjukdomar och död. Finns ju fler exempel på influencers som fått fler följare när deras barn blivit sjuka. Säger en hel del om oss människor. Så jag ser inget fel i att ”sjöjungfrun” här ovan skrev som hon gjorde.

            Jo det ”sjöjungfrun” skrev var både jättefel, ignorant och helt irrelevant.

            Att vi följer och läser om tragedier beror på empati, i de flesta fall. Att du antyder annat säger mer om dig!

              Nej du har faktiskt fel här. Det som får oss att läsa om tragedier handlar om överlevnadsinstinkt. Hjärnan reagerar känslomässigt på stimuli, i detta fall en hemsk händelse. Hjärnan analyserar om detta kan hända oss själva och väljer sedan strategi slåss eller fly. Du har däremot rätt i att de flesta känner empati men det är inte orsaken till att vi dras till hemskheter.
              Sedan läser jag inte in det du gör i det sjöjungfru skriver. Det finns tyvärr människor som exploaterar tragedier för egen vinning och uppmärksamhet.

    Svårt – tycker det är bra att alkoholfritt blir mer och mer poppis och den öl som finns alkoholfri nu är supergod, helt plötsligt kan man knäcka en öl eller två och gå och träna på det.
    Det finns ju också alkoholfri cider – skulle man reagera på samma vis om det varit en sån burk?

    Känns lite som en stigmatisering – varför inte normalisera och uppmuntra det alkoholfria istället?

      SEN å andra sidan tycker jag inte barn skall stå bakom någon form av reklam alls i och för sig så nu känner jag att jag ångrar min förra kommentar lite 🙂 🙂

      Ja jag tänkte med att den här ölen borde ses mer som läsk i sammanhanget. Läsk som barnen antagligen inte kommer dricka av pga smaken inte är så barnvänlig.
      Så visst moralisera över exponeringen men att boxen innehåller ”öl” är ju knappast problemet

        Jodå, barnen kommer att tycka att öl är gott eftersom föräldrarna dricker det och de själva bjuds på det.
        Det är ju matkulturen som avgör vad barn gillar. Ta Asien som exempel. I mina ögon är det helt orimligt att småbarn trycker i sig rå fisk, komage eller andra inälvor, kycklingfötter och annat konstigt. Kycklingfötter hänger bland vanligt ”godis” i butikerna.
        Ölsmak kanske inte är så barnvänligt i Sverige, men jag vet barn som skriker högt om de inte får smaka på förälderns öl. Och dom tycker det är jättegott.

          Men överdriver du inte lite nu? Det är inget barn som har blivit bjuden på öl. Det är en bebis som varit med när de har packat upp en öl. (alkoholfri)

            Jag svarade på kommentaren ovan mitt, om att ölsmak inte är så barnvänligt.
            Instagraminlägget av uppackandet har jag inte tittat på.
            Och nej, jag tycker inte att jag överdriver det minsta.

            Det är ett lite äldre barn som håller i en ölburk. Det är inte så snyggt..

          Barn gillar öl! Fråga Edward Blom!

    Är väl ändå bra om föräldrar blir inspirerade att dricka alkoholfritt!

      Men det är väl kombinationen öl, barn, reklam i samma bild som skaver.

      Absolut, jättebra! Men det blir ju lite opassande men inte hela världen.
      Sen debatten om att använda sina barn för exponering med reklam är ju en annan diskussion.

      Kan inte folk bara ha låsta konton om de ska visa sina barn och enbart för sånna de känner?

      Ska föräldrar inspireras av sina barn att dricka alkoholfritt? ?

    barn har enligt lag rätt till integritet vilket flertal skiter i på instagram såväl influensers som privatpersoner. Till exempel som någon nämnde här innan, att ha ett barn som är sjukt o att dela det med sina följare ger säkert samhörighet osv men det är inte rätt mot barnet. Att publicera bilder o filma när barnet ligger på sjukhus halvt medvetslös, det är inte okej. Det finns andra sätt att dela sina historia och finna gemenskap på.

      Ja jag antar att det dessutom är svårt för ett konto som fått följare pga och genom barnens och deras exponering att bara ändra innehåll, för det blir ju en trygghetskänsla kan jag tänka mig att ha många följare och en publik som stöttar i vått och torrt vilket jag antar hon fått uppleva i sin enormt svåra tid.
      Nu är det annat ljud i skällan men undrar hur mycket av det kommer härifrån ocj pga Cams inlägg?

    mest wt jag sett på länge

    Moralpanik de luxe! Vad spelar det för roll att barn håller i en öl? Jag ser ingen skillnad i det och annan reklam som barn är med i. Influencers vill tjäna penjoar och vi hjälper dem med det.

    Vilken osmaklig kommentar.
    Har du någonsin förlorat ett barn?

      Nej jag har aldrig förlorat ett barn. Men hade jag det så hade jag haft omdömde nog att inte livesända mitt barns begravning.

        Eller hur, där kan man ju snacka exponering på en helt annan nivå. Corona till trots, nån måtta finns det väl anser jag.

    Orkar inte läsa kommentarerna, bara läst inlägget. Jag har tröttnat på allt mammaskammande, vi kan aldrig göra rätt. Att inte leka i sandlådan eller springa efter femåringen på lekplatsen är förskräckligt, likaså om man har mobilen i handen när barnen är med. Att inte fota dem så att mor- och farföräldrar får bilder är dåååååligt, att fota dem är inte heller bra, för då missar man fångadagentid med barnen. Att ge dem halvfabrikat till snabblunch är fruktansvärt illa, allt lägga två timmar på att laga från grunden – ja, då har du ju inte tillbringat dessa timmar med pedagogisk lek och närhet med barnen. Städat ska det vara, men samtidigt måste man återigen inte försumma tiden man kan spendera med sina barn, de kommer att gråta i terapin om trettio år. Barnen får inte synas på sociala media, de kommer att hata dig när de växer upp och inser att andra fått se en bild av dig i lucialinne, eller med en burk alkoholfritt öl i bakgrunden. Till skillnad från oss som har föräldrar med fotoalbumet fullt med diverse bilder på en själv i badkar, med kroppen insmetad i nåt valfritt klet, med munnen proppfull av bulldeg eller annan spännande situation. Knappast anledning till terapi, å andra sidan. Kolla på Bad Moms och sluta hacka på alla mammor som faktiskt gör så gott de kan. Ibland är det bara att hålla sig över ytan, ibland kraschar manick sjunker och ibland flyter det på i bra takt.

      Fast du missar poängen. Detta handlar ommätt sälja ut sina barn i reklam… det är inget vanlig mammagrej…

        * om att

      Förstår inte din jämförelse med att läggas ut på sociala medier vs fotoalbum?

      Det kanske hade varit bra om du läst inlägget och kommentarerna så du hade sett vad det handlade om ?.
      Ditt inlägg är en helt annan diskussion, kanske något du kan att ta upp på öppet spår?

        Tror du missar poängen. Mammor gör alltid fel. Hur vi är gör. Och om det handlar om att använda sina barn i content innehållande reklam: varför ligger ni inte och flåsar i nacken på föräldrar (i första hand MAMMOR, för det är ju de som är förskräckliga) till barnen som poserar i ellos eller h&m? Mina döttrar är med i en barnagentur, de älskar att bli plåtade. De blev tillfrågade när de var 4 och 5. Jag ser inget fel i det. Så länge de har kul så är det bara roligt för oss alla. Jag ser det som värre att tvinga ungarna iväg på en aktivitet de inte gillar (kan vara balett, fotboll, pianolektioner, scouterna) än att låta dem bli fotade i reklamsammanhang.

          Men när dina barn åker iväg och blir fotade förstår de ju att det är reklam, kanske inte självklart om de öppnar ett paket hemma och mamma filmar samtidigt.

            Vet inte riktigt om de riktigt greppade konceptet ”reklam” som 4-5 åringar, de gillar att spralla framför kameran och såklart att se de fina bilderna på sig själva. Jag tror de var de enda ungarna på hela kindergarten som inte gjorde sitt bästa för att åla iväg när barnfotografen kom. De poserade och log och ville aldrig sluta.

            Om influencerbarnen inte har lust att medverka så ska de såklart slippa. Men om de är som mina flickor så tycker jag inte att man kan komma och peka finger. Nu har jag ingen blogg, men mina tjejer ”exponeras” ändå, att de sen har egna lönekonton som 5- och 6-åringar är ju bara bonus, då de har kul på ”jobbet”.

              Att dina barn är anonyma fotomodell tycker jag inte alls är samma sak som att influensers visar upp sina barn. Deras barn blir ju igenkända och massa främlingar vet saker om dem.

              När jag var litet barn tills jag blev vuxen ville jag aldrig vara med på foton, mina föräldrar tvingade mig med på släktfoton. Jag försökte gömma mig bakom någon annan på fotot, så nä jag känner inte igen din beskrivning att barn ” gillar att spralla framför kameran ”. Min syster var med på fotona för hon blev tillsagd annars inte.

                Det är det jag menar, skulle mina tjejer inte tycka att det var roligt skulle de ju få hoppa på en annan hobby! Ridning, fotboll, balett eller vad de nu skulle tycka om.

          Fast när de gör reklam för ett företag är de väl hyfsat anonyma när det publiceras?

          Jo jag förstår du poäng, men jag tyckte inte att den passade under det här inlägget, att det är en annan diskussion detta om att mammor alltid gör fel. Men förstår ditt inlägg mer nu när du berättar om dina döttrar.

            Tack! Inser att min kommentar kan tyckas spretig, men jag blev impulsivt så in i bomben trött på att mammor kritiseras och hur man är gör så är det någon som tycker att man gör fel. Jag har fått skäll av främlingar för att jag inte lyckats stävja utbrott, på restaurang, även om jag gjorde mitt yttersta ensam med en ettåring och en tvååring – mannen gick ut och tog ett samtal, så han hade ju ingen skuld. ? Jag skyndade mig att betala vår orörda mat samt det andra bordets nota och sprang ut med två upprörda barn och en doggybag och skrikande mage (klockan var 16 och vi vuxna hade inte haft tid att äta på hela dagen). Jag har även fått skäll av en främling för att jag istället var för sträng och inte lät dem ha utbrott ifred (i en matbutik…) men då satte jag mig på golvet, vid mejerihyllan, och storgrät. Damned if you do, damned if you don’t, liksom!

            Ang. influencerbarn så, tja, de kommer att bli publicerade på ett sätt eller annat, vad föräldrarna än tycker. Så om de syns på blogg eller insta är rätt egalt. Jag skulle aldrig i livet känna igen de flesta influencerbarn, utom möjligen Kenzas, då han är med så mycket och så fokuserat. Och om jag såg honom skulle jag inte höja på ögonbrynen mer än jag gör för andra barn. Ett barn till en influencer? Om han blir popartist eller berömd författare eller får en annan publik karriär är en annan sak.

    Jag gillar inte att hon helt låter barnet sköta reklamen men jag vet inte vad jag tycker om ölen i sammanhanget. Det är en alkoholfri öl, vilket jag tycker är bra men det ser ändå konstigt ut att barn visar upp den. Jag tycker det är mycket värre med barn som har koll på vin (som Arnold).

    Hur vet ni vem det är? Jag är nyfiken men kan inte lista ut…

      Drew Nile. Och så vänd på det ?.

        Derw*.

        Aldrig hört om.

    Förlåt för OT (igen), men det var jag som skrev kommentaren om Kenzas story häromdagen. Jag vill bara be om ursäkt för min kommentar, den var sjukt onödig och bara elak. Jag har haft dåligt samvete sedan jag skrev den och önskar jag kunde ta tillbaka det. Återigen, sorry som fan, inte okey av mig.

    Hoppas ni alla får en trevlig helg.

      Jag har ingen aning om vad du skrev, men fint av dig att be om ursäkt. Tänk inte mer på det nu, det finns så mycket fel folk gör utan att få dåligt samvete. Ha en finfin helg.

    Misstänkte att det var hon.

    Nja. Alkoholfri eller ej, det ser inte jättebra ut. Då kan ungen gärna få leka med och göra reklam för vapes och nikotinfritt snus också

    Sjukt nyfiken på vad du skrivit till Carlsberg, vad du tänker att de skulle svara och varför de skulle bry sig överhuvudtaget?

      Så här svarade Carlsberg:

      Hej Camilla,

      Tack för att du har uppmärksammat oss på detta, vi kommer att kontakta Smakbox angående inlägget
      Carlsberg Sverige har i detta fall samarbetat med Smakbox i samband med lanseringen av alkoholfria Pripps Blå 0.0.
      Vår starka rekommendation är att alkoholfria öl är till för vuxna som fyllt 18år, men slutligen är det föräldrars ansvar.
      Det inlägg som du uppmärksammar oss på tar vi avstånd ifrån och har inget med att göra.

      Allt gott,

    Jag tänker Barnkonventionen. Den läste jag just i sin helhet. Jag tror att detta skulle kunna prövas gentemot den som nhu är antagen som lag i vårt land…..

      Barnkonventionen som lag gäller offentlig sektor, som typ socialförvaltningen. Inte privatpersoner.

        Aha….ja, där ser man hur okunnig man är. Men i Frankrike har de funnit något ändå som gör att detta betraktas som barnarbete och som sagt…influencersarna säger ju att det är deras yrke…..

    Åh smakbox! Sämsta skiten Ever! Fick två boxar i present och de va bara socker och restprodukter i princip. Skulle aldrig betalat för skiten själv.

    Tycker all influenserreklam med barn är problematisk men om dom nu prompt ska ha med sina barn så är det väl rimligt att det finns en barnkoppling i produkterna typ PoP eller Twistshake eller vad de heter. Detta är ju sinnesjukt

    Jag håller helt med TS här. Problemet är inte att hon blivit gravid efter hennes dotters död, problemet är exponeringen av barnen.

    Smakbox behandlar sina kunder otroligt illa och förminskade. De bör verkligen se över vem det är som sitter och chattar på Instagram och tänka om rejält.

    OT

    Är det bara jag som tycker det är extremt okänsligt att Ines Kokic att lägga upp samarbeten och annat samma dag och dagarna efter hennes nära vän förlorat ett barn? Jag kanske är överkänslig

      Jag tror det är så enkelt som att hon är kontraktsbunden till de olika företagen och att hon helt krasst bara gör sitt jobb, och att det inte har någonting att göra med hur mycket eller lite hon finns där för att stötta sin vän.

        Det förstår jag men i ett sådant här sammanhang kanske man får pausa det – och andra parten förstår. Men vi vet självklart inte vad som händer utanför instagram. Å andra sidan blir det ju det vi ser.

          Jag tycker inte det finns någon anledning för henne att pausa planerade reklamkampanjer.
          Eller hur länge hade du stannat hemma från jobbet om en vän till dig drabbades av sorg? Dagar? Veckor?

      Har tänkt samma. Eller egentligen inte om samarbeten för där kan det ju finnas avtal som gör att man måste lägga ut samarbetet men framförallt ägnat t ex att hennes dotter är 1.5 år och att hon har nya naglar…

        Ja, var lite det jag menade också. Förstår att hon har avtal (som jag i och för sig tror skulle kunna pausas just den här veckan). Men men

      Jag lyssnade på dagens avsnitt av måndagsvibe. Det inleddes traditionsenligt med några minuters reklam (bla för Discovery+ och serien med Björn Gustafsson om ett par som har svårigheter att få barn…) följt av ett snyftavsnitt om Dani som förlorar sitt barn. Kändes smaklöst.

      Du är överkänslig! Ska man inte få arbeta när ens vänner är i sorg??

    Tittar jag tillbaka i mina fotoalbum från när jag var liten så finns det vissa bilder som inte är helt PK idag men en stor skillnad är att de bilderna inte visas för andra än de som tittar i fotoalbumet.
    Sen tror jag helt du missat poängen med vad mammaslammande innebär vs låta sina barn göra reklam för öl.

      Om det var min kommentar du svarade på så har jag förklarat hur jag tänker. Själv dricker jag inte öl, men våra barn har fått smaka alkoholfritt Apfelwein (lokal dryck här, i originalversion med ca 5,5% men barnen får såklart den alkoholfria varianten) och jag tycker att det är mycket bättre än tex Fanta, då det är utan socker och sötningsmedel. Ett barn och en alkoholfri öl, vad är problemet? Att det heter just öl? Men byt namn till ”Kryddad maltdryck” så är det pk?

    Ahaha! Detta måste ändå vara otrampad mark.

    Varför är det rekommenderat att endast personer över 18 år ska dricka alkoholfri öl? Förlåt men fan vad löjligt och ängsligt. Alkoholfri öl är väl inte värre än att låta barnet dricka läsk? Det är ju bara en dryck? Förstår faktiskt inte alls vad det är som är så fruktansvärt med detta?

    Men herregud det är 0,0 % – hade lika gärna kunnat vara saft. Det är alkoholfritt. Jag hade inte ens reagerat om ungen suttit med en 3,5 och gjort reklam. Människor är så jäkla rätt och riktiga nuförtiden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.