Nya restriktioner från och med idag

NYA RESTRIKTIONER ?
Öppettiderna för serveringsställen och restauranger begränsas. De behöver nu stänga helt klockan 20.30.
Det gäller oavsett om alkohol serveras eller inte, vilket alltså även inkluderar kaféer. Verksamheterna kan dock fortsatt leverera mat för avhämtning.
För serveringsställen som utgör en del av en handelsplats får antalet besökare i ett sällskap endast uppgå till en person.
Undantag kan göras om serveringsstället kan nås genom en egen entré.

FÄRRE PÅ GYM OCH I BUTIKER
Antalet kunder i butiker, gallerior och gym kommer att begränsas ytterligare, och Folkhälsomyndigheten har, tillsammans med regionala smittskyddsläkare, fått ökade mandat att ta beslut lokalt och nationellt.
Bland annat uppmanas man att gå in ensam om man behöver handla i en butik eller galleria, med vissa undantag för exempelvis barn.

MAX ÅTTA – OCH HALVFULLA TÅG
Antalet personer som tillåts att samlas är fortfarande åtta personer. Undantaget är begravningar där totalt 20 personer får delta.
Resor ska inte genomföras om de inte kan ske på ett smittsäkert sätt. Bussar och tåg som färdas längre än 15 mil får som mest vara halvfulla.
Personer som reser med kollektivtrafik rekommenderas att bära munskydd under rusningstrafik, med undantag för Stockholms län där man uppmanar att bära munskydd dygnet runt.

INGA MATCHER
Sedan tidigare har idrottsföreningar uppmanats att avstå från att anordna eller delta i läger, matcher, cuper och andra tävlingar, med vissa undantag för exempelvis barnidrott och elitidrott. Denna uppmaning skärps nu ytterligare.
Förutom tävlingar bör idrotts- och fritidsverksamheter för barn och unga fortgå under förutsättning att allmänna råd kan följas.

HÅRDARE I REGIONERNA
Trots de nationella rekommendationerna har vissa regioner valt att införa ännu hårdare krav på åtgärder.
Information om vad som gäller för just din region finner du på krisinformation.se.
Grundskolor får fortfarande att hålla öppet men högstadium och gymnasier har tillåtelse att bedriva distansundervisning om det behövs.

STANNA HEMMA
Fortfarande är håll avstånd och stanna hemma om du är sjuk den enskild viktigaste rekommendationen enligt regeringen och Folkhälsomyndigheten.

Så det här är de nya restriktionerna från och med idag, samtidigt som det är helt okej att åka och trängas i skidbackar och liftsystem?

– Det finns anledning att säga: Kom inte hit!
Det säger Anders Nystedt, smittskyddsläkare på region Norrbotten till Expressen.
Han hoppas att folk respekterar råden och stannar hemma i vinter.
Region Norrbotten har även höjt beredskapsläget, från stabsläge till beredskapsläge, på grund av det aktuella smittläget i länet.
– Man kan inte be Stefan Löfven, Anders Tegnell eller ”smitt-Anders” i Norrbotten att lösa det här.
Det kokar ner till att alla hjälps åt, säger han.
– Alla i Sverige måste fatta att 2020 är skitår.
Det är ett vråltråkigt år, säger han.

Vad gör influencerna?
Sitter de hemma på sofflocket, eller gör de som Anders ”Arga Snickaren” Öfvergård i Aftonbladet?

Yes, vi är här på semester. Men jag är inte ett dugg orolig.
Vi har med oss egen mat och bor i egen stuga.
Vi kommer åka skidor och sen går vi hem och äter och håller oss i stugan.
Jag vill också ge en eloge till Åre, att vi inte får gå in och prova pjäxor utan de kommer ut till oss, säger han.

Vi kikar…

Ju närmre sportlovet desto mer har det ifrågasatts. Framförallt på presskonferenserna. Vi har tittat på samma presskonferenser. Jag har spetsat öronen och efter veckans presskonferenser där FHM fort säger att hålla avståndet är det som är viktigast oavsett om du befinner dig i Skåne eller Fjällen har vi tagit ett beslut om att genomföra detta.
[…]

Jag fattar att detta upprör. Jag fattar verkligen det. Det vart olyckligt det här men jag försäkrar er om att vi genomför detta för att vi har kapaciteten som krävs. Vi åker egen bil, vi hyr egen stuga, vi har matkassar som vi förbeställt, vi har skipass och skidor vid huset vid ankomsten osv osv.// Paula och Hugo Rosas är i Sälen på skidsemester

Katrin Zytomierska och Bingo Rimér är på skidsemester i Sierra Nevada med Alex II, barnen och Katrins pappa.

Bindefeld med familj är i Åre på skidsemester.

Magdalena Graaf är i Vemdalen.

Vlad Reiser är i Romme och åker skidor.

Angelica Lagergren var någonstans uppåt landet med sin nya kille i helgen.

 

402 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Hoppas alla med antikroppar som tror de kan lajva runt och förstöra för resten av oss som försöker få ett slut på pandemin, drabbas djävulskt hårt av de nya mutationerna och sedan får de ingen sjukvård ?
    Dessa människor förtjänar verkligen inte att vara friska….

    Jag har inte kunnat träffa en enda vän på ett år nu.
    Är så bitter och sur på hur elaka dessa människor är, de har ingen empati för att vi riskgrupper suttit inne i ett helt jäkla år.
    Fattar de inte att deras beteende dödar andra människor!

    Hur svårt är de att bära munskydd eller andningsskydd och stanna hemma så resten av oss kan få komma ut någon gång också.
    Tom Österrike har infört tvång på FPP2 eller FPP3 hos befolkningen.
    Här är det inte ens tvång på fjuttiga munskydd…

    Och alla ni joggare och jäklar som inte håller avstånd, Fy f*n för er, håll AVSTÅND ????

    *Rant over*

      Varför har du inte träffat en enda vän på ett år?

        För att personen är i riskgrupp antagligen?

        Jag har inte träffat mina vänner, de bor 70 mil bort och jag där jobbet finns. Det har inte varit läge att resa runt och sova borta, hade känts allt för konstigt att ses med 2 meters avstånd utomhus och det hade nog slarvats med tillslut.
        Håll i och håll ut, var det väl? Vi får väl vara tacksamma för att vi sluppit lock-down, inte förtjänade vi att klara oss ifrån det.
        (Jag är 35 och inte i riskgrupp)

          Är du 35 och inte i riskgrupp så får du faktiskt skylla dig själv att du inte har träffat dina vänner.

            Instämmer

            Det är så man bryter smittkedjor…

            Hon skriver ju att hennes vänner bor 70 mil bort. Alla har inte möjlighet att resa skottsäkert och ta in på hotell istället för som i vanliga fall bo hemma hos sina vänner.

            Skit på dig. Vi som faktiskt bara träffar de vi bor med och jobbar med gör precis rätt. Kom inte med nått annat jävla skitsnack för att rättfärdiga din egen egoism.

              Emilie / 2021-03-02 17:48

              Woooh, vilken tuffing, du har inte lust att säga detta öppet till Tegnell tex:

              ”Tegnell: De flesta smittas hemma eller på jobbet”

              https://omni.se/tegnell-de-flesta-smittas-hemma-eller-pa-jobbet/a/6zzQKL

          Tycker det är skönt att slippa träffa folk.

        Men det är ju ett helt eget val ändå. Att träffa vänner utomhus med avstånd är faktiskt noll risk, utan snarare bra för hälsan.
        Folk har ju gått helt överstyr.
        Med det sagt förstår jag att inte alla har vänner nära, men om man har det, eller har bil eller de har bil: UT och träffas! På med varma kläderna och prata på.

          Nej det är inte noll risk utomhus. Vad har fått dig att tro det, Tegnell haha?
          Corona är en luftburen smitta via aerosoler och de kan färdas många meter via luften om man inte bär mask.

          Ingen av mina vänner bär mask eller bryr sig om pandemin.
          De lever på som vanligt som dessa influencers och skiter i om vi riskgrupper sitter hemma förevigt. Precis som du verkar göra.
          Vid flera tillfällen har mina vänner frågat om vi ska ses, några dagar senare har de legat sjuka i Corona. Vissa rejält sjuka. Efter att detta hände med 5 olika vänner bestämde jag mig för att inte ta några risker…..

            WHO, CDC säger också att det är i stort sett noll risk utomhus… Eller är de inte trovärdiga källor heller?

              Men det beror ju såklart på. Risken utomhus går ju från noll till hundra om någon smittad hostar rakt på inom ett visst avstånd. Och det avståndet är ju svårt att garantera i exempelvis stan. Så du kan ju inte tänka ”nu är jag utomhus, risken är noll.”

              Öh nej det säger inte WHO eller EDCD! De säger att man ska ha mask på sig utomhus också har du missat det?
              Det är en luftburen smitta och hur kan man kontrollera hur nära andra främmande människor går?som mitt första inlägg säger, jag är så jäkla trött på alla jäklar som inte håller avstånd utan ska fram och flåsa en i ansiktet. Speciellt joggare.

              Visst de kanske är noll risk utomhus om man bor ensam i ett hus i typ Norrland. Inte om man bor mitt i Sthlm city

                Låt mig gissa, du är en sådant som går mitt i gångvägen med hörlurar, kanske med en hund också svansandes i bredd? Är själv löpare och är urbota trött på sådana som dig då. Det spelar ingen roll om man försöker få uppmärksamhet på 20-30 meters avstånd, det ska ändå prompt fortsätta gås mitt i vägen. Till slut tvingas man passera med en axelbredds avstånd halvvägs ute i diket, och möts ändå av hyttande nävar.

                  Gå mitt i vägen?
                  Du verkar vara en sånn där obehaglig joggare som jävlas med folk.

                  Jag går aldrig mitt på trottoaren, inte ens innan pandemin för de första är Sthlm trottoaren oftast smala och jag går inte ute och går i stan pga av folk som dig.
                  Nej jag har heller ingen hund.

                  Joggare som inte visar hänsyn, par som går hand i hand i bredd, kompisar som också går i bredd, barnfamiljer som ska ta upp hela trottoaren….
                  I princip varje gång man går ut tvingas man gå ut i gatan och gå bredvid parkerade bilarna för ni vägrar hålla avstånd.
                  Tom när man åker till en stor park eller friluftsområde så ska ni joggare upp nära och flåsa.
                  Jag är långt ifrån ensam om att plågas av detta när man försöker ta en promenad.

                  Jag har tom köpt ett löpband hemma för att slippa stöta på alla oempatiska typer.

                    Herregud.. du känns verkligen inte stabil..

                      Åh okej snöflingan, visst är det jobbigt när någon klagar på ens dåliga beteende.

                      Jag skulle nog säga att det är alla empatilösa människor som inte bryr sig ifall deras medmänniskor som tillhör riskgrupper, lever eller dör, som är de instabila ?

                    Fast om trottoaren är smal är det ju inte joggarens fel att ni inte kan hålla avstånd?
                    Och att jogga utan mask är ganska självklart, prova själv att jogga 3 km med mask, det är väldigt svårt att andas eftersom man omsätter mycket mer syre när man joggar än när man går en lugn promenad.

            Hur vet du hur personen lever? ? Det är i princip riskfritt att träffas utomhus. Om man på allvar suttit hemma och glott sen pandemins start så har man bara sig själv att skylla.

              Tycker det är skönt att slippa träffa folk.

          Sverige är i princip det enda land som fortsätter att harva ”träffas utomhus är säkert”. Att det inte stämmer kan man ju snabbt se pa det ökade antalet smittade!

            Mmm för det går ju jättebra för de flesta länder med lockdown. Not.

        För att jag tillhör 3 olika riskgrupper och har haft många svåra lunginflammationer som jag hade dött av om det inte vore för antibiotika.
        På utsidan ser jag ung, hälsosam och frisk ut så inte en jävel visar hänsyn för mig vilket är så galet irriterande.
        Jag har också dagligen blivit hånad för att jag bär andningsmask sedan pandemin började.
        Så länge jag håller mig borta från sjuka människor så mår jag bra.
        Har bara träffat mina föräldrar som också lever i självisolering.

          Varför skulle du bli hånad för det? Ingen bryr sig om du har mask eller inte.

            Tydligen så gör nån det eftersom hen blivit hånad? Vad var din poäng egentligen…?

            Jag har blivit attackerad flera gånger. Flera i min familj också.

            sedan starten av pandemin har folk skrikit åt mig, fotat mig, skrattat och pekat på mig, gått upp emot mig pch hostat emot mig, en gång sprang en kille upp emot mig från andra sidan gatan när han såg jag hade mask, folk har stannat med sina barn och pekat pch högt sagt ”kolla det där är en konstigt människa inte normal människa” osv osv. Hade du mask från mars 2020?
            Ifall du inte hade det kanske du inte har någon aning om vad vi fått utså sedan dag 1. Alltså jag är LÅNGT ifrån ensam om att ha blivit behandlad såhär.
            Utlandssvenskar, dvs folk som kommer från andra länder men bor i Sverige som också burit mask har också blivit trackasserade av svenskar.

              Skrev fel ovan, utlandssvenskar heter de ju när svenskar bor utomlands.
              Jag menar expats!
              I fb grupper för expats i Sverige har så många blivit attackerad vissa tom fysiskt attackerade för de burit mask.
              Speciellt drabbade har asiater varit!

              Snälla läs på om våldet mot asiater som uppstått under pandemin. Detta är inget påhitt.

                Är det för att ni klagar och gnäller på folk som inte har mask? för att ni orsakar en scen för att folk inte har mask? för att ni beter er som att ni är bättre än andra för att ni har mask?
                Jag bär mask i situationer där jag kan hamna nära folk, tex väntrum hos läkaren, apotek, osv, jag har gjort det sedan i april 2020, och aldrig haft problem eller blivit hånad. Däremot sköter jag mitt och bråkar inte med folk som valt att inte ha mask.

              Offerkofta

                Försök att visa lite empati för en person som kanske har små marginaler att överleva om hen blir sjuk.

              Lögnare.

                Öh vet inte vad du tror att någon skulle vinna på att ljuga om nått sånt här allvarligt.
                Jag delade med mig av något väldigt allvarligt där man på allvar är rädd för sin säkerhet.
                Kanske är du en av dom människor som attackerar och hånar oss som bär mask. Inget förvånar mig efter 2020.

              Fy fan vilken bristande empati och dumdristig naivitet det råder bland flera i kommentarsfältet.
              Jag är ständigt förberedd när jag väl går ut att det kommer vara någon Arne 65 år som ryter till, ”Ta av den där jävla munblöjan.” Eller de två coola grabbarna som tar foto och skrattar högt.
              Dessa individer spenderar resterande av sin tid till att skapa trådar som specifikt använder ordet ”munblöja” i titeln för trådar där folk glatt delar med sig om sin förakt för ansiktsmasken.

          Fast jag tror det personen försöker säga är att rikta er ilska mot regeringen tillsammans med *idioten* och hans kära FHM. Det går Liksom inte längre att skylla på hur man räknar, sportlov eller influencers, det är den svenska katastrofala strategin som gör att vi står där vi är. Räcker att jämföra med våra grannländer, skillnaderna är så enorma att det är galet. Börjar man räkna upp allt som gjorts fel, folk som flög in fritt utan karantän, inga test först tre månaderna, inga krav på nånting, öppna skolor osv i kombination med en frontfigur som ständigt spelade ner något som skulle komma att bli en pandemi förstår man varför vi står vart vi står. Att skylla på ”det var sant då” är nog det mest korkade jag hört då det inte var det. Sjukdomen hade redan börjat spridas i Europa men ändå försöker Tegnell rädda sitt arsle genom att påstå att det var sant då. Helt sjukt, men det är inte konstigt att människor agerar som de gör när de högre upp absolut inte ställer krav. Prova ge ut böter till folk som samlas 200 på en begravning så ska du se att nästa begravning kommer följa riktlinjerna, det funkar inte att ge folk ”rekommendationer” utan några påföljder.

            Jag riktar mig mot Dig och inte regeringen och FHM!
            Du är problemet.

            Jämför med resten av Europa så är det inte så himla katastrofalt. Det är Norge och Finland som sticker ut, inte Sverige.

              Incidenstalen i Sverige är höga även i jämförelse. De länder i Europa som har högre siffror än Sverige är länder som socio-ekonomiskt är betydligt svagare. Trangbodda, dalig sjukvard och svart att jobba hemifran. Dessa kriterier passar ju inte pa Sverige sa där spelar ju andra faktorer in.

                Stämmer verkligen inte för alla länder som har högre dödstal än oss.

          Skaffa bättre människor runt dig. Jag bär mask i folksamlingar tex väntrum hos läkaren, apoteket och om jag måste gå in i mataffären, och aldrig blivit hånad av någon, ingen av mina vänner, familj, kollegor eller främlingar har hånat mig för min mask, däremot väljer visa av dem att inte ha mask och det är deras val.

      Jag är i riskgrupp och har isolerat mig rätt så totalt. Det gör jag för att jag vill och det oavsett om någon annan åker på skidresa. Jag kan ju också åka till Åre om jag vill men jag vill inte.

      Förlåt men jag fattar inte varför folk är arga på individer som agerar i enlighet med rekommendationerna? Ok om man är arg på Sveriges regler / rekommendationer/ restriktioner, men man kan faktiskt inte gå runt och vara arg på enskilda personer som i era ögon gör fel. Det blir så otroligt kontraproduktivt och måste bli väldigt slitsamt för psyket att gå runt o vara så arg.

      Sedan undrar jag också varför Bloggbevakning skapar drev mot människor som faktiskt inte brutit mot någon lag???

        Dessutom med en 1 år gammal artikel som ”källa”….

        Ja det går ju jättebra för Sverige och hurra för att folk kan tolka alla regler lite som det passar. Maken till dubbla budskap ska man leta efter. De som inte har upplevt att mista en kär anhörig kommer aldrig att förstå innebörden av att ta pandemin på allvar. Tänk att vissa inte förstår att det är precis det här resandet och socialiseringen som håller smittan igång? Fast vad kan man begära av folk som inte har ett konsekvenstänk?

          Men vilka dubbla buskap? Man FÅR resa på smittsäkert sätt. Finns inget dubbelt i det.

          Men ja du förstår ju uppenbarligen vad jag skriver utan att du förstår det själv – du är arg på att Sverige inte infört hårdare restriktioner, istället för att låta alla individer bestämma själv. Va arg på det då och inte enskilda personer.

            Håller inte med dig. Med all tillgänglig information som finns är det jävligt ruttet aktivt bidra till smittspridning och gömma sig bakom ”men det är ju inte förbjudet.” Jag kan hålla dig personligt ansvarig för att vara empatilös mot sjuka, gamla och folk i riskgrupp, det går hur bra som helst. Jag kan kritisera FHM & regeringen på samma gång om jag vill men det hindrar mig inte från att ha synpunkter på ditt beteende eftersom det skadar andra människor.

        Fattar inte varför du hänger upp dig på huruvida nån bryter mot lagen eller ej. Är en handling tillåten enligt svenska myndigheter men du genom handlingen ökar risken för nån annan att lida och därigenom visar dig vara ett egoistiskt, empatilöst & osolidariskt vider som struntar i människor som är mer utsatta än dig så finns ju risken att folk kommer tycka illa om dig, inte sant?

          Vem bestämmer vad som är osolidariskt? Du? Camilla? Enligt folkhälsomyndigheten och regeringen är det inte osolidariskt att resa smittsäkert inom Sverige. Sedan är det osolidariskt att inte följa restriktioner när man är på resande fot. Ska alla hitta på egna restriktioner då eller ska vi lita på att folkhälsomyndigheten har gjort en sammantagen bedömning av vad som är bäst för folkhälsan just nu (inte bara ur ett perspektiv av Corona utan psykisk ohälsa, arbetslöshet, konkurser, fysisk ohälsa etc som får långsiktiga konsekvenser)

            Kort svar: du kan själv bedöma att det inte är en osolidarisk handling att aktivt bidra till smittspridning av covid 19, en sjukdom som är dödlig för vissa och dessutom orsakar sådan belastning på vården att den ökar ohälsa bland de som inte får/ får försenad vård. Som vi redan diskuterat, det är inte förbjudet. MEN du kan också förvänta dig att folk kommer att tycka illa om dig & se dig som osolidarisk.

              Men om det enligt folkhälsomyndigheten inte bidrar till aktiv smittspridning? Du har bestämt det?

                Bara för att du låtsas som att du inte kan tänka själv så kommer inte folk att tro dig. Vi vet att folksamlingar sprider smitta & att resor för den vidare. Det är vad FHM själva skriver. Om nu FHM inte förbjuder sportlovsresor så hindrar inte det att du agerar mot bättre vetande (eftersom du inte är så dum att du inte vet att folksamlingar och resor bidrar till smittspridning av virus). Du vill kunna gömma dig bakom att ingen myndighet förbjudit din resa men det går ju tyvärr inte- vi vet att den bidrar till smittspridning & vi ser ju hur du agerar.

                  Fast jag tror det personen försöker säga är att rikta er ilska mot regeringen tillsammans med *idioten* och hans kära FHM. Det går Liksom inte längre att skylla på hur man räknar, sportlov eller influencers, det är den svenska katastrofala strategin som gör att vi står där vi är. Räcker att jämföra med våra grannländer, skillnaderna är så enorma att det är galet. Börjar man räkna upp allt som gjorts fel, folk som flög in fritt utan karantän, inga test först tre månaderna, inga krav på nånting, öppna skolor osv i kombination med en frontfigur som ständigt spelade ner något som skulle komma att bli en pandemi förstår man varför vi står vart vi står. Att skylla på ”det var sant då” är nog det mest korkade jag hört då det inte var det. Sjukdomen hade redan börjat spridas i Europa men ändå försöker Tegnell rädda sitt arsle genom att påstå att det var sant då. Helt sjukt, men det är inte konstigt att människor agerar som de gör när de högre upp absolut inte ställer krav. Prova ge ut böter till folk som samlas 200 på en begravning så ska du se att nästa begravning kommer följa riktlinjerna, det funkar inte att ge folk ”rekommendationer” utan några påföljder.

        Man har rätt att vara arg på personer som beter sig som Pissråttor som vägrar visa hänsyn
        Måste något bli olagligt för att man ska visa hänsyn för sina medmänniskor och ta ansvar!?!

        Vem som helst fattar att ”rekommendationen” betyder att man inte ska åka. Bara för att det inte är olagligt, är det inte rätt. Den som argumenterar med att ”man FÅR ju åka, det är inte förbjudet” vill bara slippa ta ansvar för sina egna handlingar. Alla fattar. Spela inte dumma.

      Oj du verkar hysterisk.

        Om beskrivningen inte passar in på hur du anonym 07:40 beter dig mot andra, varför då reagera såhär…

        Är det Katrin Z direkt från Åre som har gått in i chatten kanske ?????

      Jag har inte heller träffat någon vän på 1 år. Däremot har jag snackar typ varje dag med någon kompis på telefon. Och sedan har jag varit social med kollegorna på jobbet och personen jag bor med eftersom vi ändå träffas. Så tycker inte det varit så farligt att inte fysiskt kunna träffa mina kompisar på 1 år, saknar det såklart, men känns som att vi får träffas när pandemin är över helt enkelt 🙂

    Jag orkar inte mer ?

      ❤ snart är det bra igen, vännen.

        ?❤️❤️❤️❤️

      Känner samma. Jag tyar snart inte mer. Hade dom stängt ner mer i början tror jag det inte blivit så här. Tänker på dom som förlorar sina hem i tex orkaner. Jag hade inte pallat det.

        Fast varenda jävla land i EU stängde ned i början och ändå ser det sämre ut i de allra flesta?
        Det finns andra länder än Norge och Finland vet du.

          nej de testar mer än Sverige, Sverige är riktigt illa. tjeckien är åt helvet också men Sverige står sig riktigt illa.

            Står sig illa?

            Sverige är på 20:e plats inom europa på dödsfall. Med länder som UK, Belgien, Frankrike, Italien, Spanien, Portugal, Kroatien över sig. Skulle nog säga att vi står oss som mellanmjölk ungefär. Precis som vanligt alltså!

            Haha nej Sverige är inte riktigt illa. Vi ligger ganska långt ner på listan. Det som är illa i Sverige är att de inte skyddade äldrevården på en gång så många gamla tyvärr dog, som kanske inte hade behövt dö om vi satt in bättre rutiner på en gång. Men annars är det inte så illa i Sverige.

            VIsste ni att Sverige består av flest singelhushåll i hela Europa, dvs Sverige hade bäst chanser i hela Europa att ha extremt låg smittspridning då Sverige som sagt har flest singelhushåll. Sverige har minst trångbodda. Därav är de katastrofalt dåligt hur smittspridningen ser ut. Hade Sverige haft samma trångboddhet som typ Italien eller Frankrike hade de varit totalt fritt fall.

              Fast vad hade då hänt med människors psykiska hälsa? Om alla hade isolerat sig i deras singelhushåll så hade kanske smittspridningen varit lite lägre, men vi får inte glömma att man kan bli sjuk och dö av andra saker än C19.

                Vad händer med riskgruppernas mentala hälsa när de diskrimineras så endast de tvingas sitta hemma och gömma sig?
                Hur tror du de känner att inte ens ha gemenskapen att alla stannar hemma tillsammans som i andra länder?
                Tänker du att friska människors mentala hälsa som inte tillhör riskgrupper är värda mer än riskgruppers mentala hälsa eller vaddå?

        Klart det hade, vi följer samma mönster som andra länder där de har stängt ner.

      Inte jag heller ? Fy fan för alla egoistiska idioter som gör allt för att försöka övertyga oss alla om att det dom gör är ”okej”.
      Tänk om vi alla vore lika pantade?
      Varför stannade ni inte kvar i Jämtland?!
      Ja jisses… ?

      ❤️ KÄRLEK till er alla som har tagit ansvar. Det är tufft att var ifrån sina nära och kära. Tänk den dagen vi kan resa och få njuta och kramas med dem man håller kär ❤️ LÄNGTAR!

    På allvar, ingen bryr sig förutom här inne. Många i min närhet har varit eller ska upp till fjällen. Många på jobbet ska upp till fjällen. Alla har hört rekommendationerna men väljer att lyssna på den delen som säger att det är ok att åka om man gör det iegen bil, bor själv etc. Det är ingen idé att hacka på influencers för Svensson gör exakt samma sak.

      Ortsbefolkningen bryr sig och tycker ni är totalt dumma i huvudet. Tyvärr måste man le och se glad ut när det kommer in kunder i butiken, egentligen vill man bara peka finger och låsa dörren.

        De jag vet som är ortsbefolkning är väldigt tacksamma för turisterna, det är det som gör att deras livsverk kommer överleva.
        Så enkelt som du beskriver är det absolut INTE.
        Många är positiva till besök!

          Ja det är att välja mellan pest eller kolera och det är pengarna som styr. Att stå och jobba med massa turister är många gånger enda jobben som finns på dessa orter men jag känner inte en som hade varit glad om alla stannade hemma.

            Rättar mig själv; Känner inte en som skulle vara gladare om alla stannade hemma.

        Tala för dig själv.

        Alltså det står dig fritt att stänga butiken.

        Stäng din butik då.

      Tänk om några (stora) influencers skulle göra precis tvärtom. Dvs följa myndigheternas rekommendationer när det gäller resande, fester, shopping och umgänge. Tänk om de samtidigt kunde berätta för sina följare varför det är så viktigt att vi alla drar vårt strå till stacken och inte enbart tänker på oss själva. Tänk hur många Svenssons de skulle ha chans att påverka innan Svensson tog ett ogenomtänkt beslut.

        Åter igen, står ingenstans att man inte får resa – det står att man kan resa inrikes på ett smittsäkert sätt

          Definiera smittfritt?

        svenssons låter väl inte influencers påverka deras val i livet, svensson som alltid åker till fjällen åker till fjällen för att de har gjort det innan influencers fanns.

        Jag tycker att bland annat Alexandra Bring har gjort precis det du beskriver. Däremot vet jag inte hur du definierar ”stor”, men hon har en dryg halvmiljon följare på insta.

      Och i min närhet är det ingen som åker upp till fjällen. Och på jobbet är det ingen heller som åker upp till fjällen.
      Är du så dum att du tror att det bara är folk i bloggbevaknings kommentarsfält som bryr sig om den pågående pandemin?
      Det säger väl allt om dig och människorna du har nära.

        Nästan alla vi känner är i fjällen den här veckan (inkl. de flesta i sonens klass).
        Förutom en familj som tillbringar sportlovet i Spanien. Tror det handlar om vilka man umgås med.

      Jag kan lova dig att vi som bor på dessa orter bryr oss.
      Hade gärna sett att de som reser, oavsett vem det är, kunde ta sig tiden att läsa lite lokaltidningar som gäller orten de åker till.
      Se bara på Åre, smittan har ökat sedan sportlovsveckorna drog i gång, samma sak i Sälen. Om vi då koncentrerar oss på Åre och Jämtland/Härjedalen, vi har ETT sjukhus, detta sjukhus ska alltså hantera alla olycksfall och så även covidfall där vård behövs. Om man inte har koll på hur stort område detta är så kolla på en karta..
      Vi behöver turister men om man inte kan hålla sig till de restriktioner som finns och även ta det lite lugnt i backen när man är här, så tar det mer än det ger, och man kan lika gärna stanna hemma.

        Smittskyddsläkarna tycker inte att det måste stängas eller att folk måste stanna hemma
        Och sjukvårdskapacitet har ju inget med ytan att göra utan med hur många som bor i området

          Men då kan du passa på att kolla hur många som bor här och med hur många procent befolkningen ökar när det kommer 22500 turister till Åre under en vecka.
          Redan nu är det väldigt ansträngt på Östersunds Sjukhus och smittan ökar mer och mer för varje sportlovsvecka som går.
          Men behåll skygglapparna på och intala dig att det går bra och att det inte spelar någon roll. Bara för att det är öppna anläggningar och ok att resa, så betyder inte det att det är en bra idé och att smittspridningen är under kontroll.

            Förhoppningsvis blir dem bara smittade under resan, men hinner åka hem innan dem blir sjuka = blir ett problem för sitt eget län/sjukhus

    Fan vad jag kräks på dessa sk kändisar. Skäms på er. Hur f kan man vara så egoistisk.

      Det är som att man kan gissa sig till vilka som inte klarar att vara hemma ett lov och ta det lugnt ochvisa hänsyn till andra för att istället resa iväg och vara ego. Maggan och Katrin är givna!

        Och Bindefeld det kräket!

        Självklart den kristna Graaf-systern. Förvånad att hon inte reser till Indien för att rädda den svarta människan.

    Jag blir både provocerad och ledsen. Solidaritet verkar inte vara nått för många i det här landet. Och dom nya restriktionerna- så har vi levt i över ett år. Handla på nätet eller ensam i butik på udda tider. Restaurang har vi inte gått på. Rest har vi inte gjort. Bara umgåtts i familjen om oss 4 som bor ihop osv. Tonåringarna pluggar hemma och umgås inte med kompisar på fritiden osv. Och sen lever vissa som att det inte finns nån morgondag…

      +1 till familj som levt som ni. Våra två barn i låg- och mellanstadiet träffar sina vänner på skoltid.

      Tråkigt nog får ni ingenting för er solidaritet. Nu känner alla flera som haft viruset och de allra flesta har klarat sig bra. Det finns inte en chans att få allmänheten att lyssna på rekommendationer nu. Tråkigt men sant.

        Det handlar ju inte bara om att ”få” nånting. Har du 0,5% empati i kroppen åker du väl inte på sportlovssemester i år- inte för att myndigheterna säger att du inte ”får” utan för att du inte ”kan.” Vad fan, tänk på gamla och de i riskgrupp- du känner väl nån du är orolig för? Om inte tänk på dem rent allmänt. Människor är såna osolidariska as.

          Det stämmer att människor är det. Men du kommer inte gå ut någonting av din solidaritet förutom bitterhet att ingen annan sköter sig

            Som jag sa, det handlar inte om att ”få” nånting. De som har ett samvete reser ändå inte till fjällen i dagsläget. Inte för att det inte går utan för att deras samvete säger att de inte kan.

        Jag känner bara 1 person som haft det, bor ändå i storstad.

      Men att tonåringarna inte får umgås med sina kompisar fast de förmodligen träffas i skolan varje dag? Sorry men ingen kommer ge er någon medalj för att ni överdriver.

      //en som följer restriktionerna, men det finns liksom inga restriktioner mot att t.ex gå ut och äta på restaurang två pers ur samma hushåll, så det har jag gjort

        För att skolan, som bedriver distansundervisning, har den önskan precis som fhm. Umgås inte med andra än dom du bor med. Trodde det var en restriktioner vi alla skulle leva efter. Så nej, dom träffas inte i skolan så att träffas efter skolan vore väldigt kontraproduktivt. Däremot hänger kompisarna online varje dag både på skoltid och efter skoltid. Det skrattas, flamsas och pluggas ihop. Precis som vi gör med farmor när vi ses online flera gånger i veckan och käkar middag eller fikar ihop.

          Att tonåringar inte ska träffa jämnåriga på två år är ju brutalt. Det innebär ju också tex att undvika idrottsliv osv. En tredjedel av alla unga stockholmare har antikroppar och det stora flertalet har klarat sjukdomen bra. Sen ska vi ju alla bidra till att undvika smitta , undvika sammankomster, gallerior osv, men att säga till sina tonåringar att de inte får träffa jämnåriga förrän pandemin är över kommer med ett enormt pris.

      Varför får dina tonåringar inte träffa vänner? De ses ju varje dag ändå?

      Några fick sina barn omhändertagna för dem totalt isolerat dem från sin omgivning i samband med Corona

        Det är ju helt stört. Att man inte ska få skydda sina barn från en livsfarlig smitta. Sverige är ett sjukt land- pun intended.

    Ny forskning visar att antikroppar knappast biter på den brasilianska virusvarianten. Att folk håller på som ifrågavarande influensers är precis vad som gör mig oroad över att pandemin aldrig kommer ta slut…

      Nej det säger inte alls forskningen. Det har gjorts en studie och den visar att brasilianska mutationen är mindre känslig mot antikroppar.

      Samtliga vaccin fungerar med största sannolikhet också mot den enligt de studier som gjorts så slappna av nu och läs mer än bara rubriker

        Ja, det stämmer som du säger. Risken finns dock att om man låter viruset härja på som det gör just nu, kan förr eller senare nya mutationer uppstå som är ännu mindre känsliga för antikroppar. Främst det jag oroar mig för…

          Men skriv då inte att antikroppar ”knappast biter”. Håll dig till fakta eller håll tyst. Sådana där vilseledande kommentarer gör skada fattar du inte det?

            Fast det är ju sant. Astra zenecas vaccin har nästan ingen effekt mot den sydafrikanska mutationen och Pfizers vaccin bara runt 30%. Så det är en rätt farlig och vilseledande omskrivning att bara säga att effekten är ”lägre.”

      Alltså Vafan är det för fel på de som kommenterar på den här bloggen? Ni läser forskningsrapporter som fan läser bibeln!

        Fast samtidigt är alla högutbildade miljonärer som har forskat inom både det ena och det andra ??

          Vad menar du ens?

            Jag menar att när folk frågar vad de tjänar/jobbar med/sparar osv brukar den här bloggens läsare säga att de sparar 20-70k per månad, köper ekomat för 10k i månaden och är heöt perfekta, och forska var länge ett frekvent yrke bland bloggens läsare.

        Det är ju bara ett minimalt antal här som läser forskningsrapporter, de flesta gapar ju om för mycket text om ett inlägg överstiger 7 rader. Kunskapen inhämtas från Expressens rubriker och privata grupper på Facebook.

      Visa mig forskningen som säger det så bjuder jag på glass. Tröttsam kommentar.

        Ingenstans har det framgått i Katrin Z-klanens bloggar att någon haft Corona eller ens känt sig krasslig. Nej, de har varit ute, jobbat träffat folk och bloggat som vanligt varenda dag. Även barnen ska ha antikroppar???
        Till och med Katrins pappa 70+ är med på resan. Har han också haft Corona?
        Man kan ju ta hem smitta hit även om man nu skulle ha antikroppar.
        Usch för alla dessa bloggare somföregår med så usla exempel!

    Jag jobbar i sportbutik och har sportlov i min stad denna veckan. Stooooor skylt mitt i entrén där vi uppmanar folk att handla ensamma. In stövlar morfar, mormor, mamma, pappa och två barn för att köpa en cykel. Man baxnar.

      The masses are asses.

      ….så kräv av dem att endast 1 vuxen får gå in med det barn som ska köpa cykel? Eller 1 vuxen själv. Osv.
      Annars tappar ni ju all trovärdighet.

        Det kan vi faktiskt inte. Bara påminna och uppmana. Men om de inte vill gå ut så har vi inte mandat att göra någonting.

        All trovärdighet som butik?

        Tror du ens på det själv?

        Är väl inte butikspersonalen som ska lära svenska turister att uppföra sig?

      Det är lika i den butik jag jobbar, klungor med turister och det är sällan någon kommer och handlar ensam ?

      Säg till dem att vänta utanför då? Det gör de här. ??‍♀️

        Det gör vi. Och så säger de att det är för kallt/för tråkigt/att de måste vara med att bestämma/betala/random bortförklaring.

        Förlåt, men jag har sagt till ett dussintal gånger, senast jag sa åt förra helgen fick jag höra av en barnfamilj (Mor, far och två kids) att jag var en ren och skär glädjedödare som endast tänkte på mig själv. En annan gång var det ett gäng grabbar (mellan 25-30 år) som gick in 5 pers för att handla inför deras semester, jag sa snällt att det vore bra om bara en handlade och en hjälpte till att bära, resten kunde vänta utanför, då var jag en ”bitch”. Har kallat på chef och fått hjälp ett par gånger då jag på riktigt blivit upprörd. Det är inte min pandemi, men jag är en del av den likt alla kunder som går in och ut från butiken i klungor. Jag menar inget illa, jag vill enbart känna mig trygg, och att kunderna ska känna sig trygga. Det är aldrig min avsikt att förstöra någons semester eller göra någon arg. Tillslut sväljer man allt och vågar inte säga något alls.

          30=årig grabb. ?

            Jag valde att använda benämningen ”grabbar” på dessa ”män”, då de betedde sig stökigt och juvenilt. Det är då fan inte manligt att kalla någon för ”bitch”, därav ordvalet. ?‍♀️

          Fy fan.. Glöm inte bort att det är du som gör rätt i detta ❤️

          Alltså välkommen till livet som myndighetshandläggare ? Det är bara att släppa den rollen när du slutar jobbet. Inte mer med det.

            Vad pratar du ens om.

    Håhåjaja. Än är inte den sista idioten född.

    Spyr på ignoransen hos dom som väljer att åka på skidsemester nu. Fy…fan!
    Så idiotiskt, så egoistiskt…och sorgligt! Här kämpar vi andra på för att minska smitta – för tro mig, jag vill med åka på resa och åka skidor!
    Kan vi komma överens om att vi som valde att INTE åka någonstans under pandemin får förtur på alla resor när denna skiten är över?

      Nej

      Håller med. De här jävla sörlänningarna med huvudet under armen har gett sig fan på att nu ska vi utrota norrlänningarna en gång för alla

      Nope.

    Åh jag blir så arg, trött, le, besviken.. Vad är det seriöst för fel på människor??? Är en veckas skidåkning viktigare än allt som händer just nu??
    Jag ska snart föda mitt första barn och kommer få vara själv på BB efter förlossningen. Tycker det är skitjobbigt. Och är jätterädd att min partner ska bli sjuk innan så han inte kan följa med. Eller att jag blir sjuk. Vi isolerar oss men han måste ju gå till sitt jobb. Kan man inte sätta sin jävla nöjessemester i lite perspektiv och tänka på andra människor. Suck.. och det är ju inte bara min situation som är så här..

      Fast du viste att de var en pandemi och valde att skaffa barn? ??‍♀️?‍♀️

        Eftersom vi har försökt i 3 år så ville jag inte ta bort det.

          Du behöver inte ens svara på en sån dum kommentar

          Vaddå ta bort? Bara att sluta försöka och köra skyddat istället när man fick reda på att det fanns en pandemi. Vill man inte göra uppehåll i det – gnäll inte nu då? Man kan inte göra båda, du visste och hade ett val.

            Men är driver du om dom försökt i tre år ska dom sluta försöka få barn för en pandemi. De är ett barn vi pratar om de är liksom bland de viktigaste i livet

              Förstår om de inte vill det. Men då kan man ju inte sitta och gnälla OCKSÅ, när man visste och gjort ett medvetet val. Stå ditt kast.

                Men exalt hur skulle hon kunna ha vetat att hon behöver vara ensam på BB efter förlossningen samtidigt som en familj eller varför inte högt uppsatt politiker kan åka på semester för att de känner för det. Tror inte du förstår orimligheten i att behöva vara ensam under en sådan händelse…har du fött barn själv kan du ju försöka tänka dig det. Jag vet för jag var tvungen att föda ensam. Bor i UK och här fick partnern inte vara med för några månader sedan. Detta visste jag inte när jag som du säger valde att föda barn nu, eftersom pandemin inte ens startat. Så fruktansvärt oempatisk man kan vara. Fattar inte hur svenskarna ens kan med att klaga. Vi har varit inlåsta i nästan ett år här och inget har varit öppet. Svenskens rättigheter att få åka skidor på sportlovet är såklart viktigare än världshälsan dock. Svenskar är så sjukt självgoda och naiva. Det lär man sig när man flyttar iväg.

        Jag förstår verkligen hur så många kan tänka som du? Vissa som planerar att bli gravida försöker i flera år medans andra ”råkar” bli det. Ska dom göra abort då pga en pandemi?? Jätteonödig kommentar!

          Ja men gnäll inte då.

            Men gud låt henne! Vi alla tycker väll att de är jobbigt att vara i en pandemi! Gravid eller inte!

              Nej jag tycker det är skitlöjligt och knäppt att gnälla över nåt man kunde påverkat och valt helt själv! Ja det ör jobbigt men alla sätter sig inte i dessa sitsar. Samma som de som åker på resor och gnäller över att buffén var borta på hotellet eller de blev fast för de blev sjuka. De visste!

            Gud, vilken vidrig människa du verkar vara. Hon har all rätt i världen att gnälla. Jag lyssnar gärna.

        Du vet att om man exempelvis gör en IVF som betalas av landstinget så kan man inte bara be dom skjuta upp den till när pandemin eventuellt är över. Då hade belastningen varit enorm. Tänk innan du uttalar dig!

      Vilket BB låter inte partnern stanna kvar? Jag väntar också mitt första barn och i Sthlm får i alla fall fadern stanna kvar, men inte lämna BB för då får han inte komma in igen.

        I Göteborg får pappa lämna någon timme efter att barnet har fötts.

        Göteborg. Helt sjukt att pappan inte får stanna på BB medan andra människor åker på semester osv..

          Vem gillade och sen ogillade min kommentar? ?

            VEM VARE SOM KASTA?

            Vem bryr sig? Skriver du enbart för likes eller

              Det var ett skämt, jisses.

          Tycker faktiskt inte att det är så sjukt. Förstår att man vill ha sin partner med, det är jag helt med på. Men ni har fått barn. Du är inte ensam.

          Jag (och måååånga) har behövt åka in för sjukdomar akut, där får man inte ha med någon. Varken som stöd eller hjälp.

          En kompis va sååå arg för att hennes kille inte fick stanna och det provocerar mig sjukt mycket. Ni har fått barn!

            Du har inte fött barn va? Det är inte för sällskapet man behöver sin partner där..

      Åk hem efter förlossning…

        Jag gjorde en öppen ryggoperation i somras och födde ett barn med kejsarsnitt i januari. En kejsarfödsel är en chock för kroppen och värre än den ganska omfattande ryggoperationen. Du ligger och spyr ett dygn av narkosen och kan inte sköta ditt barn utan personalen får byta och mata, det är inte bara klä på dig och åka hem.

      Strunta i allas negativa kommentarer! Stort grattis till graviditeten, kul att höra att de har gått efter 3 år. Förstår att de kan vara jobbiga tider att vara gravid i men folk i min närhet har både blivit gravida och fött i pandemin och de har funkat superbra. Även för en som fick corona under graviditeten <3

      Hej Olga, bry dig inte om de empatilösa och barnsliga kommentarer du har fått av en del här. Det är så verklighetsfrånvänt och priviligerat att säga att man ska styra sin graviditet på det sätt som vissa här menar att du skulle ha gjort. Jag förstår verkligen att du är rädd och orolig, det handlar INTE om gnäll. Att föda barn är en oerhört känslig process där man behöver stöd, och jag hoppas att du kommer att få den förlossning du önskar dig. Jag födde barn i somras med både min man och en doula, pappan fick också stanna kvar på BB sedan, det blev en fin upplevelse trots alla oro som föregick. Jag var också hela tiden rädd för att någon av oss skulle bli sjuk. Att min man skulle missa sitt barns födelse, och att jag skulle få föda utan honom. Det är ingen liten sak, en förlossning är en av livets största händelser. Stort lycka till, det kommer att ordna sig!

    Pendlar med spårvagn till jobbet varje dag och göteborgarna verkar alla ha livslånga antikroppar för det är Max 3 av 10 som bär munskydd.
    Skulle önska det stod kontrollanter och skrev böter till alla som så totalt bara skiter i att bära dessa på vagnen.
    Även de som sitter och småhosta och harklar sig, inte ens de har vett på att skydda dom omgivning så gott det går.

      Jag bor med i Göteborg, var tvungen att åka buss i lördags och passerade backaplan. Två storfamiljer klev på efter att ha varit ute och shoppat, kul med 8 respektive 5 barn snoriga och hostandes. Rena pestbärarna som dessutom skrattar, pratar och sjunger och andas och sprider sin andedräkt över hela bussen.
      Satt helt förskräckt med dubbla munskydd och gömd ner i jackan och försökte hålla andan i två hållplatser innan jag skulle av.

        Bra att du försökte skydda dig. Det ser ut att bli en tidig vår, vilket motverkar pandemin.

      Jag med förstår inte varför de inte bötfäller människor som slarvar. Hur jävla slappa är Sverige.

        För att kunna bötfälla måste det till att börja med vara munskydd enligt lag.

          Varför nämns det inget om Hugo och Paulas skidresa?

            Det nämns

            För man bryr sig inte om influencers längre.

      Åkte med Skånetrafiken för en vecka sen. Inte ens personalen var munskydd i rusningstrafik. Jag var den ende i min vagn som hade det på. Kontaktade Skånetrafiken och de sa bara att de inte kunde tvinga de som jobbade på tågen att följa restriktionerna. Så jäkla dåligt av dem. Blev riktigt arg. Det är respektlöst helt enkelt.

        Fast va? mitt jobb där SKA alla i personalen bära visir eller munskydd när vi pratar med en kund, det är en regel inom företaget för att minska smittspridning så vi inte har så mycket personal brist. Ett företag har rätt att sätta sina egna regler, och ska man slippa dem krävs så speciella skäl.

    Vi får åka .. inget förbud. Så länge som regeringen inte vågar säga ifrån så FÅR man åka.
    Jag sitter hemma, följer alla ”rekommendationer”. Men jag ser inte att dem gör fel. Väljer regeringen att inte agera och ha skolor på distans för att dem som har råd så är det upp till dem. Jag gör det som känns rätt för mig. ♥️

      Dessvärre har vi rörelsefrihet i grundlagen, vilket är väl varför de inte kan förbjuda folk att röra sig omkring i landet

        Tur är väl det, att vissa lagar och regler inte kan ändras av vem som helst i tid och otid.

          Men lägg ner med det där. Finns flera länder som landar högre på demokratiindex som ändå lyckats införa begränsande åtgärder utan att tumma på demokratiska rättigheter och rättsväsendets integritet.

      Nä det räcker ju inte med vädjan och att människor dör. Svenskarna vill bli tagna i nackskinnet.

      Självklart skulle det delas ut några munskydd grattis till alla. Fan vad snålt.

        Gratis? Det finns inget som är gratis.

    Tekopp.

      Har en tatuering av en tekopp ?

        Jag har en tekopp som ser ut som en tekopp ?

        Hej Mikaela(mickis)??

    Äggsallad.

      Lät fruktansvärt äckligt (äggligt)!

    Spiskummin.

      Kryddnejlika.

    Jag fattar inte, artikeln med uttalandet från Norrbotten att ”kom inte hit” är ju från förra året? Och nu har det ju visat sig att sportlovet inte alls orsakade en ökad smittspridning som man trott. Det går alltså att åka skidor på ett coronasäkert sätt. Och när man tänker efter måste det ju ändå vara 1000 gånger säkrare än att ex åka runt i lokaltrafiken…

      What?! Camcsm varför försöker du sprida falsk propaganda??? Artikeln ÄR ETT ÅR GAMMMAL

    Varför till exempel åka till Romme när man kan åka till Alperna?

      Varför åka till alperna när man kan åka till Vingåker?

        Varför åka till Vingåker när man kan stanna hemma?

          Exakt det jag menar.

      Varför åka skidor när man kan åka spark?

        Varför inte stanna hemma och fortsätta ”paddla”

      Argumentera inte jag har rätt

      Romme? Låter som det ligger på Gotland.

    Såna här hata inlägg är tröttsamt. Till och med tegnell säger att det Är OK att åka.

      ”T.o.m Tegnell..”

      Hahaja jo för han har ju gjort många rätt under den här pandemin..

        Suck vad tröttsamt det är med okunniga människor som tror att det är enda person som bestämmer allt om åtgärder och restriktioner

          Sprid din kunskap så sprider jag min säd!

      Tihi, Tegnell som ville vänta på flockimmunitet.

        Tegnell trodde inte pandemin skulle komma hit.

          Jasså du…. Men då kanske du kan ta fram och backa upp ditt påstående!

            Nä.

            Haha, står ju citat från honom i många artiklar. Ledsen , men han har bara fel ?
            https://tegnellcitat.se/ Där är mycket samlat , från intervjuer med honom.

              Å tänk ingenstans står det att han inte tror att pandemin ska komma, att han väntar på flockimmunitet.
              Hur är det med läsförståelsen?

                Burp.

                Hur är det med din? Orkade du läsa nåt?

                  Jag löste alla citat på sidan som kommer från 2020 till skillnad från dig.

                ” – Hur tror du att det kommer att gå med coronaviruset?
                – Jag vet inte. Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.”
                Citat tegnell

            Anonym 21.40 har rätt.
            Detta skrevs på Folkhälsomyndighetens hemsida den 16 januari 2020; https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/januari/nytt-coronavirus-upptackt-i-kina/
            Den 30 januari 2020 angående globalt nödläge på Svt nyheter; https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-har-ar-ett-globalt-nodlage
            Tegnell ansåg då att risken var liten att vi skulle få det här.

              Risken var liten att smittan skulle bli en pandemi. Det uppstår smittor hela tiden Kina som inte blir det.

        Tröttsammaste myten detta århundrade. Ta fram artikel, video eller ljud som visar att han säger det. Jag väntar!

          Googla själv, ditt ägg.

            Det går inte att få fram någonting FÖR HAN HAR ALDRIG SAGT DET!!

              Precis som Trump, han har aldrig sagt att han förlorade valet?

            Ägg ?

            Vad otippat att du inte kunde krafsa fram något som backade upp ditt påstående…

              Bryr mig inte, vet du.

                Nä du är bara intresserad av att sprida falsk information!

                  Ja, jag älskar att sprida falsk information på en skvallerblogg!

    AVFÖLJ AVFÖLJ AVFÖLJ
    köp eller gör inget som stöder dessa personer ekonomiskt!!
    Tyvärr finns det inte mer vi kan göra för att nå dessa idioter.

    Så ofantligt tragisk att bara tänka på sig själv.

    Det handlar ju inte bara om corona heller.
    Överbelastad vård = folk kommer dö i andra sjukdomar som inte kollas upp eller hinner behandlas i tid.

    Men visst, en härlig skidsemester är ju viktigare för vissa…

    Hoppas dom blir JÄTTESJUKA allihop!! 🙂

      men nej varför då?

        För att dom är dumma i huvudet. Jag hoppas dock inte att dom behöver vård, för då kanske dom tar upp en plats för någon som faktiskt har tagit ansvar och brytt sig men råkat bli smittad ändå, eller behöver vård av annan anledning.

      Ja men så bra då, åk dit!

      Vi i Västerbotten uppmanas att inte resa överhuvudtaget. Inte ens inom länet.

      Jag kan också ta med mig mat och åka till vår fjällstuga utan att träffa någon… men jag kan inte garantera att jag inte skadar mig på något sätt så jag tvingas uppsöka sjukvård på ett ställe med mindre resurser.

      Herreguuuud! Tänk några steg längre!!!

        Du lever inte av turismen va?

          Så dum är jag inte att vara i en olönsam bransch med låga löner.

    Jag läste en smått rolig text på wikipediasidan om digerdöden, delar den med er:

    ”Trots alla råd dog människor i hundratusentals; ingenting tycktes hjälpa. Många var övertygade om att jordens undergång var nära. En stor del av dessa människor menade att det gällde att leva nu, leva gott och så länge det gick. Tvärtemot läkarnas förmaningar om stillhet och försiktighet med mat och dryck och att undvika alltför stor kontakt med människor gjorde de precis vad de tyckte om; här gällde det att ta för sig av livets goda för man kunde ju faktiskt snart vara död.”

    Min slutsats är att, om det stämmer, vi människor alltid har varit väldigt dumma för att vara bland de smartaste djuren på vår planet.

      Handlar nog snarare om att vi är flockdjur och att det går emot våra instinkter att isolera oss.

    OT: Lance Hedman Graaf bryter förlovningen, https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/M3E1VJ/lance-hedman-graaf-bryter-forlovningen-med-emilia-lantz Jag är inte direkt överraskad.

      Nej, verkligen inte!

      Vem bryr sig det allra minsta?

    Jag skyller på tegnell och folkhälsomyndigheten. Om de hade gjort något från början så hade vi ju inte haft den här situationen. De som åker ”får” ju åka …sen att det inte känns rätt är en annan sak. Min familj har varit isolerade sen början ? Inga resor, ensamma på jul, nyår, påsk , födelsedagar..Barnen missar allt med gymnasietiden…så sorgligt. Och ja, jag blir mer och mer bitter på att andra lever som vanligt.

      Förstår inte deras seghet? Till och med nu efter ett år, går det långsamt. Säg att folk inte SKA resa bara!

        Exakt, helt sjukt! Svälj stoltheten Tegnell, inse att ditt sätt inte funkar. Rädda lite människor istället.

          Tegnell fattar inte några beslut. Är det så svårt att förstå det så rekommenderar jag komvux för dig. Än är det inte försent.

            Är du populär på jobbet?

              22:20 har antagligen inget jobb! ??‍♀️

          Ditt sätt? Tror du på fullt allvar att en person fattar alla beslut?

      Nu har ju länder med strikta lockdowns börjat gå om oss i antal döda per capita.

        Det hade ju räddad en hel del på äldreboende om tegnell tidigt sagt att man skulle ha skyddsutrustning på sig. Det hade räddat en hel del om de erkänt att man kan smitta även utan större symptom. Om de hade erkänt att de faktiskt inte känner till något om smittan, och tagit åtgärder mer enligt ” försiktighetsprincipen”. Om de avrått folk från att resa. Bara några få exempel …

          Tegnell och FHM sa direkt att det behövs skyddsutrustning. Det var regionerna som inte kunde få fram utrustningen. Med vänlig hälsning, Sjuksköterskan som arbetat hela tiden.

            Bara jobba, bara gno. Aldrig ledig.

              Det är vårt mantra!

            Nä, det sa han inte. För det behövs ju inte om man bara är hemma ”när man är sjuk”. Och skyddsutrustning ger ett ”falskt” skydd.

              Han sa att det ger en falsk trygghet. Vilket är sant. Förvräng inte fakta.

                Hihi.

            Precis, det var inte att Tegnell och FHM gav felaktiga rekommendationer. Det var regionerna som inte hade beredskapen.

              Hihi

          Håll dig åtminstone till sanningen

            Haha ?

      Ja för alla andra gjorde det bättre som stängde ned. UK, Spanien, Italien, Belgien, Nederländerna, Tjeckien, Slovenien, Portugal, Montenegro, Bulgarien, Slovakien, Frankrike…. Du har så rätt!! Svenska regeringen med FHM gjorde fel och vi blev sämst… NOT!

        Ja, Sverige har inte gjort bra ifrån sig. De andra länderna FÖRSÖKTE iaf! Tegnell gav upp innan det ens börjat. Det är skillnaden.

          Poängen är att försöken inte har lett till någonting förutom kraschad ekonomi och skenande psykisk hälsa. Sveriges ekonomi har klarat sig bäst i hela Europa. Vi ligger i mitten av dödsfallssnittet i hela Europa.

            Åh visste inte det med ekonomin. Googlade nu och det verkar ju faktiskt ha gått mycket bättre för Sverige (och Norge, men de verkar ju vara helt magiska på att hantera pandemin) ekonomi-wise jämfört med resten av Europa.

        Vad kan man överhuvudtaget tycka är bra med Sveriges strategi? Att vissa kan fortsätta leva som vanligt medan andra drar sitt strå till stacken och isolerar och distanserar sig? Jag förstår vem av dessa du är iaf ?

          Sveriges ekonomi har klarat sig bäst i europa, Vi har lägre dödsfall per 1 miljon invånare än 20 andra länder i Europa, vi inte haft lockdown med ökad psykisk ohälsa bland befolkningen. Så förutom vaccineringen tycker jag vi har haft en riktigt jävla bra strategi.

          Vad har varit bra med t.ex Belgiens, Spaniens och UKs strategi?

            Du låter som tegnell. Och nä, jag är inte imponerad av hans jobb. Tycker faktiskt det är sjukt att man tycker han har gjort ett bra jobb. Och att argumentera med en sådan kommer man ingen vart med. Är lite som att se folk argumentera med Trump- symptatisörer. Spelar ingen roll vad man säger.

              Fast faktan visar att Sverige har klarat sig enormt bra jämfört med resten av Europa. Så det är nog folk som du som det inte går att argumentera med. Spelar ingen roll att det backas upp av fakta liksom.

                Var är din fakta egentligen? Menar du din åsikt? Haha ?

                  Fakta är att 15 länder i Europa har fler dödsfall än Sverige. Fakta är att 20 länder i Europa har fler dödsfall per capita än Sverige. Du vet den typen av fakta!

              Va snacka om att inte alls svara på min fråga? till Anonym / 2021-03-01 22:33

              Har väl fan inte sagt ett ord om Tegnell ? nu blir jag lite kränkt. Det jag vill veta med alla som skriker att Sveriges strategi varit så kass, hur tycker ni det går för de flesta Europeiska länder som kört med lockdown på lockdown? Om det var det ni ville ha?

      Storbritannien har sin tredje lockdown och värre siffror än Sverige på allt. Säger det kanske nånting?

        Säger 12000 döda dig något? Lyckad strategi???? Helt sjukt att man kan tycka det.

          12000 döda I, inte AV.

          Hur svårt är det att begripa? Vi mäter de som dog I covid-19, inte av viruset.

            Hihi.

              Har du kul härinne eller?

          Säger 120.000 döda dig något? Verkar fungera bra med lockdowns tycker du?
          Det är 15 länder i europa med fler döda än Sverige varav samtliga använde sig av lockdowns. Det är 20 länder med fler döda än Sverige om du räknar döda/100.000 invånare. Varav alla har kört eller kör just nu lockdowns.

          Jag vet inte hur det är med dig men jag tycker det går rätt bra ändå. För oss alltså.

            Nä, det är ju det jag inte tycker. Att Sverige gjort ett bra jobb med sin strategi. Trodde att det hade framgått vid det här laget ? Och att bara peka på andra länder och säga ” men de då- de var ÄNNU värre” säger ju inte mycket. Kolla vad som länderna som gjorde rätt gjorde istället.
            Tror nog att i sinom tid så kommer det en rapport om vad som gick fel, och vad Sverige gjorde rätt. Och då vet vi mer. Men nu tycker jag såhär. Så. Punkt. Nu orkar jag inte argumentera med ”duvorna” mer.

              Vilka länder är det du vill att vi ska kolla på och vad är det som de länderna har gjort rätt?

          Googla överdödlighet

        Man kan ju inte jämföra länder son har så pass olika förutsättningar från start. På ytan kanske UK och Sverige verkar jämförbara men det skiljer sig en hel del just vad gäller faktorer son påverkar hur smittan sprids. Sverige som land skulle jag säga hade fördelen att kunna välja den strategin man gjorde utan totalkaos pga att det inte är lika tätbefolkat, många ensamhushåll, ovanligt med generationsboenden osv osv hela samhället inklusive sjukhusen, barnomsorgen fungerar annorlunda och Sverige hade en betydligt bättre utgångspunkt. Så nej, det går inte att säga att lockdowns inte funkar för att ett visst land har högre dödlighet än just Sverige. Sen behöver det inte betyda att en viss strategi är bättre än den andra och det beror såklart på tidsperspektiv och vad man tittar efter vem som ”klarat sig bäst”. Men iallafall i UK så har de infört lockdown när läget varit akut, sjukhus så fulla att det blir farligt, som en sista desperat åtgärd, inte för att snygga till statistiken på något sätt. Och det är ju jättebra att Sverige har sluppit det, men det beror inte på att rekommendationer istället för tvång fungerar så mycket bättre utan pga olika förutsättningar. Så vi kan väl skippa dessa jämförelser.

        Jag som bor i UK sitter inte i någon 3e lockdown? Vissa delar av landet har mer restriktiva åtgärder men än så länge är England bara i officiella lockdown nr 2.

      Endast nödvändiga resor o kontakter utanför hushållet. De som åker till Fjällen o träffar folk de inte bor med gör fel. Helt enkelt

      Men det är ju VUXNA människor som åker! VUXNA ansvarsfulla (öhh typ) människor! Bara för att man ”får” så betyder det inte att man bör.

      Så skyll inte på AT eller FOHM

    Är det bara jag som är jättespänd på att se om Bingo och Katrin med familjer kommer att sätta sig själva i 7 dagars karantän och även testa sig på dag 1 och 5 som man ska göra när man kommer hem från en utomlands resa?

      Jag tänker att jag aldrig mer vill se eller höra av dessa två jubelidioter!

      Vill du köpa rullgräs?

    Tänker bara på vlads citat ”varför vara hemlös OM man kan bygga ett eller köpa ett hus?”. Han har ju helt rätt ?

      ”Varför säger jag så dumma saker så att folk kommer tro att jag är en idiot”?

      Orkar inte att den där idioten får luft eller utrymme. Sluta nämna honom här Camilla! Kan vi inte bara glömma bort honom, samt alla andra äckliga misogyna män.

    Den här pandemin är så avslöjande för hur vissa människor är. Medans många är solidariska och tar sitt samhällsansvar, finns de de som totalt skiter i andra människor och bara sätter sitt ego först.
    Jag, jag och jag! ?

    Jävla idioter. Fan vad arg jag blir när folk inte kan ta ansvar och bry sig om andra än sig själva. Åkte förbi max nära e4:an på väg hem från jobbet i fredags, har aldrig sett så mycket folk där. Proppfullt på parkeringen och i drive in och i princip alla hade takbox (så antagligen på väg till någon skidort) och proppfullt inne också. Av det jag hann se så höll man inte avstånd. Helt jävla sjukt. Måste man prompt resa så kan man väl iallafall hålla avstånd?! Så svårt är det inte.

      Du hann se mycket när du körde förbi.

        Jag kör väldigt sakta i min gamla spruttibangbang.

          Haha det ordet brukade min mormor kalla diarré för

          22:17 är alltså inte samma Emilia som 22:03. Men ja, jag körde sakta då det var bilkö.

            Vem är du?

          Det heter väl skruttibangbang, inte ”sprutti”

      Det var även tusentals skidåkare som INTE var på Max.

      Drive in är väl dock inge fel? det är väl corona säkert, man håller ju avstånd till dem i luckan, osv.

    Och Gertrude Tonvall har köpt en ny stickad tröja som kommer göra sig sååå bra i Åre! ???? När hon precis kommit hem från att ha rest runt i södra Sverige. Perfekt!

      Vem är du?

    Och Paula Rosas la upp en story på att hon är i kläppen..
    Blir så jävla trött. Fruktansvärt trött..

      Sov.

      Hon frågade sina läsare om hon skulle uppdatera eller inte, majoriteten tyckte inte att hon skulle göra det eftersom hon då kanske uppmanar andra att resa.. fint att hon låtsades bry sig iallafall. Och jaaaa, jag vet att hon får göra som hon vill.

      Kan ingen slå ihop KLÄPPEN över hennes mun?

    Tror man kommer se tillbaka på dessa restriktioner med förundran. Finns ju inga studier som visar att vissa saker funkar. Många restriktioner är rent skadliga. Tex stänga skolor. Såg ett program på SVT idag, där sa man att restriktionerna mer är ett politiskt spel. Man vill visa att man gör något.

    Det kommer falla så många offer av dessa restriktioner. Unga och unga vuxna kommer få det tufft av många anledningar

      Katastrof med stängda skolor i de flesta länder. Tragiskt och drabbar många barn mycket hårt. Till ingen nytta alls, det har ju visat sig tydligt.

      Och varför stänger de skolorna? Jo för att folk åker till fjällen ???

      Så skolan får ställs in istället. Så jävla korkat

        Nej, de övergår till distansundervisning för att folk generellt träffar fler på loven. Oavsett om de stannat hemma el rest. Det är inte fjäll el skidor som smittar folk. Det är andra människor. Så risken att få el ge covid är lika stor på Ica i farsta som på Ica i Åre. (Sannolikt högre tom)

      Under senaste lockdown i uk ökade självmorden från 22 per dag till 40 per dag.

      Vilket program var det? Nyheterna?

      Fast det är helt rimligt att folk ska undvika onödiga saker som festa, restaurang, resa, osv, under en pandemi.
      Skolor, jobb som inte kan utföras hemifrån, osv är såklart nödvändiga saker som man ska hålla öppet och försöka göra så bra som möjligt.
      Jag önskar att fler restauranger gick över till att man kunde hämta mat, väldigt få restauranger i mitt område med hämt mat 🙁

    Är så glad att jag flyttat från Sverige. Nog för att Storbritannien som jag bor i har gjort i helvete mycket fel, och influensers här har flugit till Dubai.. men nu får de åtminstone betala för karantänen själva (om de ens blir insläppta i Dubai) och bryter man lockdown reglerna blir det jävla dyrt (åtminstone i England, här i Skottland är det lite lägre böter) om man blir påkommen. Hela Coronapandemin har gett mig en så ny bild av Sverige och jag har tappat respekt för så många av mina svenska vänner som skiter i att ta ansvar.

      Ja för det har ju verkligen gått bra i UK med hela den där coronagrejen vetja. Hur ser det ut med dödligheten och smittspridningen trots 43243 lockdowns förresten?

        Kan du berätta hur det hade gått om lockdowns inte införts? Hur många hade smittats och dött då?

        Att tilläggas här är ju att vi i Sverige har ett R-tal på över 1.0 men UK är UNDER 1.0… Sverige och UK är också väldigt olika, i och med att det bor 66 miljoner pers på den lilla ön som är 1/3 av Sverige i ytan.. Hade de också försökts sig på flockimmunitet som Tegnell tjatat om hade det nog blivit mer pannkaka av allt än vad det är nu.

      Haha mm UK är verkligen en förebild i hela pandemin

        Varför? Lockdown fungerar ju uppenbarligen inte i något land eftersom de måste göra om proceduren hela tiden.

          Jo, det funkar ju i den meningen att du ganska direkt ser att smittan går ner (direkt as in 1-2 veckor efter att det införts), det har alltså effekt. Smittan har gått upp igen när man öppnat upp. Men det går liksom inte att jämföra rakt av mellan länder som länder, de är olika stora och olika stora städer och spridning på befolkning och fått spridning på olika sätt och i olika intensitet.

          Ta Belgien och UK t.ex., rätt små länder ytmässigt och med rätt hög befolkningsdensitet. Får smittan fäste där, vilket det fått, är det väldigt svårt för dem att få ner den eller ens hålla den nere.

          Sen finns det länder som exempelvis USA och Frankrike som har större yta och därmed lägre befolkningstäthet, men som är så stora länder att de har flera väldigt stora städer och slår covid till hårt i en av dessa så drar det upp snittet rätt rejält exempelvis.

          Om vi sen ska jämföra Sverige så måste man ta i beräkning att det är väldigt låg befolkningstäthet, så därmed borde Sverige rimligen har relativt goda chanser att hålla smittan nere och minska den, men ändå ligger Sverige så högt upp – det är det som gör det väldigt ”unik” på kanske inte ett så positivt sätt. Visserligen är det även så i Sverige att stora delar av Sverige är välidgt, väldigt lågt befolkade, men även våra största städer kommer inte upp i nivå med de andra länderna nämnda. Storstockholm är nästan 3900 inv./km^2. Jämför detta med Paris (6647-20300 inv./km^2), London (5700 inv./km^2) eller Bryssel (5500 inv./km^2).

          Det går liksom att bara peka på andra länder som har det lika illa som Sverige eller värre och säga ”men deras lockdowns har ju inte funkat”. Deras förutsättningar är annorlunda, de har tätare befolkning – hade de inte stängt ner hade det förmodligen vart ännu större katastrof. Jämför Sverige med länder med liknande befolkningstäthet så ser man att det ser väldigt mycket sämre ställt ut jämfört med länder som infört hårdare restriktioner.

          Slutligen, lockdown har också mycket att göra med kapaciteten hos sjukhusen. Alla länders sjukvårdssystem ser inte likadana ut och man kan behöva stänga ner för att trenden visar att annars kommer sjukhusen bli överfulla och inte ha kapacitet att vårda smittade som behöver det. Så även fast man inser att lockdown-lösningen inte nödvändigtvis är hållbar i längden och smittan kommer gå upp igen när man öppnar upp, så är en del av poängen att dra ut på det och öppna upp långsamt sen för att vården ska hinna med.

            Precis så! Det är detta jag försöker förklara för mina svenska vänner när de säger att ”Sverige har skött det så bra” -.-

          Men jag var ironisk

        Sa jag att Storbritannien var bättre? Tror jag skrev att UK har gjort väldigt mycket fel vilket jag vet för att jag lever i skiten. Dock har folk tvingats till att ha förnuft och inte resa runt utan konsekvenser och influensers/kända har fått betala sitt pris när de brutit mot reglerna.

          Och hur är det bättre för smittspridningen och antal döda?

            Kanske vad hen menar är att folk som har svårt att följa restriktionerna tvingas till att göra så? WHO har ju ändå gått ut med och sagt att social distans och mindre resande är bra även om de i generella fall inte rekommenderar stängda gränser. Hade det varit böter och juridiska efterföljder på vissa saker här i Sverige kanske influenserna hade gjort annorlunda.

      UK som förstör barns liv genom att tvinga dem att vara inlåsta i ett år. I ett land med enorma klasskillnader och orättvisor som drabbar barn hårt i vanliga fall.

        Som jag kommenterat ovan, jag sa aldrig att Storbritannien gjort rätt eller att det varit bättre. Är jävligt trött på lockdown och vet first hand hur det påverkar alla… MEN folk har fått leva med konsekvenser om det handlat oförnuftigt, och framför allt kända personer. Hört om Rita Ora som blev av med sitt programledarskap för att hon haft en födelsedagsfest? Tycker Sverige borde ha infört aningen tydligare och hårdare regler i vissa aspekter även om lockdown är ett skämt.

      Vart bor du? Bott där länge? Saknar du Sverige?

        London. 12 år. Jag saknar dig, Lina

        Edinburgh, bott här i 5 år och saknar inte Sverige sådär supermycket annat än familj och vänner.

      Jag vill också bo i Storbritannien, i norra Wales ute på landet ???

        Nu kan jag inte tala för Wales, men ÄLSKAR Skottland och har inte ångrat en enda dag att jag flyttade hit. ?????????????? Blir dubbelt medborgarskap snart förhoppningsvis!

      Verkligen. Samma här (fast jag bor i Sverige).

    Men på riktigt Paula… ” Det vart olyckligt det här”…?‍♀️

      Åhhhhh vill läsa hennes uppdatering på onsdag!!!!!!!

    Jag fattar ingenting. Så när kändisar inte följer rekommendationerna får de skit o när de följer dem får de skit? Själv är jag i Åre. Följt varje rekommendation sen pandemin bröt ut, även nu i Åre. Jag känner mig förövrigt mer trygg här än hemma. Här har jag inte sett någon tendens till trängsel iofs för att jag inte vistas vid sådana platser då jag följer rekommendationerna. Förstår att det är två delat för ortsbefolkningen dock. Hemma i Sthlm är det katastrof där är alla i city som jag sett helt nonchalanta o handlar på som vanligt inomhus.

      Jag håller med dig. Jag var på en annan skidort förra veckan, och upplevde ingen trängsel alls där jag var. Liftköerna var riktigt fint ordnade, och man kom aldrig nära någon annan. Såg att det satt en del folk inne på restaurangerna, men vi hade mat med och åt i backen. De hade även ställt ut toaletter i backen för att man inte skulle behöva gå in till restaurangerna för det.
      De som skriker högt är de som inte sett hur det ser ut. Man kan göra en skidresa på väldigt olika sätt, och jo, det går verkligen att göra den på ett säkert sätt.

    Bingo och Katrin framstår som två idioter. Istället för att lägga ut detta töntiga inlägg hade de kunnat låta bli Instagram under tiden de är i Sierra Nevada.
    Sen får jag panik på Katrins pappa som hela tiden går runt med sitt munskydd under hakan.

      Undrar lite över hur Katrin mår egentligen?
      Hennes provocerande känns krampaktigt och hon försöker spela tuff och cool. Tror egentligen hon har en fet ålderskris. Hon närmar sig 50 och vet säkert med sig själv vid det här laget att hon har en riktigt oskön och omogen personlighet. Hennes enda grej hon kör med är att gå motvalls och ha taggarna utåt.

        närmar sig 50? hon är 43, lugna dig, 7 år är rätt lång tid….

      Haha tomtar hela den familjen.

    Himlans fina föredömen dom är för sina barn med. Nä, men inte behöver man lyssna på ”dom som bestämmer” här i landet. Vi gör som vi själva vill.

    Idioter hela bunten.

    Detta skrev Katrin på Instagram förra våren?:
    ”Hej jag heter Katrin Zytomierska och jag är alarmist. Hej, Katrin! Jag kommunicerar med en del personer som befinner sig i Stockholm på grund av mitt jobb. Och jag måste säga att det värsta jag kan få höra över telefonen är: ”Jag jobbar mest hemma men en del på kontoret. Jag träffar inte min mamma och pappa förstås då de är i riskgruppen men livet måste ju gå vidare”. Då svarar jag: ”Du vet att du kan bära på viruset utan att veta om det, va? Du kan vara helt symptomfri och gå runt och smitta de du möter. GENOM LUFTEN. Men hej! Känner du att du vill bidra till att folk dör så får det stå för dig. Tänk bara på att snart är vården körd och smittar du någon eller blir smittad själv så är sannolikheten ganska stor för att du inte får vård. Och dör. Eller dödar den du smittade”. Det brukar få folk att vilja lägga på ganska omgående. Så skönt för mig då jag avskyr kallprat om ditten och datten. FYI så känner jag fler än önskat av unga friska som ligger hemma och inte kan andas as we speak. Ambulansen kommer hem till dem med syrgas. Jäääävlar vad folk ska ångra sig att de inte klarade av den lilla uppoffringen att sitta hemma i 2-3 veckor när vi (ni) dödat allt för många människor helt i onödan. Men för att citera Tegnell: Det studsar hit det studsar dit. Vi studsar på ett tag till innan vi tar vårt förnuft till fånga. Jag kan heller inte låta bli att undra över vad Tegnells nära och kära gör. Åker de buss? Sitter de på restauranger? Går de till gymet och bara rör hantlarna efter att ha spritat dem? Jag undrar vad han råder de han bryr sig om att göra. Då han vet. Precis som jag vet. Och ni borde veta. Men ni anstränger er inte för ni litar på Tegnell. Det är så sjukt att ni gör det.”

      Hon är en feg och hycklande människa. Tillför inget utom negativitet och skadligheter. Hur kan hon ens leva med sig själv? Normala människor skulle skämmas ihjäl sig om de betedde sig så hycklande som hon. Men hon tycks vara helt i avsaknad av förmåga att känna empati och skam. Sådana människor brukar bli mycket problematiska för sin omgivning.

      Hon tyckte ju alla skulle isolera sig helt. ”Det handlar om 2-3 veckor av era liv!”. Mmmmm

    Lustigt att skidåkning har blivit det smutsigaste man kan göra. ? Det är massa rekommendationer just nu, att handla ensam, inte umgås med folk utanför hushållet, undvika kollektivtrafik men inget om att åka skidor. Sen tycker vissa att man ska inse själv då att det är olämpligt, inte belasta sjukvården i fel län osv men den retoriken körde myndigheterna med förra våren, inte nu. Det räcker väl med att följa alla rekommendationer som finns, varför hitta på fler.

      Du kanske kommer ihåg skidorterna för ett år sedan??????

        Javisst! Men de verksamheter som ledde till smitta då – afterski och trängsel tillåts ju inte nu? Och är väl inte vad vissa av dessa influensers pysslar med på resan hursom? Bingo och Katrin säkert ? Men spotta gärna på det beteendet då, inte skidåkningen.

          Det är ju det som är problemet att folk glömmer att hålla avstånd osv.

          Om man så gärna vill åka skidor kunde man gjort det på sin hemort under vintern, i år hade ju t.o.m skåne snö. Så om det är att åka skidor som är det viktiga kunde man ju passat på när man hade snö hemma, istället för att åka norrut under sportlovet.

        Fast det var i Italien. Inte Edsåsdalen

    Det var värst vad hela Katrinklanet helt plötsligt fått antikroppar.

      ”antikroppar”

      Och när fan va dom sjuka undrar jag? Följer man dem på ig så uppdateras det varje dag flera ggr om. Inte har dom suttit hemma hela tiden iaf.

    Katrin är en idiot på insta. När folk frågar om karantänen de ska göra efter hemkosten svarar hon med en ?. Vilket antyder att hon tänker skita i restriktionerna.

    Vi bor typ halvvägs mellan Sthlm och Romme, Sälen osv..

    Att påstå att dessa individer reser riskfritt är ett jävla skitsnack.

    Vi har KÖ till toaletterna vid macken. Det är KÖ för dom ska ha sina jävla kaffen och mackor och sina bensträckare!
    Det är folk med skidbrallorna på som står och köar!

    Fukk them all!

    Det har blivit en ”grej” att skambelägga skidturister. Aftonbladet må skriva sensationsreportage om korkade 19-åringar på Åre torg, och hittar kameravinklar där liftköerna ser mycket tätare ut än vad de faktiskt är. Men det är inte speciellt representativt för fjällvärlden och fjällturismen. Majoriteten av turisterna är väldigt försiktiga, noggranna och håller sig för sig själva här uppe.

    Från en som jobbat hemifrån isolerad i snart 12 månader, men som är i fjällen med familjen nu med gott samvete.

      Jag är en som jobbat hemifrån isolerad i snart 12 månader
      och fortsätter med det och får mat lev till dörren och går ej
      ut för min far dog av C19 och två av mina arbetskamrater och
      jag kommer inte bli EGO som er. SKÄMS!!!

      Skidåkare är en särskild typ egoistiska, priviligierade skitstövlar. Önskar vi kunde skicka er till Nordpolen och låta er stanna där.

        Priviligierad, jämfört med vem? Vi har alla gjort våra val i livet som gör att vi är där vi är. Och avundsjuka och smittspridning är två helt olika saker.

          Du kan ju inbilla dig att vi bara är avundsjuka. Resten av Sverige önskar att dina val ledde till lite karma, typ två brutna ben och Covid till gamla farmor.

        På vilket sätt är dem priviligierade? alla som jobbar kan ta ut semester och åka skidor, det är inge speciellt med det. Däremot egoistiskt i dessa tider.

    Är så obeskrivligt trött på det här jävla rättfärdigandet ”vi kör själva i egen bil, bor i eget hus, har med oss alla mat osv.” DET SPELAR INGEN JÄVLA ROLL! Du eller någon i ditt sällskap kan ju behöva uppsöka den redan hårt belastade lokala sjukvården tillsammans med alla andra ditresta idioter. Det är ingen rättighet att åka bort på sportlovet!

      Gäller det jämt? För vården i Jämtland är överbelastad och underdimensionerad jämt. Får man åka dit annars? Tar du alltid reda på hur vården har det innan du reser annars?
      Antar att du nu inte åker bil, äter korv, går på is, föder barn, stressar, är man eller andra saker som kan ”belasta vården”

        All vård i Sverige är överbelastad jämnt. Men norr ut är van att få ökad belastning på vården under sportlov pga tex frakturer och liknande, nu ska vi öka den belastningen ännu mer, helt i onödan. För att folk kan inte avstå att åka skidor på sportlovet 1 år…

    Att bo i Norge är inte så dumt när man ser vilken inställning en del av svenskarna har.

      När oljan slutar rinna i kranarna kommer ni hit…

        Nej vi svenskar är ju så dryga. Hade hellre växt upp i Norge.

      Håller med. Vad fan är det för fel på folk?

    Skrämmande att så många gömmer bakom att dom har antikroppar att det då skulle vara fritt fram. Folk med antikroppar kanske inte blir sjuka igen men dom kan smitta andra ändå. Titta bara på vad Mona Universumskan skriver i sin blogg att hon skiter i restriktioner när det gäller dom hemlösa för att dessa behöver kramar och närhet snacka om respektlöst beteende mot andra människor

    Levde isolerat stor del av början av 2020 men sen klarade jag det inte pga omständigheter som många här inne inte tänker på, det betyder inte att jag började springa runt överallt har nog vart ganska duktig, vissa saker jag läser här låter helt galna dock som någon som påstår dem haft hela familjen o barnen instängda i ett år? Tänk om det skulle finnas någon vuxen som inte är trygg och barnet är fast med denne utan nätverk utanför hemmet som i vanliga fall kanske finns, otäck tanke !

      Isolerad och isolerad, du kan leva typ som vanligt och ändå följa rekommendationerna. Du jobbar som vanligt, antingen på jobbet eller hemifrån, handla är bäst online eller hemkörning, måste man gå in i butiken munskydd på, och undvika att träffa folk, gå på gym, festa, restauranger, osv. Du kan prata med kompisar i telefon eller skype, och göra saker hemma istället för att festa osv. Och bor man helt ensam och jobbar hemifrån har restriktionerna faktiskt sagt att det är okej att man har ett par människor man träffar så man får lite social kontakt.

    De får väl skaffa sig nya intressen, typ jag och gymnasiekompisarna kör multiplayerspel aoe2 4v4. Vi är jättedåliga men det är kul ändå.

      Det är inte det jag menar, om yngre barn eller yngre tonåringar stängs in och inte kan gå ut så får det negativa konsekvenser. En familjs barn omvändertogs för dem inte lät dem gå ut under covid

        Om abnormal viktökning i tonåren sker höjs risken för hjärtproblem och stroke senare i livet. Men ingen bryr sig om andras liv nu. Endast corona räknas. Att vi får fler cancerdödsfall på grund av fokuset på corona tänker också få på. Allt detta för ett virus endast fem procent av befolkningen haft och mindre än en procent dött av.

          – Om abnormal viktökning i tonåren sker…
          Om? Om inte? Då är det väl OK.

            Grejen var ju att så har skett i nedstängda länder.

    Vi öppnar nu på våra restriktionerna. Flera evenemang återupptar aktivitet nu och över sommaren. Gym, restauranger öppnar och barnens sport är som vanligt igen. Flera stater kommer ta bort maskerna. Fallen är ner 80% i min stat. Så jävla skönt att få leva igen.

      Och Trump kanske ställer upp 2024!
      GUD SKE PRIS!
      Värre är alla pandemier?
      Och du finns på Hawaii?
      Där har jag varit.
      ALOHA!

        Skulle nästan vara värt att se Pelosis ansikte om Trump kom tillbaka.

    Fy vilket jäkla rövkommentarsfält! Att ni inte skäms (förmodligen) vuxna människor. Dax att städa lite eller på något sätt anamma Markus Oscarssons noll hat tolerans. Helvete vad tröttsamt! Exakt sånt här som gör själen svart att läsa under en pandemi.

      Kan inte annat än hålla med, detta kommentarsfältet skrämmer mig. All denna ilska.

        Tycker det är fullt rimpligt att vara arg på folk som beter sig så här ansvarslöst. Det skaver när man själv försöker ta ansvar 24/7 och man ser hur lite en del bryr sig runtomkring en.
        För att vi ska få bukt på detta virus och kunna återgå till det normala igen måste ALLA göra sitt. Att göra skidresor under en pandemi är inte att göra sitt.

        ”All denna ilska”, som svar på en kommentar som ryker av ilska…

    Fast stå och säga att det är ok att resa OM man kan göra det på ett säkert sätt är fuckin bullshit!!! Att ha sin egen jävla stuga, egen bil, egen mat är väl minsta problemet.
    Du står fortfarande i en liftkö, coronan skiter i om du står 1-2 meter ifrån, det blir ändå trängsel.
    Som ursäkta puckade paula som skriver att de har kapacitet för att resa, ni ska fortfarande trängas med folk i liftkön.
    Sen sitter hon och har mage att klaga på corona när hon lever på det sättet hon gör.
    Ja blir så fruktansvärt matt på alla puckade svenskar och så skriver vissa De följer bara rekommendationerna, jahaaa men dåså, tänka själv kan man ju fan inte göra, ne de är ju för svårt ?‍♀️

      Tror inte hon förstår vad ordet kapacitet betyder och att det inte kan användas i den meningen.

        Det är många ord hon inte förstår innebörden av, eller hur de ska användas. ”Don’t quit your day job” skulle man vilja säga när man läst hennes texter men ja, just fan ?

    För alla er som svingar statistisk om dödligheten i Sverige omkring er utan att ens orka tolka siffrorna eller ta reda på fakta bakom dem kommer här en möjlighet att sätta er in i saken så att ni vet vad ni pratar om i fortsättningen. Alltid trist att framstå som helt
    okunnig, så varsågoda:

    https://www.dagensmedicin.se/specialistomraden/infektion/overdodligheten-i-sverige-bland-de-lagre-i-europa/

    https://www.dagensmedicin.se/specialistomraden/infektion/overdodligheten-2020-tyder-pa-lagre-dodstal-i-covid-19/

    Intressant ändå att i princip ALLA influenser/kända personer har antikroppar…hela familjen dessutom! Men kan man nämna någon som har gått ut med att de varit sjuka?
    Eller den lilla delen har bara utelämnats i det dagliga uppdaterandet? Och då är det ju ännu konstigare att det bara har levts på precis som vanligt…?

    Sverige dock ? ”Man kan inte lägga ansvaret på de som är ansvariga för landet!”

    Alldeles för många inlägg för att orka läsa men kortfattat; 1. En ung, frisk grupp med vårdpersonal som ständigt utsätts för små doser smitta som ev kan hålla igång immunförsvaret och boosta det betyder ej att gemene man kan förlita sig på att ha skydd 9 mån efter genomgången infektion. 2. Tro ej du är automatiskt skyddad mot de nya mutationerna för att du har antikroppar för så är ej fallet. Stort antal fallbeskrivningar runt detta nu. Plus att dukar föra över smitta på händer och vara asymptomatisk bärare i dina slemhinnor av viruset dvs social distansering är fortsatt lösningen.

    VARFÖR följer vi dessa människor? Dom är beroende utav oss följare!! Så alla bara avfölj!! Dom spottar mig som sjuksköterska i ansiktet!! Hoppas dom inte kommer sjuka till mitt sjukhus för då ska dom få hjälp SIST!!!

      Hoppas du inte menade det du sa i din sista kommentar, för om du låter dina personliga känslor styra vem som får vård först borde du söka hjälp eller sluta på ditt jobb, du ska prioritera sjukast först, och svårt att andas brukar ligga ganska högt på prioritet listan.

    Endel av dessa har barn, så då fattar jag att dem passar på att åka när barnen har lov för annars är barnen i skolan.
    Men dem som inte har barn, om man envist nödvändigtvis måsta åka för annars går ens sorgliga liv under, varför väljer man då att åka under sportlovet då det är som mest folk och störst risk för smitta? varför inte åka 2 veckor innan eller 2 veckor efter sportlovet?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.