Följer Camilla Läckberg och Lively Wines verkligen alkohollagen?

Camilla Läckberg har släppt tre stycken dunkar vin tillsammans med Lively Wines, som hon nu skickar ut i marknadsföringssyfte till människor, som glatt visar upp dem och det medföljande meddelandet på sina sociala medier.
På de kort jag sett har det stått följande text:

Hej XXX
Här kommer mitt nya vin, Miss Rosé, en rosédröm som går i uppfyllelse!
Det är ett friskt, bärigt rosé som kan avnjuta i vårsolen.
Kram Camilla

Vad säger egentligen lagen om marknadsföring av alkohol?
Vad får man och vad får man inte göra?
Camilla Läckberg, tillsammans med ett etablerat vinföretag – nog borde de ha koll?
Ska vi ta och kika lite på vad lagen säger och hur väl den här marknadsföringen är i enlighet med den?
Jag presenterar informationen för er så får vi se vad ni tycker.

Från Konsumentverkets infosida om marknadsföring av alkohol – kapitel 7 i alkohollagen:
När du marknadsför alkoholdrycker ska din marknadsföring inriktas på att lämna neutral och saklig information om produkten.
Marknadsföringen får inte uppmana till användning eller syfta till att väcka särskild uppmärksamhet.

1. Vid all marknadsföring av alkoholdryck ska du iaktta särskild måttfullhet.
Särskild måttfullhet innebär bland annat att marknadsföring inte får vara uppsökande, påträngande eller uppmana till bruk av alkohol. Måttfullhetskravet gäller för alla aspekter av marknadsföringen – hur den är utformad, var marknadsföringen finns och hur den kommuniceras.

Att skicka ett bud att leverera en dunk vin till en person?
Skulle ni säga att det är uppsökande?

Att skriva att det här är ett vin som du kan avnjuta i vårsolen?
Skulle ni säga att det är att uppmana till bruk av alkohol?

2. Förskönande beskrivningar av alkoholdrycken eller dess smak, som exempelvis innehåller värdeomdömen, anspelningar på högtider/årstider eller särskilda stämningar bör normalt undvikas.

Att skriva att det här är en rosédröm som går i uppfyllelse och som du kan avnjuta i vårsolen?
Anspelar det på högtider/årstider eller särskilda stämningar?

3. Otillåtna säljmetoder
Nedan lämnas exempel på sådana säljmetoder som i de flesta fall inte anses förenliga med kravet på särskild måttfullhet.
Att lämna alkoholdrycker som gåva är en otillåten säljmetod, däremot får arbetsprover lämnas till den som är tillståndshavare.

Är en treliters dunk med vin, att anse som ett varuprov?

………………………………………………………………………………………

Så…
Men utgångspunkt i den information som jag sammanställt och som kommer direkt från Konsumentverkets sida om marknadsföring av just alkohol – kapitel 7 i alkohollagen

Tycker ni att Camilla Läckbergs och Lively Wines marknadsföring av sina vindunkar följer lagen eller bryter mot den?
Någon tycker kanske att en dunk är en alldeles ypperlig mängd vin för ett varuprov, vad vet jag?
Det hade säkerligen jag tyckt för typ fem år sedan. ????

Lively Wines skriver i en kommentar till mig att de är juridiskt ansvarige för och står som avsändare av utskicket, inte Camilla Läckberg, och menar att de följer alkohollagens kapitel 7. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *