”Pippi Långstrump-uppfostran” i regi av SJ

Det här är skärmdumpar från Bingo Rimérs Instagramkonto och föreställer familjens tågresa till Jämtland. 
Med på resan är förutom barnen och Bingo, är även Falkes pappa Alex och en ung kvinna vid namn Stine.

Hur imponerade hade ni blivit som medpassagerare eller säg, som tågvärd om vissa av passagerarna tillät sina barn att klättra runt i tåget på det här viset som del av någon form av ”Pippi Långstrump-uppfostran”?
Medan barnen klättrar omkring som små Skansenapor på Parkourtävling och kastar popcorn på Stine, så sitter Bingo och Alex och skålar med öl och klappar sig själva på axeln över sitt miljövänliga sätt att resa.

Är jag bara en första klassens Prussiluskan som inte vill att någon ska få ha kul någonsin?
Skulle ni tillåta era barn att göra så här?

343 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Fy fan. Hade hatat att sitta i samma vagn.

      Jag tänker tänk att flyga och ha dom på flyget i flera timmar 😡 hoppar runt som små apor 😡 Följer inte bingo så jag har inte sett detta men är minsta pojken uppe där också ? Hans pappa är med på tåget och tycker det är nåt som alla barn gör ? Tänk att detta är de vi ser när han lägger upp bilder / filmer på ungarna vad händer där hemma ? Måste vara värre än Pippi filmerna

      Säger detsamma

      Å trevligt med smutsiga strumpor överallt.. Skulle inte förvånat mig om de klättrat runt med skor heller i och för sig. Konstigt om ingen såg och satte stopp.

      Instämmer! Kan det inte vara så att de tiggt samarbete för att få resa gratis, fick ett nej och lät ungarna bete sig som vildkatter. Typ fuck you SJ!

    Just därför köper jag alltid biljett i tyst vagn i första klass.

      Jag med!!!! Alltid!

        Jag med!! Och på flygplan är öronproppar/hörlurar ett måste…

          Öronproppar på flyget! ♥️♥️♥️

      Det är inte alltid det hjälper.. blev utskälld när jag sa till en man som satt och tjoade och tjimmade med sin unge i tyst vagn.
      ”Det är ju ett BARN” ”Vad är det för fel på dig, har du aldrig varit barn själv?”
      Man häpnar….

        Haha herregud! Har man barn kanske man inte ska köpa biljetter i TYSTA vagnen 🥲

          Tyvärr kunde man tidigare placeras där utan att välja det om övriga platser redan var bokade.

          Detta har nyligen ändrats då man ersatt tyst avdelning med en lugn avdelning, som man aktivt behöver välja.

            Det här var på västtåg där man kan välja placering helt fritt. Det fanns väldigt många lediga platser i resten av tåget.

        Herregud… och hör och häpna GUBBE, man kan säga till barn. Och visa dem respekt för omgivningen. FAST de är barn!
        Sanslöst! Håller med, köp inte biljett i tyst vagn för det första.

        Vad är det här för självtortyr som förälder? Man vill ju aktivt välja de platser där de är OK med tjo och tjim för att slippa tänka på att man stör? Älskar när det finns familjekupé.

        Älskar över lag uppdelningar som minskar friktionen mellan människor. T ex lugna och barnfria kvällar på badhuset, familjeavdelningar eller barnfria flygresor. Mer sånt i samhället, tack.

        Jag förstår verkligen inte folk som påstår att barn inte går att säga till… Förlåt mig men för bara typ 300 år sen (kanske mindre??) gav man ju små barn på 12 år ansvaret att bli KUNG. Menar såklrt inte att det är rätt, men att det GÅR att ställa krav även på små barn… De är inte okontrollerbart vilda och galna av naturen. De har andra sidor också, bara att vi vägrar ställa krav på barn nu tydligen.

          Då gick det iofs in någon form av förmyndarregering tills kungen i fråga var gammal och mogen nog att axla ansvaret som just kung. Men jag förstår din poäng.
          Mvh/ kul på fest

        Ni kommer väl ihåg LD härom året?

          Nej!
          Kan vi få en recap?

      Jag med. Oftast bara i vanlig första klass (i tyst vagn känns det typ inte ens som att man får äta om man har nån påse som prasslar typ😅) och det har hittills räckt. Åker ändå mycket tåg och har faktiskt aldrig varit med om barn i första klass.

        Jag bokade nyligen resa med SJ med barn, kunde inte ens välja 1:a klass där 🤪

          Jag åkte 1a klass Sthlm-Malmö med min 6-åring i somras. Han satt tyst på sitt säte och tittade på Alvin och gänget, med hörlurar förstås, i 5 timmar. I vanliga fall klättrar och springer han gärna konstant i 5 timmar men det går ju som sagt att lära barn att respektera andra människor.

            Nja, 6 år kallas också ”lilla tonåren”, att de inte lyssnar har inget med uppfostran att göra, även om just du haft tur. Det handlar snarare om att man som vuxen kan respektera andra, och inte välja sådant som barnen inte klarar av.

              Men snälla. Klart att inte 6 åriga ungar klättrar omkring sådär om de har föräldrar som säger ifrån. Att de kan bli gnälliga och lessa, ja. Men inte börjat de härja sådär. Då är det stor brist i uppfostran.

                Jag vet inte hur du lyckades läsa min kommentar men det var uppenbarligen ett svar till ”Sandra” och hur hon gjort med sitt barn. Mitt barn kunde inte sitta tyst i 5 timmar i den åldern och det handlade inte om brist på respekt för andra människor som hon försökte få det till.

                Att däremot klättra och ha sig som i inlägget, det görs bara om föräldrarna tillåter, men det är en annan diskussion än den jag förde.

      En bekant pendlade ett tag från Mälardalen och Stockholm med X2000. Han åkte alltid första klass (övervåningen i tvåvåningstågen), och frågade en gång konduktören vad det egentligen var för skillnad mellan första och andra klass. Det är ju exakt samma inredning, ingen gratis frukt eller kaffe, samma stolar, allt är ju likadant? Konduktören (säkert aningens trött på sitt jobb) svarade: ”I första klass slipper du kärringar som inte fattar att de har högtalarfunktionen påslagen i sin mobil, stökiga tonåringar, folk som inte vill betala biljetten och stora familjer med gapiga barn.”

        X2000 har bara en våning. X40 har däremot två, och där stämmer det som tågvärden sa till din bekanta.
        På snabbtåg (som det Bingo sitter på) är det skillnad på första och andra klass. Mer plats mellan säten, gratis kaffe/te, frukt och något sött. Inga störande barn heller.

        Jag pendlar med, de har tagit bort 1:a klass nu när tågen inte köra i SJ’s regi längre.

        Men X2000 har det som sagt aldrig varit. De kör bara Stockholm -Stockholm och har en våning. Och på X2000 är det stor skillnad på 1:a och 2:a klass

      Jag med! Speciellt när jag har mina barn (4 och 6) med mig för då får de inte prata! 🙌🏻

      (Obs ironi)

    Blir förbannad n jag ser bilderna ! För det fösta om tåget bromsar in flyget ungarna ner på golvet . För de andra så ohygieniskt att dom springer överallt framförallt bordet där folk sedan kommer äta / fika . Ingen respekt för andra på tåget heller

      Så jäkla snuskigt och respektlös, även om de är ensamma i sin vagn så är det respektlöst mot tågvärden och nästkommande passagerare som kanske äter mat på dessa bord där ungjävlarna springer runt. Jag lär mina barn att i fordon sitter man ner, med bälte/bilkudde och skriker inte. Sedan pratar min unge konstant, men det får man acceptera tycker jag.

      De har också flyga i nacken på nån utomstående.

    Tack gode Gud att jag alltid tar bilen överallt i Sverige och på kontinenten, oavsett hur långt det är. Skulle aldrig acceptera det här apberget.

      Apberget 😂

    Känns dock inte som att de skulle tillåtit det i en vagn med fler passagerare än bara de som de reser med. Eller?

    Men oförskämt att låta ungarna hållas oavsett. Det är ju annans egendom.

      Eh jo de hade tillåtit det. De är såna människor 😡

    Nej verkligen inte! Dels är det farligt, dels kan man inte förutsätta att andra medpassagerare tycker att det är okej att ha barn klängande och hängande. Total brist på insikt och hänsyn av föräldrar. Jag har rest med tåg som ensam förälder med mina tre barn utan att störa någon annan. Rita, prata och spela olika spel fungerade utmärkt.

      Nej jag tror att de passagerare som VILL ha såna barn runt sig är väldigt, väldigt få.

    Helt sjukt. Så beter man inte sig!

    Hade ALDRIG tillåtit mina barn bete sig sådär. Det handlar om respekt för sina medpassagerare.

      Ja och lite om att bete sig rent allmänt. Får de klänga så hemma eller är hela världen deras lekplats?

        Verkligen. Helt sjukt. Troligtvis är svaret ja på båda alternativen i din fråga…

    Är ungarna helt befriade från uppfostran?

      Brist på bra förebilder skulle jag tro

      Svaret på den frågan är nog ett rungande ja eftersom deras fäder är befriade från omdöme. Hur i hvte kan man utsätta sina barn för risken att i bästa fall skadas. Det krävs ingen större inbromsning för att de ska åka ner och en häftig inbromsning om det vill sig illa slungas de mot något hårt föremål.

        Jag funderar dock på om detta ens är en risk? Tåg är väl kassa på att bromsa/ bromsar genom att långsamt sakta in?

        Förutsatt att tåget håller sig på spåret och inte krockar med något. Men då är det väl iofs fler än Bingos ungar som ligger risigt till.

        Ang uppfostrad så skulle man nog ta att börja med att uppfostra föräldrarna så har man lite bättre utgångsläge sen!

          Det är en risk. Finns flera andra orsaker än krock och urspårning till att tåg fullbromsar eller nödbromsar.

            Tänker att det finns en orsak till att.man inte har bälten trots att det går i 200 km/h?

            Men det är ju OT egentligen man kan tappa greppet och ramla ner i huvudet på något oskyldig farbror oavsett.

          Jag har varit med om att väskor uppe på hyllan har ramlat ner. Så att ett klättrande barn ramlar känns ju inte helt osannolikt ändå.

          Jo tåg bromsar, Även när tåget gör en mjuk inbromsning känner man av den även om man sitter. Står man i gången tappar man balansen. Det krävs inte mycket för att ett litet barn runt 20 kg som klättrar på bagagehyllan tappar kontrollen och flyger ner från bagagehyllan. Tåget behöver inte ens bromsa in utan det räcker att tåget kränger till.
          Åker mycket tåg i jobbet till Göteborg och har aldrig varit med om att tåget inte krängt eller gjort en mjuk inbromsning minst ett par gånger varje resa. Tyvärr är det rätt vanligt med tvära inbromsningar och då flyger barnet med en enorm kraft och kan avlida om det vill sig illa. Så jo det är en jätte risk och jag hoppas verkligen att det inte finns föräldrar där ute som inte förstår det.

            Håller med om att det räcker att det kränger (och man kan ju ramla ner även utan att det ens kränger för den delen, om ens barn inte är ninjas.), men däremot tror jag du är ute på lite tunnare is ang de skulle flyga med ”en enorm kraft” om tåget bromsade in på någon typ av normalt förekommande vis. Det låter som hämtat från körskoleboken, men om människor och väskor flög runt med enorma krafter i vanligt förekommande situationer så skulle man helt enkelt börja med bälten på tåg. Orsaken att man inte här bälten måste vara att situationer då tåg bromsar så pass tvärt att det blir den typen av krafter förekommer extremt sällan, eftersom tåg inte mycket sällan krockar/ spåra ur. Bussar har bältem så fort de kör snabbare än i stadstrafik, tåg kör i 200 km/h men det finns ändå inga bälten ens installerat.

              Jag vet att du inte tror det, men det Anonym ovan dig och många andra säger stämmer. I normala fall sitter du ner och kan parera en tvär imbromsning ex. genom att hålla i sättet framför. Tåg bromsar ganska ofta tvärt utan att de behöver ha kört på något. Det räcker med att signalen som bör vara grön är röd. Att lokföraren missar den röda signalen och tågets automatiska system tvärbromsar tåget. Lokföraren missbedömmer avstånd till station och liknande och måste bromsa hårdare.

              Men framför allt så lutar tåg väldigt mycket i kurvor. På grund av hur rälsen är designad märks detta knappt i höga hastigheter. Men om du har varit med om att ett tåg stannat i en kurva någon gång så vet du hur mycket det lutar.
              Du har alltså en extra kraft i kurvor utöver hastigheten som gör att barn kan slungas ganska lång och hårt om de befinner sig uppe på hatthyllan. Jag har även varit med om att bagage ramlat ner från hatthyllan när tåget kränger till, det har även varit folk som skadats allvarligt av att de fått en väska på sig som ramlat ner för att den inte legat rätt på hatthyllan.

          Jag har varit med på tåg som fick bromsa (och även körde på ett gäng kor) Det var svårt för de som satt ner framåt att hålla sig kvar i sätet.

            Jag är helt med på att barnen ramlar ner om tåget bromsar. Alla barn som klättrar kan vär råka ramla ner, oavsett om det är på ett (bromsande) tåg eller inte.

            Det jag är mer tveksam till är alla formuleringar om att de skulle slungas i väggen/ med enorma krafter osv. Tycker det låter som man tänker på säkerhetsinformation för bilar då, inte tåg.

          Tågen bromsar ofta långsamt och mjukt för att det ska vara bekvämt för resenärerna. Ibland behöver man bromsa hårt, och ibland kan till exempel signalfel orsaka nödbroms, vilket inte är speciellt mjukt och försiktigt.

          Kör man lite för fort i en växel så kan det rycka till ordentligt i sidled så ungarna ramlar ner också.

    Är förstås inte barnens fel att de beter sig sådär utan deras föräldrars. Helt orimligt. Synd om barnen att de ”uppfostras” sådär – de kommer ev bli gränslösa och därmed lite svåra att ha o göra med för tex arbetsgivare. Obs skriver ”ev”. Alla barn som får greja så blir inte det. Men många. Således gör föräldrarna dem en stor otjänst.

      Och inte nog med det. Kan även vara så att det blir jobbigt för andra mer uppfostrade barn att vara kompis med dom. Minns att det fanns den här typen av barn i skolan när jag var liten. Ingen orkade bjuda hem dom tex.

        Obs. Vill tillägga att jag inte vet mer än det som framkommer i det här inlägget. Med ”den här typen av barn” syftar jag på hur de och föräldrarnas inställning framställs i inlägget. Mer än så vet jag inte.

    Jag tänker på säkerhetsrisken?! Om tåget behöver tvärnita, vad händer då? Hoppas det fanns en tågvärd ombord som kunde informera föräldrarna om risken, när föräldrarna själva uppenbarligen inte är medvetna.

      Tågvagnen tar ingen skada. Barnen är mjuka.

      Det handlar om Bingo och Katrins barn. Säkerhetstänkande har aldrig varit en del av deras uppfostran. Sådana där töntiga saker som säkerhetsbälte, flytvästar och bilbarnstol bryr de sig inte om…..

      Tåg har en ganska lång bromsträcka, de tvärnitar inte som en bil gör

        Nej det är kanske sant. Men jag har varit med om ett sj-tåg som gjorde en ”kraftig inbromsning” och jag kan säga att det var till att hålla i sig. Det händer säkert väldigt sällan dock!

        Förvisso, men en motorvagn som nödbromsar/lägger i fullbroms bromsar kraftigt. Är man inte beredd och står upp/klättrar på säten så är risken stor att man ramlar eller far in i något.

          Men ändå inte tillräckligt stor för att det ska vara motiverat med säkerhetsbälten?

            Tanken är inte att man ska klättra runt på hatthyllan när man åker tåg. Sitt ner i stolen så klarar du dig.

            Lokalbussar har ju ståplatser oxå…. Och det lär ju inte gärna för folk om de bromsar hårt!!!

        Just för att tåget har en lång inbromsningssträcka för att det glider längre än motsvarande hastighet för en bil krävs en större kraft för att snabbt få stopp på tåget. Dessutom färdas tåget ofta runt 160 km/h men kan komma upp i hastigheter på 200 km/h vilket även det påverkar kraften för inbromsning. Det är kraften som krävs för att bromsa tåget som avgör vad som händer med passagerarna i tåget.
        Den kraft som tåget genererar när den kör beror på hur mycket tåget väger och dess acceleration, Vill du få stopp på tåget snabbt måste du skapa en motkraft som är lika stark som den kraft som tåget skapar när den kör på spåret. Eftersom tåg är stora och väger mycket och kör snabbt blir motkraften stark och påverkar alla i tåget på samma sätt som själva tåget man slungas bakåt.

        Lång bromssträcka förvisso men tågets nödbroms (som absolut inte är mjuk och fin) kan lösas ut av signalfel, atc-fel (ett typ av systemfel), balisfel, hinder i spåret osv osv… Det räcker med att tåget ska åka genom en växel som är ganska hård för att tåget ska gira till och tvingas bromsa hårt.

        Tycker det räcker med att gå bort till toan för att känna hur det kränger på tåget. Har hänt både en och två gånger att jag varit nära på att ramla nästan. Kanske har jag dålig balans jag vet inte.

        Om tågen måste tvärbromsa så rycker det till rejält även om det inte stannar till helt

    Jag undrar om dom där hyllorna verkligen håller för lekande barn. Jag tror bara man får ha mindre väskor där egentligen. Usch hade verkligen hatat att sitta bredvid det gänget. Där finns ingen ursäkt som ”det är bara barn”. Man beter sig inte så!

    Som sj-anställd blir jag jävligt irriterad av detta

      Samma här. Oacceptabelt

    Jag hade sagt till!
    Bara för att Bingo är infantil, betyder det inte att han och co ska få leka rövare.

    Har aldrig förstått varför han och Katrin skilde sig, de passar ju så bra ihop! 😐

      Han gillade väl inte hennes fågelfrö knäckebröd 🙄

    Synd att hatthyllan höll. Hade varit skojsigt om den brakat ner.

      Då hade det väl varit SJ:s fel.

      Lite som familjen som grät ut i tidningen och skulle stämma ett flygbolag för att deras unge hade blivit påkörd av serveringvagnen i mittgången. Det kommer fram sen att ungen härjat runt och besättningen bett föräldrarna hålla ordning på sitt barn flera gånger.

      Att va förälder är lika med ANSVAR. Tills barnen fyller arton så är allt föräldrarnas ansvar.

    Brukar försöka hejda impulsen att alltid stoppa mina barn från att göra semifarliga grejer. Barn idag blir dåliga på att hantera risker eftersom vi gärna hindrar dem från alla typer av situationer med risk för att slå sig.

    Däremot behöver man ju träna barn i att visa hänsyn, vilket föräldrarna i detta fall inte verkar göra.

    Så nej, mina barn hade inte fått klättra sådär dels av hänsyn till medpassagerare och SJ.

    Gervide hur många gånger per dag måste man verifiera att man inte är robot. Har fått göra det typ 4 gånger bara idag… så tröttsamt
    5 gånger med denna gång inräknad

      Alla gånger

      Det är väl varje gång man kommenterar?

        Ja men att bara bocka i rutan är en sak men jag måste välja bilder med broar palmer eller övergångsställen varje jävla gång. Så var det inte för 2 veckor sen typ

          Och det är ju typ 3 sådana bildpussel för varje kommentar man lämnar. Inte bara ett.

      Testa om det blir samma med ett annat email/namn/ip eller enhet.

        Oj läste in ”hamnar i mod” istället för verifiera.

    Sjukaste jag sett. Har så svårt för sånt där. Hade aldrig i livet låtit mina barn bete sig på det där sättet. De skulle inte ens kommit på tanken: varje gång vi skulle göra något pratade vi innan om hur man gör på t ex restaurang. Sitter ner och pratar trevligt, springer inte runt osv. Nu är de stora och vet hur alla sådana situationer går till.

      Ändå inte jättemycket sjukare än att ta barnen utan flytväst på båten för att ”dör vi så dör vi tillsammans”…

    Fy fan. Jävla mardröm. Hade ögonaböj sagt till föräldrarna till de små gremlisarna men hade, om jag såg att det var en svensk B-kändis med ett så pass stort instakonto hade jag nog ändå backat av rädsla att bli uthängd av barnafadern. Undrar om det är därför dessa personer kommer undan med den här typen av beteende eller ickeuppfostran. Usch.

    Bingo Rimer är ju som ett barn själv, inte ungarnas fel. Synd om barnen som även läggs ut så här av honom.

    Fy fan, Bingo Rimér är inte klok! Han tar alla priser när det kommer till att vara kompis-pappan som aldrig säger till sina ungar. Alltså, den värsta sortens förälder. Det skulle dock inte förvåna mig om det är han som föreslagit för barnen att börja klättra på hyllorna och det är ju förstås ännu värre. Trodde Alex var ganska vettig men tydligen tycker han det är en bra idé att att låta ungarna härja fritt. Och varför säger inte tågvärden ifrån? För övrigt. Bingo har för övrigt förbrukat sin rätt att någonsin kalla sig miljövänlig, med alla sina flygresor och konsumtion.

      Jag tänker också ibland att Alex verkar vettig men så tänker jag på att han har varit ihop med Katrin och då verkar han inte så vettigt längre.

        Åkte samma tåg som Alex och Falke från Lund till Sthlm i juli. Satt precis bakom dem och det hördes inte ett ljud. Falke satt helt stilla hela tiden.

    Igår när jag var ute och åt var det tre barn som jagade varandra runt mitt bord. Okej, om dom hade varit typ 2-3 år, men dom var snarare 8-10 och föräldrarna sa inte till. Väldigt märkligt.

      Jag tycker faktiskt det är knepigt. Jag åkte precis 15 timmar enkel väg med en övertaggad 2-åring med stort rörelsebehov och till slut fick hon klättra lite på sätena när hon blev less på att gå igenom hela tåget 377 gånger. Hade jag satt henne med paddan (hon har ännu inte fått kolla på skärmar) så hade jag fått onda blickar för det, speciellt för att jag inte tycker att det är nyttigt för ett så litet barn att ha hörlurar på sig och för en tvååring går det inte att läsa mer efter ett tag. Hade jag försökt tvinga henne att sitta still hade hon 100% fått psykbryt på tvååringars vis. – och då hade vi såklart fått onda ögat för det också.

      Men jag skämdes såklart och försökte hela tiden avleda lillan till att göra något och det är väl det som är skillnaden mot Bingo. Men som sagt, jag är tudelad.

      Jag tycker också att svenska tågbolag är ena jäkla klanthattar när det gäller barnfamiljer. I Tyskland finns det barnavdelning på praktiskt taget varje tåg. I Finland finns det riktiga lekplatsavdelningar med rutschkanor och grejer (och jag tror inte att finnarna är helt rogue när det kommer till säkerhet så det där med bromsningar från andra kommentarer tror jag vi kan tänka bort, i alla fall för regionaltåg).

      Med det sagt så hoppas jag såklart att vi snart når en ålder då lilltjejen kan åka hem till mormor och morfar de där 15 timmarna igenom Europa utan att klättra på allt.

        Sorry, det var inte meningen som ett svar på @ko:s kommentar utan som en en helt egen, självstående 🙈

        Hade fått dåndimpen om jag åkt med, hoppas det inte fanns några andra passagerare i den vagnen och barnens säkerhet verkar han inte bry sig så mycket om 🙈 konstigt att inte Ross var uppe på hyllan med 😂

        Sovkupe? Alltså 15 h sittandes är ju tortyr för en vuxen också. Själv bokar jag alltid sovkupe för långa turer. Åker på kvällen och är framme på morgonen. Så gjorde min mamma också med mig och mina syskon. Och min syster med sina barn.

          Fast där kan barn inte heller klättra om valen 🐳 får bestämma. Tydligen äckligt för alla som kommer efter. 🤣

        Om ungen är för liten för hörlurar och annat ät den nog gär liten gör en 15 timmars tågresa med?

    Såg detta på story och dom var ensamma i vagnen. Så dom störde ingen.

      Och? Ungar ska väl för fasen inte klättra på hatthyllor bara för det? Helt otroligt att man som förälder föreslår och/eller accepterar det.

      Något bättre men förstår ändå inte varför barnen får lära sig detta istället för ett lugnt kontrollerat resande

      Kanske finns ett skäl till att de var ensamma? Hade jag suttit där med min familj hade jag bytt vagn direkt, om inte annat för att förhindra att vi blev skadade av ungar som ramlar ner. Så, om de var ensamma där just då saknar helt betydelse!

    Någon som sett Antonias instastory nyss? Det gör ont i mammahjärtat att kolla på. Hon är barnvakt till sin kompis ungar, visst man förstår att de kan bli lite ledsna, saknar sin mamma& pappa osv osv men måste människan lägga ut på story när båda barnen gallskriker, jag får ont i magen av att se den lilla pojken helt rödgråten i ögonen och hon slänger fram kameran i ansiktet på dem med texten ”vad bra det går” för att vara rolig, stackars barn, så trött på att den människan gör allt för lite content.

      Ja, jag såg också. Vidrigt beteende. Blir så ledsen över hur många inom influencer-världen som helt tappat omdömet om vad som passar sig och inte på sociala medier. Barn som gråter mår sällan bättre av en kamera i ansiktet. Punkt.

    Det här får mig att tänka på för något år sedan då jag skulle åka från Stockholm med ett tåg på kvällen. Lite framför mig satt en till synes helt normal man i 30 eller 40årsåldern, välklädd etc. Från ingenstans ställer han sig på sätet och hoppar upp och lägger sig ner raklång på väskhyllan i plast/glas, alltså samma som på videorna.
    Inte förrän två tågvärdar kom och sa åt honom klev han ner, fast först sa han emot och tyckte att de visst höll för honom.
    HUR kan man tro att det är okej beteende att lägga sig och sova så? Hahah så sjukt

      Skulle inte förvåna mig om det var yogamannen från gröna linjen i Stockholm som oavsett hur mycket folk det är i vagnen plötsligt börjar utföra yoga….

    Undrar hur många influenser ungar som kommer växa upp och skämmas ögona ur sig för vad föräldrarna gjort.

    De gör det här för att provocera. Få fler klick etc etc…. Har säkert sagt till barnen att klättra … väldigt sorgligt. Oavsett, hade jag jobbat på tåget hade de fått en varning sedan åkt ut med huvudet före. Stackars barnen som behöver uppfostras av föräldrar som utnyttjar de…

    Trash.

    1. Det är väldigt ohygieniskt att springa runt med svettiga fötter på bord där folk sedan ska äta.
    2. Vem ska betala om något går sönder?
    3. Vem ska betala om någon faller och bryter något?

    Det är framför allt synd om barnen när sånt här tillåts. Meningen är ju att vårdnadshavarna ska hjälpa barnen i rätt riktning gällande att ha ett normalt socialt beteende. Ungarna kan ju pga detta uppfattas som lite…..eljest, fastän dom inte är det. Om en tågvärd ser detta har dom rätt att avlägsna sällskapet vid nästa stopp. Synd att det inte hände för då hade ungarna ivarje fall fått reda på att man inte uppför sig så här.
    Bara sorgligt.

      Vadå socialt beteende? Att barn klättar när de är uttråkade och möjlighet finns?

      Tro mig, barn fattar när den åldern är förbi när detta ses mellan fingrarna och de slutar automatiskt med det och börjar istället att skämmas och se det som barnsligt.

      Känns mer som att vuxna idag har dragit ner på åldersgränsen när deras tålamod och överseende för vad man accepterar att barn gör får ett frikort. Det verkar vara antingen eller. Antigen anything goes, hela havet stormar, eller nolltolerans dvs barn föds till små vuxna som ska stirra still och vara knäpptysta.

        Vi börjar här; vad är det du inte förstår avseende socialt beteende?

          Vad då börja… jag har redan ställt en fråga genom att folks upp ditt tes.

          Men jag ska hjälpa dig lite genom att kopiera in den direkta frågan från mig en gång till.
          ” Vadå socialt beteende? Att barn klättar när de är uttråkade och möjlighet finns?”

            Uppfostrade barn beter sig inte som apor och klättrar hej vilt. Har föräldrarna lite vett så ser de till att ta med sysselsättning.
            Men med sådana föräldrar kan man inte vänta sig något annat.

              Definiera hej vilt tack!

              De klättrade på hyllorna runt deras egna säten. Hur stor det någon annan annat än deras synfält?

                Hur stör*

                  Men det är väl störigt oavsett om man sitter nedanför dom eller inte, att folk klättrar runt och kastar popcorn omkring sig. Det spelar faktiskt ingen roll ens vem som blir störd eller inte. Är det inte tillåtet att bete sig så enligt SJ så gör man inte så.

                    Såg inte att de kastade popcorn. Att skräpa ner är aldrig ok.

                    I övrigt så förstår jag inte hur störigt man kan tycka att det är. Att ett barn klättrar på en möbel som inte är nära dig. Varför är det det?

                      Är möbeln inte en klättermöbel, och inte deras egendom så stör jag mig på det. Det är respektlöst gentemot dom som äger möbeln, och jag stör mig på respektlösa människor.

                      Exakt Henrietta!!

                      Ok

                      Förklara då skillnaden på hur det sliter på hatthyllan mer att ett barn klättar på det än att du drar en väska, et paket eller liknande mer än att ett barn klättar på det.

                      Och varför tycker du att det är respektlöst? Vad exakt är det som de kränker?

                      Det sliter inte mer på toaletten om min väska ligger där eller om någon använder den för att pissa. Är det ett okej beteende att jag då använder toan som förvaring för min väska när jag åker tåg nästa gång?

                      Varför är du så emot att lära barn hur man beter sig på olika platser? Leka och klättra gör man på vissa platser och på andra platser inte. Ropa och tjoa gör man på vissa platser och på andra platser inte. Springa gör man inte heller på alla platser. Spelar liksom inte någon roll om man är ensam där eller om prylen rent faktiskt håller för att jag klättrar på den.

                      I min värld så är det möbelns ägare som sätter reglerna kring möbeln, och dom reglerna ska respekteras. Allt annat är respektlöst. Och som jag redan sa så stör jag mig på respektlösa människor. Kan liksom inte hjälpa det, det är en känsla som jag får inom mig. Min hatthylla är inte heller en klättermöbel för någon annan än min katt.

                      Anonym:
                      Så barn ska inte heller springa i gången på ett tåg, eller vad vill du säga?

                      Henrietta:
                      Jag läser vad du säger. Jag ogillar också starkt respektlösa människor. Väldigt mycket.

                      Men här får du nog ändå erkänna att det är dina egna åsikter om hur väskhyllan som väger in snarare än ”ägarens”. Dina egna antaganden om hur ”ägaren” skulle se på beteendet. För det är väl ingen som sagt det till dig, eller hur?

                      ”Ta med dig högst två väskor (maxmått 80x50x35 cm, maxvikt 20 kg) samt ett litet handbagage”

                      ”Mindre väskor placeras på hatthyllan ovanför din plats. Endast riktigt stora väskor placeras i bagageställen. Av säkerhetsskäl får du aldrig placera bagage i mittgången eller framför tågets dörrar.”

                      ”Det är inte tillåtet att ta med föremål som är farliga, störande eller som inkräktar på dina medresenärers utrymme. Se till att ditt bagage är väl förpackat, inte har vassa hörn och kanter eller att det riskerar att skada eller smutsa ned medresenärer eller inredning”.

                      Så jag antar att störrebarn inte klassas som lätt bagage som får placeras på hatthyllan. Men det är nog lugnt att knöla in dom i bagagestället. Förutsatt att dom inte är smutsiga.

                      Henrietta. Jag älskar dig!

                      Nej det sa jag inte.

                      Henrietta:
                      Den regeln finns för att inte skada andra resenär om en väska skulle ramla ner. Minder sannolikt att ett barn som kan håll sig fast skulle ramla ner alls.

                      Men om vi nu ska vara sådan så står där enbart något om placering av väskor och var man ska förvara dem, och detta är pga utrymme och hur man maximerar det.

                      Men självklart är inte hylla till för barn att ligga på dem etc. Jag tycker bara att din åsikt ang respektlöst är något överdriven och sm jag inte ser dig kunna motivera, men det är MIN åsikt.

                      Och min åsikt är att tysta vagnen är för stumma människor, andra vagnar för döva, min katt ska få resa på hatthyllan och djuravdelningen ges till allergiker. Men nu spelar inte min åsikter någon roll.

                      Det här med djuravdelningen till allergiker är så sant. Och så borde stora hundar få sitta i sätet så lönge man betalar för dem.

                      Henrietta / 23:31
                      Så vad gör du här? Vad vill du ens med att kommentera inlägget? Kräka av dig lite på Bingo och Katrin?

                      Vi säger så. Orkar inte med tjuriga personer.

                      Anonym 21:49
                      Hade missat dig!

                      ”Varför är du så emot att lära barn hur man beter sig på olika platser? Leka och klättra gör man på vissa platser och på andra platser inte. Ropa och tjoa gör man på vissa platser och på andra platser inte. Springa gör man inte heller på alla platser. Spelar liksom inte någon roll om man är ensam där eller om prylen rent faktiskt håller för att jag klättrar på den.”

                      Du tillskriver mig saker som jag varken tyckt eller sagt, ergo så får du inte längre svar än så här. Du får helt enkelt läsa om allt jag redan sagt en gång till.

                      Jaha trh, hade du ingen motivering till det. Förstod väl det.

                      Har inte sett svar på mina frågor i det du skrivit tidigare, några motfrågor men inga tydliga svar med motivering. Lite ironiskt kan man tycka.

                      Nåja, lycka till i framtiden och hoppas att du blir bättre på att svara på frågor. Kan behövas om du ska ha med barn att göra. En motfråga brukar inte hjälpa då.

                      Snälla du, jag svarar inte på saker som du påstår att jag tycker när jag inte tycker dem. Detta måste du ändå själv förstå? (Fast jag gissar på att du inte förstår det 😉 )

                      Du bevisar min poäng 👍

                      Faktiskt inte. Men du bevisade min parantes.

                      Här är en fråga till dig. Varför gillar du att äta gröt i badkaret samtidigt som du fönar ditt obefintliga hår? Förklara i tio utförliga steg tack, annat har du misslyckats.
                      Förklara sedan varför du aldrig vill gå ut på dagen i dagsljus.

                      Dock klättrar ju barnen upp på hatthyllan via ryggstödet som knappast är avsett att belastas så.

          …jag har redan ställt en fråga efter* att uppföljt* din tes…

            Nope, tänker inte svara dig. Du verkar blåst.

              Haha, då hade du kunnat besparar oss båda din kommentar kl 20:33, eller hur? 😅

              # bästa argumentet när man inte kan förklara varför man tycker det man tycker: ” du verkar blåst” 😉

                Men faktiskt så verkar du inte särskilt smart. Eller vill du provocera. Man lär ungar att inte göra sådär. Har du egna barn kanske du kan ta hjälp av nån förståndig i din närhet som vet hur man beter sig. Som snällt kan förklara det för dina barn, när inte du duger till det.

                  Ok. Förklara mig som om jag vore 3 år.

                  Varför klättar man inte på väskhyllan i en tågkupé som det inte sitter någon annan än familjen i?

                  Motivera så tydligt som du bara kan.

                    För en treåring så räcker det med att säga att man sitter på sin plats i tåget. Har man spring i benen så kan man gå lite i gången eller ställa sig upp.

                      = du kunde inte motivera varför man gör si men inte så.

                      Du bad mig förklara som om du vore tre. Vore du tre så hade det räckt med att förklara att ”på tåget sitter vi ner på sätet, inte på hyllan.”

                      Tror att du överskattar en treåring.

                      ”Nej mamma. Förklara din motivering till varför jag inte får klättra på hyllan när vi är ensamma i kupén” said no treåring ever.

                      Du har uppenbarligen inte haft med många treåringar att göra. Deras favoritfråga är ; Varför då? Varför gör hen så… etc i all oändlighet.

                      I vilket fall så valde du med flit att missförstå. Tack för idag!

                      Jobbar på förskola. Berätta mer om hur treåringar fungerar. Jag lyssnar. Inte.

                      Tack och hej leverpastej.

                      stackars barnen på din förskola för du är omogen och trilsk

                      Beklagar!

                      😘
                      Hur gärna vill du ha sista ordet?

                    Har du egna barn The real hmm?

                      De vill inte ha någon kontakt med henne…undrar varför?

            Du är en riktig haverist du.
            Det äldsta barnet är 11 år, då är man väl medveten om att man inte klättrar på möbler på det där sättet.

            Jag vet att du älskar att låta smart och härskande, men att du som vuxen inte förstår hur fel det är och hur extremt oförskämt det är mot medresenärer är skrämmande.

            Ps. Du är inte så smart. Att provocera och prata med stora ord innebär inte att man är smartare än andra. Du visar tydligt att du inte kan lyssna precis andra eller diskutera.

              Jo, jag håller helt med dig Bee.
              Jag undrar dessutom om personen överhuvudtaget har barn, jag gissar på: nej. Känns lite som att man måste argumentera bara för att. Tycka annorlunda, bara för att. Tröttsamt.

        Fast det handlar inte bara om leken i sig utan om att barnen inte lär sig respektera sina medresenärer. Vad händer nästa gång de reser och de inte har en egen vagn? Kommer de förstå att det inte är acceptabelt att göra som de gjorde?

        Självklart växer vi alla upp och att hoppa på möbler blir pinsamt men då är väl själva handlingen utbytt mot något annat. Något som inte känns pinsamt och något där de känner att de kan göra vad de vill utan att tänka på något annat.

          Ja samma som att man lär barnen andra beteenden i sociala sammanhang. Man vill väl uppfostra människor som går att ha i möblerade rum?

          Men är inte detta något som kommer automatiskt med tiden? Att man fattar att det inte längre är ok att hoppa i soffan mm.

          Och barn är inte dummare än att de förstår att vissa saker gör man när man är ensam bland familjen och annat gör man inte när främmande är nära.

          Känner att ni underskattar barn rent allmänt. Varför är det så tro?

          För håller tyglarna så på era egna barn att de helts gör revolt även i andra/alla sammanhang som tex i folksamlingar där ni inte känner de andra?

            Men det handlar inte om att de växer ifrån hoppandet, det handlar om att de inte lär sig sociala normer. Barn som uppfostras med att de får göra vad de vill när de vill hur tror du de blir som vuxna?

            Hoppandet byts ju ut mot någonting annat.

              Men det är ju just det. Ni tror att de får lära sig att göra vad de vill när de vill fastän det lika gärna kan innebära att: så här gör vi när vi är ensamma och så här gör vi när det finns andra i samma rum.

              Barn förstår skillnaden. Tro mig.

              Tex, många vuxna pilllar sig bland tänderna eller i näsan när de är ensamma. Men det skulle aldrig få för sig att göra det när någon annan ser på eller är i samma rum.

              Samma gäller för barn och det är inte gamla när de är kapabla att lära sig skillnaden. Vare sig det gäller att sprina näck, hoppa i soffan eller något annat som bör besparas omgivningen.

                För att föräldrarna uppfostrar dom till att förstå sociala beteenden och vad som är rätt och fel. Och räcker inte det så lär de sig genom att andra blir irriterade och till slut ber dom sitta ner och vara tysta och bete sig. För det är så man ska bete sig.

                  Näääää!

                  Hur passar det in här menar du?

                    Du får fundera lite så kanske det trillar ner.

                      # Jag tycker något men jag kan inte förklara varför jag tycker det alt jag vet att jag inte har något motiv som håller för en granskning.

                      Du säger att barn lär sig vad som passar och inte. Jag säger att det är för att föräldrarna (eller andra) uppfostrar dom till att förstå det. Vet inte vad det är som är otydligt med det.

                      Inget alls oklar åsikt eller konstaterande annat än hur det påståendet passar in i frågeställningen ang att klättra på hyllor i tågkupé.

                      Haha ja det är ju det vi diskuterar här.

                      Det är du diskuterar. Jag diskuterar VARFÖR något är rätt och annat är fel. Samt jag diskuterar NÄR det är lämpligt att ta den lektionen.

                      Du diskuterar bara ATT man ska uppfostra till det och det är inget som jag motsatt mig.

                Va?? Massor av människor petar näsan bland folk ju. Verkar inte alls ha gått in för dessa med när man gör det och inte. Kanske fick de åka tåg på hatthyllan som barn😜

                  Haha, du har en poäng där. 😂👍

            Tar ett barn skada av att få höra att på tåget så klättrar man inte på hyllorna? De kan ju leka och spela och göra något aktivt utan att bete sig illa. Samma som man lär barnen att på biblioteket så skriker man inte, på restaurangen kastar man inte mat osv. Inte för att någon nödvändigtvis tar skada av att ett barn kastar mat på en restaurang utan för att det är så man beter sig. Sen får man väl ha överseende med att de inte lär sig på en gång men vid vilken ålder tycker du att man ska lära barnen dessa saker? Ska man börja när de är tio? Femton?

              Man ska börja direkt. Så fort de är födda mer eller mindre.

              Skillnaden är på när och i vilket sammanhang. Vissa saker är ok när vi är ensamma men inte bland folk etc.

              Gör du inte själv vissa saker i din ensamhet som du aldrig skulle göra bland andra pga socialt oacceptabelt?

                Då är vi överens om att de ska lära sig redan som barn.

                Jag klättrar inte på hatthyllan på tåget oavsett om jag är ensam i vagnen eller inte. Jag har fått lära mig att inte allt möblemang på alla platser är till för att leka på.

                Btw Camilla, jag har försökt posta den här kommentaren fem gånger nu. Robotgrejen funkar ju typ aldrig, bara error med recaptcha-nånting. Det här börjar bli frustrerande nu.

                  ” Jag har fått lära mig att inte allt möblemang på alla platser är till för att leka på.”

                  Inget fel på det du fått lära dig. Betyder dock inte att det är det enda rätta.

                  Väskhyllan håller lika väl som stegen upp till sängen i en sovkupé under taket, dvs våning 3 håller.

                  Men här snackar ni mer moral än något annat. Gissar dessutom att ni gör det pga av vem det handlar om snarare än att.

                    Jag har aldrig hävdat att det är på grund av att hyllan inte håller som jag anser att barn inte ska klättra där. Jag tycker inte att man kan göra vad man vill så länge något inte går sönder. Det är inte sakers hållfasthet som avgör vad man bör göra med den. Hyllan håller för att jag ollar den också liksom.

                    Och där fick jag svaret inte ett nötskal. ‼️

                    Man gör inte så FÖR ATT NI TYCKER ATT MAN INTE SKA GÖRA DET.

                    Varför man inte ska göra det verkar inte ni själva heller veta. 😉

                      Ja det är väl så sociala koder fungerar? Vi har alla ”kommit överens” om vad som är okej var. Vill man inte lära sina barn det?

                      Nedan skrev du att du håller med om att det är störande när barn ser på tv utan hörlurar eller vuxna som pratar i telefon med högtalare – talar inte det emot ditt egna argument ovan?

                      Anonym
                      Inga problem att köra dem koder. Om du läser vad jag skriver så ser du att jag är övertygad om att barn vet skillnad var när hur och bland vem man gör visst och annars inte.

                      🐳
                      Fast nu får du ge dig. Jag har motiverat mig. Hela tiden. Så inget av vad jag tidigare sagt kan inte säga emot det jag skriver kl 21:59

                      Inga problem att lära* dem koder..

                      Jag ska ge mig, det är ditt svar?
                      Det finns direkta konsekvenser av att bete sig som barnen i det här inlägget (de kan störa resenärer som kommer efteråt) precis som det finns direkta konsekvenser av att ett barn spelar högt av sin film (det kan störa resenärer bredvid).

                      De har det gemensamt och det har inte att göra med sociala normer om att vi tycker man ska vara på ett speciellt vis. Det visar en direkt reaktion på en handling vilket är vad du vill ha svar på med ditt varför.

                      Fast det ger verkligen inga konsekvenser till resenärerna som kommer efter mer än vad andra resenärer hittar på under sin resa. Lovar dig.

                      Handväskan, mobilen, pappret som du snutit dig i etc som läggs på bordet är betydligt äckligare än ett barns strumpor.

                      Skillnaden för mig är huruvida man störs i realtid samt vad man kan göra åt det själv.

                      Personligen torkar jag alltid av armstöd och bord både på tåg och flyg innan jag sätter mig. Hett tips by the way!

                      Men detta får väl bli ett agree to disagree. 😊

                      Och nu fick du ett svar av valen, som av flera andra. Du håller inte med. Dvs du tycker inte att du har fått svar som duger. Du har rätt, andra har fel. Nöjd?

                      Jag är nöjd med 🐳 försök till att förklarar (men hon är den enda som ens gjort e anståing. Ni övriga har bara käfta med luft till argument) och jag respekterar hur hon ser på det även om jag inte håller med och jag inte ens anser att hennes argument håller hela vägen.

                      Så på din fråga,… ang 🐳, japp, nöjd. Övriga, not so much. 😀

                      Haha du respekterar ju inte alls hennes åsikt. Eller just det, du förstår ju inte vad respekt innebär

                      Vilken tur att jag har dig som kan berätta för mig vad jag verkligen tycker och tänker. Vad skulle jag gjort utan dig…. apropå respekt och respekterar vad någon annan säger. 😉

                      Och så hittar du på något nytt igen. Har inte sagt att jag behöver har respekt förklara för mig, eller hur? Fast just, du kan ju inte förstå text så bra. Så var det ju. 😀

                      Haha trh, jag ska inte bråka mer med dig ikväll. Sov gott. Själv ska jag krypa upp på hatthyllan och sova i en resväska. Ses i marschallens skugga. Amen.

                      Haha, sov så gott! 🙂

                      Du frågar varför någon tycker att det är respektlöst. Två svarar på grund av smuts. Oavsett om du håller med eller inte så är det inte fel svar eftersom det är en åsikt.

                      Faktiskt inte. Men du bevisade min parantes.

                      Här är en fråga till dig. Varför gillar du att äta gröt i badkaret samtidigt som du fönar ditt obefintliga hår? Förklara i tio utförliga steg.
                      Förklara sedan varför du aldrig vill gå ut på dagen i dagsljus.

                      👆Ovan hamnade fel…..

                      @ 00:21

                      Jaaaaa! Var har jag sagt att någon har fel? Svar: Ingenstans. Jag håller bara inte helt och hållet med. Men jag håller delvis med.

                      Nu måååååååste ni bli bättre på läsförståelse. Det här håller inte.

                      För att gröt är godare om man äter det i badkaret. Värmen från fönen är skön, inte mer med det. Håret föll av i en tragisk skidolycka, vill helst inte prata om det.

                      Dagsljus är inget för mig. Trivs bättre i mörkret. Jag tycker att det symboliserar något större än oss.

                      Det där med läsförståelse är faktiskt något som mest kan appliceras på dig. Men det förstår du nog inte.

                      Jobba på skriv- och läsförståelsen så ses vi i nästa kommentarsfält. Jag hoppas på förbättring från din sida då, jag tror på dig! Puss och kram.

                      Kul för dig att du väljer att svara på saker som är osanna om dig som har pådyvlats dig utan att du ens tidigare andras något åt det hållet. Jag jobbar inte så.

                      Och inte ljuger jag heller som du uppenbarligen valt att göra här.

                      Tråkigt att inte ens de mest uppenbar poänger går hem hos dig. Beklagar även dig!

                      PS Du missade att det skulle vara i 10 utförliga steg, det blev bara fyra, om du nu ändå skulle göra ansträngningen. 😉

                    Vad i helvete argumenterar du för egentligen? Jag har läst dina inlägg på denna blogg under några år nu, men detta tar faktiskt priset. Det är så tydligt att du bara måste fortsätta tugga i en oändlighet bara-för-att. Ge dig nu människa. Gör något annat med ditt liv.

                      Då var du inte med när hon flippade totalt en natt häromåret.

                      Finns ju en hel del episka trådar där trh helt tappat det. Finns en del inne på andra bloggar också där hon går bärsärk, bland annat hos LD.

                      Jag brukar inte vilja spekulera i mående så jag gör inte det.

        Nej, många barn roas på tåg på andra vis än att bete sig som djur. De målar, pysslar, ser en film, går lite i gången, fikar. Kan du inte komma på andra sätt att roa uttråkade barn än att låta dom klättra på väggarna?

          Självklart. Finns mer än ett sätt att underhålla barn på. Även genom fysik aktivitet.

          Förstår bara inte hur och varför ni stör er på detta. Ensam vagn där de inte i vägen för någon annan.

          Var ligger ert problem?

            Det är flera som försökt förklara problemet, du väljer att inte lyssna.

              Du får jättegärna hjälpa mig citera ett svar som svara direkt på det jag frågar efter.

              För jag har inte valt att inte lyssna. Nu har bara som jag ser det inte leverantör någon logik eller frukt svar efter det jag frågar efter.

              Du å din sida blev här ”spydig” i brist på bättre adverb.

                Du frågar vad problemet är med barn som hoppar, flera ovan har svarat varför de tycker det är ett problem. Att du inte håller med betyder inte att du inte fått svar på din fråga.

                  Haha svarade exakt samma lite längre ner.

                  Har jag verkligen fått det? Ett svar på varför att snarare än att det tycker att det är ett problem?

                  Jag tycker det sista. Att jag fått svar om att de ser det så utan en motivering.

                    Men alltså skojar du eller? I ett föräldraskap ingår att kunna gränssätta sina barn. Det är inte heller hälsosamt för barn att inte få gränser, de behöver det som en del av utvecklingen. Säg att barnet beter sig på ett visst sätt i en situation likt denna och leker loss utan tillsägelse. Sen gör barnet samma sak fast hemma hos någon men blir då tillsagt. Tror du då inte barnet blir förvirrat? Vet inte om du är förälder men att vara konsekvent, ställa rimliga krav och gränser, visa vad som är accepterat eller inte är inte till någon skada för barnet utan snarare tvärtom. Det som däremot är skadligt är att låta barn själva få försöka lära sig utan någon som helst vägledning.

                    Ok, du frågar vad jag stör mig på. Jag stör mig på att de beter sig såhär i en ensam vagn för att de inte visar respekt mot de som ska åka där efter dem. För att de inte tänker på bakterier som deras sockar samlar på sig när de springer runt på ytor där folk ska äta.

                    Jag stör mig på att de kastar runt popcorn utan hänsyn till de resenärer som kommer efteråt eller personen som städar vagnen.

                    På en djupare nivå stör jag mig på att barnen inte får lära sig sociala normer och vilka konsekvenser det kan få som vuxna.

                    Anonym:
                    Känner att gränsdragningen inte är något som är motstridande här. Gränser kan man ha ändå, bara någon annan stans.

                    🐳
                    Tack för den första förståeliga motivationen som någon kommit med.

                    Jag är helt ense ang kasta popcorn (vilket jag skrev längre upp). Vidrigt beteende som aldrig någon stans är accepterat. För mig inte ens utomhus. Man kastar inte saker på golvet eller mark som inte är tänkt att vara där.

                    Jag representerar fullt ut din åsikt ang bakterier mm. Helt din rätt även om naturen inte kommer hålla med dig då de kommer att hamna på dessa ytor iaf genom normal användning.
                    Men det är en motivera som jag tycker hade hållit även för barn.

                    För min del när jag var lite och klättrade upp på väskhyllan så gjorde detta via stegen som ledde upp till sängen varpå jag mer hade förstått om mina föräldrar hade förfasar sig över hur smutsig jag själv blev gnom att ligga på hylla som förmodligen var full av grus från resväskorna.

                    Tack för ikväll!

                      Kan du förklara för mig hur ett barn ska veta i vilka sammanhang gränser gäller och inte?

                      Du är en sån som släpper lös dina ungar och låter dom härja vilt. Skiter fullständigt i din omgivning. Det kan man lätt förstå med ditt egoistiska resonemang.

                      22:31
                      Genom att motivera och tydligt förklara det för dem.

                      22:32
                      Nope! Jag är raka motsatsen. 😊

                      Om du känner att gränsdragningen inte är något som är motstridande här. Men ändå säger du att kasta popcorn är fel?

                    PS 🐳

                    Ang sista stycket. Tror inte du behöver fundera eller oroa dig så mycket för det. De flesta barn är fullt medvetna när det slutar vara ok att göra eller bete sig på visst vis som barn och när gränsen för att de är vuxna infinner sig = inte längre ok att säga eller göra vissa grejer. Kommer naturligt hos de allra flesta.

                    Precis som att de börjar läsa om sig på toaletten och inte längre vill sova hos mamma och pappa. Barn vet. 😊

                  Jag fattar vad TRH menar. Jag stör mig ibland på barn när jag reser (ibland får jag dåligt samvete, en bebis kan inte hjälpa att den skrikgråter och jag fattar ju att föräldrarna får mindre sömn än mig som bara måste stå ut i några timmar). Barn är barn och ingen reste med dem just här. Så även om jag inte spontant känner det är världens bästa ide ha barn hängandes i hatthyllan på tåg blir jag också lite förvånad över hur hårt föräldrarna döms här- som TRH säger är det inte troligt ungarna därigenom blir knäppskallar som vuxna (det kan de såklart bli men isf av helt andra skäl ingen vet nåt om idag)

                    Tack ! 😊💐

                      Varför tar du inte upp din egen blogg och lägger energi på den istället för att försöka få alla att dansa efter din pipa här?
                      Fatta att du inte alltid har rätt i dina resonemang.

                      Varför bygger du mig halmgubbar och påstår saker som att jag vill få dig att dansa efter min pipa när det inte är det jag gör?

                      Att du inte har argument som håller utan har bara ett; Därför… att komma med är inte mitt fel. 😉

                      Och varför har du en åsikt om vad jag lägger min energi på?

                    Trh, attention whore, får inte tillräckligt uppmärksamhet på sin lilla pinsamma blogg så hon måste förpesta den här bloggen där det finns mer folk.

            Tro fan att de är ensamma. Jag hade också bytt vagn om jag suttit i samma som dom.

        Men hur gammal är äldsta barnet? Han är väl snart tonåring och än verkar det inte ha kommit automatiskt.

      Man kan ju hänvisa till den här tråden nästa gång någon undrar varför folk inte orkar med TRH….

        Verkligen!

    Haha, är det bara jag som själv gjort samma sak när jag var liten? Vi hade sovkupér och jag klättrade upp på hatthyllan med något att läsa bara för att jag var liten och kunde och två för att få tiden att gå. 😄

    Och ok alla moraltanter, det var väl inte riktigt samma sak då vi själv hade en egen kupé och ingen annan delade den med oss, men jag kan ändå inte lite låta bli att fnissa åt alla er som förfasas åt ”dagens barn”. 😂😘

    Ha en fin kväll alla! 🌸😊

      Ingen blir överraskad över att du inte blev upppfostrad av dina föräldrar och att du fortfarande inte fattar vad är fel med det.

        Ok!

        Tack för din ointressanta inputt ang min person.

        Ser dock ingen här som kommit med något annat skäl än bara; ”så för att”… utan något bakomliggande skäl eller resonemang bakom det.

        Ni har noll motiverat er åsikt.

          Men du har ju fått anledningar. Men du köper dom inte.

          Folk har förklarat att det är för att lära barnen hur man beter sig i offentliga rum. Du håller inte med.

            Nope! Jag har inte fått ett motiv annat än från Henrietta som hänförde det till respekt. Varför det det är respektlöst har jag ännu inte förstått.

              Nej jag märker att det verkar vara svårt att förstå för dig. Konstigt, till och med min femåring begriper varför man ska sitta ner på sin plats och inte klättra runt när man är på tåget. Känns faktiskt ganska löjligt att sitta här och försöka övertyga en vuxen (?) människa varför det är respektlöst att klättra på inredningen.

                Men förklara för mig som du gör för din femåring då.

                Eller går ditt resonemang ut på med dina bara typ; Så här gör man. Punkt slut, bara så för att…. utan att motivera dig?

                För om det inte är så så borde det vara en enkel sak att bordets ut och motivera dig även här, eller?

                  Men min femåring har aldrig ifrågasatt vad det är för motivering bakom det. Han har, sedan han åkte tåg första gången som tvååring, fått höra hur man åker tåg. Om han får lust att klättra så säger jag åt honom att han får sitta ner eller ställa sig på golvet, ”ser du någon annan klättra? Nej dom sitter också ner.” typ. Han har aldrig bett om en djupare motivation än så. Blir han rastlös så tar jag fram ett spel, någon ritbok eller frukt eller så. Han är så klart inte knäpptyst men jag säger åt honom om han blir för högljudd. Därför vet han nu hur man gör när man åker tåg och han får vara barn ändå och ha kul under resan.

                  Även om vi nu skulle vara själv när vi reser nästa gång så skulle jag göra samma om han ville klättra. Där ska väskor ligga och här ska vi sitta. Tycker inte att det behövs mer motivation än så. Jag vill lära honom hur man beter sig på olika platser men kräver så klart inte att han ska sitta still och tyst och glo ut i ingenting när vi reser, han är ju ett barn.

                  Sen ja, kanske kan man ifrågasätta sociala normer som varför vi inte åker tåg på hatthyllan.

                  Vilket då mer återspeglar att ni gör saker för att du tycker något utan att du har funderat på varför du tycker så…

                  Skulle öva lite på din uppfostran som kommer om några år när dina barn kommer att ifrågasätta precis allt varför man gör något och inte köper att du saknar en motivering till det.

                    Ja, jag uppfostrar min son till att kunna bete sig enligt sociala normer. Har du en oro för att min uppfostran av honom kommer att brista längre fram på grund av det så kan jag bara beklaga. Hoppas att du inte ligger sömnlös allt för många nätter.

                      Vet du, jag oroar mig inte. Det kommer säkert gå fint för dina barn och du kommer säkert vad det lider bättre kunna motivera varför man gör som man gör utan att ta till; för så har man alltid gjort. 🌸

                      Men vadå bättre kunna motivera varför?! Min motivation är för att det är så man gör. Man åker tåg på sitt säte. Inte på hatthyllan. Där ska väskorna ligga och här ska vi sitta. Han har aldrig bett mig motivera det mer än så. Varför skulle jag då göra det? Han är nöjd, jag är nöjd, medresenärerna är nöjda. Du är inte nöjd. Synd.

                      Utgå inte från att jag behöver bli bättre på att svara på de ”varför?” han ställer. Varken de han ställer idag eller i framtiden.

                      Och nu ska jag sova så att jag orkar svara på hundra varför imorgon. Jag lovar, varför man inte sitter på hyllan på tåget kommer inte att vara en av dom.

                      22:53
                      Jo jag kan garantera dig att såvida du inte drillar ditt barn med hjälp av skräck och terror så kommer de dagarna komma om ditt barn följer en normal utveckling.

                      Men mest troligt kommer ditt barn inte bli en ingenjör eller konstnär iaf. Men det är ok. Alla varken ska eller behöver bli det. 🙂

                      God natt!

                      Men va? Är du full trh eller är du bara allmänt otrevlig?

                      Tycker själv att jag svarar trevligare än anonym förtjänar. 🙂

                      Och alla behöver inte bli ingenjörer eller konstnärer och alla har inte i sin natur att ifrågasätta allt och inte göra precis som man blir tillsagd utan minsta förklaring. De barn som ifrågasätter och inte bara blint lyder brukar vara de som senare har kreativa yrken. Detta var ett kallt konstaterande helt utan någon värdering bakom.

                      Kanske blir anonyms barn en läkare istället.

                      Men det är EN fråga som barnet blev nöjd med därför-svaret på. Sluta tro att du vet allt om det barnets framtid på grund av det. Du är en översittare. Sådana brukar inte ha många vänner eller vara mycket omtyckta av folk i deras närhet. Just saying.

                      Mitt barn frågade en gång varför jag hade ljust hår och frågade bara varför tre gånger som följdfråga. Vad kommer hon ha för yrke i framtiden?

                      Min kusins barn frågade varför vi hade ett rosa hus men lyssnade inte när jag svarade. Vad blir han när han blir stor?

                      Just det. Grannpojken frågade varför vårt barn heter Emma. Men under tiden jag svarade hann han tappa fokus och började berätta om sin nya cykel. Kommer han alls kunna ha ett jobb?

                      Tror trh behöver äta protein så att hon förbättrar läsförmågan. Verkade missa att anonyms barn ställde hundratals andra frågor om varför. Kanske är det just frågan om varför man inte sitter på hyllor när man åker tåg som avgör hur ens framtid ser ut.

                      Du får nog läsa vad anonym säger en gång till ang sitt barn och frekvensen på frågor även i framtiden samt ta till dig av vem det var som föst försökte sätta sig på vem.

                      Du söker bråk. Förmodligen är du övertrött och behöver sova och du får gå till någon annan och mucka nu, så hej då på dig!

                      Ta ditt eget råd att läsa vad hon skrev. Imponerande annars att du kan sia om barnets framtida karriär baserat på en enda fråga som är kondenserat ner i en kommentar. Ett sjätte sinne.

                      Här är klockan förmiddag, är inte det minsta trött. Varför ”muckar” du?

                      Ps. Alla anonyma är inte samma person. Det förstår väl även du?

                      Tråkigt, då har du inte ens det som en ursäkt då.

                      ”Ps. Alla anonyma är inte samma person. Det förstår väl även du?

                      Sluta och lägg till saker i någons text som den aldrig har hävdat. Tack på förhand!

                      Vad löjlig du är och du förstår det inte ens själv.

                      Ska du ta sista ordet så lämnar vi detta nu? ’Sista ordet vinner’ brukar det väl vara när du väl kommit igång så varsågod 🙄

                    Skulle man sakna motivering till allt man bestämmer bara för att man inte ger en uppsats till en femåring om varför man inte sitter på hatthyllan när man åker tåg? När femåringen inte ens har frågat om varför.

                      Nu var det inte därför jag frågade.

                      # halmdocka

          För att man vill att ens barn ska förstå hur man beter sig socialt. Man vill inte att ens barn ska växa upp och bli en sån som inte förstår sociala koder. Typ kommer på en begravning till en ytligt bekants förälder, med äppelpaj under ena armen, en stor flådig blomkrans under andra, skrider in och fotar kista i olika vinklar och laddar upp adlinks, reklam och samarbeten i samma sekund som härlig är jorden spelas i kyrkan.

          Med lite social finess kommer man långt.

        Haha bra svar.
        Den där hmm vill ju inte förstå. Kallar alla som inte håller med för moraltanter. När det bara är wt-ungar som får hålla på sådär.
        Många av oss andra fick lära oss i tidig ålder att vi beter oss. Vare sig vi är själva i en kupé eller inte.

          Men du som kan, varför beter man sig inte så i en kupé som man är ensam i?

          Inte att så göra man inte. Varför gör man inte så.

          Tack på förhand!

          Sluta försöka diskutera med Hmm. Det går inte. Litet märkligt att det finns tid för Hmm att rättshaverera här, men inte har en minut över till att diska sugrör av glas på grund av fantastiskt upptagen med viktiga saker. Djup suck.

          #måstehasistaordet #besserwisser

            Och där kom du min all din tid för att hinna ha en åsikt om vem det är lönt att diskutera med eller inte.

            Och du förstod inte heller vad jag sade ang sugrör ang tid vs prioritera.

            Har hört att proteinbrist har en inverkan på läsförståelse. 😄

      Men viktigast av allt. Får man amma sin katt om man sitter på hatthyllan på tåget?

        Haha, den frågan ska du ställa till Henrietta, för det var inte jag som kom på den först.

        Jag bara försvarade hennes ståndpunkt. 😀

    Jag hade dragit i nödbromsen så kanske de hade lärt sig en läxa! 😉

      Bingo är den som i första hand behöver lära sig nåt. Barn som gör sig illa pga idiotiska föräldrar är ju mest trist.

      Man ligger lika lungt och fint på hatthyllan. Precis som en resväska, så dra på du. Inget kommer hända med den som ligger på hyllan. Men du kommer att få en bot för att ha dragit i nödbromsen utan att det var en nödsituation. Har för mig att det är ganska dyrt. 😉

        Det här med ironi är inte din paradgren va?

          Jo då! Men det kanske inte var din då den inte gick fram. Eller du kanske inte vet vad ironi betyder? ☺️

            Nej, det är det inte, det har vi sett flera gånger din asperger.

              Oh, gulligull. Använda en diagnos som skällsord. 😌

              Och så försöker du säga att det är mig och inte dig det är fel på. 😅

                Det är fel på dig, inte nån annan. Det bevisar du på det här kommentarsfältet år efter år.

                  Och jag vet vad jag tycker om dem som tycker och skriver som du gör. ☺️

                    Buhuuu. Och lite tummen upp för den usla comeback:en, roligt att se hur du gillar ensam alla dina egna kommentarer 😅

                  Blir dampig apropås diagnoser på den här disk. TRH försöker ju disk i sak. Varför bemöter man det som du just gjorde? Hen undrar vad som är fel med att ligga på hatthyllan på tåg. Henrietta svarar att det är respektlöst etc mot allmän egendom men resten av er säger ju bara ”DÄRFÖR” & så lite personangrepp på det.

                    Haha vänta.. Du blir dampig på att någon använder diagnoser i diskussionen?

                      Det var menat som ett skämt…

                    Skriv med ditt eget nick, Trh.

                      Eeeeh, ja! Självklart!

                      Det var inte hen utan jag 🙂 hela behållningen av kvällens diskussion var att det fick mig att fundera över vad som egentligen är fel med barn i hatthyllan bortsett från att vi alla vet att det är fel. Men alltså varför det är en social kod. Och så bestämde jag mig för att sluta tänka svärord tyst när jag ser barn i allmänna färdmedel. Det är ju sant att om jag vore fem hade jag också velat ligga där. Men man växer ifrån såna enkla nöjen på gott och ont 🙂

    Svar nej. Har flera barn och de får alla hålla sig i skinnet på dylika platser.

    Jag åker mycket tåg i 2:a klass, har ofta varit med om jobbig barn (som jag effektivt noicecanclar med bra hörlurar)och jag har fan A L D R I G sett nåt liknande. Klättra på säten o hatthyllan?!? Så jävla omdömeslöst

    Jag är säkert ”schjåpig” som vi säger här (gissa vart) men jag vill att mitt barn ska sitta ordentligt även om vi ägt tåghelvetet och åkt själva. Olyckor händer.

      Schlätta

        Stämmer för jävla bra dä döe

          Sjåpig säger vi i Norrbotten också 😊

      Norrland?

        Västergötland

    Spännande ändå att man istället för att tillrättavisa sina barn prompt ska filma när det klättras, hoppas och rivs runt i vagnen. Jisses. Undrar om det blir content av att bli avkastad också!?

    Ouppfostrade barn är det mest WT som finns

    På tal om barn som stör, varför är det så vanligt med barn som tittar på tv utan hörlurar på tåg/flyg?
    Det är ingen vuxen som skulle acceptera att lyssna på någon annans Spotify lista men vi ska tvingas lyssna på barnserier bara för att din unge ska sitta still.

    Genuin fråga, finns det någon anledning för barn att inte använda hörlurar (alltså inte in ear utan kåpor)?

      Och detta otyg med att prata i telefon på högtalare!??

        Ja! Förstår inte varför man gör detta!

      Här håller jag med er bägge

        Intresseklubben antecknar! Så skönt du sitter med facit på livets alla frågor och delger oss sämre lågbegåvade vad som är rätt och fel.

          Tack detsamma! 😊👍

        Du tyckte precis att det var okej att göra mer eller mindre vad man vill inom den plats som man bokat biljett för?

          Nej det gjorde jag inte.

            ”De klättrade på hyllorna runt deras egna säten. Hur stor det någon annan annat än deras synfält?”

            Så. Hur stör det dig att andra lyssnar på musik eller film utan hörlurar runt deras egna säten? Du kan ju bara hålla för öronen eller lyssna på något du också. Då är det inte inom ditt hörselfält. Det är ju deras säten?

            Du hör hur det låter…… ungefär så låter dina argument enligt mig.

              Måste jag verkligen förklara detta för dig?

              Ok, då gör jag det.

              1 Det räcker inte att hålla för öronen för att stänga ute ljudet. Det kommer att låta ändå.

              2 Även om det hade räckt att hålla för öronen så kan ingen sitta så med händerna en hel resa. Det kommer göra ont i armarna och du kan inte använda händerna till något annat.

              Förstår du nu?

                😂

                  Håller med! Visst är det löjligt att jag behövde förklara skillnaden. 🥳

                    Nej då. Jag trodde bara att du skämtade. Tänkte att detta svar kan inte vara något annat än ett skämt eller en parodi. Allt annat hade varit skrämmande.

                    Lika löjligt som att behöva förklara varför man inte sitter på väskhyllan när man åker tåg.

                      Och ändå misslyckas ni. ☺️

                      ”Det är så logiskt alla fattar utom du…”

                      Fast då är det inte logiskt. Då är det en norm du inte reflekterat över. Den skulle kunna vara logisk eller hur ologisk som helst, det beror på anledningen till att den existerar.

                      ”Du har inte en aning, du har inte en aning…”

                Du vet om att man inte måste ge barn svar på tal om allt? Och att det räcker att säga: För att jag säger det/för att det är oartigt/för att det är ohyfsat att klättra på hyllor istället för att behöva förklara invändigt varför det är på ett visst sätt? Det sista många barn behöver är ett evigt resonemang om allting.

                  Och om man, till skillnad från trh, har med barn att göra så vet man att de ställer femhundratusen varför-frågor per dag. Man har alltså varken ork eller tid att resonera och motivera varenda varför och därför. Och ibland är svaret just att ”man gör inte så. Punkt!”

                Svar till TRH: Du vet om att man inte måste ge barn svar på tal om allt? Och att det räcker att säga: För att jag säger det/för att det är oartigt/för att det är ohyfsat att klättra på hyllor istället för att behöva förklara invändigt varför det är på ett visst sätt? Det sista många barn behöver är ett evigt resonemang om allting.

        Varför håller du med? Det går ju emot dina argument ovan angående att hoppa på säten?

          Typiskt Trh, hon är helt schizofren i sina kommentarer.

            Hade inte sett den sidan av trh som flera klagat på men nu förstår jag lite bättre 🙂

          🐳
          Hur går det emot det enligt dig? Hur tycker du att det stör på samma sätt?

    Man vet att man är vuxen när man inser att Prussiluskan är den enda vettiga vuxen i Pippi.

    Den där tjejen Stine borde dra innan det är försent!

    Jag har suttit på en långfärdsbuss framför en unge som lyssnade på Justin Biebers ”Baby” på repeat utan hörlurar, och sjöng med, i timmar. Tills jag fick nog.

    Kan lätt se ett inlägg av Katrin där hon skulle kommentera hatiskt om några andras barn fick göra såhär.

    Haft familjen rimer/ zytomierska ombord många ggr ombord. De barnen är precis lika jobbiga på flygplan som på tåget. Det värsta är att föräldrarna skiter fuuullstääändigt i hur de beter sig fast vi bett de ta det lugnt sig flertal ggr. Ouppfostrade, vilda, jobbiga ungar som har idiot nonchalanta föräldrar som leker ” överklass”.

    I hel… heller om mina barn hade fått hålla på så!! Och aldrig att jag hade orkat vara i samma vagn, eller nästa helle för den delen. Ska de bete sig likadant när de blir vuxna, med tanke på att igen berättar hur man uppför sig, eller vad som är rätt och fel.

    Min son är ganska livlig gillar att härja runt och barn är faktiskt barn… typ blir livligt
    När de badar osv.

    MEN detta är inte okej någonstans och skulle jag skulle aldrig låta han hålla på såhär. Respektlöst.

    Men är nån förvånad att dessa losers gör såhär? Noll tänk på sina egna barn (som folk redan nämnt, inbromsningar/olyckor/whatever) samt noll tänk för andra, dvs ungarna är precis överallt hela tiden. Är ju inte hjärntrusten direkt som är föräldrar.

    Men så himla könsrollscementerande dessutom! Höhö, här sitter farsan och dricker öl medan barnen tas om hand av nån annan. Vem är förresten tjejen som måste låtsas hon tycker det är kul att få popcorn kastade i ansiktet? En inhyrd barnvakt eller vad? Kan inte vara tillåtet att passagerare, oavsett ålder, ligger på hatthyllan.

    Och sista ordet går till……

      Mig 😝 nä men visst har vi alla enats nu? Det är inte bra med barn i hatthyllorna men som TRH påpekar: oavsett om ungarna ligger där när de är fem och föräldrarna inte plockar ner dem så kommer de ändå inte ligga där när de är femton så ingen större skada skedd.

        Ingen har enats med dig Trh och du har fortfarande inte rätt.

    Vad gäller Bingo och Katrin så är de lika fula på insidan som på utsidan, dessutom speglar deras nunor deras 🤮personligheter.

    Cam, vilka dagar skulle tidiga inläggen komma i veckan?

      Om det inte finns ämnen kan du lägga in ett hopp och lek-inlägg för random kommentarer. Är så trist med samma gamla ämne som kvällen innan för en morgonpigg. Ny dag nya möjligheter osv

        Och glöm inte att betala för ett halvår gällande gillaknappen så det inte behöver bli så trist varje månad den 20e

          Oj vilket tråkigt liv du måste ha om morgoninlägg och gillaknappen är det du lever för.

        Men om bloggen inte har ett färskt inlägg för morgonpigga du, så kanske du får hitta en annan sysselsättning på morgonen.

        Jag som kliver upp 03 vill gärna ha ett inlägg då.

        Och gärna ett runt 23 de dagar jag somnar sent också.

        Tack på förhand.

      Och ett gäng inlägg nattetid för alla som jobbar natt eller är i andra tidszoner.

      Man ska faktiskt kunna gå in här precis när man vill och hitta ett nytt färskt inlägg tycker jag.

      😉

    Graden av olämpligt beteende!
    Vad fan är det för jäkla slapp föräldrastil?
    Undrar om det varit lika coolt om tåget tvärbromsat och barnen skadat sig rejält?

    Här borde ju soc knalla in och omplaceras dess stackars barn som är totalt utan ledning från vuxna människor.

    Hade exploderat om jag suttit i samma vagn, hade inte tvekat att säga till de små skitarna om att sluta (föräldrarna då)

    Jag tycker det är mest tragiskt att barnen kommer kunna se detta när de blir äldre och kanske inte alls har lust att se sig själva uppföra sig så.
    Jag som vuxen skäms över hur en annan vuxen har noll respekt för sina barns säkerhet, speciellt sina egna.

    Och till sist så hoppas jag att alla tre ungar gör revolt och typ blir helt annorlunda än vad sina föräldrar är.
    Kan tycka att Bingo och KatrinZ är lite småkul ibland (som att se på en tv-serie där karaktärerna vill leka finkultur men är egentligen rätt tacky)
    men när det går ut över barnen…..

    Det är liksom inte första gången.

    Det här handlar inte om barnen utan om föräldrarna som inte orkar uppfostra sina barn.
    Ja, det tar tid och mycket energi att uppfostra barn men är man lat så ser det ut så här.

    Jag minns den gamla goda tiden när en viss rättshaverist inte var tillåten att förstöra kommentarsfälten. Inga namn nämnda.

      Gamla goda tiden🤭🤭

      Där är det något fel som är trasigt. Fullt uppenbart.

    Hela detta kommentarsfält verkar handla om att försöka ge en viss person svar på tal och att samma person ska berätta för andra om hur saker FAKTISKT ligger till, för det vet denne person. Vaaaaaaaaarför ens gå in i diskussion, det går inte att enas i ett samförstånd. Har aldrig hänt, kommer ALDRIG att hända.

    Hade vridit nacken av både ungjävlarna och deras idiotiska pappor…

    Kan inte du blocka The real hmmm? Otrevlig, mästrande besserwisser som förstör alla trådar som personen delar i.

    Har läst en bråkdel av alla kommentarer men som mamma till ett barn med 2 olika npf-diagnoser så säger jag låt barnen klättra. Hyllorna håller för deras lätta kroppar. Borden blir inte skitigare än från övriga vuxna skratt-spottare. Ingen tar skada. INGEN. Alla nöjda och glada. Detta är ju bara för att ge luft åt alla som hatar barn på flyg och tåg. Usch.

    Jag har dock en liten fundering som ploppar upp i huvudet. Jag har ingen aning om Bingo åkt tyst vagn så detta handlar inte direkt om hans inlägg utan bara i största allmänhet:

    Får personer med funktionsvariationer som ger ifrån sig för omgivningen störande ljud, åka i tyst vagn? Ponera vi har en sådan person som blir alldeles knäpp av att sitta i vagn med främmande människor och därför behöver en plats där de främmande människorna åtminstone är tysta. Men säg att denna person har tics och måste göra ljud ifrån sig. Oavsiktligt förstås. Samt gå fram och tillbaka ibland för att inte få myror i benen. Har en sådan person rätt att köpa biljett för och sitta i tyst vagn?

      Fråga SJ så kanske du får ett korrekt svar, knappast någon här som vet. 🤦🏼‍♀️

    Kan det inte vara så att de tiggt samarbete för att få resa gratis, fick ett nej och lät ungarna bete sig som vildkatter. Typ fuck you SJ!

      Låter rimligt! Jag menar är ju ändå infantile Bingo vi snackar om.

    jag och mina ungar har åkt tåg en del det är bekvämt men jag skulle aldrig låta dom va på hatthyllan eller dylikt det är väl inga apor jag har ynglat fram men nu är det ju Bingo Rimer som är i farten då gör man som man vill och inga spärrar finns dessutom vad händer om dom ramlar ner och gör sig illa vem tar då ansvaret eller förstör hatthyllan

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *