Influencern Evelina Forsell har publicerat den här bilden i ett reklaminlägg för företaget My Muesli.se där hon sitter uppflugen på en enorm julkalender.
Det finns bara ett problem – minst – med den här reklambilden.
Bilden är redigerad.
Och inte så lite heller.
Den här kalendern är i verkligheten bara 40x40x40 cm stor, men att den retuscherats större framgår ingenstans i reklamen.
Evelina Forsell tycker kanske att det är ett lite roligt tilltag, att redigera kalendern på det här viset och sätta sig själv ovanpå den.
Men det finns ett problem, och det stavas i vanlig ordning ”marknadsföringslagen”.
Att göra så här kallas för ”vilseledande marknadsföring” – någonting som kan bli en dyr historia om man har otur.
Enligt marknadsföringslagen (2008:486) ska all marknadsföring vara i enlighet med god marknadsförings sed och får inte vara otillbörlig.
Vilseledande marknadsföring innebär att den påverkar eller sannolikt påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut. Vad som anses utgöra vilseledande och därmed även otillbörlig marknadsföring är om en näringsidkare använder felaktiga påståenden eller framställer produkten på ett vilseledande sätt, att pris inte tydligt framgår eller att produktens förpackning är vilseledande i fråga om storlek, mängd eller form.
Som jag skrev här ovan så kan den här typen av otillbörlig marknadsföring resultera i ett föreläggande om vite eller marknadsstörningsavgift. Avgiften är som lägst är 5 000 kronor och högst uppgår till 10 miljoner kronor och processer rörande vilseledande marknadsföring förs i Patent och marknadsdomstolen (PMD).
Källa: Marlaw.se
Är det för mycket text?
Okej, jag sammanfattar.
Man får inte redigera storleken på produkter i reklam hur som helst, och utan att det framgår. ?
Tack för tips!
