My Martens på sjukhus för Corona

Jag har fått Corona ?

Efter total radiotystnad ifrån mig på alla plan. Sociala medier, sms, jobb osv.
Så kan jag berätta att jag har haft några av mina värsta dygn i hela mitt liv ?
Smärta, kramper, medvetslös av febertoppar, ingen bra respons på febernedsättande…. Äsch, ni fattar! Jag kan ärligt talat inte beskriva detta med ord….. ?
Corona är över?! Nej, det kan jag skriva under på att det inte är ??

Jag är inte vaccinerad. Pga av medicinska skäl. Jag skulle nästa vecka få ta del av olika allternativ….
Men coronan slog undan benen på mig förra veckan. Så jag han aldrig få min dos.

Min familj är såklart vaccinerad.
Så varken Jonas eller Lilleman är sjuka.
( dom testas varje dag??)

Nu är jag inskriven på sjukhus ?

Om ni har undrat varför det varit tyst på My Martens olika sociala medier så har ni svaret i hennes senaste blogginlägg.
Hon är på sjukhus med Corona och skriver även att hon är ovaccinerad av medicinska skäl.
Hon skulle egentligen få ta del av olika alternativ nästa vecka, men skriver att hon inte hann få sin första dos.

I inlägget berättar hon vidare att hon ska på lungröntgen för att kontrollera att viruset inte krupit ner i lungorna.
Det får vi ju hoppas inte har hänt, så att My slipper bli kvar på sjukhuset.
Resten av hennes familj ska vara vaccinerade och testas enligt bloggen varje dag.

Krya, krya!

336 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Hoppas hon kryar på sig snabbt!

      Håller med! ✊?

        https://sverigesradio.se/artikel/virolog-vaccinet-ger-samre-skydd-an-vad-vi-ar-vana-vid

        Går inte att skylla på att ovaccinerade sprider skiten mer än vaccinerade när vaccinen knappt ens funkar. Just sayin

          Ärligt, hur orkar du ens? Sluta sprid sån här skit. NEJ, vaccinet ger inte 100% skydd och är inte 100% bulletproof men INGEN HAR NÅNSIN PÅSTÅTT DET. Är så urbota less på alla som ska hitta allt negativt med vaccinet, priviligerad så inni h-vete.

            Jo, man blev faktiskt lovad immunitet i början av vaccinkampanjen om du missade de

              Nä det blev man inte

              VEM lovade det?

            Till och med jag trodde på de så jag gick och vaccinerade mig

              jag minns, dom sa att vaccinet gav 90% skydd, vilket var extremt bra skydd. Tror det var Matti Sällberg som var på nyhetsmorgon.

                90% mot svår sjukdom ja, det stämmer vad de har sagt men folk tenderar att glömma ”mot svår sjukdom”

                  precis,

              Må så vara. Men med all den information vi har nu så anser jag oavsett det inte vara OK att sprida negativ propaganda om vaccinet. Fint att du är vaccinerad, det tackar alla riskgrupper dig för (barn under 12 med sjukdom, äldre och dyl).

                Ser inget negativt med att sanningen kommer fram. Men jag förstår dig och är själv trött på allt som har med corona att göra, vaccin som virus.

                  Inte jag heller, jag är full transparens! Men så som vaccinet svartmålas av många är inte sanningen och det är det som gör mig oerhört förbannad och ledsen på mänskligheten,

                    De är sjukt va de svartmålas av vissa men detta är ändå virolog som uttalar sig, precis som tegnell är. Även en relativt trovärdig sida, enligt mig

                      Ja, det tycker jag också det är. Däremot sägs inget som är nytt (iallafall inte för mig) och faktum kvarstår att:
                      – även vaccinerade ska följa rekommendationer om avstånd och liknande
                      – att vaccinet ger skydd mot rejäl sjukdom och DÖD
                      – att vaccinering skyddar dig själv men OCKSÅ
                      – är en solidarisk handling mot alla som inte KAN vaccinera sig och/eller behöver vårdplatser för akuta operationer som istället upptas av ovaccinerade

                      Om de var vecka 42 eller 44 så dog 23 personer varav 3 var ovaccinerade. Finns att läsa på FHM:s hemsida.

                      Men nog om de, alla har vi olika åsikter och jag respekterar din.

                      Jag tackar för diskussionen men lämnar nu. Enligt mig finns inga fog för att kontinuerligt sprida hur ”ineffektivt” vaccinet är. Har en familjemedlem som är i riskgrupp, 6 år och kan dö av en vanlig förkylning. För hen vore att få ta vaccin ett privilegium och då folk avstår från att ta riskerar hen att smittas i högre utsträckning än om folk vaccinerar sig. Hoppas det ger perspektiv.

                      Oj, tappa orden totalt här nu. Hoppas med hela mitt hjärta att 6åringen klarar sig genom livet! ❤️

                      Tack och tack för en diskussion hållen i rimlig ton ❤️

                      Tack själv❤️

                  ”Sanningen kommer fram”. Är du vetenskapsmänniska? Jobbar du med vaccinet och vet saker ingen annan vet?

                    Ja, experterna kan ingenting, det är O vi ska lyssna på.

                      Nej förfan lyssna inte på mig! Lyssna på virologen i länken. De är han som säger de

          Jag är också ganska trött på den här diskussionen. För att förstå vaccin måste man förstå immunförsvar; de vill säga; antikroppar och diverse andra celler som är kroppens försvar. Inget vaccin håller till 100 procent. Syftet är att nå flockimmunitet och således slå ut virusets spridning.

          Det finns bra, lättförståeliga videos på ämnet. Sök på immunförsvar och vaccin så kan du lära dig mer.

          Och grattis till din vaccination, nu tillhör du dem som har en lägre risk att dö i covid. Om det är något man ska fira så är det väl ändå att man tagit ett aktivt steg för att minska risken för att man dör i en virusinfektion.

            Men vi kommer nog aldrig att kunna nå flockimmunitet via vaccination eftersom vaccinet inte förhindrar smitta.

            ”Sir Andrew Pollard, head of the Oxford Vaccine Group, told British lawmakers Tuesday that as Covid vaccines did not stop the spread of the virus entirely — with vaccinated people still able to be infected and transmit the virus — the idea of achieving herd immunity was “mythical.”
            https://www.cnbc.com/2021/08/12/herd-immunity-is-mythical-with-the-covid-delta-variant-experts-say.html

              Om vacciner gör att ca 50% av de vaccinerade inte blir sjuka alls, och att ca 80% av de vaccinerade inte behöver sjukhusvård så kommer vi få mindre belastning på vården och färre smittade.
              Alla smittor som sprids via ytor/fysisk kontakt kommer alltid kunna spridas oavsett vaccin eller ej, men antalet personer som kommer kunna bli sjuka av smittan blir färre och därför kommer smittspridningen minska, men det tar tid och inget som sker över 1 natt.

                Belastningen på vården är ju inte ens stor längre, endast 26 coronapatienter vårdas till exempel på IVA just nu och vi har flera hundra platser.

                  Ja, exakt. Många vaccinerade, få på IVA. Ett samband, kanske, och ett argument som Skatten för.

            Hahaha men snälla hjärntvättade människa, vi har 99.98% chans att överleva covid, kolla själva statistiken ? Det är inte så att vi hade dött av det ändå, risken är extremt liten. ?

              Ovaccinerad och haft COVID förra hösten. Litar på mitt immunförsvar om jag får det igen.

              Jag har 2 bekanta som har avlidit i covid. Inte gamla, inte sjuka.

          Hoppas hon kryar på sig oavsett. Just sayin

    OK. Inte vaccinerad, coronan är inte över och man åker runt som om inte fanns någon corona. Och blir sjuk. Vem kunde tro det!?

      Just därför de vill införa pass…
      Antar att hon tillhör riskgrupp dessutom

        Har passen visat sig vara effektiva i de länder där de används? En ärlig fråga alltså, man borde ju kunna se att smittan minskar där passen använts ett tag nu.

          De kommer ju aldrig vara 100% effektiva eftersom ingenting hindrar en privatperson från att träffa och umgås med en ovaccinerad.

            Nej men det bör väl ändå minska smittspridningen eftersom inga ovaccinerade är på större samlingar eller inne på restauranger osv. Att vaccinerade träffar ovaccinerade händer ju även utan vaccinpass så de fallen bör väl ta ut varandra?

            Till anonym 19:00: Sluta förstärk bilden av att ovaccinerade är en fara för andra. Om vaccinet funkar så behöver man inte vara rädd för den som inte vaccinerat sig. Alla smittar som bär på viruset oavsett vaccinationsstatus.

              Snark… Hört om mutationer? Ovaccinerade ÄR en fara för andra. Otroligt själviskt att inte vaccinera sig, finns inte mycket annat att säga om det.

                Håller med. Dock visar studier på att du klarar mutationerna bättre om du tidigare haft covid i jämförelse med att du är vaccinerad. Tycker dock inte det rättfärdigar att inte vaccinera sig om man inte varit sjuk

              ..det är dom ju? ?

              Risken för att en fullvaccinerad smittar är betydligt mindre.

                Nej. Det är inte sant. Finns inget som helst som pekar på det.

                  Det är just det det gör. Googla.

                  Det har visat sig att vaccinerade oftast bär på mindre mängd virus och under en kortare tid, så de smittar inte viruset vidare lika lätt. Googla.

                    Eftersom de som är vaccinerade oftast får lätta eller inga synptom, är risken större att bli smittat av dem än av en ovaccinerad med symtom(som då stannar hemma och inte utsätter någon annan för smittan).

              Inte en fara för andra utan för sig själva om de inte fortsätter att tänka till, utan far runt som aldrig förr

          Nej, kolla tex in statistiken för Gibraltar där 100% av medborgarna är vaccinerade.

            Du menar Gibraltar som haft 4 dödfall sedan februari MED corona. Inte av -med. Vaccinet skyddar mot svår sjukdom och död- vilket Gibraltar statistik visar.

              Smittspridning har dock ökat trots en helt vaccinerad population.

                Smittspridning i sig är väl inte så farlig OM folk interiör så sjuka…

              Trots att alla är vaccinerade sedan länge där hade de 7000 sjuka i Covid-19 i oktober. Det rimmar illa med att det är de ovaccinerade som för smittan vidare.
              Vi kan också prata om Irland där 90% är vaccinerade, ändå stiger smittan.
              Eller se på Norge där 85,3% är fullvaccinerade och smittan ökar nu lavinartat.

                Bland ovaccinerade!

                  Haha, förklara hur de kan ha några ovaccinerade då 100% är vaccinerade?

          I italien infördes vaccinpass tidigt och det har gett resultat. En av de länder i Eu med minst smittade/antal invånare.

            Du skojar Italien är värst drabbad i hela Europa?!

              Har inte koll på Italien specifikt, men vill bara inflika att du kan inte jämföra på det viset. Liksom du kan inte kolla på en lista och säga vem som har störst smitta och dra några slutsatser om vaccinpass från det, eller andra förebyggande återgärder. Du måste kolla på det utifrån just deras kontext; hur såg trenden av smitta ut före och efter vaccinpasset infördes? Hur var prognosen ifall det inte införts? Man räknade ju t.ex. med en våg under vinterhalvåret oavsett, så frågan blir ju då om vaccinpasset bidrog till att minska vågen.

              Alltså, du måste se till Italiens situation. Inte Italien vs. Sverige eller någon annan riktigt. Man kan jämföra, men då måste man ha många aspekter i åtanke; såsom befolkningstäthet, hur mycket smitta ett land fick in initialt (Italien var ju t.ex. bland de första hårt drabbade i Europa och fick därmed in mer smitta innan man insåg allvaret) osv.

              Det går _inte_ att jämföra alla länder med Sverige och tro att Sverige valde en bra väg för att vi har lägre eller jämlik smittonivå som andra länder med hårdare restriktioner. Det kan vara så, men det kan också inte vara så. Det räcker iallfall inte med att rakt av jämföra smittonivåer för att avgöra det. Att förstå det kommer ta lång tid då det dels kommer kräva rejäla analyser av mängder av data med massvis med faktorer och dels för att vi fortfarande är något för nära det hela för att dra några definitiva slutsatser om vad som var bättre eller sämre förhållingssätt.

          Passen handlar väl mer om att vi inte ska gå under ekonomiskt, men inte belasta sjukvården? Det är det enda sättet vi kan leva mer normalt på. Har man valt att inte vaccinera sig (ja de som inte kan vaccinera sig kan ha intyg) så måste man kanske inte gå på bio JUST nu. Vaccinpass kommer uppenbarligen inte vara en grej förevigt. Vi kan inte belasta sjukvården mer, den håller ju för fan på att gå under.

            De som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig, smittar de inte?

              Klart dom gör. Men de är inte lika många som de som bara väljer att inte ta vaccinet. Väljer man att inte ta det förtjänar man helt enkelt inte att röra sig fritt under en pandemi. Det är ett privilegium att kunna vaccinera sig.

            Sjiukvården går inte under pga coronan. Den går under av att politikerna nedpriorierat den under många år.

              Också.

              Ja det med. Hjälper ju dock inte att folket inte bryr sig.

        Hon är inte +80 år, hon är inte transplanterade (det skulle vi definitivt fått höra), immunsupprimerad eller anafylaxi (hade vi också garanterat hört om också) som skulle förhindra vaccination = inga hinder för vaccination.
        Medicin för hypothyreos, hyperthyreos eller bipolaritet förhindrar inte vaccin.

          Kan hon inte vara allergisk eller dylikt?

            Det är extrem allergisk reaktion med påverkan av flera vitala parametrar för att det ska göra skillnad. Och nej, det har hon garanterat inte., det hade hon aldrig kunnat knipa ihop om för då hade hon ju kunnat tigga sig några tyck-synd-om poäng

            Jag är extremt allergisk mot mycket men fick ta vaccinet ändå. Gick utan problem. Bara lite mer övervakning efteråt.

              Precis, jag reagerar bla helt slumpmässigt på mediciner. Men tillhör riskgruppen enligt alla läkare som någonsin tittat i min journal så hade inte så mycket välja på. Får ta vaccinet på sjukhuset, med personal som är redo om nått händer i samma rum

            Allergiker kan vaccinera sig.

          Du vet ju inte hela hennes sjukdomsbild, så knip igen bara!

            Precis, så sjukt att sitta här och göra fantasibedömningar om henne och hennes hälsa.

          Tycker också det låter konstigt att hon inte skulle kunna ta vaccin pga medicinska skäl, vad skulle de kunna vara?

            Autoimmun sjukdom.

              Än viktigare att vaccinera sig då.

              Jag har en autoimmun sjukdom och fick förtur på vaccinet, så det stämmer inte.

              Har även jag autoimmun sjukdom och fick förtur. Så tror inte ett dugg på det. Tror bara My struntat i att vaccinera. Men måste komma med en snyfthistoria.

              Jag har två autoimmuna sjukdomar, de utgör inga Som helst hinder för vaccination

              Min som fick en autoimmun sjukdom efter en vaccination och vissa vacciner fick han inte ta på rätt många år efter det. Så visst kan autoimmuna sjukdomar vara ett problem vid vaccination.

              Som vadå? Det finns många autoimmuna sjukdomar och dom jag känner till där ska man vaccinera sig.

          Fast många av de du räknar upp kan vaccinera sig och bör vaccinera sig. Vi har ju egentligen mindre koll på de som inte bör vaccinera sig av medicinska skäl.

          Det är ju främst de som är över 80, transplanterade och med diverse immunbristsjukdomar vi först å främst ger vaccin till….. alltså inte att dessa åkommor skulle förhindra att få vaccin.

        Nej,det är inte alls därför. Har du inte lyssnat på vad de säger? De säger att den inte skyddar tilläckligt, men de vill änå tvinga alla till att ta vaccinationen.

          Men om ALLA tog vaccinet, vad tror du skulle hända då?

            det skulle ändå spridas eftersom vaccinet inte skyddar tillräckligt bra.

              Men vem är det som ligger inne på sjukhus pga covid nu? Det är ju 80% ovaccinerade. Vem tror du driver smittan?

                ”För vecka 43 har hittills 30 bekräftade fall rapporterats avlidna. Av dessa var 4 ovaccinerade, vilket motsvarar 13 procent.”

                ”Hittills har 21 nya intensivvårdade patienter med bekräftad covid-19 rapporterats under vecka 45, föregående tre veckor var medeltalet 15 patienter per vecka. Utav dessa var 9 personer ovaccinerade, vilket motsvarar 43 procent.”

                Källa: FHM

                  Och ålder på dem var?

                  Du missade den här biten på FHMs hemsida ”Av de rapporterade avlidna vecka 43 var två tredjedelar bland personer med hemtjänst eller på SÄBO där en stor del är vaccinerade. Bland personer utan beslut om hemtjänst eller SÄBO över 70 år var antalet avlidna per 100 000 invånare fortsatt högre bland ovaccinerade än bland vaccinerade. Föregående tre veckor var medeltalet 35 dödsfall per vecka. Medelåldern för dödsfall vecka 40-43 var 78 år bland ovaccinerade och 84 år bland vaccinerade. Under vecka 43 var dödligheten inom normalspannet för årstiden enligt överdödlighetsmodellen EuroMoMo.” De som dör är alltså äldre, multisjuka som är i livets slut och redan vårdas i sista instans. Vaccinet skyddar oss andra. Vi har inte heller någon överdödligthet. Corona är idag en av de sjukdomar tillsammans och i kombination som blir det sista i dö i hög ålder. Sorgligt men en del av livet.

                    Vet inte om Annas svar var till mig, M.

                    Mitt svar var till ?? som skrev att 80% av de inlagda är ovaccinerade, vilket statistiken visar inte är sant?

                    Den delen du inte tog med (och svar på din första fråga, kanske?) är att medelåldern på de inlagda på IVA (ej döda) är 50 år för ovaccinerade och 70 för de vaccinerade.

                    Medelåldern för döda var 78 år för ovaccinerade och 84 för vaccinerade.

                    Dubbelkollar inte nu så ber om ursäkt på förhand om jag minns fel på något år ?

                  Länka gärna din källa M, för vad jag kan hitta framkommer följande;
                  ” Hittills har 21 nya intensivvårdade patienter med bekräftad covid-19 rapporterats under vecka 45, föregående tre veckor var medeltalet 15 patienter per vecka. Utav dessa var 9 personer ovaccinerade, vilket motsvarar 43 procent. […….] Medelåldern för nya intensivvårdade patienter var den senaste månaden 50 år bland ovaccinerade och 74 år bland vaccinerade. […..] För vecka 43 har hittills 30 bekräftade fall rapporterats avlidna. Av dessa var 4 ovaccinerade, vilket motsvarar 13 procent. [….] vecka. Medelåldern för dödsfall vecka 40-43 var 78 år bland ovaccinerade och 84 år bland vaccinerade.

                  Kontentan;
                  Enligt datan ovan riskerar yngre personer att intensivvårdas om de väljer att inte vaccineras. Äldre personer tenderar att löpa en risk för att bli så pass sjuka att de behöver intensivvård trots vaccination. Av dödstalen att säga är risken att dö enligt datan ovan högre ovaccinerad, än vaccinerad.

                  Här är källan som länk:
                  https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/

                    Krävs det fem år på högskolan för att källhänvisning:
                    Du tar väl din info från samma sida?

                    https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/

                    Förstår inte riktigt hur du utlöser din information? ”Yngre” kan ju knappast åsyfta de som är i åldern 78 vs 84. Undantaget är väl om man vill mena att yngre är medelåldern 50 som har lagts in på IVA som ovaccinerade.

                    Men här har du information kring hur statistiken ser ut sedan start av vilka som har dött med covid:

                    https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/

                    Direktlänk till diagrammet:

                    https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

                    Direktlänk till diagram över t.ex. riskfaktorer, kön och ålder:

                    https://www.icuregswe.org/data–resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

                    ?

                precis som O skrev längre upp så dog 23 st för någon vecka sen, varav 20 var vaccinerade.

                Naturlig immunitet är överlägsen. vaccinera riskgrupper, ännu bättre hade varit om man medicinerade profylaktiskt som man gör i länder och regioner där smittan nästan inte finns längre, eller ens har funnits.

                Finns massa studier om man vågar läsa dom.

                99.9% överlever covid19.

                  Låt oss säga att 95 av 100 individer är vaccinerade och 5 ovaccinerade (hittepåexempel). 10 av dessa totalt 100 individer avlider med covid, varav 5 vaccinerade och 5 ovaccinerade. 50 % av de döda är alltså vaccinerade, men de utgör bara drygt 5 % av gruppen vaccinerade, medan 100 % av de ovaccinerade har avlidit med covid.
                  Missar man inte något om man inte tar hänsyn till gruppernas storlekar när man vill dra slutsatser utifrån antalet avlidna (och inlagda)?

                  För övrigt, om jag förstått det rätt, får man till slut stopp på viruset om varje person som smittas i genomsnitt inte smittar mer än en person. Skulle alla vaccinera sig (hypotetiskt scenario, kommer ju inte att inträffa) talar det väl för att verkningsgraden på vaccinen är tillräcklig (även om man skulle önska att den var bättre)? Som ”a” skriver skulle viruset fortsätta spridas men i allt mindre och mindre utsträckning för att till slut avstanna. Korrigera mig gärna om jag missuppfattat logiken i reproduktionsnummer.

                    Absolut men hittills har det inte varit så att 100% ovaccinerade med covid-19 dör? En klar majoritet som dör är har minst en riskfaktor och medelåldern för avlidna är väldigt hög.

                    Du kan själv kolla upp statistiken på FHM. Där kan du bland annat utläsa hur många som har varit inlagda på IVA sedan mars 2020, utifrån de olika ålderskategorierna.

                    Därefter kan du själv lätt räkna på hur många procent som tillfaller i kategorin ”riskfaktor”, ”kön”, ”ålder”.

                    Det finns ju oerhört många som har haft konstaterat covid men aldrig varit inlagda på sjukhus? Och desto fler som inte haft covid överhuvudtaget eller dem som haft icke konstaterad covid.

              Ja… men tror du det skulle spridas i högre eller i lägre utsträckning om alla var vaccinerande…?

            Kolla på Gibraltar, där har 100% tagit vaccinet men smittan bara ökar och ökar där.

              100% av hela befolkningen eller är det av dem över tex 12 år?
              Där jag bor sprids smittan mest i skolan. De är i den åldern de inte får vaccin.
              Så det kanske är samma i Gibraltar?

          Inte ens p-piller är ju säkert? Ta sprutan så har du i alla fall gjort det du kan för att inte själv bli allvarligt sjuk.

      När hon blev sjuk, så var pojkvännen hemma. Sen åkte han till sina föräldrar i 4 dagar…. Jobbigt om han tog med sig Covid dit.

        Både han och förmodligen de också är vaccinerade, så om vaccinet fyller sin tänkta funktion är det ingen fara.

          Fast äldre får inte samma effekt av vaccinet, det vore synd om ovaccinerade My smittar de äldre dom träffat på sista tiden och dom blev riktigt sjuka. Visste dom ens att hon var ovaccinerad, som Kins pappa t.ex?

            De har troligtvis fått 3 doser och det vore en skam för samhället om inte det skyddar mot smitta. Isf finns det ingen anledning alls att vaccinera sig.

        Var de inte så att han hade varit hos sina föräldrar kom hem och låg i sängen torsdag mot fredag med My när hon feberyrade och åkte sedan bort igen för några dagars spelning.
        Hur som stor risk att han tog med sig smittan. Det kan man göra även som vaccinerad.

        Och förra veckan var hon på kalas hos Anna B som nu har rest till Spanien, lycka till med den smittspårningen….

    Vilka var de olika alternativen hon skulle få ta del av?

      Min fråga också. Vad är dessa alternativa vaccin hon skulle fp ta del av? Ivermectin eller….?

        Samma här, hon kunde vaccinerat sig för länge sedan om hon bara hade velat. Det finns inga alternativ, dom finns bara i Mys egen lilla värld.

      Ja eller hur? Alternativ till Covidvaccin? Något nytt?
      Sen skrev hon ju också att hon inte han få sin dos….Så mycket konstigt i det här.

        Kanske den där nässprejen…

        Min faster är helt emot vaccinet p.g.a. otestat och farligt, men hon tar gärna nässprej mot covid istället ? absolut, spruta in okänd substans direkt i hjärnan istället.

          Spruta in nässpray i hjärnan?

            Jag tror ovan överdrev för komisk effekt

          Du tror inte ditt vacin påverkar din hjärna också? Eller är den bortkoplad från resten av din kropp?

            Vaccin

              Bortkopplad…nu är det nog bäst jag slutar skriva ?

            Var ser du att jag tror det?

            Nej, jag tucker bara att det är så komiskt att vara helt emot en typ av ny teknik som ändå bygger på tidigare tekniker, men vara helt öppen till en ickebeprövad metod som inte ännu blivit godkänd av FDA.

      Tror inte ett dugg på vad hon skriver. Bara ett helt absurt sätt att fiska sympatier som provocerar mig så hårt.

        Nej, samma här. Tror inte hon är så sjuk som hon påstår. Tror inte hon inte kan bli vaccinerad. Tror det hela är typ en vanlig förkylning som hon skapar maximalt med content av. Hon har fått så mycket negativ uppmärksamhet senaste veckorna att hon behöver sympatier.

          En minibella måntro?

          Sonen var ju hemma och förkyld för bara nån vecka sedan, kanske är det My smittats av.

      Det är ett vaccin som heter NovaVax som är byggt på en mer traditionell teknik som vi annars är vana vid när vi pratar om vaccin.
      På socialstyrelsen kan du läsa om de olika vaccintillverkarna som Sverige slutit avtal, och att Novavax kommer ges främst till dem som inte tål mRna-vaccinen.

    Stackarn men väldigt oansvarigt att leva som hon gjort enligt insta och som ovaccinerad. Hon borde ha följt rekommendationerna.

    Hon som idiotförklarat alla under pandemin för att dom levt som hon, alltså utan att följa restriktioner. Nu har hon dessutom utsatt massa personer som alla på kalaset hon var på och hantverkare som varit hos henne. Skämmes ta mig f*n?

    En av tusentals som nu har, har haft Corona i Sverige. Verkar inte som att hon är inlagd utan inne för att undersökas. Skulle hon haft behov av syrgas, skulle hon ha skrivit det.
    Vi får hoppas att hon mår bättre inom några dagar som de flesta gör.

      Såg inte ut som ett rum på avdelning utan mer på akutintaget. Kanske gammal bild.

        Fast det ser ut som den frisyr hon haft den sista tiden. Men svårt att ta allt hon skriver på allvar då hon då ofta ropar på vargen.

          Först och främst vill jag bara säga att jag på riktigt självklart önskar att hon kryar på sig och att hon blir frisk igen. Men, med det sagt, det går inte att ta någonting MYtomanen säger på allvar. Tyvärr. Hon är en dramaqueen av rang. Vet ingen som kan få minsta lilla myggbett till att bli en dödlig sjukdom som krävt högsta insats från alla sjukvårdsinstanser. Därför tror jag tyvärr att detta inte utgör något undantag och dessutom lär hon ju nu ha content till bloggen för ett halvår framåt med allt ältande och skrivande om detta ”drama”. Säger inte att det inte är på allvar denna gång, hoppas verkligen inte, men tror att det bara är ännu ett försök från hennes sida att få uppmärksamhet. Mys mellannamn tyvärr…

            Allt med My är så påhittat och sjukt, hur orkar människan ljuga om allt? Hon har kunnat tagit vaccinet allt annat är lögner! Att må bra låter henne blogga för dom är för mig en gåta, har ifrågasatt men inget svar..

          Tänkte gammal som ett par dagar gammal dvs när hon kom till sjukhuset. Å andra sidan borde hon väl lägga upp bild nedbäddad k säng med sjulhusskjorta och grimma i näsan.

            Och den klassika PVK-bilden med tillhörande dropp!

    Tyska hälsoministern om coronan: ”I slutet av vintern kommer nästan alla vara tillfrisknade, vaccinerade – eller döda”. Det naturliga urvalet tar hand om er, alla förbannande antivaxxers.

      Det är ju enda trösten. Att det drabbar dem själva värst trots allt.

      1% har dött

        inte ens det

          Vi kan ju dock lägga till de människor som har fått men för livet… jag är en av dem. Tycker det är ganska viktigt att ta med i detta faktiskt.

            Men ni kan ju inte räknas med bland de som dött. Ni har inte fysiskt dött. Själslig död, absolut.

              Nu pratar jag inte rent statistiskt, jag pratar om sviterna av covid.

            Vad har du fått för men för livet om man får fråga? ?

              Mina lungor framförallt. Men även benen krånglar efter ha suttit i rullstol. Har gjort flera kontroller under min rehabilitering och fick besked om att jag ligger längst ner i ”normal spannet”. Kändes då ganska okej, men jag har med tiden insett hur mycket det faktiskt påverkar mitt liv. Är fullständigt orkeslös ofta, klarar knappt normala promenader osv. Jag låg på sjukhus i 2,5 månader, varav 3 veckor i respirator – jag fick stroke, njursvikt, proppar i tunntarmen, min ena lunga slutade fungera…. jag är skit tacksam över livet men blir ibland uppgiven av sviterna kan jag ju helt ärligt säga.

                Men herregud..? inte läst så mycket om sånt här, vet att folk legat i tespirator och tar tid att komma tillbaka men njursvikt, stroke osv hade jag ingen aning om.

                Fy vad hemskt. Förstår att du känner dig uppgiven. Hoppas verkligen du kommer bli bättre, blir kanske tyvärr aldrig som innan men hoppas det blir tillräckligt bra så att det inte påverkar ditt liv lika mycket.

                Var du vaccinerad när du blev sjuk eller detta var innan vaccinet?

                  Min vän fick även problem med söldkörteln, blev döv på ett öra och hörselskadad på andra, diabetes, kraftig IBS, grava ortostatiska problem, minnessvikt osv,osv, osv och dom besvären är kvarstående. Hon låg inte ens på sjukhuset när hon blev sjuk i covid eftersom hon endast var måttligt sjuk.

                Jag har också sviter efter covid i lungorna. Verkligen inte lika illa som du beskriver dina besvär men jag känner med dig! Kram

                Sååå förfärligt!!! Önskar dig kraft och tillfrisknande!!!
                Min kompis är också drabbad av postcovid på liknande vis tyvärr. Hon kommer aldrig bli sig själv igen trots all hjälp hon får. Så himla hemskt!! hon drabbades våren -20. Och en annan kompis avled i hemmet ( han blev därför obducerad och prover sparades för utredning) februari -20 av lunginflammation trots medicinering, han var fullt frisk för övrigt, och 32 år. då hävdade vår fanstatiska FHM att smittan absolut inte skulle drabba oss utan stanna kring alperna….

        Och om de festat under pandemin, hittat någon och skaffat fler barn så sprider de sig mer än de som stannar hemma.

        Så det naturliga urvalet är snarare till de oaktsammas fördel som skaffar så många barn som möjligt.

          … va?

      Vilka fler vaccin tycker du man ska skita i? Mässling? Kolera? Polio? Stelkramp? Livmoderhalscancer? ”Känner du dig inte säker? Skit i att vaccinera dig, det är naturligtvis mycket tryggare så.”

        Tror inte du vill leva i en värld där du själv inte får välja vilka medicinska ingrepp du vill göra eller inte. Oavsett vad du tycker om andras val.

          Så du tycker att det är helt OK att exempelvis personal i äldrevården aktivt väljer att inte vaccinera sig, och en del äldre dör på grund av just det? ”Ja, jag jobbar i äldrevården men jag vill själv välja medicinska ingrepp eller inte, synd att en del gamlingar dör av att jag smittat dem med corona. Bara jag slipper vaccinera mig så är det bra.”

            Du kan ju dock inte smitta andra med en sjukdom du inte har. Att alla som kommer innanför dörren får testa sig ger ju i så fall bättre effekt då vaccinerade faktiskt också kan vara smittade.

              Nu surrar du. Personal på exempelvis äldreboende som aktivt väljer att inte vaccinera sig blir smittade med corona. De fortsätter gå till jobbet och sprider coronan till gamlingar som dör. ”Lugnt, det är OK att det dör en del, det viktigaste är att jag slipper vaccinera mig för det känns inte säkert.” Herregud.

                Nej alla blir inte smittade av corona. Och du smittar fortfarande inte med en sjukdom du inte har.

                  Vad av ”om man är smittad av corona på grund av ett aktivt val, så kan man smitta andra” är det du inte förstår?

                    Nej du skrev ”Personal på exempelvis äldreboende som aktivt väljer att inte vaccinera sig blir smittade med corona. De fortsätter gå till jobbet och sprider coronan till gamlingar som dör. ” OM man är sjuk ska man såklart inte gå till jobbet, men det gäller ju alla.

                    Det är ingen ide att argumentera med antivaxers, de har inga argument som håller. De ljuger och hittar på egna sanningar. Det går bara åt energi för de kommer aldrig att ändra sig tragiskt nog.

                  19:23
                  Precis så. Jobbar inom äldreomsorgen och på ”mitt” boende hade vi många som drabbades av corona. Under den hemska vågen fanns inte vaccin. Var jättenoga med skyddsutrustningen och hygienen. Jag hade tur och blev inte smittad.

          Mässling är ett bra exempel! Vi hade knappt några fall av mässling i Sverige för bara några år sedan, men sen kom antivaxxarna och vägrade barnvaccin och nu blir deras stackars ungar sjuka och smittar även barn och vuxna som av olika medicinska anledningar inte kan ta vaccinet själva. Skulle mycket hellre då se till att det blev krav på att ta vaccin än att riskera att andra blir sjuka/dör bara för att foliehattar tror att man får autism eller så av vaccin. Annars får man väl hålla sig isolerad tänker jag, tycker det är rimligt att barn som inte vaccineras på grund av ovilja från föräldrarna inte får gå i förskola/skola osv då risken är stor att andra barn med medicinska problem blir sjuka.

            Eftersom att de barnen är så få och alla föräldrar betalar skatt, är det mer rimligt att de få som inte kan vaccineras placeras på andra ställen.

        Dessa vaccin är ju beprövade under längre tid, och dessutom mer effektiva än covid-19-vaccinet. Billigt argument 🙂

          Stod häromdagen om varför covid-vaccinet inte funkar lika bra som tex vaccin för mässling och polio. Framförallt eftersom Covid-19 är mycket mer smittsamt än de andra. Och Covid-19 muterar både mer och på annat sätt än mässling och polio någonsin har gjort (eller gör).

            Mässlingen är dock mer smittsamt, där kan man bli smittad om man sitter i ett rum där någon med mässling suttit tidigare.

              I ett samhälle med god hygien(som Sverige) är risken extremt liten att få mässling och den är heller inte dödlig för oss här. Om du läser statistiken över just mässlingsmitta kan du se att den i princip försvann ungefär 10-15 år innan vi började vaccinera mot den. De fall som varit på tapeten på senare år har alla startats av nyvaccinerade som inte hållit sig ifrån andra.

                Nej, de fallen är från personer som inte har vaccinerat sig. P3 Dokumentär har ett väldigt bra avsnitt om mässlingsutbrottet i Järna för ett tag sedan.

                  Det stämmer inte. Läs statistiken.

        Ja polio är ganska meningslöst då det är utrotat. Men bra förtjänst

          Lena, snälla, förklara för mig hur Polio blev utrotat.

            Eller hur! Puckon?

            Men alla sjukdomar går inte att utrota. Varför tror du att vi aldrig har utrotat influensa?

              För det är inte samma influensa varje gång, den muterar.

                Bland annat därför ja och det var det som var min poäng. Därför är det fånigt att jämföra andra sjukdomar med polio.

        Fast alla dessa vaccin har mååånga år på nacken, förstår inte hur det är jämförbart? Ingen känner ännu till om det finns några långsiktiga bieffekter av covid-vaccinet. Helt naturligt att en del ställer sig avvaktande till det. Och ja, helt utan att vara antivaxxers. Vilka fler medicinska tvång är du för?

          De flesta som räddar liv och skyddar mot svår sjukdom ( och som minskar spridning och mutationer ) och som inte har procentuellt farliga biverkningar. Rätt självklart om man tänker på andra än bara sig själv.

      Ja, det stämmer ju även om bara ett ytterst fåtal dör. Alla som lever nu kommer inte leva vid slutet av vintern. Corona eller inte.

        Och hur många av oss har dött om 50 år?

          Jättemånga.

      Man kan ju vara en av de tillfrisknade, även utan att vara vaccinerad ?. Särskilt om man tillhör en låg åldersgrupp (medianåldern är 63, oerhört låg procent av de som dör är i åldersgruppen 20-29 eller 30-39), är utan riskfaktor (80,1% av se som dött i Sverige har minst en riskfaktor) och därtill kvinna (70% som dör är män).

      Om du är vaxxad varför bryr du dig så mycket om de ovaxxade? Du är ju ”säker” och om de ovaxxade utgör ju ingen fara för dig. Låt folk göra vad fan dom vill och då också leva med eventuella konsekvenser. Detta jävla jagande av de som väljer att inte ta ett vaccin som skramlats fram är så jävla patetiskt.

        Jag har äldre anhöriga som riskerar att dö på grund av att exempelvis personalen i äldreomsorgen ”inte känner sig trygga med att vaccinera sig”. Men vad fan, låt folk göra som de vill, det är inte så noga om en och annan gamling stryker med på grund av ett val personalen gjort.

          Verkar vara mycket sköt dig själv och skit i andra-mentalitet som gäller. Tycker det är självklart att tänka på andra.

          är inte dina anhöriga vaccinerade?

          Ta hem dina gamla och vårda dom själv kanske?

          Jag har en 5 årig dotter med dåliga lungor. Lungorna är inte helt förstörda så läkarna anser att hon nog inte tillhör en riskgrupp men varje förkylning innan covid har inneburit svårigheter med andningen. Hon kan inte vaccineras och inte heller leva i en bubbla. Självklart är familjen och vänskapskretsen vaccinerade men jag kan inte bestämma över personalen på förskolan och inte heller om de andra barnens föräldrar är vaccinerade. Vi båda föräldrar har samhällsviktiga jobb som inte kan jobbas hemifrån. När covid kom hade vi henne hemma med mormor som tillhör riskgrupp men det var inte bra för hennes utveckling att inte få leka med barn och umgås. Att lämna henne i förskolan är en total ångest varje gång och att då träffa föräldrar som tvärvägrar vaccinera sig och inte ens har vaccinerat sina småbarn med någon spruta alls utom k-vitamin är så jobbigt och ignorant

            Usch så hemskt för er med den oron, måste vara sjukt frustrerande då att andra egoister bara ser till sig själva. Jag förstår dem inte och kommer aldrig att göra.

            Du gör ändå valet att lämna henne på förskola. Hade det varit min dotter hade jag inte gjort. hade varit livrädd.

        Om de ovaxxade ( som du?) tänker lite längre än till sig själva så kan ju andra ( som kanske inte får ta vaccin bli drabbade) ska de hålla sig isolerade på pga av att du (?) de är för fega och bara tänker på sig själva? Otroligt själviskt, fy fan.

      Folk blandar i vanlig ordning ihop äpplen och päron. Halva min familj- och vän- + bekantskapskrets har blivit dåliga av vaccinet medan jag inte känner en jäkel (även om det också sägs förekomma) som blivit det av de vaccin som erbjuds enligt vaccinprogrammet för barn. Med risk för anekdotisk bevisföring, men menar i allmänhet om dessa många rapporterade biverkningar i media o.s.v.

      Har själv vaccinerat mig som barn enligt programmet, liksom låtit min son vaccinerat sig, men detta är något annat jag ställer mig betydligt mer kritisk till. För att inte tala om covidpass-hot och allt som i övrigt känns så otroligt polariserat i den här frågan. Är faktiskt förvånad att inte fler reagerar (och nu menar jag sund skepticism, inte genom att hänvisa till att Covid-sprutorna innehåller dödligt spikprotein med syfte att minska på befolkningsmängden, tack!) Menar hela spektaklet kring det som pågått de senaste två åren. I Sverige dog något färre de år som denna pandemin pågått än åren dessförinnan (motsvarande period, per år och per capita). Just FYI. Mot bakgrund av det har jag full förståelse för att folk avstår (och med risk för OT då jag inte följer denna My M).

        Hur har de blivit dåliga? Alla vaccin ink de i vaccinprogramet kan ju övergående smärta i arm samt feber/sjukdomskänsla. Min syrra blev dålig och fick feber av mässlingvaccinet men det gick ju över på någon dag.

          När man pratar biverkningar av Covid-vaccinet menar man ju uppenbarligen inte de normala som går över på någon dag? Finns massor av långvariga (!) biverkningar som väldigt många människor har fått. Vill någon dela personliga erfarenheter är det okej, jag vill inte sprida rädsla ??. Men i flera länder är det inte heller lika lätt (eller ens möjligt) att meddela sina biverkningar av vaccinet. Inte ens i Sverige meddelar alla sina biverkningar. Och många är inte medvetna om att de HAR biverkningar som är kopplade till vaccinet – förrän de får höra andra som har samma/liknande biverkningar efter att ha tagit vaccinet.

            Vilka är dessa biverkningar?

              Om du vill höra exempel på biverkningar som människor upplever efter vaccination (som alltså är ihållande och inte går över): extrem trötthet, kronisk huvudvärk, allmän sjukdomskänsla, ångest, ont i muskler och leder, menstruationsrubbningar etc.

              Finns fler betydligt allvarligare biverkningar också, men igen: vill verkligen inte skrämma någon. Vill man vaccinera sig ska man absolut göra det. Och extra viktigt om man har (minst) en riskfaktor.

              Flera i min släkt fick blodproppar 1 vecka efter vaccin…ingen var över 60 år.

            Tycker biverkningarna och långtidscovid låter värre och har hört fler som råkat ut för det än biverkningar av vaccinet

        Det är inte anektodisk bevisföring. Tittar man på biverkningsstatistik så är det fler rapporterade dödsfall av covidvaccinet än av barnvaccinationssprogrammet sedan det startades upp. Och corona har vi bara vaccinerat emot knappt ett år. Håller helt med.

          Finns det någon analys över vilka egenskaper de har som har fått allvarliga biverkningar eller avlidit av covid-vaccinen? Tänker ålder, kön, förekomst av underliggande sjukdomar eller annan skörhet etc.
          Kan man utifrån vad vaccinen består av/hur de verkar dra slutsatser kring hur dessa personer troligtvis skulle ha reagerat om de fått covid?

          Reflekterat över de olika populationerna? ålder i dessa och skillnader i normal dödlighet?
          Vilka blir vaccinerade i barnvaccinationsprogrammet? Ålder på de som först fick covidvaccin?

        Har aldrig hört om någon som blivit dålig ( förutom lätt sjukdomskänsla, ont i armen vilka båda är övergående). Då har jag pratat med många och jobbar på ett stort sjukhus där folk inom vården är vaccinerade. Lite konstigt att så många du känner har blivit dåliga, måste vara en märklig tillfällighet…

          Jag blev dålig av vaccinet. Inget jag pratar om bland folk då jag är för vaccin. Var jäkligt dålig i covid för över 1 år sen. Fick feber i 1 vecka av vaccin. Svullna lymfkörtlar. Sån huvudvärk. Otroligt trött. Darrig. Ont i muskler och leder. Allt utom feber satt i nästan 3 veckor. Fick också svullet kliande utslag på vaccinstället. Diameter på 15 cm. Som blossade upp 4-5 dagar efter vaccination och inte var borta förrens efter 1 månad. Min läkare hjälpte mig att rapportera mina biverkningar

            Läste att de som genomgått Covid ev kan få starkare reaktion på vaccinet pga immunförsvaret känner igen det. Då kanske du har ännu bättre skydd än oss andra då, men biverkningarna gick väl över så det är kanske värt det ändå.

          Min mamma ser ut som hennes kropp brunnit. Hon är röd på 80% av kroppen, eldröd och det kliar något enormt. Hon tänker inte ta någon tredje spruta.

      Eller er, förbannade idioter som inte kan tänka själva!

        Om man tänker själv så kan man genomskåda konspirationscirkusens mantran. Fast det är klart det har ju funnits människor som trott att världen är platt också;)

    Jahapp

    ”Ej vaccinerad av medicinska själ”…i psykiatrin har man prioritera att vaccinera och inte en enda psykiatrisk diagnos eller psykiatriska mediciner är ett hinder för vaccin. Inte heller om hon äter medicin för sköldkörteln. Snarare är vaccin ett skydd… så hon har helt enkelt valt själv att inte vaccinera sig..??‍♀️

      Jag undrar vad en medicinsk själ är för något.

      Medicinska skäl (ursäkta slant när jag skrev)

        Vi vaccinerar multisjuka människor som står på en rad olika medicineringar utan problem. Kan inte tänka mig vad för medicinskt skäl hon snackar om…

          Tillägg: Skulle väl eventuellt kunna handla om att man vid tidigare vaccinationer har fått allergiska reaktioner men även de fallen vaccineras, bara under större uppsyn, ofta på sjukhus.

      Ni har väl inte koll på hennes medicinlista?

        Nej, men om man håller på med vaccination dagarna i ända så vet man

          Nej, man har inte koll på alla medicinska diagnoser som finns. Man har koll på att trycka in en spruta i armen på folk. That’s it.

            Nej, men på vilka som tillhör riskgrupp och särskilt i hennes ålder.

              Du vet fortf inte anledning till vaccinet.

              Nej, de har inte koll på det.

                Fast du vet att man kan ta sina fakta och erfarenheter och sen kan man lägga ihop dem och så kan man får fram en slutsats.
                My har med största sannolikhet struntat i att vaccinera sig.

          Dåså. Kan vara kombinationer som inte funkat men studier nu ger ok.

          Tycker det är fruktansvärt hur folk hör sitter och tycker/tänker så om en sjuk människa. Ni har ju ingen aning om hennes sjukdomshistoria/medicinlista osv.

            Fast nu är det ju så att det finns väldigt få sjukdomar som gör att man inte får vaccinera sig. Tvärtom är det ett skäl till vaccinering. Vi kan ta vad vi vet och vad som är sannolikt och dra en slutsats av det

      Ja, det låter lurt att det skulle finnas medicinska skäl…

        Ni skriver hon på bloggen att hon som ung höll på dö av penicillin.
        Hon har efter det tagit penicillin flera ggr bla pga komplikationer med hennes tänder. Vad ska man tro? Räknar med så kraftig biverkning efter vaccin att hon måste läggas in?
        Varför fixade hon inte det då före hennes träningsresor? Innan hon deltog på begravning osv. Så många frågor.

          Finns dock olika slags penicillin…

            Men hur kan man veta i förväg vilka hon tål? Chansar man? Om det har gått bra med de penicillin hon fått som hon fått de senaste åren så är det väl de hon får fortsättningsvis och inte det hon höll på dö av. Sånt framgår i hennes journal.

    Med tanke på att hon både hinner uppdatera bloggen och skriva till alla på insta så är det nog ingen fara. Skönt ?

      Man har väldigt mkt dötid på sjukhus. Jag fick massa påhopp om att jag minsann inte kunde vara ”sååå dålig” när jag orkade skriva här en gång. Men att skriva osv kan vara skönt, då är det som man flyr verkligheten en stund.

      Bara för att man är jättesjuk och hamnar på sjukhus, betyder det inte att man ligger i koma.

      Ska man ligga o stirra in i väggen när man ligger på sjukhus? Varför får man inte må skitdåligt OCH uppdatera sin blogg/insta? Hennes armar/händer är väl kvar? Hon är inte förlamad? Ligger nersövd? Koma?

      Ett dygn på sjukhus känns som en vecka

        För mej gick dagarna jättefort Provtagningar och olika röntgen och måltider samt prat med kurator. Och inne i dimman av morfin. Sedan operation och mer medeciner m m.

          För dig ja ? Inte för mig. Så olika det kan va ?

    Vad tror ni att Anna Book har för viktigt ärende i Spanien?

      Långtidsuthyrning av mi casa? 😉

        Precis, långtidsuthyrning av SVÄRFARS casa, som hon låtsas är deras ”segunda casa”.

          Tycker det är så märkligt att det första de gör är att städa hela lägenheten och bädda sängen. När vi lämnar vår sommarstuga gör vi allt sådant innan vi åker därifrån så att det bara är att relaxa när man kommer dit. Det är väl aldrig så att det bott andra i DERAS HEM sedan de var där sist? ???

            Speciellt när hon städar så noga i deras riktiga hem innan dom åker, då borde hon ju göra det där också och dygna natten innan dom åker.
            Men det blir kanske instängt när deras lägenhet står tom i flera månader? Eftersom dom absolut inte hyr ut och det är såklart deras lägenhet?

      Blir spännande att se. Lite olika spekulationeer i hennes tråd

        Vilken tråd ?‍♀️

          Flash back utan mellanslag emellan?
          vet ej om ordet är moddat (heter de så??), har för mig att man ej kan länka

      Hämta hem coronan?

        Eller ta med den dit eftersom hon umgåtts med My…

    Undrar om det är medvetet att hon skriver att hon är INSKRIVEN på sjukhuset och inte INLAGD. Som inskriven kan hon ju åka dit och ta prover men inskriven låter lite mer dramatiskt.

      Hon älskar att överdramatisera allt.

      Så skrev hon väl när dom åkte in med sonen också?

    Hon skriver att Jonas och sonen är vaccinerade men sonen är född 2011 och man vaccinerar väl inte barn under 12 år?

      Exakt! Mitt barn är född sent 2009 och är den enda i sin klass som inte fått sprutorna. :/

      Nej bara barn fyllda 12 år vaccineras så de som är födda innan 2009-11-23.

      Hon har tydligen insett att hennes lögn om att Ludvig är vaccinerad har uppmärksammats så nu har hon ändrat det till ”min familj är vaccinerad”.

    Otroligt märkligt att alla man läser om som fått corona som är ovaccinerade har någon märklig förklaring till varför man inte är vaccinerad.

      Som Mattias Karlsson (SD), han hade ett hel handfull bortförklaringar. Det var så synd om honom trots att han valt bort vaccinet, men gnälla på regeringen skulle han trots att han fegade ur.

        Han skulle väl avstå för andra behövde det bättre och sen var den han vi fick lägga en massa skattepengar på. Suck.

        Ja det var pinsamt och genomskinligt av honom. Varför är så många i SD mot vaccinet?

          SD: are verkar vara allmänt rädda personer ( och faktaresistenta)

            Det är ju samma som alla här, som ”vill vänta, det kanske är något skumt…” Det är liksom samma intelligenta snack.

    Hon är inte vaccinerad av medicinska skäl men ändå skulle hon få en dos?
    Är väl minst andra gången hon har Corona nu…
    Ja, man hoppas hon kryar på sig snabbt och att hon inte smittat en massa andra

    Det värsta med att folk ljuger är att dom idiotförklarar oss andra som tror att vi går på det dom ljuger om.

    Medvetslös av febertoppar? Inte vaccinerad pga sjukdomsbild? Men åka till Mike o gympa mitt i pandemin och yoga på Öland? Oansvarigt.

    Hoppas dock den ribbade gympatröjan (saknar den beige dock) och den gula fleecen varit varm och go under helgen.
    L var ju sjuk nyligen men blev frisk precis till han reste till Kanarias och sen var det väl födelsedagsfest hos Anna. Smittan vandrar runt. Å alla L kompisar som hängde hos My förra veckan och drack smoothies?

      Väldigt många ord som kan skrivas före lös när det gäller My. Vett, respekt, anings, samvets, gräns, empati osv.

    Jag hoppas att My kryar på sig och att hon får all den hjälp hon behöver. Covid är inte att leka med och nej, Pandemin är inte (och har aldrig varit) över tyvärr.

    Sedan kan man ju ha åsikter på hur hon som ovaccinerad levt senaste tiden. Hon har nyligen haft målare, elektriker, gardinuppsättare och vänner till sonen hemma hos sig. Hon har skjutsat son med kompisar i den TRÅNGA gula bilen. Hon har umgåtts med vänner i olika sammanhang och flängt runt i möbel- och gardinbutiker. Hon skrev för någon vecka sedan på bloggen:

    ”Jag älskar den här ”öppet hus” känslan det blivit här hemma….. Hoppas att det håller i sig ✊?”

    Det kan jag förstå men har hon då också varit öppen med att hon är ovaccinerad? Hon har ju inte direkt pratat om hur hon som ovaccinerad måste leva extra försiktigt för sin egen skull – och andras. My är ju rätt öppen på bloggen om det mesta men detta har hon inte tagit upp tidigare, eller har jag missat något?

      Ska man vara sån så har ingen med att glra om hon är vaccinerad eller inte. Om du väljer att åka dit så är det ju faktiskt upp till dig. Sen får man ju hoppas att vid minsta symptom så avbokar hon

    Hade hon inte corona en gång förut? Eller minns jag fel? Medicinska skäl låter som bullshit. Nämn ett medicinskt skäl till att hon inte är vaccinerad…

    Men va???
    Hon har ju redan haft Corona – när ”Lilleman” var så sjuk och åkte ut och in på akuten under några månader – då drabbades ju hon också.
    All information om att de som redan haft Covid inte blir så sjuka verkar inte stämma på frk Martens ?.
    Sen fattar inte jag hur problem med sköldkörteln och medicinering för bipolaritet skulle hindra henne att vaccinera sig.
    Vilket jäkla dravel!!!

      Tror både Mysan o L har haft corona 2 ggr. Nu kommer My ha nya skäl till ”dränerad på energi” och lågintensiv träning i dunisen.

      Det är ju isf 1,5 år sen? Klart man kan få det flera ggr. Har ju många fått

    Jag vill bara säga en sak när folk skriver ”bara 1% har dött”. Det kan låta lite men det är inte det. Tänk på alla som dött i covid som absolut hade levt om inte covid fanns? Tänk allt detta lidande, att inte få hälsa på sin far, partner etc pga covid, att inte få säga hejdå och krama om pga du måste ha visir, munskydd och övrig skyddsutrustning. Tänk alla som vårdats på sjukhus som överlevt, som vårdpersonalen slitit genom denna pandemi. Jobbat övertid, skjutit på semestrar. Jobbat med ett virus som man inte visste ngt om från början. Tänk alla som INTE fått adekvat vård pga all personal blivit omplacerade till covidavdelningar. Folk som inte vågat söka vård pga rädsla för covid inne på sjukhusen som nu har obotlig cancer som man inte kan göra ngt åt, men som man kanske kunnat om man sökt vård tidigare. Tänk vad denna pandemi kostat! Inte bara för sjukvården utan för alla som blivit av med sina jobb, som fått sälja huset för man inte har råd att bo kvar. Företag som gått i konkurs. Länder som lever på turism som går på knäna. Folk som blivit långtidssjuka och som fortf är sjukskrivna. O folk här inne o på andra ställen som tjatar om ”inte ens 1% dör”. Alltså är ni helt blinda? Ser ni inte vad den här pandemin har gjort? Det handlar inte ”bara” om se som dör eller kommer att dö. Det är större än så om om det var er förälder eller partner som dött så tror jag att ”bara 1%” plötsligt hade känts lite mer. Nä fy vad trött jag är på folk som trivialiserar det här.

      Tack! Bra skrivet!

      Plus att eftersom magsjuka, RS, influensan osvosv inte fanns så som det brukar så slapp ju riskgrupper bli sjuka i det. Finns många som kan dö av en magsjuka, men det verkar folk glömma bort.

      Vi hade inte ett enda magsjukefall på jobbet (förskola) på nästan 2 år – tills nu dvs

      Jag håller med dig. Jävla idioter att resonera så. Bara på sjukhuset här i stan (liten stad) har två barn under 3 år dött av Corona.
      Många har förlorat en förälder eller annan anhörig. En hel del som kunnat levt många år till.

      Sen blir jag förbannad på ”personen hade bakomliggande sjukdomar”. Jaha så om en 18-åring med astma/vad fasiken som helst så är det nån tröst att den hade bakomliggande sjukdomar. Liv är liv. Bara för att nån har högt blodtryck så gör det inget? Det är ju typ så folk resonerat.

        Jag tycker att det är synd att man inte har redovisat åldrarna mer precist i statistiken. Det hade nog räddat flera människor när dom insett att även unga och barn avlidit.

          Det finns statistik, jag har läst men kommer inte ihåg vilken sida det var. Men det va en statlig och i era ögon pålitlig källa. Det va en sån liten del unga som dött. Är man 80+ ska ska man va orolig. Men dom hade ju trillat av pinn när som helst ändå.

        Till er som söker statistik. Det finns statistik på FHM? Siffrorna gäller från pandemin start 2020 till 15/11-21.

        Antal döda i åldern 0-9: 3 pojkar, 3 flickor
        Antal döda i åldern 10-19: 3 pojkar, 1 flicka
        Antal döda i åldern 20-29: 10 män, 6 kvinnor
        Antal döda i åldern 30-39: 26 män, 15 kvinnor
        Antal döda i åldern 40-49: 70 män, 36 kvinnor
        Osv

        80,1 av de som dör har en riskfaktor. Astma räknas inte som en sådan riskfaktor.

        Exempel på riskfaktorer bland de avlidna:
        Högt blodtryck: 77,3% av männen, 79,56% av kvinnorna.
        Hjärt- och kärlsjukdom: 51,23% av männen, 45,76% av kvinnorna.
        Diabetes: 30,42% av männen, 25,39% kvinnorna

        Ca. 60% infaller under två sjukdomsgrupper.

        Angående blodtryck skriver FHM: ”Högt blodtryck är väldigt vanligt i den åldrade befolkningen och kan snarare antas spegla det.”

          Tillägg: var nog Socialstyrelsen jag citerade ifrån. Statistiken finns även där.

      Det är väl så att vissa människor inte kan sätta sig in i hur det känns när ens bästa vän blir så sjuk att livet inte står att rädda eller när man mister sin mamma. För vissa är döden bara nåt som sker nån annan man inte känner…

        Det där är nonsens. Sluta demonisera och avhumanisera folk som tänker annorlunda. Ni beter er rabiat härinne ibland. Någon säger att man inte ska vifta bort 1% dödlighet ( som om någon verkligen ”viftat bort det”) men avfärdar samtidigt tusentals rapporter av allvarliga sidoeffekter från vaccin. Folk avväger risker bäst de kan utifrån de egna förutsättningarna! Är man ingen riskgrupp, har haft corona redan osv så är det inte konstigt om man kanske avstår från ett vaccin där en chans, om än väldigt liten, finns att dra på sig någon sidoeffekt. Jag kan helt och hållet respektera folks beslut och hur de resonerar så. Precis som jag respekterar de som gör andra val.

          Precis. Jag är gravid och har en 2 åring dotter. Jag har haft covid och är inte orolig att få det igen. Däremot är min största rädsla att jag inte ska finnas till för mina barn eller att jag inte kan ta hand om mina barn pga. någon biverkning. Jag vill inte ta den risken, mina barn kommer först! Jag respekterar att andra vaccinerar sig. Man ska få bestämma över sin egen hälsa. Man är inte anti vaxxare bara för att man inte vill vaccinera sig mot covid. Var rädd om varandra och respektera varandra. <3

        Jag tror dig. En del människor saknar empati. De kan inte ens föreställa sig minsta lilla hur det är.

      Dubbelgilla på detta alltså!
      Lägg också till den psykiska ohälsan som eskalerat. För en kompis till mig blev isoleringen sista droppen och hon begick suicid.
      Tänk också på alla barn som fått sämre skola på grund av distansutbildning eller barn i dysfunktionella familjer som inte längre kunde få en fristad i skolan. Detta påverkar så många på så många olika sätt.

    12 rör blod?! Jo, tjena.
    Det man tar är blodgas, ett grönt rör och ev koagulation samt hematologi är och så klart ett covidtest.
    Har aldrig någonsin hört talas om att man behöver ta 12 rör.
    Finns det ens så många remisser?!

      Haha eller hur!!!

      Har som mest lämnat 9 rör på en och samma gång, när jag precis fått reda på att jag hade cancer, så 12 rör för covid känns ju sådär troligt kanske?? ?

        Precis så.
        Jag har jobbat med covid i snart 2 år (iva-ssk) och har aldrig varit med om att man på akuten tar så många rör p g a covid.
        Låter oerhört märkligt.

          Samma här! Är inte längre på covidavdelning men de proverna vi tog var aldrig 12 rör. Blodgas, ett lila, grönt och blått rör och ev lite forskningsprover om patienterna var med i pågående studie (ett rör). Helt orimligt faktiskt att dra till med 12 rör. Om hon inte blododlats 2+2 men det gjorde vi aldrig på covidpatienter av förklarliga skäl förrän de blev sämre o fick sepsis ovanpå coviden.

            Hon verkar dessutom ligga på en akutmottagning, ser inte ut som en avd. Förstår din tanke med odlingarna men det kan ju inte höra till vanligheterna på akuten…
            Så, enda förklaringen är att hon överdriver eller att de tagit femtielva slaskrör. ?

          De kan ju ha tagit covidprover och även hennes sjukdomsprover?

            Nu vet jag inte vad hon lider av men för de allra flesta sjukdomstillstånd räcker det med rören jag räknade upp. Man kryssar i på remissen vilka prover man vill ha.
            Dvs man ett rör räcker för en stor mängd olika provsvar.

              Min dotter tar sex rör varje gång och hon har två sjukdomar som man gör 4 olika analyser för per sjukdom, samt att de kollar olika brister hon brukar ha, antikroppar för allergierna etc. Lägg sedan till om man har infektion, vill kolla diff blodstatus etc. Har man fler sjukdomar och diverse problem är väl inte tolv rör så otänkbart.

                Det är enorm skillnad på 6 eller 12 rör. Det går att analysera flera olika saker i varje rör. Det händer aldrig. Har jobbat i vården över 10 år.

            Men varför skulle akuten ta övriga sjukdomsprover när hon kommer in med misstänkt Covid?

      Nej, jobbar på akuten. Har ALDRIG tagit 12 rör av någon patient. Det finns inte ens 12 färger så vad skulle anledningen vara som inte kan samlas ihop på de 3 el fyra som tas vid covid…

        Aldrig tagit 12 rör som rör covid eller aldrig tagit 12 rör överhuvudtaget?

          Aldrig 12 vare sig covid eller typ medvetslös patient. Flera remisser samlas ihop i samma rör.

            Jag brukar ta 15-17 rör på samma gång? härligt liv ?

              Vad har du för sjukdom?!

                En ärftlig tumörsjukdom

            Vissa prover ska ju vara i en annan sorts rör och då blir det bara en remiss i det röret? Så gjorde de när min som hade en blodsjukdom.

              Ja precis. Men My är inte inlagd pga blodsjukdom utan covid. O då behövs inte 12 rör.

      Jag tänkte samma, men är inte insatt. Någon som vet på riktigt?

        Skulle dom inte också kolla hennes lungor på flera olika sätt? Hur gör man det på flera olika sätt?

          Lungrtg, CT, bronkoskopi kan man göra för att undersöka lungor. Men troligtvis har de bara gjort lungrtg. Finns ingen vits med de andra.

    Jag bara ryser brrrrr! My Martens och Anna Book lever i en symbios ???My har verkligen bevisat att det är så!!! Och nu är väninnan i Spanien och sprider Covid! My verkar inte ha alla hästar i stallet. Skäms My Martens hoppas du inte har smittat någon!!!! Detta kan vara spiken i kistan för varumärket My Martens för ingen som har förståndet intakt kan väl anlita denna person mer.

    Intressant ändå!
    Vem testar dom varje dag?
    När min dotter fick covid så blev iallafall inte vi testade varje dag.
    Vi satt dock i hemkarantän och fick testa oss först efter en vecka för att se att vi inte var smittade.

      De är ju friska och testar så att de inte har det = inte är smittsamma.
      Jag har en massa snabbtester hemma som vi använder om vi känner av lite halsont eller så.
      Är det negativt stannar vi hemma, väntar och ser men beställer inte test från regionen. Går det inte över på ett par dagar beställer vi regionens test.

        Du vet att dom snabbtesterna inte är lika säkra som dom andra? Av vilken anledning gör ni inte som man ska göra?

          Klart jag vet. Vi stannade ju hemma ändå tills symptomen gick över. Enligt fhm skulle vi inte ha testat alls (vaccinerade) under den perioden men valde att åtminstone göra snabbtest.

      Jag förstår inte heller varför Jonas och L testas varje dag?

      Hur? Var? Varför?

    Hade nästan varit kul om hennes son fotat henne när hon mådde som sämst och la ut på bloggen. Tillbaka-kaka för allt liksom!

    Det är nu i samband med Corona och vaccinationerna man ser vilken typ av ( med) människa personer är. Solidariska eller egoistiska ( och konspiratoriska ).

    Fullt ös, medvetslös.
    Hon är fan inte riktigt klok.

      Vänta, va? Jobbar du på sjukhuset och kollar upp henne fast hon inte varit din patient?

        Nej, sluta trolla

          Vilken obehaglig människa Du är!

        Så du skulle ha ringt in och frågat om My? En människa du inte känner. Har du gjort det så är det du som är sjuk…i huvet.

          Vad spelar det för roll om hon nu skarvar på lite i sin historia för dig?
          Du blir väl inte lidande av det?

      Oj vad jag hoppas att du trollar. Eller blir kontrollerad och åker dit för detta. Ofattbart att göra något sådant.

        Fick läsa flera gånger för att förstå att det stod indicier och inte indier…

        Sjukhus ger ingen info i telefon om folk som varit inne på akuten. Hur kan du tro att någon ska tro på det.

    Hoppas hon blir frisk snart och inte får långvariga men. Men väldigt oansvarigt att leva som hon verkar ha gjort enligt både insta och bloggen om hon är ovaccinerad. Både hon och sonen blev ju rejält sjuka men det var ju i början av pandemin så det finns säkert inga antikroppar kvar och delta är ju så annorlunda ändå verkar det som. Låter konstigt att hon inte kan vaccinera sig, låter mer som slöhet än nåt annat men vad vet jag. Risken att smitta andra som är vaccinerade, ish med deltavarianten, är ändå befintlig så tänk om hon smittat sambon som besökte sina föräldrar?? Både jag och min man är vaccinerade sen maj i år men fick ändå delta men fick ”bara” 2 veckor med feber och liksom bihålsinflammations symtom. Man kan ju föra vidare smitta ändå även om man är vaccinerad, i mindre omfattning första 3 månaderna efter vaccination men sen ungefär samma enl. brittiska studier. Vaccinationen är ffa för att inte dö i corona och för att försöka avlasta sjukhusen.

    Håller med om att man ser precis hur folk verkligen är, när det kommer till att respektera andras medicinska val eller inte.

    Vad säger ni som härjar om vaccinpass och tvångsvaccineringar när ni får en biverkning efter spruta 7 och inte vill fortsätta med sprutorna? Är ni OK att få era mänskliga rättigheter fråntagna er?

    Citerar Kyle Warner, vaccinskadad mountain bike proffs ”Där det finns risker måste det finnas val”

    https://thecovidworld.com/kyle-warner-pro-mountain-biker-says-he-knows-6-people-affected-by-vaccine-injury-who-have-committed-suicide-in-the-past-month/

      Litar fortfarande mer på forskarna och vården som faktiskt jobbar med vaccinen. Att bli skadad av detta vaccin har hänt med alla andra vaccin också, men risken är så otroligt liten. Sedan är det bättre att ta än att inte ta.

        Finns forskare som varnar för vaccinet men får inte höras i MSM. Det finns hur mycket som helst från läkare och forskare som är emot det som händer nu om man bara orkar kolla upp lite extra. Så du litar på den forskningen som du blir serverad, och det är något helt annat.

      Well, jag har fått rejäla biverkningar, men jag fattar ändå att man ska vaccinera sig.
      Om folk kunde förstå hur extremt priviligerad och bortskämt det är att välja bort vaccin. Och hur extremt korkat det är.
      Finns inga ursäkter

    Inte vaccinerad pga ”medicinska skäl” my ass. Googla ”Darwin awards” dumbass

      Jag får inte pga medicinska skäl. Inte så jävla kul

    OT, men har Annica slutat med sin Nuskin-karusell? ?

      Nej hon har inte slutat.
      Men det är mycket annat som tar hennes tid och ork. Bland annat IVF och allt vad det innebär.

    Alltså jösses vad folk är dömande och hatiska här inne. Vad hände med att respektera varandra?

    ”Pga av”

    Nej nej nej. Har jobbat som pressis på ett av huvudstans stora sjukhus. Så där går det inte till. Man kan förstås inte ringa och fråga ”hur det står till” med en patient. Men satan vad kvällstidningsjournalisterna försöker dock.

      Skulle vara svar till personen som påstod att hen hade ringt till sjukhuset och fått uppdatering om My.

        Ja vad hände med den kommentaren?

    Konstigt att alla sjukdomar/flunssor ja allt alltid för hennes familj är dödliga och alla håller på att kolavippen VARJE gång. Hur kan alla undersökningar alltid göras för henne o hon åker in och ut flera ggr, tuppar av i hemsk feberyra o vet knappt vad hon heter. Vem saknar henne om hon ej bloggar under en dag? Läser hennes blogg enbart för att hon är komisk med alla lögner.

      Skönt att My nu berättar att man har en behandlingsplan för henne om hon blir sämre. Låter liksom lite exklusivt och lyxigt att hon erhållit en en sådan ?. Själv får jag oftast ”ta en Alvedon och gå hem och vila-plan”. Men jag är inte en känd pt…..
      Skönt också att de ribbade långkalsingarna är med i sjuksängen !

        Självklart har man en plan för henne som ändå bär på en dödlig sjukdom och är så sjuk som ingen annan kan vara ??? Hon vinner nog alla i ALLT!

        Hon har ju ett konstant sjukvårdsTEAM som väntar på att få ta hand om henne….

    Jag fick första sprutan Moderna, hade andra dosen bokat men som sen stoppades för min åldersgrupp pga rapporterade fall av hjärtmuskelinflammation. Nu blir jag erbjuden Phfizer som andra dos, men det känns så läskigt att blanda? Nån mer som fått två olika?

      Många har fått två olika. Inom vården började många med astra och när astra slutade ges pga blodpropparna fick de pfizer istället.

      Man kommer framöver att blanda olika vacciner för ökad effekt. En av proffesorerna från FHM sa det på tv igår.

    Aldrig har jag önskar mig något mer än att få vaccineras. Men är inte friskförklarad än och nyligen opererad för cancer…

    Jag känner en person som opererats för tumör och fick vaccinet innan strålbehandling.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.