Caia Cosmetics anklagas för fula säljknep

Bildkälla: SvD artikel.

Att Caia Cosmetics framgångståg tuffar på i snabb takt råder det inga som helst tvivel om.
Sedan starten har trenden pekat rakt uppåt, någonting som givit bland annat Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad rejäla tillskott i plånboken.
Det finns dock en del smolk i glädjebägaren, och SvD har nu publicerat en artikel om de kontroverser som Caia Cosmetics varit inblandade i.

Företaget har blivit anmält till Konsumentverket totalt 84 gånger.
Under november 2021 gjordes 36 anmälningar om vilseledande marknadsföring. Fem tvister har behandlats av Allmänna reklamationsnämnden och ett ärende är under handläggning.

Vid sju tillfällen har bolaget fällts av Reklamombudsmannen, varav fyra gånger för sexistisk reklam och tre gånger för bristande reklamidentifiering. Senast i julas kritiserades Caia av kunder för att ha sålt en, enligt kritiker, undermålig julkalender till ett högt pris, enligt artikeln som journalisten Alice Aveshagen författat.

SvD har publicerat recensioner som inkommit vad gäller Caias nya hudvårdslinje, där användarna är missnöjda med hur produkterna på intet vis motsvarar dess höga pris.

”Köp inte Caia skin, produkterna har ingen verkan och motsvarar inte det höga priset. Visst är det snygga flaskor men innehållet är inte värt mycket och kan snarare ha en negativ inverkan på huden, en bluff”, skriver en recensent.
”Med de priserna Caia har förväntar man sig vettiga produkter, men inget jag provat har ens varit i närheten av värt sitt pris. Nope, aldrig igen”, skriver en annan enligt SvDs artikel.

SvD har även pratat med Elvira Rosendahl, som är utbildad hudterapeut och som brukar recenserar hudvårdsprodukter på sin Youtube-kanal. Hon berättar för tidningen att hon vanligtvis är kritisk mot influencers som startar smink- och hudvårdsmärken.
”Jag ser ofta att de fokuserar på produkternas förpackningar, färger och dofter snarare än på ingredienser och formuleringar. Om merparten av budgeten läggs på marknadsföring så finns det inte mycket kvar till sammansättning av kvalitativa formuleringar och expertkunskap”, säger hon.

Elvira Rosendahl menar vidare att marknadsföringen av Caias hudvårdsprodukter är vilseledande, eftersom produktbeskrivningarna innehåller påståenden om ”aktiva ingredienser”, trots att det inte verkar finnas några studier som stödjer detta, någonting som är ett krav.

På frågan om hon tycker att priserna på Caias hudvårdsprodukter är motiverade, svarar hon att ”Priserna i sig är helt okej, förutsatt att det skulle gälla bra hudvård. I det här fallet är produkterna primitiva och företaget använder sig av fula säljknep. De bryr sig mer om att skapa en upplevelse av lyx än att leverera produkter som fungerar.”

Mikael Snabb, VD på Caia Cosmetics, håller inte med om kritiken. (Jag är glad att se att VDn besvarar den här kritiken, istället för att det återigen blir Bianca Ingrosso som får göra det, som i julkalender-haveriet.)
Han vänder sig emot kritiken på sociala medier som framkommer i SvDs artikel.
Enligt Snabb har Caia lagt ner ”oerhört mycket tid” på sin hudvårdslinje och den har tagits fram i samarbete med en kemist, en hudläkare och en biolog. Han lyfter också att det finns många positiva recensioner av produkterna på företagets hemsida.

”Alla ingredienser är testade och godkända. Caias hudvårdsprodukter är också registrerade i kosmetikaregistret i Europa och hos Läkemedelsverket. Det är meningen att koncentratet av aktiva ingredienser ska vara låga, det är inte säkert att produkten blir mer effektiv om vi hade stoppat i mer. Amerikanska pannkakor blir inte godare för att du häller ner en hel burk med bakpulver, säger han bland annat.
Vi vill göra säkra produkter för den stora massan. Det är klart att koncentrationen av aktiva ingredienser är högre om man exempelvis besöker en hudvårdssalong.

Mikael Snabb menar att kritiken mot hudvårdslinjen är orättfärdig och att Caias produkter är säkra.
”Kritiken mot julkalendern kan jag förstå, vi nådde inte kundernas förväntningar och det får vi ta på oss. Alla har rätt till en subjektiv åsikt, men i det här fallet känner vi oss lite orättvist påhoppade.”


Jag har själv testat både Caias hela hudvårdslinje, foundation och concealer och kommer göra en utvärdering vad gäller dem här på bloggen.

116 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Fast de kunde ju knappast ta kritiken vad gällde julkalendern heller? Där gapades det ju också om påhopp och orättvisa. Jag tycker överlag att caia faktiskt gör bra smink (har inte testat hudvården) och därför är det tråkigt när de inte kan ta konstruktiv kritik.

      ”Hat” var väl ordet som användes. Så låter det varenda gång en snöflinga får ett motargument.

        Folk hatade ju på Bianca. Att komma med kritik är en sak, hot och hat en annan. Tror (som jag skrev då ?) inte att någon skulle vilja vara i Biancas skor då.

          Men snälla, det var nog inget hat eller hot men så säger de för att fiska sympatier och slå bort kritiken. Hat och hot är något Bianca drar upp när hon får kritik och gjort bort sig. Hon har säkert fått en del hatiska kommentarer som andra också får. Jag retar mig på att media alltid försöker framställa Bianca som den största influencern när hon INTE är störst på varken instagram el youtube, långt ifrån mäktigast. Jag förstår inte företag som betalar henne så mycket pengar.

            ”Det va nog”.. Du vet att både Bianca och Margareta Grääs mordhotades? Folk kan inte bete sig. Hålla sig till sak, det är sorgligt.

            Upplever absolut inte att media försöker framställa henne som den största influencern.

            Låter mer som att du har problem med Bianca.

              Finns det bevis för att Bianca m*rdhotades? Att folk lagade på kalendern såg ju Bianca som hat, men jag vet att det finns folk som inte kan bete sig, alla offentliga råkar ut för det mer eller mindre

              Jaså det upplever du inte, konstigt för de skriver i artikeln att hon är den största influencern och här i inlägg och på andra ställen har det skrivits att allt Bianca tar i blir till guld och andra överhyllningar.

              Nej jag bara skriver fakta men alltså har blivit lite trött på att se dessa överhyllningar och hur Bianca älskar allt som hon tjänar pengar på och allt är magiskt och det bästa som finns.. och trött på hennes pussmunsposer och lögner. Låter som att du gillar henne och det är helt okej.

          Det håller jag absolut med honom. Hon förtjänar självklart inte hat. Vill bara förtydliga det. Men både Bianca och Caia är heller inte mottagliga för konstruktiv kritik.

            Håller jag med om*

            Nä absolut, håller helt med dig där! Men vissa förstår inte gränsen och är helt fruktansvärda :/

            Nog svårt att ens hitta och bearbeta konstruktiv kritik mitt i ett hatdrev.

          Men sluta att utarma ordet ”hat”. Det heter inte ”hata på”. Det heter kritisera. Använd det.

            Det är skillnad på hat och att kritisera. Att hata är absolut inte okej.

              swooooooosch

      Ja och gällande kalendern så sa ju han annat än vad Bianca sa, de hade olika versioner haha så pinsamt så en av dem ljög uppenbarligen. Klart att han säger så här nu, självklart försvarar han det och recensioner på deras hemsida kan man inte ta på allvar heller för de har troligtvis skrivit dem själva. De är ju säkert härinne också och skriver positivt om sina produkter.

      Bakpulver och pannkakor….oerhört proffsigt.

    När man är högst upp finns bara en väg, och det är ner.

      #filosofiskafloskelhörnan

      Tror inte Caia går så bra och uppåt längre, de har nog inte sålt jättebra av hudvården och kalendern blev fiasko. För höga priser på produkterna för att Bianca har fått hybris, ja hela Caia-teamet har väl fått det. Bianca och Lovisa vill visa hur rika de är nu iklädda pälsar, märkespumps och designväskor.

      Den eviga cirkeln eller som det sägs; att komma till toppen är inte det svåraste utan det är att hålla sig kvar? Att flunsorna skapar egna märken och väljer skönhetsmarknaden är inte så svårt att förstå eftersom det är där fåfängan och därmed de stora pengarna finns.

    Dåligt insatt och möjligen lite trög som inte förstår av att bara läsa detta? så några frågor för den som orkar förklara.

    Vad händer när något fälls av reklamombudsmannen? Är det böter, bara en liten smäll på fingrarna och sen ingenting mer?

    ”Fem tvister har behandlats av Allmänna reklamationsnämnden och ett ärende är under handläggning.” Vad händer med tvister? Hur påverkas företaget?

      Här finns många frågor och svar. Bland annat kring vad som händer när reklam fälls av RO.

    ”det är inte säkert att produkten blir mer effektiv om vi hade stoppat i mer”…? Det ska väl en producent av hudvård veta? Löjlig jämförelse med pannkakor också, märks att Caia drivs av investerare och influensers, inte riktiga hudvårdsproffs

      Alltid svar på tal, med bortförklaringar, det var en löjlig dum bortförklaring. Pinsamt. Och att han sa annat än Bianca gällande kalendern säger allt.

      Nu är inte Mikael Snabb superrutinerad men han har ett förflutet från klet och krämbranschen där han varit involverad i Svenska Krämfabriken. Denna Mikael var dessutom CFO en kort period hos Löwengrip Beauty som refererade till honom som en felrekrytering.
      Sen är det lite udda att Verdane är det bolag som köpte upp merparten av Beauty Icons eftersom Verdane satsar på Tech företag. Så antar att de förväntar sig att Caia är en kassakossa.

        Verdane hoppas att Caia går bättre än Desenio för där gick Verdane på en mina. I alla fall hittills men det kanske blir bättre för Desenio.

        Intressant, var och när uttalade sig de på det sättet? Jag googlade och den enda träffen jag kan hitta är en kommentar från ett tidigare inlägget på den här bloggen… Så jag tvivlar att det är sant.

          Du får kolla i Isabella Löwengrips blogg. Dejan står inte nämnd vid namn men titta i hennes blogg efter maj 2018.

      Jag förstår inte… det finns väl inga hudkrämer som egentligen funkar? Det är placeboeffekten man betalar för. Dyra är lika lite värda som billiga, det enda som egentligen funkar är solskydd i förbyggande syfte.

        OCH Niveas blå burk!

        Nej det finns absolut ämnen som gör skillnad. Det beror ju på vad man mäter dock. Men retinol har ju bevisad effekt på rynkor. Personligen har jag fått enorm skillnad av niacinamide.

        Mem vem har lurat i dig det. Finns en massa aktiva ämnen med dokumenterad effekt.

        Haha du kan ju väldigt uppenbart inget om hudvård. Det finns mängder av ingredienser som faktiskt gör skillnad. Kolla BHA-, AHA- och PHA-syra, retinol, hyaluronsyra, vitamin c, niacinamid för att nämna några.

      Tror inte han VD:n kan så mycket om hudvård men han kan det där med att bortförklara och försvara. Absolut löjlig jämförelse. Nej de är ju inte hudvårdsproffs, inte sminkproffs heller utan mer marknadsföringsproffs, och att CAIA håller på med fula manipulativa säljknep har ju diskuterats här länge, det är inget nytt just för hudvården utan det har de kört med ända från början.

    Bra att de blir granskade och får ta samma ansvar som är brukligt för företag i deras storlek.

      Tycker dock att det är märkligt att SvD har med en expert på hudvård som inte tycks ha koll på de enskilda produkternas innehåll och som uttalar sig lite väl allmänt. Likaså är ju recensionerna de har med ganska luddiga i sin kritik. Kunde har gjorts bättre.

      (Har dock en läst artikeln då den är låst. Utgår ifrån det som citeras i inlägget).

        Ja bra att de blir granskade men finns mycket mer att granska om Caia. Hudvårsterapeuten har full koll på produkternas innehåll, hon är trovärdig. Däremot så tror jag inte Vd Mikael har full koll på hudvård och känns inte helt trovärdig i det han säger i artikeln.

          ”Hudvårsterapeuten” är 22 år och nyutbildad. Produkterna är relativt nya, tvivlar på att det ligger någon djupare utvärdering bakom hennes uttalande.

            Så förminskande.

              Det är inte förminskande så fort man påpekar att någon inte är världsbäst.

            Hennes ålder är totalt irrelevant.

            Eftersom Caias är basic generiska produkter krävs baskunskaper i hudvård. Vi pratar inte raketforskning direkt.

            Med tanke på att ingredienserna i deras hudvårdsprodukter är extremt basic jag kan som inte är utbildad hudterapeut uttala mig om vad de gör och inte. Svaret är inte speciellt mycket. Det är lätt att se genom en enkel googling.

          Okey, vad bra. Kunde inte utläsa det i Camillas sammanfattning.

    Tror hudterapeuten att formulering betyder formula?

      Man säger formulering i detta sammanhang.

        Det är mkt möjligt att det heter men jag har aldrig hört det själv, och då har jag jobbat länge med skönhetsprodukter.

    Tror ni att någonting sånt här kan göra att det går dåligt för Caia, att dom förlorar pengar, får så dåligt rykte att dom inte kan fortsätta eller något?
    Eller så länge Bianca är ansiktet utåt, hypar allt och har sina fans så kommer det fortsätta att gå uppåt?

      Det kommer nog fortsätta gå uppåt

      Tror att det finns en stor andel av deras konsumenter som inte läser SvD. Inget fel med det, tror bara att det kan vara så.

      Nja, tror det kan gå bra för bolaget men Bianca borde ta ett steg tillbaka med tanke på all blåsväder hon konstant hamnar i. Hennes läsare/fans blir dessutom äldre och äldre, vilket innebär att de kommer att genomskåda henne mer och troligen inte supportera hennes verksamhet på samma sätt.

      Hade även satsat mer på distributionssystem där man har noga utvalda återförsäljare istället för att driva all försäljning själv. Tror det hade kunnat gynna dem att exempelvis finnas i en fysisk affär (Åhlens/Kicks/Apoteket)

        Antagligen är det väl så att när Bianca sålde Caia fick hon skriva på att hon x antal månader skulle stanna kvar efter affären för att hjälpa till med marknadsföring etc. Brukar väl vara så när bolag säljs? Tror inte hon har särskilt mycket att säga till om tbh, de där två gubbarna hon jobbar med verkar ha full koll på hur man bygger stora och framgångsrika bolag.

          Hon har kvar ägarskapsandelar så det är i hennes eget intresse att det fortsätter gå bra.

            Typ 11% ja.

          De ursprungliga ägarna till Caia (Beauty Icons) ligger kvar med halva innehavet (i det nybildade bolaget Beauty Icons Holding). De har därför allt intresse av att bolaget utvecklas positivt.

        Ja Bellas stora misstag med Löwengrip var att vara deras ansikte utåt precis som Bianca för Caia. Försäljningen blir lidande av vad som skrivs om personerna.

        Precis. Att dom inte säljer i affärer tex kicks är märkligt.

        Det kostar ju mycket i form av human resources att sälja i fysisk butik hos stora aktörer som Kicks, Åhléns. Du måste ha erfarna säljare som skapar relationer, det går inte med några kompisar till Bianca som gillar att ha ett rosa kontor.

    Just hudvård är ju lite svårt eftersom det är individuellt. Jag har provat dyra märken från salonger och fått utslag och billigare märken och inte fått utslag. Har provat billiga märken och fått utslag och dyra märken och inte fått utslag. Det kommer alltid finnas människor som produkterna inte passar till. Caias följare är ju ofta unga med sociala medier och då hörs det ju mer. Det finns ju säkert väldigt många som är nöjda också. Men oavsett tror inte jag att priset på deras produkter motsvarar innehållet. Man köper snarare en känsla eller vill stödja Bianca än att det är superbra produkter.

    Kan du skriva om hur det går med Kenzas produkter? Recension? Känns som att de försvann från radarn nästan läskigt fort, vore intressant att se hur det går

      Camilla skrev senast igår att hon fortfarande testar produkterna och behöver ge det mer tid innan hon kan lämna en rättvis recension. Tills dess kan du se Margareta Grääs recension av märket på hennes YT-kanal. ?

      Margareta Grääs gjorde en recension på youtube på Kenzas märke i veckan

      Tycker det är komiskt med Kenzas senaste stories om hennes (i hennes tycke då) fantastiska och ostylade hår som hon får av the every. Det där är min morgonfrilla varje dag (så vida jag inte lagt mig med fuktigt hår då är det 300 ggr större) och jag hatar den mer än allt?

        Haha min med faktiskt. ? Såg en video på henne från något event som Klara höll i, hon hade supertunt och platt hår, men så fort kamerorna åkte fram började hon ruska villt i håret, slänga det åt ena sidan och luta huvudet på sned så att det såg längre och tjockare ut. Såg så komiskt ut…

          Ja alltså när man rufsar till det och slänger med det så som hon gör så ser det ju mer fylligt ut just då hehe. Såg även att Sanne A. gjorde reklam för det och hon fönade håret och då blir det ju liksom mer volym, så inte särskilt trovärdigt.

        Man behöver inte ens köpa the every för att få sånt hår. Det är bara att skaffa budget schampo för torrt hår och silikonfritt så blir det jätte stort, lockigt och tjockt. så är det för mig haha.

          Föna håret upp och ner så får man volym, och torrschampo ger volym också.

      The Every måste va Sveriges oklaraste influencersläpp någonsin.

        Nää är inte det den nya ”fantastiska” funktionsdrycken Black by Läckberg och kompani?

    Jag köper min hudvård på apoteket och är jättenöjd. Någon som tycker om Caias smink och kan skriva lite mer varför det är bra?

      Generellt verkar folk tycka bra om det, men jag tycker de är alldeles för överprisade. Priserna ligger någorlunda på samma nivå som exempelvis YSL, Dior etc., när jag snarare kopplar märket till Maybeline, L’Òreal, MakeupMekka etc.

        Njäe YSL ligger väsentligt högre men för att vara en generisk produkt där Caias bidrag är att tycka till om doft, färg och förpackning så är det överprisat. Sen går det inte att jämföra Caia med YSL, det blir som att jämföra pannkisar och mjölk med Beluga och Champagne.

          Nej då, håller helt med. Prismässigt försöker de kvalificera in sig hos de tunga och välrenommerade företagen, men innehållsmässigt är det tyvärr inte där än.

        Maybeline och LOreal har riktigt bra mascaror och till bättre priser så rekommenderar det ist för Caias. Lancome har bra också men är dyra.

      Jag har testat den vattenfasta mascaran och mina fransar blev jättefina. MEN den satt som sten!! Fick inte av den med sminkborttagning, testade 2 olika eller tvål. Slutade med att jag fick värma upp kokosolja och lägga på fransarna.. Så nej soptunnan tyvärr.
      Testade också bibbz boom boom, Gillade inte borsten alls. Kletigt och klumpigt blev det, så inte rikrigt använt den heller.

        Nej inte alls bra mascaror men om man inte har så höga krav och inte är så kunnig inom makeup så.. Den nya mascaran verkar inte alls bra men som de själva hyllar den och lovordar den hela tiden, blir bara fånigt och icke trovärdigt med att allt är ”maaagiskt och det bästa någonsin alltså OMG ni förstååår inte”. Siliconborste är sämst tycker jag och dyr är den också. Och deras dyra ögonmakeup-remover.. alltså det går att köpa bra ögonmakeup-remover för max femtio kr liksom.

          Hade höga hopp om bibbz med tanke på hur mycket jag tyckte om den vattenfasta mascaran menmen. 225kr på ingenting.

    Något säger mig ändå att en viss typ av människor gärna ger Bianca och caia negativa recensioner oavsett vad de tyckte om produkten. Och många är nog mer benägna att anmäla tex caia till RO än att anmäla andra märken. Bara min spontana tanke. Själv har jag aldrig provat caias hudvård men litar inte fullt på dessa recensioner av privatpersoner heller. Inte när det kommer till influensers märken.

      Absolut. Det är verkligen många som antingen ääääääälskar dem (för de älskar B), eller hatar utan att ens har provat (för de stör sig på B)..
      Själv var jag lite sugen på kalendern bara för att få prova på ett omtalat märke men är glad jag hoppade över den, hade svidit i plånboken. Och efter kalenderincidenten är jag inte det minsta sugen testa deras produkter….Känslan är överprisade om än kanske bra produkter.

      Jag tror faktiskt att de flesta människor som inte är Biancas målgrupp bryr sig ett iota om Caia och deras produkter, än mindre om Bianca. Hudvård skulle jag aldrig komma på tanken att testa men det har att göra med att jag ställer vissa krav som Caia aldrig kommer kunna leva upp till. Testade hennes första produkter som hon lanserade för att jag tyckte det var kul med en ung driftig tjej. Det var inget fel på bronzer och highlighter men wow känslan uteblev. Nu tycker jag att produkterna är överprisade och lägger hellre pengarna på bättre kvalitet.

    Det här med att det skulle vara mer aktiva ingredienser om man går till en hudvårdssalong.. nej! Det finns gott om produkter på marknaden med högt innehåll av aktiva ingredienser, både till ett billigt och dyrt pris. Tycker han VD:n snackar om sånt han själv inte har koll på. Pålitligt!

    Alltså skulle aldrig köpa nått av dom, det finns så bra produkter som ex ”the ordinary” är verkligen helt fantastiskt som verkligen gör en skillnad på hyn.

    ”De bryr sig mer om att skapa en upplevelse av lyx än att leverera produkter som fungerar.”
    Det är väl verksamhetsbeskrivningen av hela influencer-blogg-branschen…

      Kosmetikabranschen med, och speciellt hudkrämer. Finns hur mycket studier som helst som visar att man inte kan få bort rynkor och annat med krämer. (Däremot tror jag att Bianca får finnar för att hon använder för mycket feta krämer, och smink, men det är en annan sak).

        Nja. Produkter som innehåller retinol har påverkan på rynkor/fina linjer, finns även andra aktiva ingredienser som gör skillnad. Sluta sprida felaktig info. 🙂

    Tror inte Caias hudvård är katastrof men inte heller gör något under. Dock får jag känslan av atg det är överpris på dem. Tänker att de påminner lite om typ acos ”enkla” hudvård.

      Ingen har väl hamnat på akuten av acos hudvård som den stackars tjejen i artikeln

        Hur vet vi att ingen har hamnat på akuten pga aco? Loreal? Lancome? La mer? ? försvarar inte Caia, men alla människor kan reagera starkt på hudvård.

      Acos ingredienser är något helt annat. Även om de flesta inte heller är aktiva ingredienser så är apotekens krav så pass höga att jag tvivlar på att Caias parfymbomber till lotion skulle passera där. Speciellt inte om ingredienser hålls hemliga.

        Ne men syftar ganska basic, att de har en serie för oljig, torr och känslig hy. Ska vi jämföra med typ nivea då? ? och en serie av Caia är oparfymerad också.

          Nu var det ju dock serien för känslig hud som tjejen i artikeln for illa av.

    När kom ens hudvården? Tar ju ganska lång tid att utvärdera och kunna ge en faktisk rescension när man börjar med helt ny hudvård

      I november.

    Hur DUM är man om man köper hudvård från en influencer?

    Bella kan känna sig nöjd över att strålkastarljuset nu riktats över till Bianca (jag menar i början var ju Biancas hudvård tillskillnad mot Bellas en felfri framgångssaga).

      As it should. Bianca har betydligt mer inflytande än Bella men ljuger lika mycket. Om hon ljugit mindre är det bara för hon haft en kortare karriär än BB och inte hunnit med alla lögner ännu.

    [raderad kommentar]

      Men inte du nu igen? Du är inte välkommen här inne, sedan lång tid tillbaka.

    Hisnande tanke att det i princip enbart är unga tjejer, ofta med begränsat kapital att röra sig med, som pyntat till att Bianca nu är multimiljonär. Man skulle kunna säga att hon köper Chanelväskor i parti & minut för deras slantar, kanske veckopeng, sommarjobbspengar osv. Är för oinsatta i ägarfrågan, men det är mkt märkligt att de som köpte ut (delvis, om jag fattat rätt) Bianca inte är mer måna om skötseln av företaget.

      Du får det att låta så smutsigt

        ”smutsigt”, hur då menar du? Skall man försköna realitet och för vem isf?

      Vet du det här eller gissar du bara?

        Att Biancas målgrupp är 14-20 är allmänt känt. Varför tror du hon är med i talang? Att produkterna är på tok för dyra behöver man inte vara utbildad ekonom för att fatta. Tyvärr lever Bianca gott på unga tjejer med begränsad ekonomi och tror inte hon förlorar någon nattsömn på att fundera på det.

          Varför skulle hon göra det? Jag ser då inget fel på att vända sig mot unga.

            Du tycker inte det finns ett problem med att locka unga tjejer till överkonsumtion och lura dem att köpa mediokra produkter till ett överpris?

        Que? Vad tror du själv?

    Jag har en del smink från caia som jag gillar, men jag tycker det är alldeles för lite produkt för pengarna! Tittar man på hur många gram det faktiskt är för pengarna så inser man hur lite produkt man faktiskt köper. Min känsla är att de lägger allt krut på förpackningarna. Själva produkterna jag testat (mascara och face palette) är bra men inte så stor skillnad mot liknande hos typ loreal som jag kan köpa till bättre pris. Så nej jag fortsätter inte handla när detta tar slut, inte tillräckligt revolutionerande eller särskiljt från annat som finns.

      Du har rätt, här är från artikeln där en hudterapeut uttalar sig:

      ” – Jag ser ofta att de fokuserar på produkternas förpackningar, färger och dofter snarare än på ingredienser och formuleringar. Om merparten av budgeten läggs på marknadsföring så finns det inte mycket kvar till sammansättning av kvalitativa formuleringar och expertkunskap, säger hon.”

    hallå den här resan som kenzaa, moa mattsson, getrude mfl är på i fjällen. ingen annonsmärker det. behövs d ej?

      Kallar de resan för en ”pressresa”? ??‍♀️

    Äntligen! Det är precis som med Kylie Jenners produkter som hon kopierat. Luktar godis, allt är gulligt och rosa men innehållet mediokert at best.

    Jag hade gärna sett att någon av alla dessa dussin flunsor satsade på något seriöst och väl genomtänkt för ovanlighetens skull..

    Som Foki en gång i dåtidens historia när hon hade sina ekologiska skönhetsprodukter och samarbetade med thailändska bönder för att det skulle vara rättvist tillverkat och gynna fler än bara en, inget dåligt tänk det kan jag tycka, sen hur det gick med affärerna och om det blev vinst elelr förlust, det vet jag ej..?

    Eftersom Caias produkter verkar rikta in sig till ”den stora massan” (gissar då den yngre målgruppen och dom som inte är så insatta inom hudvård generellt eller som inte har några speciella krav på resultat mer än att återfukta och mjukgöra) så behöver ju produkterna faktiskt inte innehålla de mest aktiva ingredienserna (ex syror och retinol) som arbetar på linjer, rynkor, pigmenteringar och likn. En ung hud har ju sällan behov av dessa ingredienser. Till dom och till resten av ”den stora massan” som inte är insatt inom hudvård (och inte vet vad det innebär att använda syror, ex att man måste skydda huden med spf året runt osv) så vill dom erbjuda en säker hudvård med en låg koncentration av aktiva ingredienser. Inget fel med det.

    Om man är en ”hudvårdsnörd” så har man koll på vad de olika ingredienserna har för effekt. För dom är ofta första steget att läsa innehållsförteckningen för att se om produkten innehåller det man behöver. Hittar man inte det man letar efter i produkterna så köper man inte och behöver således inte bli besviken.

    Vad jag förstått så är det inte bara syror, retinol, niacinamid, c-vitamin och likn. som kallas ”aktiva ingredienser”. Här ingår även ex hyaluronsyra, propolis, honung, probiotika, aloe vera, ringblomma, grönt te, kamomill, sheasmör, kakaosmör mm. Dessa ingredienser är ju mildare och kan därför användas av den ”stora massan”.

    Vill man ha bra hudvård så är det knappast Caia man väljer då. Fattar inte vem målgruppen är.

      Unga tjejer som avgudar Bianca och vill ha allt hon har. Kvalitet på hudvård är inte intressant när man är 14,5 år.

      Nej precis. Som jag skriver så gissar jag att målgruppen är yngre tjejer/folk (”den stora massan”) som inte är insatta inom hudvård och som inte har några speciella krav på resultat mer än att återfukta och mjukgöra + en fin förpackning, rolig marknadsföring osv. För många år sedan var det Victorias Secret-produkter som var populära, mycket pga marknadsföring, fina förpackningar – produkterna i sig var kanske ingen höjdare (testade aldrig så jag vet inte).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.