CAIA Cosmetics ”The Product”

Caia Cosmetics låter följarna vara med och bestämma vilken en ny produkt som företaget ska släppa om ett år.
Genom en massa omröstningar på Instagram så kommer det slutligen finnas ett läppglans, helt baserat på vad följarna tycker och tänker.
När jag först hörde talas om det här projektet så förstod jag inte riktigt hur det här skulle gå till.
Ska följarna exempelvis skicka in sina skisser på hur produkten ska se ut och så är det fritt fram för Caia att använda vinnaren. Ingenstans står det någonting om eventuell ersättning eller liknande och det hela kändes bara oklart sniket.
Eftersom jag hade så många frågor vad gäller det här projektet så kontaktade jag personen ansvarig för produktutveckling på Caia, för att bringa lite klarhet i det hela eftersom jag anar att jag kanske inte är den enda som inte riktigt förstår upplägget. (Eller så är det bara jag, och då kan jag bjuda på den, hehe…)

Hon förklarade det hela så här:

Det är ingen enskild person som kommer att sätta designen på dessa förpackningar. Det kommer att vara omröstningar där flera tusentals personer kommer att rösta fram paketeringen. Vi ville sätta igång kreativiteten hos våra kunder, men vi har ett starkt team när det kommer till produktutveckling och design. Det är dem som slutligen kommer att sätta ihop allt, inte en individuell kund. Vi hoppas att kunderna kommer att tycka att detta är ett kul projekt att vara med på från början till slut. Dem är väldigt nyfikna på hur processen i att ta fram en produkt faktiskt går till och därför har vi startat igång detta projekt.

Summa summarum så kommer det alltså inte vara en enskild kunds idéer som Caia kommer lägga vantarna på och producera, utan de kommer mer låta följarna följa med genom hela processen.
Jag hoppas att det verkligen kommer fungera att göra så, så ingen känner sig förfördelad i slutet av processen.
Det här är ett koncept som fungerat bra för andra influencers, så det är inte konstigt att Caia hakar på trenden.
Ta Matilda Djerf som exempel. Hon och hennes företag ”Djerf Avenue” har en hel liten community på Instagram där hon kontinuerligt kommunicerar med kunderna oför att få veta vad de gillar, inte gillar och eventuellt saknar i sortimentet.
Hon har även tagit in kunder för att modella företagets kläder, snarare än att hyra in klassiska modeller.
Bra. Bra. Och bra.

Vad tycker ni om den här typen av företagande där kunderna tillåts vara involverade i processen?

49 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Haha det var ju min kompis som var på det här! Hon vann och åkte dit idag och testa 14 läppglans. Hon tyckte de va kul men hon är Bianca Ingrossos största fan också ?

      Synd att Bianca inte va på plats då, MEN kul upplevelse! ?

        Men gu va tråkigt att hon inte var där, det är väl liksom grejen kan man tycka.

          Mja.. Alltså är man ett fan så lite. Men det är väl ändå företaget man vill vara delaktig i tänker jag (18:22)? ?

    Förlåt men, hur kan folk skriva så fruktansvärt dåligt? Är man produktutvecklare och har skriftlig kontakt med kunder/media så ska man kunna skillnad på de och dem

      Dem tycker kanske inte det är så noga ?

        Är du ironisk? ?

        Dom verkar inte tycka att det är så noga med någonting.
        Vad är det för lekskola? ”Vi vill sätta igång kreativiteten…”

      Det är verkligen ett mysterium hur vuxna människor inte kan skilja på de och dem. Jag är på riktigt fascinerad. Hur kan man inte SE att det är fel? ?

        Ser inte skillnad för jag ser bara vad de menar. Jag sträckläser dåligt översatt manga på fritiden så är immun mot stavfel.

          Det vore nästan skönt att inte se det. Men jag jobbar med att skriva och är väl arbetsskadad ?

        J
        Men härligt att få bli så fascinerad över en sådan sak. ? Viktigt?! Nääää ?

          Ja visst är det! ?

          Menar du att det inte är viktigt att skriva det svenska språket på rätt sätt? Tycker uppriktigt synd om dig om du inte förstår det.

        Jag håller med! Jag tycker att man SER att det är fel, och ännu mer HÖR man att det är fel. Det känns som att majoriteten har problem med att skilja på de och dem??

        Det är märkligt att den svenska skolan tydligen lyckas lära ut skillnaden mellan they och them, men inte mellan de och dem. Skriver detta efter att så ofta ha läst kommentatorer som hänvisar till det engelska språket för att förklara hur man ska skilja på de och dem. Suck.

          Det är väl ”dom” som förvirrar det på svenska… Eftersom du kan använda ”dom” för båda orden blir skillnaden på orden otydlig för vissa, kan jag tänka mig.

          Tycker dock att det är lika märkligt att tycka att det är ett MYSTERIUM att vissa har svårt med det. Alla är inte lika duktiga på språk? Det är väl inte så konstigt? Vissa är sifferblinda och får inte ihop enkla ekvationer i huvudet, vissa har svårt med finmotoriken eller kan inte kasta en boll i ett hål om deras liv hängde på det. Är det verkligen en chock att vissa ser att det är fel när fel ord används, och vissa inte gör det?

            Visst är det så, men tror kanske ”J” menar att det är ett nutida fenomen som uppstått på senare tid (och därav ett ”mysterium”? Ev. ändringar i undervisningen i grammatik osv.) För helt plötsligt står ju dessa ”dem” felaktigt använda överallt, så upplever åtminstone jag det. Betänk om det tex. skulle stå att π är 3,15 överallt och en matematiker läser det..inte konstigt att man då vill in och rätta.

        Håller så med. Man kan ibland läsa en seriös artikel i ngn dagstidning och så kommer tex. ”dem flyr till..” och man tappar både fokus & hakan helt, när det inte ens där används korrekt grammatik. Upplever att det är så mkt mer sådant nu, speciellt detta ”dem” överallt.

      I min lokaltidning tror man att det heter ankedoter när man skriver något lustigt.

      Får rysningar!!! Man är med ”i” ett projekt, inte ”på”. Faktum är att varannan mening är grammatiskt fel

    Jag uppskattade Jeffrey och Shanes dokumentärserie om hur det går till att ta fram en produkt (smink). Det här känns lite likt men med twisten att följarna/kunderna får vara med på ett hörn. Tror det kan bli uppskattat.

      Vilket trams.

      (Till Ems) Förlåt mig men vem fan tycker om någonting som shane dawson har gjort efter att allt kommit fram kring honom? Har du ingen moral? Värre människa än S får du leta länge efter

        Vad är det som har kommit fram om honom???

    Känns lite som när influensers frågar sina följare vad för typ av samarbeten de vill se.

    Smart, du skapar engagemang, tillhörighet, någon sorts transparens. Kommer nog sälja bra sen!

    ”Dem, dem, DEM!” ?‍???

    Dem enda som inte tycker det är så viktigt att skriva dem på rätt plats är dem som själva inte kan se vad som är rätt eller fel, dem tycker helt enkelt det kvittar. Dem ser ingen nytta i att skriva rätt.

      Dem har dem rätt i!

    Har det slut på idéer på caia?

      De kan ju inte BARA kopiera från Kylie, det blir väl för tydligt.

      Men tydligen var det svårt att komma på något eget att de får be kunderna om hjälp att gnugga geniknölarna ?

    ”Domma” är det riktiga ordet, istället för att säga ”de här”.

      Är du från Småland? ?

    Kan någon förklara varför jag ska lägga massa pengar på hudvård från ett märke som Caia när det finns massor av märken som gör mycket bättre hudvård till mycket lägre priser?

      Nej, du är fri att göra ditt val och fatta egna beslut, precis som alla andra.

    Jag utgår ifrån att de får betalt för sina idéer.

      Förmodligen inte. Men vad vet jag.

    Nu kom jag att tänka på när Polluxklubben hade flera tävlingar där man fick önska ras, ålder, gren m.m. på en häst som de sedan tävlade ut. Tre stycken barn/ungdomar valdes ut för att provrida hästen (Tror det var en New Forrest, utbildad i hoppning) och sedan vann en tjej tävlingen och fick alltså hästen som medlemmarna hade ”valt”.

    Alltid undrat hur de lyckades hitta en häst av precis den rasen, åldern m.m. som läsarna röstade fram eller om de bara tog random häst och låtsades som att det var den medlemmarna ville ha.

      Jag minns! Hästen hette Jeanne d’Arc! Undrat hur det gick…

      Vore intressant att veta hur det gick sen, om de blev en bra match. ?

    Henne är sugen på ett nytt ?!

    Veckans fråga! Om det är två henne, hur skrivs den meningen på svenska? ?

    Galen på de som inte kan skilja på de och dem, hur svårt ska det vara? ?

      Ja, dem är så dumma!

    CamCam, är det alltså så att när Djerf Avenue använder sina följare är det Bra. Bra. Och bra. När Caia gör det oklart sniket?

    Bara så att jag hänger med.

    ????????????? Caia

    (Till Ems) Förlåt mig men vem fan tycker om någonting som shane dawson har gjort efter att allt kommit fram kring honom? Har du ingen moral? Värre människa än S får du leta länge efter

    Alltså min erfarenhet av att vara produktutvecklare är att arbetet till största del innebär att förverkliga idéer. Ta fram idéerna är en väldigt liten del av jobbet och ofta finns de redan. När nya idéer behövs hjälps man åt att ta fram med marknadsteam m.m. och får ingen ersättning eller credit för det. Man är anställd och företaget äger idéerna.
    I detta fall är det ju inte heller en ny typ av produkt där man överhuvudtaget kommer på något nytt. Läppglans finns.
    Detta jippo är med andra ord verkligen inget som hjälper till i utvecklandet av produkten det är mest en typ av marknadsföring där konsumenterna får känna sig delaktiga och i sin tur gynnar varumärket.
    Slutsats: helt orimligt att konsumenten/konsumenterna i fråga skulle få någon ersättning för att de är med på ett litet hörn i idéprocessen.

    Men så tydligt det blir att de inte gör något med sina produkter själva…. bara väljer färg och beställer från ett färdigt sortiment i nån fabrik…. på med lite förpackning så har man uppfunnit något nytt och fabulous!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.