Världens sämsta influencer?

Världens sämsta influencer? 
Inte om du frågar mig – tvärt om!

Fasen vad grym du är, Josefine Bäck! ????

Tack för tips! 

54 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Gillar henne! Men vilket svin till pojkvän hon hade. ?

      Varför? Vet att han lämnade henne men ska ändå ta sitt ansvar för barnet.

        Men vem lämnar någon som är gravid?

          Han har inte lämnat henne som i att överge henne. Han har gjort slut men kommer att finnas där för henne och barnet, ta rollen som en pappa ska göra. Stor skillnad!
          Funkar inte en relation så funkar det inte. Ska han stanna och må dåligt, vilken i sin tur kan påverka barnet på diverse olika sätt?

          Vet man inte anledningen till att han valde att lämna bör man inte döma.

          Så fel absolut, men när ska man göra det då?
          Ska man bara låtsas som ingenting? Om personen vill ha sex, ska man då bara ställa upp? Hon har ju vart öppen med att dom inte känner varandra så väl. Det var ju väldigt väldigt nytt.

    På Tiktok kallar folk det ”gate keeping” när en person inte vill berätta var de köpt något, kläder, möbler eller annat. Jag tycker inte man ska vara tvingad att berätta var man köpt allt, om man spenderat mycket tid med att köpa något unikt eller speciellt så vill man kanske inte att alla helt plötsligt skaffar likadant. Om ens intresse är just vintage kläder/smycken/inredning eller något annat

      Man är inte tvingad…

      Skulle inte ens minnas var jag köpt mina grejer om jag fick frågan. Kanske stora grejer som typ matbordet, men det är ju sällan de har kvar samma sortiment i massor med år.

      Fast jobbar man som influencer är väl det ändå ens jobb? Visa upp kläder, möbler eller vad det nu är och tipsa om vart man kan köpa? Värsta som finns är när modeinfluencers inte skriver ut/taggar vart de köpt kläderna, vad är ens poängen med att inspirera eller tips om kläder om man inte vill berätta vart man köp sakerna?

        Beror väl på vilken typ av influencer man är? ?

          Alla influencers får väl betalt för att tipsa om saker som deras följare i sin tur köper. Sen om det är kläder, inredning, träningsredskap eller mat spelar ju ingen roll men hela syftet försvinner ju om man inte vill berätta var man köpt sakerna? Som att tipsa om en maträtt men vägra dela med sig av receptet

            Men hon har ju mat som nisch och lägger ut recept. Varför ska hon då behöva berätta var hon köpt sin tröja som är helt irrelevant?

        Va? Det beror väl på vad för slags influencing man håller på med? Ska nån som håller på med mat eller stickning tvingas redogöra för var de köpt allt som syns? Så sjuk kultur.

        Först klagar folk på att influencers är sellouts som bara ska kränga prylar och sen när de inte vill kränga prylar så är det plötsligt deras jobb? Förvirrad.

      Har reagerat lite på det med att inte berätta sen jag skaffade tiktok. Började följa celina blanche och på alla som frågar varifrån något är svarar hon ”ligger länkat i profilen”. Fattar ju varför, för antar att det är länkar hon får betalt för när någon använder? Men tycker ändå att det är lite fult gjort.

        Varför är det fult gjort? DET är väl det enda rimliga med influencers ?? Ha något snyggt –> folk vill veta vad det är man har på sig –> klicka på min länk –> få pengar.

          Finns inget rimligt med influencers.

      Har aldrig förstått det där med att vilja vara ensam om att ha något

        ?

        ja o det är helt omöjligt

    Det var en bra anledning till att inte berätta tycker jag, klokt.

    Förr följde jag House of Philias blogg och där frågade många om kläder/inredning men det var enbart när det var samarbeten hon faktiskt orkade svara. Hon struntade helt enkelt i sina följare – utom när hon fick kritik för nåt för då kom en ilsken rant. Så tröttsamt och nonchalant. Den här tjejen verkar däremot lite rolig och klimatmedveten när hon skriver som hon gör.

      Klickade precis in på HoPs instagram.
      Varför ser postorderkläder fortfarande ut som postordermode och inte som kläder man kan köpa på sajter? Den där rosa outfiten borde hon ha strykt innan hon modellade den, och dem känns som sånt jag brukade älska och göra hundöron kring cirka 1994. Men det kanske det som är grejen då – 90-taösmodet är tillbaka ?

        Jag såg en ung tjej med vit skjorta och en grön stickad, magkort väst över, häromdagen. Jag hade exakt samma sorts outfit när jag gick i gymnasiet ?

    Fan vad bra svar, man får ju nästan tillbaka lite hopp om mänskligheten ?

    Super bra ?

    Imponerande! Äntligen en person som inte hetsar till köphysteri

    Planen var ju att hamna här, få ett inlägg, få mer klick in till sig osv osv …

      Knappast

        Vad naiva ni är ?

    Jag tycker sådana här inlägg är meningslösa. Du tar en bild och lägger till två meningar egen text. Utfyllnad. Har läst sen bloggen startade. Menar inte att du behöver publicera ett långt granskande inlägg en lördagsmorgon men när kommer sånt? Kommer det alls? Hellre kvalité än kvantitet.

      Du är inte normen. Jag tycker tvärtom. Sluta gnäll!

        Du är inte heller normen. Låt folk ha åsikter.

      Hehe. Tycker det är bra såjär. Jag läser bara bilder/ citat och scrollar sen vidare till kommentarerna. Har inget särskilt intresse av att läsa CamCams analys/ skämtsamma referenser/ paralleller till Friends rörande 7 olika ämnen per dag.

      Däremot läser jag gärna en granskning men det är ju typ en gång i månaden.

    Ändå en mailadress längst upp för förfrågningar om samarbeten. Så inte helt olik andra influencers ?

      Beror ju dock på vad för typ av samarbeten hon gör.

      Hur ska annars företag kunna kontakta henne menar du? Får hon inte ha samarbeten alls för dig? Som att ett vanligt företag skulle ha en hemsida utan kontaktmail. Känns ju mer proffsigt och att inte försvinna bland följarmeddelanden att maila än skicka dm ?

      Nu håller hon på med mat och inte kläder och smink..

      Hennes instagram är ju inriktad på mat, så gissar att det är den typen av samarbeten hon gör. Hon påstod ju inte att hon är emot samarbeten, bara att hon inte vill tipsa om massa onödiga saker.

    Helt otroligt, en influencer som går mot strömmen och ändå är det inte bra för vissa, finns alltid någonting att haka upp sig på! Så trist att fixera sig vid det negativa i stället för att se det positiva.

    Jag lyfter hatten för dig Camilla! Fler inlägg som denna, där du lyfter personer som går en annan väg och visar på andra sätt att leva/vara/utföra sitt arbete osv. Vänd trenden och visa upp det som görs bra, din plattform är så stor och räckvidden ännu större. Det är så här du kan förändra, genom att lyfta fram guldkornen bland gråstenarna! Visa upp det som är bra och låt det som är mindre bra inte få så mycket plats.

    Älskar hennes TikTok! Önskar jag var hennes vän så jag kunde bli bjuden på maten! Känns som det är exakt den typen av mat jag som älska.

      Verkar riktigt dryg tycker jag

    Jag tycker att den ”utmärkelsen” ska gå till Victoria Riis på Matplatsen. Hon uppmanar till en sjuklig konsumtion. Nu säljer hon 400(!) plagg på loppis och skriver så här i dag instoppat i ett inlägg om grillade kycklinglårfiléer: ”Häpp nu ska jag börja rulla ut ställningarna med kläder här, gör en liten butik i carporten om det ska regna ?”.
    ”Ställningarna”…det blir med andra ord som en butik då hon har så mycket kläder. Undrar hur många av dessa plagg hon ens använt? Även om hon nu säljer dem och kallar det återvinning är det ändå oförsvarbart att att dels handla så mycket, dels uppmana andra att handla med hjälp av hennes rabattkoder. Det gäller i och för sig allt hon marknadsför på bloggen, men när jag såg svart på vitt att hon ska sälja 400 plagg insåg jag vidden av hennes sanslösa konsumtion. Min kritik riktar sig även till företagen som samarbetar med henne och inte tar ett bättre ansvar för miljön. Och då har hon lika många om inte fler plagg kvar. Förmodligen har hon fått de flesta plaggen gratis i utbyte mot reklam och värvning av nya kunder som handlar med rabattkoderna. I går skrev hon att hon klickat hem lite nya sommarplagg…något hon verkar göra i princip varje dag. Hon köper/får alltså nya kläder hela tiden och säljer av efterhand. Smart affärsidé, men kanske inte så bra för miljön och hållbarhetstänket…!
    När hon får kritik för sitt hejdlösa shoppande fräser hon ifrån och hävdar att hon minsann tar sitt klimatansvar. Samma sak när någon frågar hur alla hennes flygresor går ihop med klimattänket. Dock utan att närmare förklara hur. Anfall är bästa försvar.
    I går gjorde hon reklam för Postkodmiljonären och berättade om vilken fantastisk insats organisationen gör…visst, men då kan man väl skriva ett inlägg om det och berätta att man själv köper lotter varje månad, men utan reklamen. Kan man inte ens framhålla en sådan organisation utan att tjäna pengar på det? Jag tycker att det är motbjudande. Med tanke på hennes luxuösa livsstil som tyder på enorma inkomster/förmåner borde hon erbjuda sig att göra gratisreklam för organisationen. Eller skänka sitt arvode till välgörande ändamål…men något säger mig att så inte är fallet.
    Hon påminner om prinsessan i en saga jag läste som barn…prinsessan hade 365 klänningar, en för varje dag, och vägrade använda samma klänning två gånger. Matplatsen gör reklam för och glorifierar en livsstil som förutsätter ohämmad konsumtion och därmed närmast obegränsade tillgångar. Visst är det tillåtet, men den omfattning det sker i gör att jag tycker att hon borde toppa listan över Sveriges sämsta influencers.
    En sak jag inte kan låta bli att undra över är hur sådana här inkomster/gåvor beskattas? Ska hennes man också skatta när det gäller saker som matvaror, viner, restaurangbesök, hotellvistelser och andra evenemang som Victoria blir bjuden på i utbyte mot reklam på bloggen och som han också får del av? Det måste väl betraktas som någon form av sidoförmån?
    En bloggare jag nyligen upptäckt och uppskattar är Malin på fnulan.se. Hon känns mänsklig och mer jordnära. Det enda som sänder ut lite varningssignaler är hon är kompis med Åse på 56kilo.se som snart närmar sig Matplatsen vad gäller reklam och betalda samarbeten. Men än så länge känns Malin som en vanlig person, med en vardag som inte alltid är glamorös. Hon skriver om små, vardagliga händelser som alla kan relatera till, och inte bara shopping, resor, skönhetsbehandlingar och mingel. Befriande.

      En av ensamma mammorna som tidigare klippte hår har väl också bloppis ofta med mängder av kläder. Ellos?

      Ja matplatsen är extrem, både när det gäller shopping och resor. Det känns inte speciellt attraktivt med en vuxen kvinna som tar noll ansvar för klimatet. Tänk att ha ett helt liv som enbart går ut på att göra samarbeten och försöka få folk att köpa något. En glorifierad säljare… Synd bara att dessa kvinnor har så mkt följare

        Ja, ett stort problem är alla följare som ser dem som förebilder och beställer med deras rabattkoder. Så länge de kan tjäna pengar på sin reklam kommer de att fortsätta och hoppa på vad som helst så länge det ger pengar. Ju dyrare livsstil man vant sig vid desto mer pengar behöver man.

        Häromdagen var det någon som skrev att det är så roligt att följa Matplatsen då Victoria känns `så genuin`. Hur någon kan uppfattas som genuin när man lever som i en dokusåpa övergår mitt förstånd. Tyvärr lär den här personen inte vara ensam om att tycka det eftersom MP är en av Sveriges största bloggar. Men det är sorgligt varje gång någon handlar med hennes rabattkoder eftersom det strider mot hållbarhetstänket och hon berikar sig på att andra konsumerar även om det sker i onödan. Jag önskar att hennes följare insåg att hon inte använder alla kläder och prylar hon hamstrar utan säljer dem vidare. Hur går det ihop att så många talar om klimatkrisen och behovet av förändring, samtidigt som många ser upp till människor med shoppingmani och klippkort på flyget…?!

    Jag tycker att hon är konstlad. Vill heller inte se i närbild när folk äter.

    Tycker det är så löjligt när de ska lägga upp en printscreen från ett DM där det typ står ”snääälla vart har du köpt tröjan ?” för att då visa att någon gärna vill veta, eller ”många av er”.

    Många influencers lägger upp ”så många har frågat vart klänningen är ifrån” och sen är det en affiliate länk. I dessa fall tror jag att någon har inte ens frågat, de vill bara få ut länken för att tjäna pengar..

      Lika trovärdigt som att Anna Book fått 100 DMs om att visa sin solariebrända fot?

      Jag håller med, jag har ofta reagerat över det! Det händer inte bara då och då utan hela tiden…bara förtäckt reklam som jag ser det och ett sätt att sälja mer utan att få det att framstå som just reklam.

    Hade gärna bytt kläder om jag inte varit rädd för skadedjur. Så har mina kläder tills de bara är trasor.

      Hur ofta har du sett skadedjur, i kläder….? Jösses.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.