Vad hade ni gjort?


Situationen Ellen beskriver är väl lite som att boka en 80 minuter lång massage och få höra – efter 60 minuter – att ”Så, nu är jag klar för du är helt avslappnad. Du behöver inte mer massage.”

Om Ellens fötter nu var tipptopp efter 60 minuter så får väl personen improvisera lite? Mer fot och underbensmassage kanske?
Jag var en gång på en ansiktsbehandling där portömning ingick. Enligt behandlaren hade jag inga porer att tömma, så hon frågade mig om jag ville att hon gjorde någonting annat istället.
Jag fick därifrån med färgade ögonbryn.
Det var för mig riktigt bra service! ??

Vad hade ni gjort i Ellens ställe?
Kanske inte sex månader senare, men där och då? På plats?
Hade ni sagt något, eller är det som hos frisören, om man – trots att man inte är nöjd – går därifrån utan att säga något eftersom man hoppas att håret nog ändå kommer bli bra, bara man får styla det själv? ???

125 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Ska vi leka en gissningslek?

    Hur många tror att Jonas Fagerström fått betalt av Moderaterna för sin kringevideo med Ulf Kristersson?

      Precis som Mustiga Mauri och Magdalena Anderssons YouTube-video?

        Har inte sett Jonas video men tyckte Mauris video med Magdalena var supertrevlig. Var inte Socialdemokrat innan och blev inte det av videon. Den handlade ju i princip inget om politik!

        Mauris video handlar nog mer om att Det Stora Moderpartiet Socialdemokraterna måste nå ut i alla kanaler nu till valet. Och Mauris kanal Uppdrag: Mat ägs ju numera av propagandamaskinen Aftonbladet. Däremot tror jag 100% att Jonas Fagerström fått betalt och att han faktiskt står bakom M och deras politik. Han har liksom inte en arbetsgivare som pressar honom.

        Du har inte noterat att den kanalen sponsras av socialdemokratiska tidningen Aftonbladet? Inte så konstigt ..

      ”Kringevideo”?

    Om det är så att det kan ta 80 minuter men likväl ta 60 minuter beroende på skicket på fötterna, vore det smartare av de som erbjuder tjänsten att skriva ”Fotbehandling 60-80 minuter”, samt en liten beskrivning vad som ingår. Annars förstår jag faktiskt att Ellen och andra känner sig lite lurade, då om det står 80 minuter endast så antar man att det är en behandling som kommer ta 80 minuter och att man betalar därefter.

      Exakt vad jag också tänkte. Antar att det tar olika helt enkelt beroende på fötterna. På samma sätt tycker jag inte man kan sluta efter 60 minuter om fötterna inte är klara. Skulle ju bli råkonstigt. Och man kanske inte heller vet själv hur lång tid en sån behandling tar.. jag vet det definitivt inte iaf.

      Beror på dagsformen. Ibland säger jag ifrån ibland inte. Men målet är att säga ifrån jämt. Och slippa grubbla.

      Beror kanske på vad det är för behandling. Är det en behandling med vissa moment tar det kanske kortare tid om man t ex inte har så mycket knas med fötterna. Men är man där för att bli ompysslad och masserad så förväntar man sig att få behandling under hela tiden. Att skriva 60-80 min låter som en bra lösning!

    Där och då hade jag begärt reducerat pris. Men å andra sidan hade jag aldrig betalt 900 för en fotbehandling.

      Fast 900:- för ett arbete i 1 timma 20 minuter är inget högt timpris.

        Det är väl ändå drygt 700kr? Vad tjänar du egentligen eftersom att du tycker att det inte är ett högt timpris??

          Ett företags timpris är ju inte jämförbart med vad en person tjänar i timmen, så en irrelevant fråga.

          Personen som utför behandlingen får givetvis inte 700 kr/h. Moms ska bort, arbetsgivaravgifter, produkter, lokaler.. osv..

          Vad menar du med drygt 700?

            80 min för 900 kr är drygt 700 kr/h, hur kan det behöva klargöras

              Eller 675kr/h. Om man ska vara noga.
              Ett väldigt normalt timpris för någon med egen verksamhet inom skönhet.

          Personer som tycker som du är säkert samma personer som tror att man enbart kostar företaget sin lön och inte mer än så.

          Jag jobbar som konsult och tar 1695 i timmen.

            Konsult inom skönhetsvård, där du sitter och jobbar i en källare du har hyrt in dig i från en Brf?

              Äsch då E trollar.

                Haha va alltså jag vet flera konsulter som kostar runt 2000 eller mer per timme. För andra att hyra in såklart, är inte deras timlön.

                  Jaja, du vet flera konsulter…. Är helt övertygad om att du tror på det du skriver. Kan upplysa dig om att verkligheten är en annan.

                    Nej, så mycket kan konsulter absolut ta – det beror ju helt på bransch, projekt och erfarenhet. Men som någon sagt här ovan, att ta 2000kr i timmen är inte samma som att ha 2000 i timlön. Antingen är du egen konsult och då tillkommer ju alla kostnader runt bolaget, eller så är du anställd och då har du lön från konsultbolaget.

                      En konsult är fri att sätta sitt eget pris. Så rent tekniskt kan konsulten begära 5000 kr/h. Den konsulten kommer inte att vara ute på uppdrag så det blir ingen fakturerbar tid för den konsulten och den verkliga timpenningen landar på 0 kr/h. Svårt att leva på ingenting.

              Haha nä marknadsföring. Men det är inte en orimlig timpenning med 700 är min poäng.

            Jobbar du hemifrån utan lokal & dyl mm är det rena ockerpriset.

              Äsch kolla på alla advokatbyråer som tar 3000-4000 kr i timmen. Utbud och efterfrågan.

                Inte utbud och efterfrågan, utan handlar om hur kvalificerad tjänsten är.

                Du har inte jättebra koll.

                Jag gillar att du jämför advokatyrket vs en ”konsult som sitter på ett café en hel dag med en kopp kaffe mot fri wifi ??

                En advokat jobbar väldigt sällan hemifrån de hat så dyra försäkringar , stort ansvar och dyl så de skulle inte driva sin verksamhet hemma i köket direkt .

                  Finns nog inte en advokat som inte jobbar hemifrån från tid till tid. Typ dagligen.

              Du är kommunist va?

              Va? Tror inte du vet hur sånt funkar. Var jobbar du?

              Inte alls, jag kostar 2500 kr i timmen. Du vet ju inte vad varken jag eller E gör så du kan omöjligt säga att det är ockerpriser.

                En marknadsföringskonsult kostar inte 1695 kr/h. Normalpriset ligger på 650-700 kr/h. Som E själv skrev det handlar om utbud och efterfrågan och just marknadsföringskonsulter finns det hur många som helst av.
                2 500 kr/h får du om du jobbat som jurist några år efter examen på en Stureplansadress med en specialisering som är mindre vanlig. Du kan även vara en manschettkonsult med ett interpris på 2500 kr/h men som erbjuds ut till kunder för över 1000 kr mindre i timmen för att komma ut i uppdrag.

                  Men återigen, vad man får själv hem i timman är inte detsamma som vad man fakturer per timme. En marknadsföringskonsult skulle absolut kunna fakturera 1695 kr/h. Men det är inte vad konsulten själv tjänar, oavsett om den driver eget företag eller är anställd i ett annat företag.

                Hade personen varit advokat hade hon skrivit det

        Skrev personen inte heller utan att hen ej skulle betala 900 kronor för en fotbehandling.

        Men det har inte med saken att.
        Erbjuder du en tjänst för ett visst peis en vids tid ska kunden få det som denne förväntar sig. Man ingår ett avtal om man som konsument godtar det som erbjuds, och som tjänsteutförare förväntas du leverera det du erbjuder.

        Förändras förutsättningarna får man naturligtvis avdrag på priset eller så får man något annat, som motsvarar den förväntade summan.

          Eller vara tydlig med att tiden är en riktlinje och kan komma att ändras med nästan 50%

    OT men såg ett klipp med Nicole F från deras gender reveal där hon säger att hon verkligen verkligen veeeeerkligen hoppas att deras barn i magen är en tjej och ”jag kommer få skit för det här men jag kommer bli lite besviken om det är en pojke”. Varför säger man ens så? Kul för barnet (speciellt om det skulle blivit en pojke) som kan se den videon om några år och bara jaha min mamma berättade för alla som ville höra att hon önskade sig en tjej och blev besviken när hon fick höra att det var jag.

      Hon hade kanske inte lagt upp den kommentaren om det blev en pojke.

      Eller så blir det ett ”min mamma önskade sig en tjej. Men tji fick hon för jag är ickebinär!”

      Skämt åsido, det kommer inte gå någon nöd på det där barnet

      Men äsch är det inte supervanligt att tänka så men sedan när barnet väl kommit så bryr sig ingen? Jag tror många har tanken att deras barn ska bli en liten mini-me, som har liknande personlighet och intressen man själv har. Men sedan fattar man ju att det är en egen liten individ. Och att tjejer kan älska bilar och fotboll och killar kan älska smink och balett…

      Min pappa var besviken när jag inte var en pojke. I cirka fem minuter. Sen har vi varit bundit hela livet. Att han ville ha en pojke är liksom inte kränkande.

        Själv har jag fått höra att ingen ville ha mig?

          Och jag fick höra från min pappa att jag ens inte skulle blivit en fläck på lakanet egentligen :/

            ❤️❤️❤️

          ❤️❤️❤️

      Men snälla, tror nog det blivande barnet om det hade blivit en pojk hade förstått att det inte handlade om honom eller att han var mindre önskad eller efterlängtad bara för att hon drömde om en tjej.

        Absolut inte konstigt att önska det ena eller det andra. Jag har tre grabbar och kan säga att jag inför sista barnet valt dotter om jag fått välja. Jag kan även känna en ”sorg” över att inte ha en dotter längre fram i livet att hänga med så som jag hänger med min mamma.
        Med det sagt älskar jag såklart mina söner lika mycket som jag älskat en dotter.

          Och jag (kvinna) hänger aldrig med min mamma utan pappa är min go-to-person! Och min man är världens mammagris 🙂

            Och jag hänger med ingen.. så kan det också gå ?

      Många har önskemål och saker som känns viktiga under graviditeten. När barnet är fött ändras hela ens värld och uppfattning. Sådant som var viktigt, kön mm blir totalt oviktigt och man bara överöses var kärlek till det nya lilla livet.
      Så låt henne tycka och tro så. Hade hon fått en son hade hon blivit lika glad ändå.
      Det är min uppfattning.

      Samma personer som inte har barn är världsbäst på barnuppfostran. Vet precis hur de skall göra och inte göra den dagen de blir föräldrar. Sedan kommer verkligheten i kapp dom och deras teorier funkade inte så tänkt, eller på deras egna individ 🙂

        Imaginary children are the easiest to raise 😉 😉

      Skulle tro att hon redan visste när det spelades in (ingen vet ju om hon faktiskt visste innan) alternativt valde att publicera det efter att hon fått veta. Så vi behöver inte spekulera om en hypotetisk pojke blivit ledsen ?

      Så kände jag med. Önskade mig verkligen tjejer båda gångerna och hade nog varit besviken fortfarande om det inte blev så. Även om jag antagen hade älskat en pojke lika mycket. Det är till och med till den grad att jag tycker synd om folk som får en pojke. Ja, jag vet att det är stört. Vet inte vart dessa känslor kommer ifrån.

        Extremt osympatisk och egoistisk känsla. Idioti att önska sig ett kön över huvudtaget men att dessutom tycka synd om de som får en pojke…. Har du testat att bara gratulera och känna glädje för att någon ska få ett barn. Jag har jobbat med svårt sjuka barn i 10 år och mött föräldrar som både behövt ta emot besked att deras barn är allvarligt sjukt och dem som upplevt det allra värsta, förlorat sitt barn. Därtill har jag själv kämpat med ivf och fått missfall. Har två fantastiska pojkar idag och kommer aldrig förstå mig på folk som önskar sig ett visst kön.
        Så nej, det är inte synd om oss som får pojkar. Snarare synd om dina barn som har en mamma med sådana känslor.

          Du behöver inte ta det personligt.

        Önskade mig också tjejer, fick det, 4 st och tycker i hemlighet synd om alla som får pojkar ?

          För att??

        Jag kände så inför mitt andra barn (första flicka), sen fick jag en pojke och insåg att det verkligen inte spelar någon som helst roll.

      Jag ville ha en pojke och nu sitter jag här med tre tjejer och kan inte tänka mig nåt bättre. Det där är sånt som 99% av blivande förstagångsföräldrar säger, innan man fattar grejen. Inget att hänga upp sig på.

      Gender dissapointment är på riktigt och jag tycker inte det är fel att säga så. Läs gärna på om det. Jag önskade mig innerligt en pojke, har alltid sett mig själv som en pojkmamma och leker bäst med pojkbarn. Jag hulkgrät i bilen påväg hem från KUB eftersom jag var övertygat om att jag väntade en flicka.

      När jag fick veta att det var en pojke så kändes det bra i typ 1 dag och sen insåg jag att: ”Äsch, hade nog inte varit så illa med en flicka heller :)”

        Denna besvikelse är ett i-landsproblem som innehas av bortskämda priviligierade människor. För oss som kämpat med att få barn och kanske drabbats av ett eller flera missfall är detta patetiskt. Jag fick till och med en riktigt oförskämd kommentar när jag väntade min andra pojke: åh vad synd!
        Hur har man mage att säga så till någon som efter ivf och missfall nu är gravid och har varit på ultraljud och fått se en pigg och frisk bebis?

    Rimligt är väl att då erbjudas att betala för 60 min eller få resterande minuter i tillgodo. Men så konflikträdd som jag är så hade jag aldrig sagt något utan bara betalat och aldrig gått dit igen.

    Varför inte bara massera fötterna i 20 min?! Då hade behandlaren skött det lite snyggare kan jag tycka.

      Kräver du din frisör att hon ska stå massera din hårbotten i 30 min om du blir klar 30 min tidigare än vad den tiden du har bokat?

        Har aldrig blivit klar 30 min tidigare hos en frisör. Jag bokar en starttid, har aldrig varit med om att boka 60 min klippning tex utan jag bokar en klippning. Sen är det upp till frisören att avgöra när nästa kund kan bokas in.

          Har du aldrig bokat online? Då står tiderna ganska tydligt. Även om du kanske är mer fokuserad på vad själva behandlingen heter tex ”slingor hela håret” osv.
          Eftersom hon skriver fotbehandling och inte fotmassage och vi inte vet vad för behandling det är hon har bokat så är det ju svårt att veta om det är rimligt att förvänta sig massage i 30 min.

            Står inte minuter där jag bokar. Man väljer tjänst och tid man vill komma dit. Sen bestämmer väl systemet när nästa kan boka då.

      Håller med. Erbjud nagellack eller nåt, massera lite lugnare och fila lite till typ. Dryga ut tiden eller erbjud en liten summa tillbaka pga så fina fötter från början

    Hade det varit vaxning och det står 30 min men terapeuten blir klar på 20, skulle man klagat då?
    Om mina fötter är filade och rena, naglarna bra osv så är jag nöjd när
    De är klara. Har lacket torkat så vill jag gärna gå innan. Det är självklart annorlunda med massage , eller om man bokar spa, avslappning , osv , men är det tex pedikyr så spelar det ju ingen roll.

    Att mala detta i ett halvår dock…då har man inte mkt att grubbla över kan jag tycka. Men visst, det är flytande, det där med kroppsvård vs tid och kostnad. Fick presentkort på ansiktsbehandling och kom dit, varpå hon sa att jag var för yt torr och att det inte gick, blev sen insmord med två krämer och sen var det klart..tog max ca 20 min. I efterhand förstår jag ju att jag skulle begärt att få komma tillbaka när huden inte var så torr ist, men blev så snopen så fann mig liksom inte i att säga ngt. Tror överlag dessutom, att är det presentkort som nyttjas blir behandlingen kortare & sämre, ingen cash som kommer in den dagen, blir för dem lite som en gratis behandling.

      Men oj. Är det inte det som behandlaren ska kunna hjälpa till med? Alltså ta bort det yt torra tex? Jag är ju det jämt… men har kunnat gå på ansiktsbehandling

        Jo, det finns det ju behandlingar för oxå, nu var detta länge sen, men behandlingen jag bokat var ”djuprengöring” och då är det väl svårt om man är för yt torr, det kan jag köpa, men lite billigt att bara kleta in två krämer och sen klart liksom. Istället borde hon väl erbjudit behandlingen jag bokat in mig för, annan gång, när huden är mindre torr. Aja, går aldrig på sånt numer, använder bra produkter hemma ist, så då behövs det liksom inte.

      Fast är man en grubblare så är man, då kan både stora och små grejer mala runt i huvudet ibland. Precis som att man kan ha en positiv eller onödig tanke i huvudet ibland även om man tex är deprimerad osv

      Fick också en riktigt trist behandling när jag hade just presentkort. Tror de känner av om det är en person som kommer att komma dit regelbundet efter att ha använt presentkortet (osannolikt men enstaka såklart) eller om det är en pank student som fått ett presentkort i födelsedag och knappast kommer komma tillbaka (jag). Klart de kan se det som att visa upp sin fantastiska behandling så att fler köper presentkort, kommer åter och rekommenderar till sina vänner. Eller så ser de det som en chans till extra lång rökpaus.

    För det första hade jag aldrig väntat ett halvår med att gå ut med något sådant.
    Jag hade berättat det för den som gör min fotmassage att jag har betalat för 80 min, isåfall vill jag ha priset reducerat eller rabatt till nästa gång. Men jag hade berättat det där och då, inte avvaktat. Kommunikation är A och O.

    När jag går på pedikyr så ingår ju vissa moment och som senast när jag var där så var det klart efter 45 min för mina fötter var i ganska bra skick redan före behandlingen. Skulle ju aldrig då kräva att hon fortsätter fila i 30 min till.

    Är dock en annan sak om man bokat fotmassage i 80 min, då borde de inte få sluta tidigare.

    Tänker att det är beroende vilken typ av behandling man bokat, vad som ingår och vad förväntat slutresultat är.

    Jag betalar för slutresultat och inte antal minuter.

      När jag gör mina naglar blir jag jätteglad om dom hinner klart innan tiden är slut. Men det är mest för att det är så otroligt tråkigt att få naglarna gjorda. Försöker lägga på en pod ibland. Däremot behandling hade jag nog förväntat mig få tiden ut. 🙂

      Haha nej det är samma här när jag går till frisören, många gånger blir jag klar 20-30 min innan. Inte kräver jag att hon ska stå och massera min hårbotten tiden ut eller kräva ett reducerat pris.

      Hon har dock skrivit fotbehandling. Inte fotmassage.

    Det är skillnad på medicinsk fotvård och exempelvis fotmassage. Har du bra fötter så var glad att det inte behövdes skära mer.

    Mina läkarbesök är alltid 60 min långa, men ibland är vi ”klara” efter 30 min – ska jag då kräva reducerat pris?

    min löjligt billige fotbehandlare tar 350 kr för 55 minuter, skulle han bli klar på 40 minuter (vilket han inte blir) så är jag lika nöjd för det, jag tycker inte det är så kul att sitta där liksom, men är allt bara gjort så skulle jag inte begära reducerat pris för att det går fortare än beräknad tid.

    Hade inte krävt något av den stackaren. Tänk att jobba med att röra trötta förstörda fötter hela dagarna. Jag hade tackat för de 60 min och gett henne en medalj.

      Haha, men vi får väl hoppas att personen som jobbar där har valt det själv. Dessutom har väl ingen tvingat hen att erbjuda behandlingar på 80 minuter, om det nu skulle vara så hemskt för ”stackaren”.

        ok, jag skrev ”hen”, men det framgick tydligen att det var en hon. Sorry.

      Moget

      Meeeen det är ju människans jobb? Inte någon som är påtvingad att jobba med fötter varje dag

      Jag har en hemsk fotfobi och fick i present att gå på fotvård en gång. Det mest obekväma i mitt liv då jag tyckte så synd om den stackare som var tvungen att jobba med fötter. Och då är ändå mina fötter fina ?

      Men det är ju deras jobb liksom, det var en konstig kommentar det där.

        Tycker det är så nervärderande på något sätt att kalla någon stackare pga personens yrke sådär

      Varför går du ens dit om det är så väldigt synd om den som ska utföra tjänsten? Fila dina egna fötter så slipper du tycka synd om den du annars betalar för att göra det.

    Jag hade bokat en traditionell klippning till mitt barn på en salong som var ny för mig. Mitt barn älskar att få hårtvätt/massage av hårbotten men när vi kom dit sa frisören att de inte tvättar håret på barn, utan enbart blöter med sprayflaska. Trodde jag skulle få avdrag eftersom det gick mycket fortare och det varken blev tvätt eller styling men tji fick jag! Fick hosta upp över 500kr ändå ? Nu kommer jag inte gå dit igen!

      Känns som att allt fler frisörer struntar i att tvätta håret.
      Min kompis fick kamma ut sitt hår själv då ”styling” inte ingick.?

        Det har faktiskt hänt mig också med kommentaren- kanske det är bäst att du reder ut håret själv ifall du är håröm ?

      500 för en barnklippning? Låter dyrt. Kommer ihåg att schamponering inte ingick. Det var först när de var nästan myndiga och började boka tid själva som de fick håret tvättat.

        Har alltid fått hårtvätt för barnet på en annan salong, men har då bokat vanlig klipptid (alltså inte barnklipp) precis som denna gång. Skillnaden nu var att jag fick mindre för dyrare peng..

          Ja förstår att du inte är nöjd. 500 lät väldigt mycket för en barnklipping som tar 20 min.

            480 kr kostar det för min son i Norrköping

      Jag hade sagt något i stil med: Åh vad synd, lilla Astrid älskar att tvätta håret och få massage, och hade så sett fram emot det. En serviceminded person hade då givetvis sagt att javisst, det ska vi ordna. Om inte hade jag valt att gå någon annanstans och då i förväg frågat om tvätt ingår.

    Om jag varit nöjd med resultatet av behandlingen hade jag bara blivit glad om jag blev klar 20 min tidigare än beräknat.

    Ett tips är att sluta älta och sedan nästa gång man bokar in en tid säga att det känns viktigt med tiden och fråga hur behandlaren ser på tidsåtgång kontra resultat. Då har man stått upp för sig själv och behandlaren har fått en chans att säga sitt.

    Ellens fotbehandlare verkar sakna lite fingertoppskänsla. Uppfattar att Ellen är ny kund. Då behöver man vara lite mer på tårna och ta reda på vad kunden förväntar sig. Människor är olika. En del hänger upp sig på att står det 80 min ska det ta 80 min och inte 60. Då spelar det mindre roll om det i övrigt var bra. Man känner sig blåst på sina 20 min. Andra går på resultat, eller att det var en stunds avkoppling. När man inte känner sin kund är huvudregeln att man är noga med att ta reda på vad som krävs för att kunden ska bli nöjd. Ser man att man inte behöver hela tiden för behandlingen ja då säger man det direkt. Man kommer överens, ex erbjuda extra tid i fotbadet. Andra kanske värdesätter att få lite tid tillbaka vilket 20 min är och ser det som en fördel att det gick på 60 min. Blir kunden grinig ja då kan man erbjuda en mindre prisreduktion.
    Att Ellen går och funderar på detta 6 månader senare tyder på att hon känner sig lite blåst på något.

      Precis!!

      Fotbehandlaren saknade tåtoppskänsla.

        Haha jaaa precis så!!!

      Men precis, för den som väldigt sällan unnar sig en behandling men bokat in 80 min där man vill luta sig tillbaka och ser fram emot behandlingen – klartecken man blir besviken och det hade enkelt kunnat undvikas. För den som går regelbundet och bara vill ha jobbet gjort, ja då är det såklart en bonus om det går fortare.

    Absolut endast okej om det står beskrivet vid bokning, att behandlingstiden varierar, exempelvis 45-60 minuter. Annars måste terapeuten definitivt improvisera och ha koll på tiden. Jag ger kunden 100 % rätt.

      Alternativt reducera priset.

      Likadant när du gör en hårbehabdling hos din frisör? Då står det ju ofta tex slingor 120 min, slingor långt hår 150 min tex. Hade du du krävt att frisören skulle stå och massera din hårbotten i 30 min om du blev klar 30 min tidigare än tiden du hade bokat? ??

        Det är ju inte helt jämförbart, liksom med massagen – de skulle ju inte sluta massera efter 10 min om personen är avslappnad då. Men rent allmänt så slutar de väl när kunden är nöjd och de uppfyllt det kunden betalat för.

          Medicinsk fotvård är ju dock inte heller jämförbart med massage, man skär med skalpell i fötterna och brukar sällan vara skönt. Det är liksom inte riktigt upp till kunden att då bestämma när det är klart utan den som sitter och skär i ens fötter med skalpell. Ibland kan det tom ta längre tid. Om du har en läkartid i 30 min men blir klar efter 15, då begär du inte pengar tillbaka.

          Sen finns det säkert fotbehandlingar som är mer pedikyr, dvs utan skalpell-delen och ska vara mer en skön upplevelse, lite som en massage. Då förstår jag om man vill sitta kvar tiden ut. Jag uppfattade det som att det var det Ellen trodde att hon bokat.

      Jag trodde att det var vedertaget att tider kring bokningar alltid är ungefärliga. Oavsett om du bokar en läkartid, lashlift eller medicinsk fotvård så går det ju inte säga exakt hur lång tid det tar. När jag gjorde min lashlift förra veckan skulle det ta 90 min men jag var färdig efter 60. Min senaste läkartid var bokad 60 min men blev klar efter 30. När jag senast fick medicinsk fotvård av min mamma på hennes klinik tog det över 75 min (för att vi babblade). Tycker inte att man är tvungen att skriva ut att tider kan variera. För mig är det redan självklart att det gör det?

      Enda undantaget för mig är typ möten hos psykologen, blir stelt om psykologen ställer sig upp och bestämmer att sluta 30 min tidigare alt hos massören.

    jag erbjuder mig massera hennes fötter & slicka mellan tårna i 80min för ynka 700kr

    Om man får prata om hur det ”känns” att det borde vara så beror det för mig på vad det var för typ av behandling. Var det en massage eller mer en behandling där fötterna ska bli fina? Om det var 80 min massage så var det fel, var det 80 min av fila, klippa och måla så är det ok?

    Jag tänker att det är som hos frisören. Man betalar ju inte mer för att håret blektes 20 min långsammare än det gjorde på den förra kunden?

      Det har du helt rätt i. Men ovan också som skriver om vad en kund kan förvänta sig håller jag också med om. Hon borde ha pratat med Elin och vara service minded i det här.

    Min mamma jobbar med medicinsk fotvård. Priset hon satt är för en timme. Men det är alltså bara en estimering, för ibland kan det ta upp till en timme vid svårare fall av fötter. Men ibland tar det bara en halvtimme. Det skiljer från fall till fall. Skulle varit konstigt att ha två olika priser där det skulle stå ”lätta fötter 400:-” och ”svåra fötter 800:-”. Vem avgör det och vart skulle gränsen gå från lätta till svåra fötter?

    Nu vet jag inte vilken typ av behandling Ellen hade bokat, men min mamma skulle inte börja massera någons fötter den resterande halvtimmen. Det är medicinsk fotvård hon erbjuder, och vill man ha massage så får man gå till en massör.

    När jag går till en klinik och injicerar något skulle inte jag kolla på tiden. Vad ska sjuksköterskan göra när hon injicerat färdigt mina läppar och det är 10 minuter kvar? Börja massera dem? ?

    Är det dock en massage Ellen bokat så förstår jag att hon blev besviken.

      Håller verkligen med.

      Min mamma jobbar också som medicinsk fotvårdare. Min mamma har dock en sk ”halvbehandling” som innebär typ unga människor som kommer med lite riviga hälar och lite svamp i en nagel. Om det däremot är en kund med mer avancerade problem bokas en hel behandling – men även där, ibland blir de ju klara med att skära efter 40 min. Skulle hon börja skära där det inte behövs då eller? ?

      Dock misstänker jag att majoriteten i kommentarsfältet tror att det handlar om fotmassage/myspys och inte vård (vilket jag ändå tolkar hennes inlägg när hon säger ”klippa”), vilket ju är en helt annan femma! Mina läkarbesök är alltid 60 min men ofta blir vi klara efter 30 – skulle bli väldigt konstigt om jag begärde reducerat pris för det..

    Man måste ju också avsätta en timma för behandlingen. Nästa kund kommer kanske efter en timma, man hinner inte stoppa in en till
    på de kvarvarande tjugo minuterna. Det är ju typ detsamma hos en frisör. Huvudsaken är ju att man får den behandling man bett om och att den utförts korrekt.

    Beror på tycker jag. Är det en avslappningsmassage eller ”jag har så ont i fötterna-massage” så tycker jag att det ska vara 80 minuter. Är det för att ta bort typ liktornar så nej, när det är klart så är det klart.

    Alltså.. De erbjuder en behandling som enligt deras beräkningar ska ta 80 minuter. Märker man att det går fortare än man tänkt sig får man väl försöka dra ut på tiden lite då, massera lite extra, lacka extra noggrant eller vad som helst.
    Samma sak gäller om kunden har mera problem med fötterna och man misstänker att 80 minuter blir tight – då fokuserar man på det viktigaste. Om det sen är förhårdnader, naglarna eller vad det nu kan vara. Och så lägger man mindre tid på resten. (Nu är det ju dock så att de som har ”problemfötter” inte kanske borde gå till en vanlig salong heller utan hellre en medicinsk fotvårdare)

    Kan nämna att jag själv är utbildad hudterapeut och skulle kunna göra endast fötter dagarna långa, hade lätt fått 20 ”extra” minuter att gå.

    Jag skulle inte ha betalat för mer än 60 min, eller begärt att de masserade eller nått resterande tid. OBS, endast på plats. Accepterade hon det där och då så får hon ju släppa det sen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.